Aktuellt datum och tid: 20 okt 2018, 22:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vad gör vi inför hösten 2010 - Tidigare: CUP läggs i malpåse
InläggPostat: 03 maj 2010, 14:52 
Veteran
Användarvisningsbild

Kamrater

Jag börjar med att hylla Danne som började lufta stora idéer. :great:

Att försöka andas liv i SSR igen är ett jätteprojekt där det krävs att vi koncentrerar oss på rätt saker (Som Göran var inne på). Och i lagom stora tuggor. Kanske inte lösa allt på en gång. Exempelvis "jag vill köra en multiklassliga med två admins och en domare. Resultatfilen ska ha detta format".
Alltså att våga tänka "halvkonstruktivt". Att ha en idé men inte en en fullständig lösning på hur det ska genomföras.

När jag hade läst tråden så fick jag en idé. En "halvkonstruktiv". Jag vet inte vilken modd, vilken "simmotor" (GTR2 etc) vi ska använda etc etc.
Min idé är lite som F1-kvalet idag med olika kval. Inför ett race (samma kväll, dagen innan, närsomhelst), kör ett förkval som delar in förarna i t.ex två grupper beroende på snabbaste varv. Alla snabbare än x:xx.xxx i grupp 1. De som är långsammare i grupp 2. Det blir lite som Div1 och Div2, men med snabbare cykler.

Fördelar:
- Du får köra med förare som ligger närmare dig i varvtider. Inbillar mig att det blir tajtare racing, vilket jag misstänker är det som de flesta förare önskar.
- Belönande att något race få direkt återkoppling på din träning när du helt plötsligt får köra i snabbare gruppen (om du vanligtvis kör i långsammare gruppen).
- Konceptet är lätt att genomföra, IMHO. Vi har redan idag "infrastrukturen" på plats. Och jag tror förkvalet blir jäkligt spännande då man kommer jaga som faaan för att klara den där tidsgränsen. Iaf om du tillhör den grupp förare som inte är alien. De som kör ett varv, sätter en killertid, och sen går och kollar på TV :)

Nackdelar:
- Det kräver hyfsat många förare med i ligan eftersom en liga blir två grupper.
- Diverse freak-fall då en förare som alltid är i snabbare gruppen inte kan kvala (pga av tekniskt strul, tidsbrist mm mm) och får köra i långsammare gruppen och får tråkigt. Fast jag tycker inte detta är så hemskt. Men jag tar med det eftersom jag antar att någon kommer ta upp det ändå :)

Men som sagt, detta förslag är halvkonstruktivt och inte simracingens heliga graal/pokal.

on R&R

InläggPostat: 03 maj 2010, 15:46 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

TopSwede skrev:
...
Min idé är lite som F1-kvalet idag med olika kval. Inför ett race (samma kväll, dagen innan, närsomhelst), kör ett förkval som delar in förarna i t.ex två grupper beroende på snabbaste varv. Alla snabbare än x:xx.xxx i grupp 1. De som är långsammare i grupp 2. Det blir lite som Div1 och Div2, men med snabbare cykler.
...

En klurig tanke, helt klart, det tillsammans med ett nytt bilurval (tex från ALMS modden) som kan få det att kännas lite nytt och fräscht skulle kunna vara ett alternativ för singelklass racing som förmodligen skulle vara tätare än det är idag :) Me likes :great:

Gillar också Tharnvi's tanke med att blanda singelklass racing med ett eller två större multiklass events... Långrace på Sebring och Le Mans känns ju som solklara kandidater för det! Sebring 1,2 timmar, Lemans 2,4 timmar med dygnstransitioner och variabelt väder :D

What if...
Man kombinerar dessa två förslag med en fräsch modd som är ny för nästan alla, det skulle ge singelklass racing med förhoppningsvis bättre förutsättningar för tajt racing för dom som känner att det är mest givande, sen har vi några multiklass event som krydda för att tillfredsställa oss andra?

Har dock lite svårt att se hur poänghanteringen i ett mästerskap skulle läggas upp eftersom folk kan alternera mellan grupperna i Granbackas förslag, och man kör olika bilklasser i multiklass eventen, för jag antar att grupperna skulle köras som separata, parallella race och poängsättas separat?

/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 03 maj 2010, 16:22 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jag tycker Thomas idé är klart konstruktiv, inte bara till hälften :)

Vad gäller poängräkningen kan man väl enkelt göra så att det är mer poäng i den snabbare gruppen än i den icke så snabba gruppen. Dvs alla tävlar i samma tabell. Sen om man gör så att den som kommer sist i övre gruppen får en pinne mer än den som vinner den andra gruppen, eller viktar det lite så att den som vinner andra gruppen drar in lika mycket poäng som nån i mitten av den första är en senare fråga. Typ detaljfråga i mina ögon. Grundidén är kanon och kan säkert skapa spänning på fler än ett sätt.

InläggPostat: 03 maj 2010, 16:32 
Veteran
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
En klurig tanke, helt klart, det tillsammans med ett nytt bilurval (tex från ALMS modden) som kan få det att kännas lite nytt och fräscht skulle kunna vara ett alternativ för singelklass racing som förmodligen skulle vara tätare än det är idag :) Me likes :great:
Håller med om att idén är bra.

Dan Segolson skrev:
Gillar också Tharnvi's tanke med att blanda singelklass racing med ett eller två större multiklass events... Långrace på Sebring och Le Mans känns ju som solklara kandidater för det! Sebring 1,2 timmar, Lemans 2,4 timmar med dygnstransitioner och variabelt väder :D
Vill inte regna på din parad men med GTR2 blir det inte mycket till dygnstransitioner online på 1,2 resp 2,4 timmar. Det går inte att accelerera tiden online....

Dan Segolson skrev:
Har dock lite svårt att se hur poänghanteringen i ett mästerskap skulle läggas upp eftersom folk kan alternera mellan grupperna i Granbackas förslag, och man kör olika bilklasser i multiklass eventen, för jag antar att grupperna skulle köras som separata, parallella race och poängsättas separat?
I mitt multiklassförslag var tanken att det skulle delas ut samma poäng till vinnarna i var klass men att dessa skulle räknas på samma sätt som övriga poäng under säsongen. Det blir därmed fyra som tar full pott i dessa race.
Med Granbackas förslag blir det lurigare och mer administration då vi inte har något verktyg för den hanteringen just nu. Men det kanske är värt lite manuellt pill för att få till de förmodat jämnare racen.

Är det inte dags för någon att ta upp pinnen och annonsera starten på SSR-GT S12 med ett fräscht upplägg och nya tag? :b3:

InläggPostat: 03 maj 2010, 17:23 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Vad skulle det här gå på för dag. Jag blir lite sugen faktiskt.

InläggPostat: 03 maj 2010, 17:34 
Veteran
Användarvisningsbild

(AR)Göran skrev:
Jag tycker Thomas idé är klart konstruktiv, inte bara till hälften :)

Tack :) Men jag valde att inte ta höjd för detaljer som poängberäkning etc. Isf kommer inga idéer fram om de måste vara 101% genomtänkta :)

Jag tror också att det krävs nya tankesätt även när det gäller så "enkla" saker som poängberäkning. Nu tänker jag ordbajsa och försöka tänka utanför boxen. Inte kanske att det ger så mycket men det kanske ger uppslag för någon annan att ta vid i tanken. En grundtanke i ordbajsandet är att förslaget är genomförbart och enkelt för admins. Dvs att vi kan köra in indata i ett någon programsnurra och vi får ut något användbart. Samt inte för krystat. Dvs att man måste väga in månfaser etc.

- Någon sorts poängberäkning krävs för att hitta en mästare i slutet av säsongen. Det är det som är grundmoroten i de flesta sporter. Men måste poängberäkningen vara statisk? Alltså x poäng för plats y etc. Kan vi inte abstrahera poängtänket? Hitta en formel som är lagom svår (att förstå och använda) och som vi matar med data vi redan har idag. Kan antalet körda varv i ett race (känd data idag) vara indata för poänberäkningen? Det skulle också kunna vara en anledning att försöka fullfölja ett lopp även om det är tungt :) Kan varvtiderna vara indata för poängberäkning (också känd data idag)? Antal körda varv i kombination med varvtider, kan det vara underlag för "vettig" poängberäkning? Poängfaktor = antal körda varv / genomsnittlig varvtid. (Nej, jag har inte tänkt igenom alla sidoeffekter den förmeln ger :D)

Jag tittar också på SSR från väldigt hög höjd. Detaljer lämnar jag till senare. Vad vill vi?
-Tät racing för alla. Undvika vakumkörning. Jag tror "gruppkval" skulle kunna underlätta för fler att få tätare racing. Jag tror inte det löser alla problem, men det underlättar tror jag.

Vi kommer ALDRIG hitta ett format som passar alla. Först och främst för att, IMHO, SSR består av:
- Såna som kört väldigt länge.
- Såna som kört mittimellanlänge
- Såna som kört kort tid.

Jag räknar helt bryskt in mig i de som kört väldigt länge. För mig handlar det om att mäta mig mot andra på samma nivå och bättre. Jag vill ha en korrekt/verklig feedback från bilen. Jag gör inte samma misstag som jag gjorde i början av "karriären". Jag funderar inte så mycket över "HOPPAS jag får fullfölja detta lopp". Jag skiter i om träden vid sidan av banan ser förjävliga ut. För mig är den aktuella fajten den intressantaste. Spelar ingen roll om den handlar om 11:e-platsen eller 1:a-platsen. Typ. Min fajt med Lillis på Zolder nu senast i CUP var en sådan underbar fajt.

De som kört kort(-are) tid har jag fått intrycket har andra aspekter som är mer intressanta. De vill träna upp sin "situationsvana". Blir mer konsekventa.

Det jag menar med jämförelsen ovan är att det är omöjligt att hitta ett format som passar alla. Men SSR kan försöka tillgodose behovet att "mäta oss mot varandra så bra/rättvist som möjligt". SSR host:ar seriösa ligor, som idag, där SSR har just denna miljö. Och om du är nybörjare och vill träna upp dig vad gäller exempelvis att bli mer konsekvent så skulle en pickupraceserver vara svaret. Som någon föreslog tidigare i tråden. Men jag tror inte på en renodlad "nybörjarliga". Efter några få race är de förarna som är med där tillräckligt bra för att köra i "vanliga" ligorna och då faller hela syftet. För hur länge är du nybörjare?

Allt jag skriver ovan är försök att hitta nya vägar att tänka. Samt att trigga andra att tänka till "utanför boxen".

Jag gillar Bernie Ecclestone. Han säger galna saker som folk skakar på huvudet åt. Men man får inte glömma att han gör det för sporten. Och han är inte rädd att lufta annorlunda idéer. :) Så komigen! Lufta era galna idéer! :mrgreen:

on R&R

InläggPostat: 03 maj 2010, 17:38 
Veteran
Användarvisningsbild

SKoj idé Thomas! Den gillade jag också.

InläggPostat: 03 maj 2010, 18:56 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Dan Segolson skrev:
Vill inte regna på din parad men med GTR2 blir det inte mycket till dygnstransitioner online på 1,2 resp 2,4 timmar. Det går inte att accelerera tiden online....

Du får regna på min parad hur mycket du vill... :D
Men man kan ju alltid räkna ut en racelängd i varv från ungefärliga snitttider i den snabbaste klassen, då kan vi accellerera tiden :D
En annan har paraply serru ;)

tharnvi skrev:
Är det inte dags för någon att ta upp pinnen och annonsera starten på SSR-GT S12 med ett fräscht upplägg och nya tag? :b3:

mmmmm... jag tror faktiskt att det börjar närma sig något vi skulle kunna få ihop...
Hurvida vi ska ta hänsyn till månfaser, solförmörkelser och genomsnittsfart över slutförda varv för att kora en mästare låter jag nog vara osagt i det här läget, likaså om vi ska räkna poäng med hjälp av Stephen Hawkins eller överlåta det till någon simpel nobelpristagare i sannolikhetslära... :D

Men att skriva ihop ett förslag från detta som jag är intresserad av att driva och som är konkret nog för att kunna presentera något som folk kan tycka verkar kul (alternativt suger hårig getpung), det borde nog gå. Sen får vi se vad som händer helt enkelt.

In the spirit of a well known Govn'r "I'll be back"...

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 03 maj 2010, 19:03 
Legend
Användarvisningsbild

TopSwede skrev:
Att försöka andas liv i SSR igen är ett jätteprojekt där det krävs att vi koncentrerar oss på rätt saker (Som Göran var inne på). Och i lagom stora tuggor. Kanske inte lösa allt på en gång. Exempelvis "jag vill köra en multiklassliga med två admins och en domare. Resultatfilen ska ha detta format".
Alltså att våga tänka "halvkonstruktivt". Att ha en idé men inte en en fullständig lösning på hur det ska genomföras.

Storsågare som jag är av naturen så måste jag både hålla med och säga ifrån: JA, jag tycker man ska kunna bolla upp vad som helst, utan att behöva tänka genom alla konsekvenser! ... MEN jag tycker också att det måste vara fritt att (på ett respektfullt och konstruktivt sätt) leta och ev hitta luckor och frågetecken och ta upp dem direkt. Annars finns ju faktiskt risken att vi just inte koncentrerar oss på rätt saker. Eller?
Jag ser hellre att vi hittar frågetecknen och antingen rätar ut dem någorlunda eller skär bort dem nu, än mitt i en ny säsong. Det svåra är att inte gräva ner sig i detaljer i detta skede antar jag..

TopSwede skrev:
Vad vill vi?
-Tät racing för alla. Undvika vakumkörning.

Absolut, detta är viktigt! Men jag tycker absolut inte vi får glömma det du tar upp lite senare:
TopSwede skrev:
"mäta oss mot varandra så bra/rättvist som möjligt"

Jag undrar hur mycket man kan experimentera med tex den grundläggande grejen att tilldela poäng utan att tumma på denna punkt...
På nån instinktiv grundläggande nivå har jag tex svårt för konceptet att kanske inte ens vinna fast man gick först i mål ;)
Men återigen är det här inte en totalsågning! Visst kan man tänka sig lite varianter här!
Nått jag tror vissa ligor kört är tex ett omvänt handikappsystem, där man får bonuspoäng för att köra en sämre bil. Om det nu går att kombinera med vårt handikappsystem?

Själva "fajten" som är din morot ÄR en stor del av grejen tycker jag med, men för mig så vill jag även att fajten även tydligt betyder något, utöver nöjet av fajten i sig... Annars är det ju närapå funraces.

TopSwede skrev:
Men jag tror inte på en renodlad "nybörjarliga". Efter några få race är de förarna som är med där tillräckligt bra för att köra i "vanliga" ligorna och då faller hela syftet. För hur länge är du nybörjare?

Jag har själv till och från varit sugen på tanken på en "nybörjarliga", men jag tror du hat en poäng: har vi ens underlag för att konstant mata in folk i en liga som man inte får vara med i längre efter ett par säsonger eller så? Jag tror den riskerar att "gå tom" rätt fort!

Samtidigt måste det finnas något sätt för relativt färska simrejsare att våga sig in i SSR! Hur f-n löser man det?
- Club bygger på den rätt gamla GTR2 plattformen, och befolkas till rätt stor del av riktigt snabba gamla rävar. Det känns inte riktigt längre som en inkörsport om jag ska vara ärlig.
- TCC självdog, och var kanske ändå en rätt tuff att komma in i som nykomling? Tuff rejsing tror jag! (utan direkt egen erfarenhet: såga mig om jag är fel ute)
- Historic är återigen GTR2, plus en modd som kräver lite jobb att få in, plus att det är en väldig massa bångstyriga bilar att få koll på! Visst, har man entusiasm så går det att hoppa in, men det är inte heller en speciellt enkel inkörsport.
- GT-ligan består av idel rävar, har ett stort bilurval och massor av små tricks och erfarenhet som man bör kunna/ha för att vara kompetetiv. Inte det enklaste att komma in i!
- Cup/TCL självdog, och inte heller det var väl riktigt nybörjarmaterial denna säsong. Underhållande, men ändå rätt trickiga bilar som ändå krävde en insats både setup- och körmässigt för att hitta rätt i, och som inte alltid var så jämna på alla banor, har jag fått känslan av. Gamla Porsche cup kom kanske däremot lite närmre nån slags inkörsport ideal, men färre setupmöjligheter och en hyfsat lättkörd bil. (såvitt jag förstår?)
- Nedlagda Historic F1 ska vi inte ens tala om ;)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 03 maj 2010, 19:26 
Veteran
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Är nästa lite sugen att skaka liv i den igen...
-75 eller -85. Sladda eller TURBO... :hm:

InläggPostat: 03 maj 2010, 19:48 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

@RogerW
Även om jag kan bli lite vresig när jag möter envist mothugg så uppskattar jag konstruktiva frågor så länge dom leder till att grundiden antingen är motbevisad eller förbättrad.

Vad gäller poängtilldelning så har jag aldrig varit ute efter ett system som gör att en långsam förare har större chans att vinna ligan än den snabbaste och säkraste föraren. Skicklighet ska absolut premieras. Samtidigt finns det en poäng i att belöna "effort" och djävlar anamma hos en mindre snabb förare. Det gör att han också har något att sträva mot. Tänk på achievmentsprogram i andra typer av spel.

/Dan

Bild

InläggPostat: 03 maj 2010, 19:52 
Legend
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Roger W skrev:
Är nästa lite sugen att skaka liv i den igen...
-75 eller -85. Sladda eller TURBO... :hm:

Hoppas du inte tolkar vad jag skrev innan som jag skulle vara emot det! :oops:
Men jag tror inte det blir där vi får in noobsen ;)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 03 maj 2010, 20:29 
Veteran
Användarvisningsbild

Jag känner mig inte det minsta konstruktiv i kväll så jag väljer att fokusera på
Dan Segolson skrev:
suger hårig getpung

Hahaha

Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting

InläggPostat: 03 maj 2010, 21:57 
Veteran
Användarvisningsbild

Har funderat på mitt förslag med "gruppkvalet" (vete fan vad jag ska ge det för arbetsnamn :)). Jag tycker en gruppindelning beroende på varvtid är bra. Inte bara för att det är min idé. Utan för att jag gillar den. Men sen efter gruppkvalet kommer vi in på nästa sak i själva rejsandet. Nämligen att kvala inom sin racesession s.a.s. Kvalet är en stor del av ett race. Inte bara i hur det placerar dig på gridden, utan att det är ett moment i ett race.
Det jag föreslår är att en server rullar under några timmar någon dag innan rejset. Under den tiden kan man logga in och sätta sig gruppkvaltid. "Några timmar" kan vara en hel dag också. Eller varför inte en hel helg?
Sen när gruppkvalet är klart och du vet vilken grupp du ska köra med kommer det riktiga kvalet. Visst kan det kvalet skippas. Men återigen, det kvalet tror jag fler uppskattar. Att innan rejset spänna musklerna :) Sen underlättar det för admin som inte behöver sätta gridden manuellt. Såna saker kan funka klockrent. Eller så strular det. Så varför inte köra ett vanligt SSR-kval?

on R&R

InläggPostat: 03 maj 2010, 21:59 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

TopSwede skrev:
Jag skiter i om träden vid sidan av banan ser förjävliga ut.

Har du träd? :eek2: 8)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme