Aktuellt datum och tid: 27 maj 2020, 12:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: rFactor 2 trailer.
InläggPostat: 26 dec 2011, 22:21 
Legend
Användarvisningsbild

Börjar snart bli dags med egen rFactor2 tråd, nu poppar det upp info var dag snart. :)

InläggPostat: 27 dec 2011, 00:22 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Salle skrev:
Pax skrev:
Ja, man förstår ju att folk blir upprörda; 7 spänn i månaden är ju helt orimligt. De borde ge bort mjukvaran istället :roll:
Beror ju på hur man vill ha sina affärer? Köpa, hyra, leasa, stjäla etc.
Personligen tycker jag prenumerationer är jobbiga, inte minst efter att man avslutat som t.ex. alla dessa fantastiska erbjudande som man bara inte får missa osv. T.ex. som just iRacing.

Visst, men i slutändan måste de få in degen; det vill ju både vi och de. Alternativet är att man får casha upp up-front, säg för tre extra år då. Då landar vi på $83, vilket är mer än "det vanliga spelet". Så hade folk klagat på det istället, hade det varit gnäll om att man vill prova först -> nuvarande alternativ bättre.

I slutändan är det ju ändå mycket billigt, fast man får klart mindre content än i iRacing såklart.

InläggPostat: 27 dec 2011, 07:47 
Veteran
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Ja, man förstår ju att folk blir upprörda; 7 spänn i månaden är ju helt orimligt. De borde ge bort mjukvaran istället :roll:
Vad var det där för svar egentligen? Utveckla gärna dina tankar.

Jag ville bara veta om det ska bli en prenumerationstjänst för den informationen hade jag inte sett förut. Sen att Salle drog parallellen till iRacing och kallade spelet iFactor var ju ganska klockrent... och fyndigt. :)

Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting

InläggPostat: 27 dec 2011, 08:16 
Veteran
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Salle skrev:
Pax skrev:
Beror ju på hur man vill ha sina affärer? Köpa, hyra, leasa, stjäla etc.
Personligen tycker jag prenumerationer är jobbiga, inte minst efter att man avslutat som t.ex. alla dessa fantastiska erbjudande som man bara inte får missa osv. T.ex. som just iRacing.

Visst, men i slutändan måste de få in degen; det vill ju både vi och de. Alternativet är att man får casha upp up-front, säg för tre extra år då. Då landar vi på $83, vilket är mer än "det vanliga spelet". Så hade folk klagat på det istället, hade det varit gnäll om att man vill prova först -> nuvarande alternativ bättre.

I slutändan är det ju ändå mycket billigt, fast man får klart mindre content än i iRacing såklart.
Hur man tar betalt för en produkt är naturligtvis upp till distributören och gillar man det inte som konsument, ja då låter man bli att köpa produkten i fråga. Detta fungerar speciellt bra i en värld där man har stor valmöjlighet och den världen lever vi i idag. Dock gäller detta inte i contextet simracingspel där vi varit ganska svältfödda de senaste åren. Om man inte omfamnat iRacings prismodell har man inte direkt haft en utförlig flora av andra (bra) produkter som alternativ.

Jag kan säkert tänka mig att betala 90 kr/år, 7,50 kr/månad, 0,25 kr/dag, 0,01 kr/timme osv för onlinedelen i iFactor 2. Dock hade jag hellre sett en annan modell, ex offlinedel för x kr och onlinedel för y kr, fast pris.
Att konsumenten vill testa ett spel innan den köper det idag ser vi som en självklarhet, även om det för bara några år sedan inte var det. Det finns massor med lösningar på hur prodcenten/distributören kan lösa detta utan en prenumerationstjänst. Open Beta är en av dem. För mig skulle en bra offline-del räcka för ett köp av online-delen. Om det är just online-delen man vill testa innan köpet kan jag direkt komma på en handfull alternativ för att ge konsumenten tillgång till det med begränsad funktionalitet och/eller under begränsad tid.

Vidare är prenumeration ett välkänt sätt inom marknadsföring för att dölja vad en produkt i slutändan kostar för konsumenten. I dagarna diskuteras ett lagförslag för att ex Telekom-företagen inte ska kunna binda kunderna mer än maximalt 12 månader. Det är ganska många som tror att deras iPhone verkligen kostade 1 krona trots att de bundit upp sig hos en leverantör i 24 månader för 299:-/månad. Enligt Telekom-företagens statistik väljer 90% av kundera alternativet med 24-månaders bindningstid.
(Det bör noteras att jag inte ställer mig bakom lagförslaget då jag tycker att konsumenten, med enkel matematik och en nypa bondförnuft, borde kunna räkna ut vad man egentligen betalar för).
Prenumeration/bindning innebär allt som oftast ett högre pris för konsumenten beräknat över tid.

Herre min skapare vilken lång utläggning det här blev, kanske för att jag är ledig och har tid, kanske för att jag helt enkelt hade lust. :mrgreen:

Keep it on the black stuff!

IRL Karting

Senast redigerad av wesslan 27 dec 2011, 10:01, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 27 dec 2011, 09:53 
Veteran
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Vad folk gör är upp till dem, jag hade inte klagat på en up-front för det är så jag vill ha det. Jag vill inte teckna något som jag sedan aktivt måste avsäga mig. Jag handlar normalt inte på avbetalning/leasing, huset undantaget, och vill helst ha det så. Jag undviker t.ex. även prenumerationer och har reklam undanbedes på postlådan (surgubbe?). Vidare är ag inte så förtjust i alla nya affärsmodeller där bolagen kommer på hur deras användare blir till en produkt.
Jag föredrar helt enkelt att gå till bygghandeln och köpa mig läkt, till bolaget och köpa mig öl eller till pizzerian och köpa mig en pizza - betala kontant och sedan så är den affärsrelationen över för den gången. Så borde man också kunna köpa bra simracingspel.

Fast Wesslan täckte nog in det bättre, han är inte bara ung han är smart också :)

Fredrik Salbrink
Team Allstars
Team Ted Åström Racing
Team Salander Racing

InläggPostat: 27 dec 2011, 11:02 
Veteran
Användarvisningsbild

wesslan skrev:
För mig skulle en bra offline-del räcka för ett köp av online-delen. Om det är just online-delen man vill testa innan köpet kan jag direkt komma på en handfull alternativ för att ge konsumenten tillgång till det med begränsad funktionalitet och/eller under begränsad tid.

Och det är ju precis så som det är tänkt att fungera med rFactor2. 43,99$ (301,61 SEK) för en icke tidbegränsad offlinesim med möjlighet att installera all moddar som du kan få tag på. i detta ingår ett år online och det onlineverktyg som skall underlätta hantering av moddar. Efter detta år får man fundera på om man vill fortsätta att använda produkten online och då betala 12,99$ (89,06 SEK) för ytterligare ett år.

InläggPostat: 27 dec 2011, 11:23 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag är ju en av dom som köper prenumerationsalternativet, må vara lite ovilligt, men dock.
Men om man jämför iRacing vs rFactor2 (förutsatt att rFactor2 är kvalitetsmässigt jämförbar) så är det i alla fall kortsiktigt ett attraktivare alternativ med rFactor2's upplägg. Man får mer helt enkelt.

Du köper spelet som vilket annat spel som helst för en engångskostnad, du kan använda det helt fritt offline. Vill du däremot använda dom tjänster som kostar tillverkaren pengar löpande, dvs online tjänster så får du betala per år.

Sen återstår det ju att se om det kommer löpande uppdateringar på spelet som sådant eller om det blir som vanligt, ett släpp och några patchar sen får moddarna göra resten.

Långsiktigt känns det trots det än så länge bättre för mig personligen med prenumeration på iRacing eftersom dom har inriktningen att löpande intäkter går till löpande utveckling och nya releaser av grundprodukten. Vart det tar vägen med rFactor får vi väl se.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 27 dec 2011, 11:53 
Veteran
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Och det är ju precis så som det är tänkt att fungera med rFactor2. 43,99$ (301,61 SEK) för en icke tidbegränsad offlinesim med möjlighet att installera all moddar som du kan få tag på. i detta ingår ett år online och det onlineverktyg som skall underlätta hantering av moddar. Efter detta år får man fundera på om man vill fortsätta att använda produkten online och då betala 12,99$ (89,06 SEK) för ytterligare ett år.
Låter ju bra. Dock så ser jag helst att avtalen inte per automatik förlängs och kunden inom en viss tid måste säga upp avtalen.

Fredrik Salbrink
Team Allstars
Team Ted Åström Racing
Team Salander Racing

InläggPostat: 27 dec 2011, 12:21 
Veteran
Användarvisningsbild

Salle skrev:
tharnvi skrev:
Låter ju bra. Dock så ser jag helst att avtalen inte per automatik förlängs och kunden inom en viss tid måste säga upp avtalen.

Gör de som iRacing så kan man välja det själv i inställningar. Det är väl allmän praxis för liknande prenumerationstjänster.

Sen att jag glömde ticka bort det i iRacing och fick ett års förlängning till per automatik fast jag inte kört på 7 månader är en annan sak :D

InläggPostat: 27 dec 2011, 12:38 
Veteran
Användarvisningsbild

Ola skrev:
Gör de som iRacing så kan man välja det själv i inställningar. Det är väl allmän praxis för liknande prenumerationstjänster.

Sen att jag glömde ticka bort det i iRacing och fick ett års förlängning till per automatik fast jag inte kört på 7 månader är en annan sak :D
Jag valde Paypal och hade inte längre teckning, det blev minsann en massa mail det... Varje inköp för sig istället för prenumerationer, det är senilsäkert :)

Fredrik Salbrink
Team Allstars
Team Ted Åström Racing
Team Salander Racing

InläggPostat: 28 dec 2011, 11:02 
Legend
Användarvisningsbild

http://www.racedepartment.com/forum/thr ... sed.44879/
Verkar vara på G

InläggPostat: 28 dec 2011, 11:33 
Veteran
Användarvisningsbild

Förutom att det var ett "aprilskämt". :-)

IRL Karting

InläggPostat: 28 dec 2011, 13:39 
Legend
Användarvisningsbild

wesslan skrev:
Förutom att det var ett "aprilskämt". :-)

:D

InläggPostat: 29 dec 2011, 23:22 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Kan tipsa om att Autosimsport har kommit ut med ett nytt nummer efter 3+ år av tystnad. Riktigt bra läsning; inte minst beta-intryck av rF2 som faktisk innehåller intressant information, plus en del humor.

Reiza kommer ut med en Senna-titel, troligen baserad på rF2 kan man gissa. Behind-the-scenes från nkPro, fast jag har inte läst allt.

Rekommenderas iaf, som omväxling mot InsideSimRacing-spektaklet.

EDIT: länk kan vara trevligt :)

http://issuu.com/autosimsportmediallc/d ... t_vol6num1

InläggPostat: 30 dec 2011, 01:28 
Legend
Användarvisningsbild

Läsvärt :up:

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme