Aktuellt datum och tid: 18 aug 2018, 17:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör vi inför hösten 2010 - Tidigare: CUP läggs i malpåse
InläggPostat: 03 maj 2010, 22:10 
Veteran
Användarvisningsbild

Kjelle skrev:
TopSwede skrev:
Jag skiter i om träden vid sidan av banan ser förjävliga ut.

Har du träd? :eek2: 8)

:D

on R&R

InläggPostat: 03 maj 2010, 22:22 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

har på känn att den är tråden kommer bli både lång och fet, fylld med både goa ideer och trams som snart nog blir tröttsam att läsa igenom tyvärr!
Kan ingen av er goda skribenter ta på er att göra en sammanställning emellanåt?
Själv säger jag :up: åt allt som ger en liga att tuffa runt i :)

InläggPostat: 03 maj 2010, 22:39 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Håller med Kjelle lite här, kan vi försöka hålla OT och allmänt trams i andra trådar? Gudarna ska veta att vi har en tendens att spåna i väg i alla möjliga tangenters riktning... :)

TopSwede skrev:
Har funderat på mitt förslag med "gruppkvalet" (vete fan vad jag ska ge det för arbetsnamn :)). Jag tycker en gruppindelning beroende på varvtid är bra. Inte bara för att det är min idé. Utan för att jag gillar den. Men sen efter gruppkvalet kommer vi in på nästa sak i själva rejsandet. Nämligen att kvala inom sin racesession s.a.s. Kvalet är en stor del av ett race. Inte bara i hur det placerar dig på gridden, utan att det är ett moment i ett race.
Det jag föreslår är att en server rullar under några timmar någon dag innan rejset. Under den tiden kan man logga in och sätta sig gruppkvaltid. "Några timmar" kan vara en hel dag också. Eller varför inte en hel helg?
Sen när gruppkvalet är klart och du vet vilken grupp du ska köra med kommer det riktiga kvalet. Visst kan det kvalet skippas. Men återigen, det kvalet tror jag fler uppskattar. Att innan rejset spänna musklerna :) Sen underlättar det för admin som inte behöver sätta gridden manuellt. Såna saker kan funka klockrent. Eller så strular det. Så varför inte köra ett vanligt SSR-kval?

Jag ska villigt erkänna att jag missade den tanken bakom, och ja, visst "it makes sense" att köra ett vanligt kval inom racesessoinen, absolut.

Jag tänker ändra det direkt i förslagstråden till ett gruppindelningskval och ett normalt race kval. Det minskar dessutom administrationen och sånt tycker jag om :)
Det vi behöver veta fungerar är då att vi kan få fatt på resultatfilen från den separata kvalsessionen. Plus attt det är förb*nnat viktigt att ingen får för sig att rösta fram sessioner etc i det kvalet. Speciellt som jag tror att det är lite mycket begärt att vi ska ha en racefunkis på plats under ett öppet, längre kval.

/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 03 maj 2010, 22:51 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Tänkte eftersom ni har en luftig tråd här så kan jag ge mina två cent.

Jag har ju varit med drivit både forum och diverse internet-siter och team och varit med i internationella team och varit liga-admin fast inte här på SSR. Jag kom egentligen in här på ett bananskal via VGP för ett par år sedan. Eftersom jag har hållt mig i lite andra kretsar så kan jag ju dra de lärdomar jag har lärt mig genom åren.

Nyrekryteringar måste vara ett pågående arbete för alla, identifiera andra forum där SSR marknadsföring kan vara på sin plats. Vad hände med samarbetet med SBF? Kanske hålla en stor tävling som är SSR sponsrad och bjuda in Huttu och grabbarna?

Det måste vara enklare att komma igång, alltså GTR i alla dess former och andra moddar till det tredje och fjärde och sen ett femte addon. Det håller inte och har varit en av de stora skälen till att jag inte har kört i nån SSR liga innan. Det är för mycket jobb att hålla koll på alla moddar och banor och bilar som hela tiden behövs installeras och som sen inte är 100% tillförlitliga. Sen kör man ett race på kombon som man har spenderat tid på att installera, men eftersom ingen annan online har just den specifika kombon så blir det ensamt.

SSR iLeague funkar alldeles utmärkt och iRacing är ett spel som hela tiden utvecklas. Nu går det faktiskt att göra iRacing enligt SSR recept. Tycker vi har en bra gemenskap i våran lilla del i SSR, dock så saknar jag lite teams känsla och en setup-bank. Är gärna med och roddar lite i iLeague och har funderat på om man ska starta ett litet team med bra gubbar i framtiden(fast bara för att ha roligt denna gång). Sen hur ligan kommer se ut i framtiden får vi väl utvärdera efter säsong 1.

Sen är det ju så att det blir generations skifte ibland, nya tillkommer andra faller bort. Det viktiga här är att se till att det finns människor som kan bli inslussade i hierarkin.

Ja det var lite vad jag hade på hjärnan, inte dåligt för en måndagskväll.

1:a Kvaltid VGP Seat, 2007
1:a Endurance League LX5 (LFS), 2003

InläggPostat: 03 maj 2010, 23:01 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag håller med om att SSR GT är en ganska stor apparat att kliva in i som ny idag.
Det har flera andra också påpekat, och det blir absolut inte mindre stort genom det vi nu diskuterar. Dels är det ett gammalt spel, sen är det en massa moddar & banor, sen är det tjyvtjockt med gamla rävar, många skrämmande snabba :)

Så enklare, mer välkomnande upplägg behövs absolut för att få fler att köra under SSR's paraply. Tyvärr måste jag säga, är nog inte GTR2 längre rätt plattform för det.

Men, för oss som mjölkat orginalversionen av GTR2 rejält på alla sätt och vis genom åren och som inte vill släppa den flexibilitet och samling features som det faktiskt erbjuder så känns ett sånt här steg viktigt.

För nya förmågor är det nog något annat som berhöver finnas, vad vet jag inte riktigt.

Uppenbarligen är jag en förespråkare för iRacing efterosm jag är med och driver den ligan, men samtidigt är jag väl medveten om att det än så länge finns saker vi kan göra här i ett ligaformat som inte går änu i iRacing. Därför ser jag absolut att det finns en dörr öppen för ligor i båda formaten. Jag har en prenumeration fram till mitten 2011, så jag kommer att fortsätta följa iRacing, och med den typen av ändringar som introduceras nu så är jag 110% övertygad om att det kommer att finnas likvärdiga möjligheter i iRacing så småningom.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 03 maj 2010, 23:33 
Veteran
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Jag tänker ändra det direkt i förslagstråden till ett gruppindelningskval och ett normalt race kval. Det minskar dessutom administrationen och sånt tycker jag om :)
Det vi behöver veta fungerar är då att vi kan få fatt på resultatfilen från den separata kvalsessionen. Plus attt det är förb*nnat viktigt att ingen får för sig att rösta fram sessioner etc i det kvalet. Speciellt som jag tror att det är lite mycket begärt att vi ska ha en racefunkis på plats under ett öppet, längre kval.

/D

Att förenkla för admins var det jag tänkte på primärt. :)
Jag testade också vad man kan göra med servern. Jag upptäckte att du kan ställa in så den enda sessionen som är aktiv är just kvalet. Prac1 kan du inte kryssa ur, men med GTR2 Manager kan du ställa in att ignorera practice. Så när förste personen joinar hamnar de i kval. Jag testade också att starta vote för att gå vidare till nästa session. Texten kommer upp i chatten, men det händer inget mer. Du är alltså kvar i kval. Detta var ett snabbtest. Behöver nog testas mer :)
Men jag såg att min varvtid registrerades i resultatfilen iaf.

Jag testade också att sätta kvalsessionen till tre dygn. Inga problem. Om man nu vill göra så :)

on R&R

InläggPostat: 04 maj 2010, 14:09 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Kan någon förklara enkelt vad Admin-arbete innebär och vad man bör kunna i fall man vill hjälpa till i framtiden.

InläggPostat: 04 maj 2010, 14:24 
Veteran
Användarvisningsbild

Grandy skrev:
Kan någon förklara enkelt vad Admin-arbete innebär och vad man bör kunna i fall man vill hjälpa till i framtiden.

En viktig del med att vara admin är väl att bestämma ligan ska göra och vem som ska göra det?
För 2010 delades det in i följande:
- Huvudadmins
Några måste bestämma och driva
- Domare
Tyvärr händer det ibland att man måste granska repriser och utdöma straff enligt regelverket.
- Reservdomare
Om domarna är oense eller om det kommer en överklagan kan det behövas extra röster.
- Väderfiler
F.n. genererar vi slumpat väder i förväg och ställer en prognos
- Creditsansvarig
Dagens liga har ett kreditsystem, någon ska monitorera
- Resultatansvarig
Sedan några säsonger tillbaka läser vi in resultaten på SLS, så en säsong ska konfigurerars och resultat samt repriser ska laddas upp.
- Serveransvarig
Någon ska starta race-servrarna, och ev. starta om dem om de strular. Det senare har inte hänt sedan Ronnie gjorde en ominstallation av allt.
- Racetrådar
Lite kreativ arbete kring att lista vad som gäller för varje race och kanske skapa inspirerande posters.
- Racefunktionärer
Någon aktiv förare ska ha lite koll på servern och dra igång kvalet. Möjligen begära omstart.

Detta har varit lite det beprövade behovet givet hur ligan formats fram tills nu. Hur ligan ska utformas för framtiden styr behoven ovan. Stora ligan har vad jag kan se krävt mest administration. Flera av de andra ligorna kör på 1-2 admins in alles beroende på kapacitet och upplägg.

För egen del så har jag hjälpt till med att starta servrar, fixa resultaten och vara racefunktionär. Det har varit ett lätt arbete, men det kan så klart strula ibland vilket det också gjort.

Fredrik Salbrink
Team Allstars
Team Ted Åström Racing
Team Salander Racing

InläggPostat: 04 maj 2010, 14:48 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Det med nybörjare då röstar jag för att man kör en liga som har samma bilar (Porsche Cup) det var lika bilar lite möjlighet att fippla... och det var tät och jämn racing ... Där kan man också köra på stora och lätta banor.. och får ändå det att lära sig race pace... starta både stående och rullande ...

-------------------------------------
iRating V8 Supercars (jag är en liten hycklare, snart tillbaka)
Försvarar min cockpit med - "jamen det är ju viktigt"

InläggPostat: 04 maj 2010, 15:14 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Förstår inte riktigt vad ni menar med "en massa moddar å grejjer" med dagens GT-liga? Vi kör väl ändå GTR2 out of the box fast med addonbanor?

Att vi sen har några andra ligor som har moddats fram kan jag hålla med om.. :)

-------------------------------------
SSR GT

InläggPostat: 04 maj 2010, 15:40 
Veteran
Användarvisningsbild

Rinsewood skrev:
Det med nybörjare då röstar jag för att man kör en liga som har samma bilar (Porsche Cup) det var lika bilar lite möjlighet att fippla... och det var tät och jämn racing ... Där kan man också köra på stora och lätta banor.. och får ändå det att lära sig race pace... starta både stående och rullande ...

Jag tycker fortfarande att en nybörjarliga är fel väg. Som exempel. Vi säger att en nybörjarliga består av 20 förare. Efter två race börjar de flesta få lagom koll på starter och vanlig "racekoll". Sen anmäler sig några nya nybörjare. Det innebär att det redan här börjar bli olika nivåer av nybörjare. Efter tio race har de flesta blivit ganska varma i kläderna. Ytterligare nybörjare ansluter.

De nyaste nybörjarna tycker de andra nybörjarna är lite för bra. De vill ha en nybörjarliga...Och de som kört tio race vill ha lite mer motstånd och önskar sig en liga mellan nybörjare och (t.ex) GT-ligan. En Inte-så-nybörjare-längre-men-inte-självsäker-nog-att-köra-GT-ligan-liga. Och vid något tillfälle kommer de som tidigare varit med i nybörjarligan vilja köra några race i nybörjarligan eftersom det är en ganska kravlös miljö. Så de kör några race och tycker det är skitskoj att krossa allt motstånd. De som blir krossade av dessa förare tycker inte det är så kul längre och vill ha en nybörjarliga.

Jag antar att det jag stör mig på är ordet "liga". En "liga" gör det inte lättare för en nybörjare att komma in i simracing. Däremot kan en host:ad server hos ett gemytligt gäng vara tillräckligt för att känna att "detta är kan vara något för mig. Jag tror jag ska testa några pickupraces". "Liga" tolkas ofta som ett commitment. "Anmäler jag mig, måste jag vara med". Och "liga" innebär också lite mer administration samt att det konstant finns ett lagom antal förare som fyller gridden. Det måste vara en kravlös miljö. Får vi bara in förare i SSR så de börjar hänga aktivt på forumet tror jag de kommer stanna. Eller iaf vara här ofta. Om inkörsporten är en nybörjarliga tror jag vi tappar folk som ligger och väger "vågar jag? Nä...om jag anmäler mig kommer jag känna tvång att köra. Jag fortsätter att köra spontanrace hos RaceDepartment".

En "halvpublik" SSR-server med rullande race tror jag mer på. Som i iRacing. Du ser att klockan 19:00 ikväll går ett race med GT-bilar på Anderstorp. Vill du vara med, joinar du. Annars struntar du i det. Visst, vissa race kommer att vara tomma. Klarar vi av att hålla servarna wrecker-fria kommer ordet att sprida sig. "Skaru med till SSR-servern ikväll? Jäkligt bra ordning där. Dessutom är de snygga. Förutom han Nicke som de gömmer i en serverhall" :P

Jaja...jag drar det till sin spets. Men det är inte ett helt orimligt scenario.

on R&R

InläggPostat: 04 maj 2010, 15:42 
Veteran
Användarvisningsbild

Johannes Norberg skrev:
Förstår inte riktigt vad ni menar med "en massa moddar å grejjer" med dagens GT-liga? Vi kör väl ändå GTR2 out of the box fast med addonbanor?

Håller med. Jag reagerade också på det. GT-ligan är väl renast vad gäller moddar? :)
Fast de kanske syftade på CUP/Historic?

on R&R

InläggPostat: 04 maj 2010, 15:47 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

TopSwede skrev:
Johannes Norberg skrev:

Håller med. Jag reagerade också på det. GT-ligan är väl renast vad gäller moddar? :)
Fast de kanske syftade på CUP/Historic?

Vi har ju också kört med teamskins i GT ligan som ju gav ungefär samma effekt som att köra moddar, men det övergripande intrycket av våra ligor är ju att det ingår moddar och/eller addon content. Inte att det är superenkelt att ta en standard installation av GTR2 och hoppa in.

Bild

InläggPostat: 04 maj 2010, 15:49 
Veteran
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Vi har ju också kört med teamskins i GT ligan som ju gav ungefär samma effekt som att köra moddar, men det övergripande intrycket av våra ligor är ju att det ingår moddar och/eller addon content. Inte att det är superenkelt att ta en standard installation av GTR2 och hoppa in.

Vi kanske ska ha en ännu tydligare SSR-introsida? Där varje liga beskrivs kort samt moddnivå. Jag vet inte. Sen blev allt svart.

on R&R

InläggPostat: 05 maj 2010, 17:30 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Skapade en tråd i GTR & GTR2 med följande innehåll:

Jag har lagt upp en ALMS-server på internet: vMAX SSR-ALMS
Inget lösen just nu....
Valde GT 1 bilar idag och Road Atlanta, för den banan rejsade vi nyss på, så då finns det bra möjligheter att jämföra......

Gå gärna in och testa om allt funkar och skriv en liten blänkare här.

Ha kul......

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme