TopSwede skrev:
Att försöka andas liv i SSR igen är ett jätteprojekt där det krävs att vi koncentrerar oss på rätt saker (Som Göran var inne på). Och i lagom stora tuggor. Kanske inte lösa allt på en gång. Exempelvis "jag vill köra en multiklassliga med två admins och en domare. Resultatfilen ska ha detta format".
Alltså att våga tänka "halvkonstruktivt". Att ha en idé men inte en en fullständig lösning på hur det ska genomföras.
Storsågare som jag är av naturen så måste jag både hålla med och säga ifrån: JA, jag tycker man ska kunna bolla upp vad som helst, utan att behöva tänka genom alla konsekvenser! ... MEN jag tycker också att det
måste vara fritt att (på ett respektfullt och konstruktivt sätt) leta och ev hitta luckor och frågetecken och ta upp dem direkt. Annars finns ju faktiskt risken att vi just inte koncentrerar oss på rätt saker. Eller?
Jag ser hellre att vi hittar frågetecknen och antingen rätar ut dem någorlunda eller skär bort dem
nu, än mitt i en ny säsong. Det svåra är att inte gräva ner sig i detaljer i detta skede antar jag..
TopSwede skrev:
Vad vill vi?
-Tät racing för alla. Undvika vakumkörning.
Absolut, detta är viktigt! Men jag tycker absolut inte vi får glömma det du tar upp lite senare:
TopSwede skrev:
"mäta oss mot varandra så bra/rättvist som möjligt"
Jag undrar hur mycket man kan experimentera med tex den grundläggande grejen att tilldela poäng utan att tumma på denna punkt...
På nån instinktiv grundläggande nivå har jag tex svårt för konceptet att kanske inte ens vinna fast man gick först i mål

Men återigen är det här inte en totalsågning! Visst kan man tänka sig lite varianter här!
Nått jag tror vissa ligor kört är tex ett omvänt handikappsystem, där man får bonuspoäng för att köra en sämre bil. Om det nu går att kombinera med vårt handikappsystem?
Själva "fajten" som är din morot ÄR en stor del av grejen tycker jag med, men för mig så vill jag även att fajten även tydligt betyder något, utöver nöjet av fajten i sig... Annars är det ju närapå funraces.
TopSwede skrev:
Men jag tror inte på en renodlad "nybörjarliga". Efter några få race är de förarna som är med där tillräckligt bra för att köra i "vanliga" ligorna och då faller hela syftet. För hur länge är du nybörjare?
Jag har själv till och från varit sugen på tanken på en "nybörjarliga", men jag tror du hat en poäng: har vi ens underlag för att konstant mata in folk i en liga som man inte får vara med i längre efter ett par säsonger eller så? Jag tror den riskerar att "gå tom" rätt fort!
Samtidigt
måste det finnas något sätt för relativt färska simrejsare att våga sig in i SSR! Hur f-n löser man det?
-
Club bygger på den rätt gamla GTR2 plattformen, och befolkas till rätt stor del av riktigt snabba gamla rävar. Det känns inte riktigt längre som en inkörsport om jag ska vara ärlig.
-
TCC självdog, och var kanske ändå en rätt tuff att komma in i som nykomling? Tuff rejsing tror jag! (utan direkt egen erfarenhet: såga mig om jag är fel ute)
-
Historic är återigen GTR2,
plus en modd som kräver lite jobb att få in, plus att det är en väldig massa bångstyriga bilar att få koll på! Visst, har man entusiasm så går det att hoppa in, men det är inte heller en speciellt enkel inkörsport.
-
GT-ligan består av idel rävar, har ett stort bilurval och massor av små tricks och erfarenhet som man bör kunna/ha för att vara kompetetiv. Inte det enklaste att komma in i!
-
Cup/TCL självdog, och inte heller det var väl riktigt nybörjarmaterial denna säsong. Underhållande, men ändå rätt trickiga bilar som ändå krävde en insats både setup- och körmässigt för att hitta rätt i, och som inte alltid var så jämna på alla banor, har jag fått känslan av. Gamla
Porsche cup kom kanske däremot lite närmre nån slags inkörsport ideal, men färre setupmöjligheter och en hyfsat lättkörd bil. (såvitt jag förstår?)
- Nedlagda
Historic F1 ska vi inte ens tala om