Aktuellt datum och tid: 17 okt 2018, 06:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SSR GT Säsong 12 - förslag...
InläggPostat: 20 jul 2010, 17:18 
Legend
Användarvisningsbild

Hmm, lite frågetecken och förtydligande om mitt regelförslag:

Ta som exempel att det är 40 förare som förkvalade på en 24manna grid i grupp 1, dvs att sistakillen i grupp 1 skulle få 17 poäng, och förstakillen i grupp 2 skulle få 16 poäng, innan man lägger på modifierarna för podium osv...

Vad händer då om säg de fyra sista i grupp 1 bryter och får noll poäng? Sista poängplats i grupp 1 är då nummer 19 som får 21 poäng... Är det då schysst att vinnaren i grupp 2 fortfarande bara får 16 poäng som bas? Eller skulle det inte ge bättre och tätare poängsättning om den beräknades på de bilar som faktiskt tagit sig i mål? Dvs vinnare i grupp 2 får 21 poäng? (plus modifierare)

...

Och basen för maxpoäng måste det väl bli mest rätt om man sätter på alla som deltagit i loppet, oberoende av hur många som tar sig imål? De som överlever ett lopp där många åker av ska ju inte straffas poängmässigt för det kan man väl tycka?
Det borde även leda till att fler i grupp 2 får poäng ifall vi blir fler än 44.

Lejban skrev:
En notis från nån som håller sig i bottenskiktet: Man bör få poäng för att slutföra ett race, även på sista plats i sämsta klassen.

Mjo, jag säger egentligen inte emot att det är trevligt att ens insats betyder något även nere i undre halvan i båda loppen, men vi har ju hittills klarat oss fast bara 15 man fått poäng per division.
Och ska vi konsekvent ge poäng hela vägen ner i två grupper så tror jag det blir för många som tar poäng, vilket bland annat gör det tuffare för enstaka DNF:er som sagt.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 17:28 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Personligen håller jag med Lejban, det ska löna sig att köra. De som får DNF eller DNS av någon anledning får ta det tycker jag. Tough luck. Men det är attans så mycket trevligare att titta på en poängtabell där alla har poäng, oavsett att man kanske alltid kommit sist. Därav mitt ursprungliga förslag att ge poäng till alla.

InläggPostat: 20 jul 2010, 18:17 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

@Roger
Om man som du föreslår, räknar poängfördelningen på dom som slutför, dvs att grupp 2 får högre poäng om folk bryter i grupp ett, då blir det för mig faktiskt en naturlig effekt i och med att vi faktiskt på något sätt försöker simulera ett stort race i två grupper.

Jag gillar det. En tanke dock, drabbar inte detta dnf:er hårt? Inte för att det gör mig något om jag ska vara ärlig :) Ska man vinna ligan så ska det krävas committment, skicklighet och ett visst mått tur :)

Ang poäng till alla?
Både ja och nej, av både dina och Görans anledningar.
Jag lutar nog mer åt tanken att vi tidigare bara gett till en del av fältet, och båda grupperna är ju poängmässigt ett fält.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 20 jul 2010, 18:29 
Legend
Användarvisningsbild

Göran:
Jag vet faktiskt inte om jag helt håller med... Jo, ligger man i en bottenstrid och aldrig får ut minsta lilla ströpoäng av det, så känns det säkert tröstlöst. (ändå kämpar tex bottenteamen i F1 vidare ;))

Men jag tror det ska ganska mycket till för att det ska hända för oss, om de 44 första i mål får poäng! ... att någon aldrig klarar harva sig ur absoluta botten lär då möjligen bara hända om vi faktiskt har förarunderlag för att verkligen maxa två grupper, och jag undrar om vi har det även med en ny modd?

(Roland hade ett intressant resonemang här när jag snackade med honom om poängsättning en gång i tiden... Lite förenklat och fritt tolkat: får man kämpa för att ens ta poäng, så blir det desto skönare när man väl tar dem. ;))

Dan:
Jo, det slår lite extra på DNF:er i grupp 1, då grupp 2 förare snor lite mer poäng, men effekten torde vara liten? Och som du säger är vi ju egentligen en grupp. Däremot kanske det i slutändan gör att det slår för hårt i kombination med +5 bonus för vinst i grupp 2 samt -5 i straff i botten av grupp 1. Kanske dra ner till 4,2,1?

Håller med om din slutsats om poängräkningen och "ett fält" förresten. :)

...

Nu är jag nästan klar med testarket förresten :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 18:58 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
får man kämpa för att ens ta poäng, så blir det desto skönare när man väl tar dem. ;))

Förvisso kan det vara så, men å andra sidan spelar det egentligen ingen större roll om man ger poäng till alla, för gör man det så ger man bara lite extra till övre halvan så är ordningen återställd, dock tycker jag i min enfald att det är bättre med en poänglista där jag kan se att jag inte står på noll, än en som visar mig på noll jämt. Och det är oavsett att de som har mer poäng än mig har en alldeles massa mer poäng :-)

Att sen jämföra med F1 teamen som har sponsoråtaganden och vad vet jag är faktiskt ganska enfaldigt, ursäkta Roger.

InläggPostat: 20 jul 2010, 19:26 
Legend
Användarvisningsbild

(AR)Göran skrev:
Förvisso kan det vara så, men å andra sidan spelar det egentligen ingen större roll om man ger poäng till alla, för gör man det så ger man bara lite extra till övre halvan så är ordningen återställd

Inte för DNF:are i "mitt/nedre" skiktet väl? (toppförare kan ju däremot tjäna igen lite på podiumbonusen osv) De måste väl få tuffare att komma ikapp ifall poängskörden ökar över hela linjen?

...

Åter till en annan klämfråga:
Sätter man poängtak efter alla som deltagit, så kan det innebära att sista poängplockare i grupp 2 får ganska mycket mer än 1 poäng om det är många DNF:er. DNF:are straffas alltså lite dubbelt.

Alternativet är som sagt att sätta poängtak efter alla som gått imål, men då "straffas" ju förare som tar sig imål, eftersom DNF:arna drar ner maxpoängen man kan ta.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är mest rättvist. Som jag skrivit arket nu sätter man tak efter antalet som deltagit. (även om de sen DNF:ar)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 19:33 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
(AR)Göran skrev:
Förvisso kan det vara så, men å andra sidan spelar det egentligen ingen större roll om man ger poäng till alla, för gör man det så ger man bara lite extra till övre halvan så är ordningen återställd

Inte för DNF:are i mellan- och bottenskiktet väl? (toppförare kan ju däremot tjäna igen lite på podiumbonusen osv)

...

Åter till en annan klämfråga:
Sätter man poängtak efter alla som deltagit, så kan det innebära att sista poängplockare i grupp 2 får ganska mycket mer än 1 poäng om det är många DNF:er. DNF:are straffas alltså lite dubbelt.

Alternativet är som sagt att sätta poängtak efter alla som gått imål, men då "straffas" ju förare som tar sig imål, eftersom DNF:arna drar ner maxpoängen man kan ta.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som är mest rättvist. Som jag skrivit arket nu sätter man tak efter antalet som deltagit. (även om de sen DNF:ar)

Bra poäng - det borde vara så att man måste fullfölja minst 75% av loppet (eller vad man nu beslutar sej för för siffra) för att man ska få någon poäng överhuvudtaget.
I min lilla värld vore det optimalt med en fast poängsumma oavsett deltagarantal, dvs kommer man på sjuttonde plats får man alltid vad man nu får på den platsen. De platser som inte fylls ut blir så att säga förlorade. Enklast möjliga för både admin och för de som kör. Sen att det kanske blir orättvist för de som inte kan vara med just i detta loppet, trist, men så är det ju jämt överallt annars. Är man inte med så är man inte.

Hur det skulle slå för DNFare i mellan och bottenskitet har jag inte funderat på, men tycker egentligen inte att det spelar någon roll av samma skäl som ovan. Har de fullfäljt den minsta racelängden tar de ju poäng, har de inte gjort det är det som det redan stär i regelverket - att man ska se det som en tekniskt fel eller liknande. Sånt händer.

InläggPostat: 20 jul 2010, 19:36 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

En liten sidenote bara. Precis såna här diskussioner är det som försigår i adminforumet inför varje ligastart så ta chansen allihopa och ventilera era ideér :-)

Keep 'em coming! :D

InläggPostat: 20 jul 2010, 19:47 
Legend
Användarvisningsbild

(AR)Göran skrev:
Bra poäng - det borde vara så att man måste fullfölja minst 75% av loppet (eller vad man nu beslutar sej för för siffra) för att man ska få någon poäng överhuvudtaget.

Absolut, och jag röstar nog för att man måste fullfölja mer än så... (speciellt med tanke på grupp 1)
Men mitt problem är en liten annan grej: om man inte har fast poängsumma, så måste den ha ett poängtak att bygga från, och det jag undrar är utifrån vad man väljer taket?
Väljer man taket utifrån botten så att sista som tar sig imål i grupp två får en poäng, eller väljer man från den potentiella toppen så att om man var 40 förare på gridden så ska ettan ha 40 poäng som tak? (dynamisk poängsättning är förstås inte helt rättvis den heller)

(AR)Göran skrev:
I min lilla värld vore det optimalt med en fast poängsumma oavsett deltagarantal, dvs kommer man på sjuttonde plats får man alltid vad man nu får på den platsen.

Det vore enkelt, men som jag varit inne på så blir det oflexibelt:
Säg att vi ger ett fast poängsystem hela vägen ner till 56:e plats, ifall vi skulle fylla två fält... Och sen blir vi i slutändan kanske 30 pers på gridden. Snacka om att man då skulle tappa massor av poäng mot konkurrenterna vid bara ett missat lopp då!
En DNF/DNS får inte innebära hur stort straff som helst... Det blir inte rättvist även om reglerna är "lika för alla". (överdrivet exempel: säg att vi ger DNF:are -100 poäng. Det skulle vara lika för alla, men det vore inte schysst för det)

Adminmässigt behöver det inte bli nån större skillnad även om vi kör dynamiska poäng. Däremot kan det nog bli snäppet mindre överskådligt förstås.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 20:15 
Legend
Användarvisningsbild

Ok, jag har nu fixat ett "proof-of-concept" för hur ett adminark skulle kunna se ut!

Det innehåller redan data för ett tänkt fejklopp så man ser hur poängfördelning och annat är upplagd.. Den är som standard inställd på att sortera på "poängbas", dvs i praktiken den ordning målgången var. (först grupp 1 sen 2)
Men man kan sortera och filtrera fritt med de där små pilarna i kolumnrubrikerna förstås! (tex sortera på förarnamn, eller filtrera och bara visa grupp 2 osv)

Gråa fält är beräkningsfält som arket fixar, vita fält behöver man man fylla i själv.

Man matar alltså först in allas kvaltider uppifrån och ner i "kvaltid"-kolumnen och ser direkt vilken kvalposition detta inneburit för alla förare som gjort ett varv. Man ser även (när väl alla kvaltider är inmatade) automatiskt uppdelningen för vilka som kör grupp 1 eller 2, enligt regelverket i mitt tidigare inlägg. (och blir man färre än 33 förare som kvalar så slopas grupp 1 och alla hamnar i fullgrid på grupp 2)
De som inte kvalar tilldelas automatiskt grupp 2.

Sen (efter målgång) matar man in positionen alla fick i sin grupp. Blankt betyder att man inte körde alls (DNS). En nolla betyder att man deltog men inte tog bilen i mål (DNF). Vips, så räknar arket ut ett dynamiskt poängtak och fördelar det över förarna i fältet poängbas.
I "Podium"-fältet letar den upp de fem första i grupp 1 och de tre första i grupp 2 och ger dem sina bonusar... Och i "Botten"-fältet görs motsvarande fast negativt för de tre sista i grupp 1. (allt med världens snyggaste if-satser ;)) Det finns även en spärr så att man aldrig kan få minuspoäng för ett lopp för själva poänguträkningen.
Slutligen kan man mata in ev bötesstraff på poängen (om vi nu skulle använda det) innan totalsumman av poäng räknas ihop!

...

En fullständig version skulle förstås gå att göra snyggare och tydligare, och man skulle kunna dölja en del beräkningsfält osv, samt skydda fält man inte ska pilla i.
Man skulle även kunna försöka lägga in felkontroller, för att hindra att man råkar skriva samma position två gånger i samma lopp tex...
Plus att man ju ska kunna fylla i fler lopp och se en totalpoäng, samt kanske ta höjd för ev handikappsystem och creditberäkning.
Men grundtänket finns där iallafall :)
Sen om den gör rätt i alla lägen är ju nästa fråga :oops:

Bilagor:
Admin poängräkning SSR12 test.zip [18.41 KiB]
Nerladdad 11 gånger

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 20 jul 2010, 22:23, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 20 jul 2010, 21:23 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

En tanke angående DNF. Ni pratar hela tiden om de som ligger i mellan eller bottenskiktet, men det kan faktiskt lika gärna vara en som leder ett race med 2 varv före alla andra och med 3 varv kvar så blir han prejad av banan och bryter. I praktiken kanske denna förare kommer sist av alla i mål.
Ett gult kort känns kanske inte som "plåster på såret" i det läget. ;)

Så nog tycker jag att alla som kör med planen att ta sig i mål bör få poäng. Om man sen ska dra gränsen vid 75% vet jag inte. Målsättningen bör dock vara att folk ska köra så nånstans mot slutet av racet bör ju gränsen gå.

Vi bör nog även sätta en gräns för hur många förare vi ska ha minst för att det ska bli 2 grupper. (kanske står nånstans och i så fall håller jag med ;) )

Vi bör kanske vara lite petigare med folk som inte dyker upp och inte avanmäler i god tid? Blir rätt jobbigt för admins annars att försöka få in rätt antal folk på servern för grupp 1. Lika så kan det ju bli så att när man fyllt på grupp 1 så blir det för få kvar för grupp 2 för att köra och då tror jag man blir aningen lack om man ställt in sig på att köra. Jag skulle föreslå att man automatiskt får stå över ett eller ett par race i grupp 1 om man inte sköter avanmälan på ett bra sätt. Minst..

InläggPostat: 20 jul 2010, 22:17 
Legend
Användarvisningsbild

Leg skrev:
En tanke angående DNF. Ni pratar hela tiden om de som ligger i mellan eller bottenskiktet, men det kan faktiskt lika gärna vara en som leder ett race med 2 varv före alla andra och med 3 varv kvar så blir han prejad av banan och bryter. I praktiken kanske denna förare kommer sist av alla i mål.

Mjo, men en sån kille kan ju dra nytta av att topp 5 i grupp ett tjänar en del extrapoäng, så han återhämtar sig iallafall lite extra mot mellanskiktet för varje rejs framöver. (om han skärper sig)

Leg skrev:
Så nog tycker jag att alla som kör med planen att ta sig i mål bör få poäng.

Det trodde jag i min enfald att alla gjorde? ;)

Leg skrev:
Om man sen ska dra gränsen vid 75% vet jag inte. Målsättningen bör dock vara att folk ska köra så nånstans mot slutet av racet bör ju gränsen gå.

Jo... Bara det att jag tycker det känns fel att ifall några i grupp ett bryter efter säg 76% av loppet, så kan vissa av dem få ungefär samma poäng som de i toppen av grupp två som får slita hela vägen i mål. Vi kör ju med samma poäng trots allt.

Leg skrev:
Vi bör nog även sätta en gräns för hur många förare vi ska ha minst för att det ska bli 2 grupper. (kanske står nånstans och i så fall håller jag med ;) )

Jepp, det nämnde jag här:
viewtopic.php?p=219764#p219764
Citera:
- Är vi 45st eller fler förare som förkvalar, så kör vi med ett fullt 28-manna fält i grupp 1. Grupp 2 blir då 17-28st förare.
- Är vi 40-44, så kör vi tex 24-mannafält i grupp 1. (och blir 16-24st i grupp 2)
- Är vi 35-39, så kör vi 20-mannafält i grupp 1. (och blir 15-20 i grupp2)
- Enstaka rejs under 35 personer kan köras med 20-mannafält, men blir det vana eller om antalet förkvalare går under ~30 personer, så tas grupp 2 bort och blir väntelista istället.

Som tillägg till det, så har jag tillsvidare lagt in en hårdkodad gräns i arket: om färre än 33 kvalar så blir det bara en grupp. (och i arket så är det grupp 1 som i det läget tas bort, men det är en teknikalitet ;))

Citera:
Vi bör kanske vara lite petigare med folk som inte dyker upp och inte avanmäler i god tid? Blir rätt jobbigt för admins annars att försöka få in rätt antal folk på servern för grupp 1. Lika så kan det ju bli så att när man fyllt på grupp 1 så blir det för få kvar för grupp 2 för att köra och då tror jag man blir aningen lack om man ställt in sig på att köra. Jag skulle föreslå att man automatiskt får stå över ett eller ett par race i grupp 1 om man inte sköter avanmälan på ett bra sätt. Minst..

Mmm, hyfsat strikt bör det vara, så länge man inte skrämmer bort folk ;)
Som arket är byggt, så utgår det ifrån att om man förkvalar så kommer man till rejset. De som efter förkval inte kan komma till start bör helst meddela det omedelbums, så kan deras kvaltid raderas i tid, så blir fördelningen mellan grupperna i rejset bättre.

*edit*
Systemet bygger även som det ser ut nu på att man faktiskt tar sig tid och förkvalar, även om man tvivlar på att man klarar att nå grupp 1. Det är liksom enda sättet att få ett hum om hur många vi blir i loppet.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 22:27 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jo, jag håller med om att vi bör ha en gräns för DNF.
Det har vi ju redan idag, säg att jag är varvad 2 varv, får jag soppatorsk på sista varvet men fortfarande på poängplats så får jag ju poäng.

Det känns rimligt att ha kvar.

Sen håller jag med om att det bör vara hårt krav på att köra eller avanmäla och konsekvenser för det. Ledigt från race kan man få utan att tappa annat än poäng, men inte utan att säga till.

@Roger
Jag åker iväg 10 dagar nu, man ska visst göra sånt på semestern säger dom...
Kikade snabbt på excelbladet, men det bär sig inte riktigt snällt åt på Mac när man provar sorteringen (läs totalkvadd på allt :D ) och PC'n är urdragen ur väggen inför resan så jag kan inte ge annan feedback än att man såg direkt hur man skulle fylla i det. Tänker du dig en excelbok med ett sånt ark per race och en slutsummeringssida eller?

/Dan
/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 20 jul 2010, 22:33 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Ha det gott på semestern Dan:-)

InläggPostat: 20 jul 2010, 22:47 
Legend
Användarvisningsbild

Yes, njut Dan! 8)

Trist att inte sorteringen/filtreringen funkar för dig, men den är ju inte absolut tokkritisk för att kunna fylla i arket. Skulle dock inte vilja vara admin utan möjlighet att sortera/filtrera!
Det kan bero på att jag skrivit alltihop i gamla Excel 2003 (på PC), då det är allt jag har hemma.

Skönt att det ser "förståbart" ut iallafall :lol:
Jag har egentligen inte bestämt mig för om jag bara ska mata på med flera banor till höger på den existerande fliken, eller köra en flik per rejs.
Det kanske blir lite väl oöverskådligt att bara mata vidare till höger på samma flik? (fast det var nog tanken från början) Det blir ju troligen färre synliga kolumner i det färdiga arket dock, så länge vi inte ska blanda in creditsystem också mm.

...

Och har man pajat soppastrategin så hårt att man inte klarar att gå imål fast man är varvad 2 ggr, så förtjänar man egentligen inga poäng ;)

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme