Aktuellt datum och tid: 20 aug 2018, 20:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SSR GT Säsong 12 - förslag...
InläggPostat: 18 jul 2010, 19:59 
Legend
Användarvisningsbild

Fan vad formatteringen blev paj i min tabell ovan... Men den är lite bättre nu!

Dan Segolson skrev:
Det enda sättet jag kan se det funka automatiskt på är som jag var inne på för några sidor sedan, att manuellt klistra ihop resultatfilerna, köra in det i SLS och räkna båda racen som ett enda stort race och ge poäng efter det. Men det fanns ju en del nackdelar med det visade det sig.

Hmm, om inte SLS kan hantera poängen, så är det kanske ändå ett rätt stort adminproblem i sig? I nuläget så sköter ju SLS poängräkningen när väl resultaten är loggade, och tappar vi det riskerar vi ju få in mer administration nånstans?

Hur är det: använde ni mitt admin-excelblad för att hålla koll på handikappet och förarcrediterna i slutet av förra säsongen?
Isåfall bör det ju kanske faktiskt inte behöva bli så mycket mer administration nästa säsong, om vi får till ett bra excelark... Tror jag!

Dan Segolson skrev:
Den biten stör mig faktiskt inte så mycket, varför?
Jo jag anser nog att det är en prestation mer värd att belönas att hamna i den övre delen av den långsammare gruppen än att hamna bland dom sista i den snabbare gruppen. Får dom sista i grupp ett mer poäng än dom första i grupp två så kan ju dom lika gärna bara tuffa hem över linjen i varje race och i alla fall slå dom som sliter som djur för att vinna grupp två rejsen, eller hur? Blir ju lika fel det i mina ögon.

Jo, men därför har jag ju straffat den absoluta botten av grupp 1 lite extra. Resten tycker jag borde ha motivation nog att slåss om poäng iallafall. Det finns ju alltid folk att jaga uppåt! I grunden så om man har någon bakom sig, så tappar man ju ungefär lika mycket poäng per placering i grupp 1 som i grupp 2, så man har ju motivation att pressa så länge man inte är allra sist.

Om något så tycker jag nästan att mitt förslag ovan kanske är för extremt, och straffar botten av div 1 för mycket... Jag kanske får tänka om det lite.

Dan Segolson skrev:
I grunden ser jag det så här: Att köra bra över ett helt race är en annan typ av skicklighet än att köra snabbt över några kvalvarv. I kvalet belönar vi kvalsnabbheten, i rejsen belönar vi dom kvaliteer som fungerar över ett helt rejs.

Men det här är en grundläggande brist med att dela upp grupperna baserat på kvalresultatet som inte går att komma ifrån. Det kommer gynna bra kvalare, och alla metoder att försöka kompensera för det i efterhand med poängsättningen blir sannolikt på ett ett eller annat sätt orättvist. Hårddraget: Varför ska en bra kvalare straffas av att hamna i botten av grupp 1 istället för i toppen av grupp2?

Dan Segolson skrev:
Som jag skrev ovan tror jag nog inte att man benhårt ska satsa på att fylla grupp ett först och sen grupp två. Undrar om det inte är bättre att dela antalet förare på mitten, eller sätta en minimigräns på antal förare per grupp. räcker det inte till det antalet om man delar totala antalet gruppkvalande förare med två så blir det reservlista.
Annars kommer vi tveklöst att hamna i sitsen med 28 förare i grupp ett och 6-7 st i grupp två.

Där håller jag i grunden med: det vore skitbra ifall vi kan dynamiskt dela upp grupperna, och det ingick ju i mitt ursprungliga förslag.

Men gör vi det blir det väl ännu en spik i kistan för SLS? Det skulle väl innebära att poängfördelningen till grupp 2 potentiellt skulle kunna bli olika för vartenda rejs? Avståndet mellan sista i grupp 1 och första i grupp 2 bör ju helst vara någorlunda konstant från lopp till lopp?

(ska jag vara ärlig så förvirrade ditt förslag mig litegrann, när du lade upp ett poängförslag med 28 platser i grupp ett om du ville ha ett dynamiskt system där antalet deltagare i grupp 1 kan skilja från gång till gång)

Kontentan är väl den att om vi ska ha gemensam poängräkning över två grupper, så verkar det som vi inte kan få ut ett resultat av enbart SLS. Är vi beredda att knacka in alla resultat manuellt i excel och låta den räkna åt oss? Är vi även beredda att ev göra några extra handgrepp att få över de resultaten löpande till liga-trådarna?

All rejsstatistik om position och tider osv kan man ju fortfarande se i SLS, men poängräkningen kommer ju inte gå att lita på.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 18 jul 2010, 20:32 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Admin:
Jag tror att dom som körde credits/bilar förra säsongen använde ditt blad, vet inte säkert då det inte var jag.

Jag tror inte att vi kan få stöd fullt ut av SLS hur vi än gör, det är ju byggt för separata divisioner, inte grupper som tävlar tillsammans med delad poängstege.
Så handknackande blir det så länge vi inte ska ha en traditionell divisionsindelning :(

Frågan är bara hur enkelt vi kan göra poängsystemet utan att den som får jobbet packar väskan och reser till antarktis för att slippa en kokande hjärna...

Straffa botten i grupp ett.
Jag skrev min respons innan jag tittat närmare på ditt förslag och när jag petade in det i excel bredvid dom tidigare så kompenserar det bättre än det jag hade. M a o, jag tycker inte ditt förslag är för elakt.

Dynamisk indelning av grupperna.
Nej det syns inte i mitt exempel då jag fyllde båda grupperna till 28.
Vet inte om tanken håller, men om man tilldelar förarna dynamiskt i grupper, typ 50/50 men behåller poängstegen baserat på fulla fält...
Om det då blir 20 i varje grupp delar man helt enkelt inte ut dom lägsta 8 pinnarna i grupperna... Dvs vinnaren i grupp 2 får poäng som om det varit fullt fällt i grupp 1 och siste man i grupp 1 får poäng för 20'de plats?

Då spricker i och för sig en del av kompensationen för vinnarna i grupp 2 eftersom brytpunkten i ditt förslag ligger på P23.

Jag har ett annat där brytpunkten ligger på P15, kanske det skulle passa bättre för en dynamisk indelning?

Kod:
Pos        Grupp        Poäng         Tillägg  Kvalbonus         Summa
1            1            28            56           5            89
2            1            27            55                        82
3            1            26            54                        80
4            1            25            53                        78
5            1            24            52                        76
6            1            23            51                        74
7            1            22            50                        72
8            1            21            49                        70
9            1            20            48                        68
10            1            19            47                        66
11            1            18            46                        64
12            1            17            45                        62
13            1            16            44                        60
14            1            15            43                        58
15            1            14            42                        56
16            1            13            41                        54
17            1            12            40                        52
18            1            11            39                        50
19            1            10            38                        48
20            1            9            37                        46
21            1            8            36                        44
22            1            7            35                        42
23            1            6            34                        40
24            1            5            33                        38
25            1            4            32                        36
26            1            3            31                        34
27            1            2            30                        32
28            1            1            29                        30
1            2            28            28                        56
2            2            27            27                        54
3            2            26            26                        52
4            2            25            25                        50
5            2            24            24                        48
6            2            23            23                        46
7            2            22            22                        44
8            2            21            21                        42
9            2            20            20                        40
10            2            19            19                        38
11            2            18            18                        36
12            2            17            17                        34
13            2            16            16                        32
14            2            15            15                        30
15            2            14            14                        28
16            2            13            13                        26
17            2            12            12                        24
18            2            11            11                        22
19            2            10            10                        20
20            2            9            9                        18
21            2            8            8                        16
22            2            7            7                        14
23            2            6            6                        12
24            2            5            5                        10
25            2            4            4                        8
26            2            3            3                        6
27            2            2            2                        4
28            2            1            1                        2

Det är krångligt på gränsen nu att jag nästan tycker att vi kan fundera kring GTR2 Dedi.manager som tillåter 35 förare så tar vi smällen med för få depå-platser och kör en stenhård väntelista på resten... Då försvinner gruppkvalet och det blir ett race "für alle"...

Då har vi i alla fall stöd för SLS...
Men det vore synd, jag gillar verkligen tanken på gruppkval inför racen och sen ett kval per grupp för själva racet.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 18 jul 2010, 21:38 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Admin:
Jag tror att dom som körde credits/bilar förra säsongen använde ditt blad, vet inte säkert då det inte var jag.

Jag tror inte att vi kan få stöd fullt ut av SLS hur vi än gör, det är ju byggt för separata divisioner, inte grupper som tävlar tillsammans med delad poängstege.
Så handknackande blir det så länge vi inte ska ha en traditionell divisionsindelning :(

Frågan är bara hur enkelt vi kan göra poängsystemet utan att den som får jobbet packar väskan och reser till antarktis för att slippa en kokande hjärna...

Straffa botten i grupp ett.
Jag skrev min respons innan jag tittat närmare på ditt förslag och när jag petade in det i excel bredvid dom tidigare så kompenserar det bättre än det jag hade. M a o, jag tycker inte ditt förslag är för elakt.

Dynamisk indelning av grupperna.
Nej det syns inte i mitt exempel då jag fyllde båda grupperna till 28.
Vet inte om tanken håller, men om man tilldelar förarna dynamiskt i grupper, typ 50/50 men behåller poängstegen baserat på fulla fält...
Om det då blir 20 i varje grupp delar man helt enkelt inte ut dom lägsta 8 pinnarna i grupperna... Dvs vinnaren i grupp 2 får poäng som om det varit fullt fällt i grupp 1 och siste man i grupp 1 får poäng för 20'de plats?

Då spricker i och för sig en del av kompensationen för vinnarna i grupp 2 eftersom brytpunkten i ditt förslag ligger på P23.

Jag har ett annat där brytpunkten ligger på P15, kanske det skulle passa bättre för en dynamisk indelning?

Det är krångligt på gränsen nu att jag nästan tycker att vi kan fundera kring GTR2 Dedi.manager som tillåter 35 förare så tar vi smällen med för få depå-platser och kör en stenhård väntelista på resten... Då försvinner gruppkvalet och det blir ett race "für alle"...

Då har vi i alla fall stöd för SLS...
Men det vore synd, jag gillar verkligen tanken på gruppkval inför racen och sen ett kval per grupp för själva racet.
/Dan

Det borde inte vara svårt att sno ihop en Excel som bygger på föraren i botten och sedan gruppval och placering i race. Ska det vara credits inblandat med eller bilval skall vara fritt, eller i annan begränsning?

InläggPostat: 18 jul 2010, 21:58 
Legend
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Ser fram mot fler förslag :)

Jag har klurat en stund och om vi nu utgår från att vi ändå måste slopa SLS och använda excel för resultaträkning och knappar in resultaten där manuellt vid varje rejs, så föreslår jag nog isåfall att vi mer eller mindre går tillbaks till mitt ursprungliga förslag, dvs antalet förkvalare bestämmer hur mycket poäng man kan ta, och vi kör med dynamisk tilldelning.

Poängfördelning
- Max antal förare som kan ta poäng är 44 stycken. (dvs innebär att max de 16 första i grupp 2 kan ta poäng om grupp 1 är full)

- Poängsystemet är i grunden linjärt från första till sista plats, dvs upp till 44 poäng för första plats i grupp 1 (om vi är minst 44 förare) och en poäng för sista plats i grupp 2 men det finns ett antal modifierare:

1) Podium i grupp 2 får bonusar: guld +5 , silver +3 , brons +1
Motivation: det ska löna sig att vinna även i grupp 2.

2) Topp fem i grupp 1 får bonusar. guld +10 , silver +6 , brons +4 , fjärde +2 , femte: +1
Motivation: att vinna i grupp ett ska betyda något, och det ska finnas tillräckligt progressivitet i systemet för att ge en chans för förare som missar lopp att hämta hem poäng.

2) De tre sista platserna i grupp 1 straffas med motsvarande siffror som toppen av grp 2: sist -5, nästsist -3, nästnästsist -1.
Motivation: det ska inte löna sig att bara såsa bilen i mål i botten av grupp 1.

3) Ev lopp som körs med endast en grupp, så används enbart modifierare #1 ovan. (dvs den som normalt används för grupp 2)
Motivation: med så få förare får inte bonusen för att vinna bli för stor, och det vore bisarrt att ge minuspoäng till förarna i botten av gruppen.

(Resten av förarna tävlar helt enkelt om position. De tappar och tjänar lika mycket på att köra om eller bli omkörda, oberende vilken grupp de kör i)

Gruppfördelning
Ungefär som förra förslaget (med lite tillägg):
- Är vi 45st eller fler förare som förkvalar, så kör vi med ett fullt 28-manna fält i grupp 1. Grupp 2 blir då 17-28st förare.
- Är vi 40-44, så kör vi tex 24-mannafält i grupp 1. (och blir 16-24st i grupp 2)
- Är vi 35-39, så kör vi 20-mannafält i grupp 1. (och blir 15-20 i grupp2)
- Enstaka rejs under 35 personer kan köras med 20-mannafält, men blir det vana eller om antalet förkvalare går under ~30 personer, så tas grupp 2 bort och blir väntelista istället.

Här är ett exempel på hur poängställningen blir om vi skulle vara 40 som förkvalat dvs vi kör med 24 manna grid, och alla får poäng.

Kod:
Tot  Pos  Pts  Mod  Sum
1    1    40   10   50
2    2    39   +6   45
3    3    38   +4   42
4    4    37   +2   39
5    5    36   +1   37
6    6    35        35
7    7    34        34
8    8    33        33
9    9    32        32
10   10   31        31
11   11   30        30
12   12   29        29
13   13   28        28
14   14   27        27
15   15   26        26
16   16   25        25
17   17   24        24
18   18   23        23
19   19   22        22
20   20   21        21
21   21   20        20
22   22   19   -1   18
23   23   18   -3   15
24   24   17   -5   12
25   1    16   +5   21
26   2    15   +3   18
27   3    14   +1   15
28   4    13        13
29   5    12        12
30   6    11        11
31   7    10        10
32   8    9         9
33   9    8         8
34   10   7         7
35   11   6         6
36   12   5         5
37   13   4         4
38   14   3         3
39   15   2         2
40   16   1         1

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 18 jul 2010, 22:31, redigerad totalt 3 gånger.

InläggPostat: 18 jul 2010, 22:21 
Legend
Användarvisningsbild

Leg skrev:
Det borde inte vara svårt att sno ihop en Excel som bygger på föraren i botten och sedan gruppval och placering i race. Ska det vara credits inblandat med eller bilval skall vara fritt, eller i annan begränsning?

Jag är hyfsat optimistisk jag med: jag tror jag kan kirra ett ark som klarar hantera dynamisk fördelning, så att själva adminrollen inte blir extremt mycket mer komplicerad.
Ska jag prova?

...

Men det finns ändå en del frågetecken kring hur vi löser det mer praktiska när det gäller servrar osv för förkvalet!

Dan, var du inte inne på att tex låta en server stå öppen väldigt länge och låta folk komma och gå som de vill? ... men om någon hoppar in och kör några varv, och sen hoppar ut, och sen kommer nån annan in osv, sparas verkligen allas resultat då om vi blir kanske 50 personer som varit inne på servern?

Vad är alternativet: en fast tid för förkvalet, och ha två servrar öppna även för förkvalet antar jag? (för vi kan ju inte alla förkvala på samma server om vi alla ska vara inne samtidigt!)

-----

Så vad behöver (såvitt jag kan se) admin göra när/om väl arket är klart? (utöver vad som görs nu)

- Inför varje säsong måste man preppa arket genom att mata in alla poängregler, alla förare som ska delta , ev alla datum som gäller, ev alla banor som ska köras, osv.
Det kan jag rätt säkert ta på mig. (säkert enklast att den som byggt arket gör detta)

- Efter varje förkval måste man mata in kvaltiden och/eller kvalpositionen för alla förare i arket. (obs frågetecknen ovan till hur vi genomför kvalet)

- Inför loppet måste man mata in var brytgränsen mellan grupp 1 och 2 går, och därefter kopiera över förarlistan till rejstråden (med ev redigering) så alla vet var de ska köra.

- Efter loppet måste man mata i för varje förare vilken grupp han körde i, position i gruppen, ev bilval, ev straff, ev vilken förare som får bonus för kvalvarv osv, plus kanske nått mer jag glömmer. Därefter måste man klippa och klistra in resultatet från excel i förarlistetråden. (med ev redigering)

---

Arket i sig håller reda på grupperna och fixar poängräkningen av bonusarna och straffen utefter det regelverk vi satt upp, och blir facit för poängräkning, ev creditssystem osv.

SLS används för att ha statistik kring varvtider osv, och visar även positionerna i loppen korrekt, men visar inte rätt poäng för gruppen och kan heller inte visa totalpoängen man har för båda grupperna. (enklast vore kanske att låta vårt nuvarande poängsystem ligga kvar orört i SLS?)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 18 jul 2010, 22:28 
Legend
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:

Hmm, då är det frågan om jag inte föredrar att vi behåller divisionerna, men drar ner totala antalet förare per division till tex 24 personer... OM det finns förarunderlag till att göra så och vara 12+ förare i div 2!
(för mig kvittar det om vi är 24, 28 eller 35 personer i div 1, så länge folk dyker upp!)

35 personer så börjar jag undra om det inte kan råda till en del strul med uppkoppling depåplatser och annat som man helst slipper. Vi lär ju aldrig kunna testa det fullt ut innan rejset!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 18 jul 2010, 23:46 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Eller så kör man med förkval och 1 division med max 28 deltagare!
visst alla får inte rejsa men alla har chansen att få rejsa och vi får väldigt spännande förkval!
oops poängräknings problemet försvann visst där oxå :D

den här förkvals ide'n kan bli hur kul som helst

InläggPostat: 19 jul 2010, 00:16 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Det där poängupplägget tillsammans med den regelstyrda gruppindelningen ser faktiskt ut att kunna funka :) Känns som om det premierar dom saker som är viktiga.

Du får väldigt gärna knåpa på en excelsnurra som kan hantera det :)

Gruppkvalet.
Det fungerar att sätta servern på att ignorera PR1 så man åker direkt in i kval som är enda sessionen, dvs det går inte att rösta bort den. Sen kan man sätta kvalsessionens längd på flera dygn om man vill.

Men...
Jag vet inte heller vad som händer om några hoppar in, kör sitt, går ur så servern blir tom, sen kommer några fler in. Skrivs resultatfilen ut när servern blir tom eller? Jag tänker om det är så att servern "nollar sig" när den blir tom, även om det är tid kvar på kvalsessionen.

Idealet är ju om servern stannar i samma kvalsession även om alla hoppar ur och kommer tillbaka en timme senare förutsatt att kvalsessionen är så lång att den täcker båda besöken.

I värsta fall måste vi sätta en eller två fasta tider där kvalet får ske helt enkelt, missar du det, tough luck. Vi kan även sätta mer press på gruppkvalet om vi vill... En server, öppet två timmar, max 5 varv per person, sen logga ur för att ge plats åt fler?

Med det sagt, kvaddas din poängräkning om någon vill köra utan att ha kört gruppkvalet?
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 19 jul 2010, 06:51 
Veteran
Användarvisningsbild

I GTR2 DS så nollas sessionen om servern blir tom. Du kan inte skippa P1 heller.

Däremot om GTR2 Dedicated manager används finns lite mer möjligheter.
P1 kan väljas bort
Förare som kommer tillbaka in i kval så behålls tiderna, dvs servern skriver inte över de gamla resultaten. gäller både q1 och q2.
32 förare är maximum.

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion

InläggPostat: 19 jul 2010, 13:37 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Ronnie Åkesson skrev:
I GTR2 DS så nollas sessionen om servern blir tom. Du kan inte skippa P1 heller.

Däremot om GTR2 Dedicated manager används finns lite mer möjligheter.
P1 kan väljas bort
Förare som kommer tillbaka in i kval så behålls tiderna, dvs servern skriver inte över de gamla resultaten. gäller både q1 och q2.
32 förare är maximum.

Låter ju bra.

Så ska vi ha mer än 32 förare som skall förkvala så behövs 2 servrar vilket inte borde vara några problem?
Alternativt delar vi in kvalet i 2 grupper där varje grupp får en tid under vilken kvalet måste genomföras.

InläggPostat: 20 jul 2010, 09:03 
Legend
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Du får väldigt gärna knåpa på en excelsnurra som kan hantera det :)

Jag har börjat pilla på ett primitivt "proof-of-concept" och förutom ett par smärre frågetecken ser det hyfsat lovande ut! Återkommer.

Dan Segolson skrev:
Med det sagt, kvaddas din poängräkning om någon vill köra utan att ha kört gruppkvalet?

Så länge man räknar på antalet deltagare som faktiskt deltog i loppet, så bör det funka!
(fast visst finns det specialfall som kanske kan krångla till det - jag får se)

...

Men det kräver som sagt att man knappar in allas kvaltider (eller kvalposition) samt allas position i rejset... Och skit in betyder förstås skit ut ;)
(vissa avstämningskontroller kanske går att bygga in, men det blir snabbt rätt bökigt att koda in för en excelfuskare som mig)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 10:14 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Kanske läge med en anmälningslista så man vet hur många som tänker sig att köra? Kan ju underlätta planeringen lite.

InläggPostat: 20 jul 2010, 10:20 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag ska försöka fixa det innan jag åker i morgon.
/D

Bild

InläggPostat: 20 jul 2010, 11:58 
Legend
Användarvisningsbild

En fråga slog mig: om vi ska "straffa" de i botten av grupp 1, ska vi då straffa den sista som faktiskt går i mål? Dvs om det är ett lopp med 28 manna gridd och tre bryter, är det då plats 25 som får -5 som straff?
Eller är det sista man på hela gridden som får straffet, vare sig det råkar vara en DNF eller vad det nu är? (straffet får då räknas bort... minuspoäng tycker jag inte man ska kunna få!)

Det senare är nog enklast att lösa i arket, men då försvinner mycket av poängen med straffet misstänker jag.

Det förra blir mer komplext att lösa i arket, men fyller väl syftet att pusha på de i botten av det "aktiva" fältet bättre... Möjligen att det tex kan kännas som det straffar hårt i vissa lopp med många DNF:er, om man råkar hamna sist i den kvarvarande lilla klungan?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2010, 12:09 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

En notis från nån som håller sig i bottenskiktet: Man bör få poäng för att slutföra ett race, även på sista plats i sämsta klassen.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme