Aktuellt datum och tid: 22 jan 2018, 21:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad gör vi inför hösten 2010 - Tidigare: CUP läggs i malpåse
InläggPostat: 30 apr 2010, 08:58 
Veteran
Användarvisningsbild

Det känns som att det generellt har minskat med antal förare i SSR överlag, i alla ligor. Totalt sett känns det som det är färre som kör i SSR-ligor än tidigare, och vad det beror på kan man ju fundera länge över.

Nu har det ju varit många framgångsrika år med samma plattform och upplägg och precis som i den verkliga racingvärlden så brukar det så småningom leda till ett avtappade och ett skifte. På så viss känns det ju rätt fantastiskt att SSR simulerar verkligheten så väl :D

För deltagarantalet i stort tror jag det krävs lite nyheter. GTR Evolution föll inte många på läppen. GTR2, rFactor och Race 07 har varit med länge med få nyheter och börjar kännas till åren. iRacing har inte riktigt det som behövs än så länge för den typen av ligaracing SSR är byggt på.

Ett GTR3 och ett rFactor2 tror jag skulle sätta fart på intresset igen. När GTR2 stod på toppen här på SSR var det heller inte några problem med nyrekrytering trots att vi inte hade nybörjarligor då. Folk strömmade till, körde, blev bättre och utvecklade sig. Så lite nyheter tror jag kan sätta fart på intresset igen. Där är jag inte särskilt orolig.

Det som jag tycker är mer oroande är adminsidan. Det har varit några få personer som gjort ävldigt mycket adminarbete och det är väldigt svårt att få nya adminkrafter som vill vara med och lägga tiden på att administrera och organisera ligor. Vi kan inte räkna med de krafterna i evighet och finns det inga som vill ta över blir det inga nya ligor oavsett hur många nya Sim som släpps.

GTR Evolution är ett bra exempel. Det fanns fortfarande ett intresse att köra, kanske stort nog för att fylla en division, men noll intresse för nya att administrera.

Inläggsrubrik: Re: CUP läggs i malpåse
InläggPostat: 30 apr 2010, 09:00 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Ola skrev:
Det känns som att det generellt har minskat med antal förare i SSR överlag, i alla ligor. Totalt sett känns det som det är färre som kör i SSR-ligor än tidigare, och vad det beror på kan man ju fundera länge över.

Nu har det ju varit många framgångsrika år med samma plattform och upplägg och precis som i den verkliga racingvärlden så brukar det så småningom leda till ett avtappade och ett skifte. På så viss känns det ju rätt fantastiskt att SSR simulerar verkligheten så väl :D

För deltagarantalet i stort tror jag det krävs lite nyheter. GTR Evolution föll inte många på läppen. GTR2, rFactor och Race 07 har varit med länge med få nyheter och börjar kännas till åren. iRacing har inte riktigt det som behövs än så länge för den typen av ligaracing SSR är byggt på.

Ett GTR3 och ett rFactor2 tror jag skulle sätta fart på intresset igen. När GTR2 stod på toppen här på SSR var det heller inte några problem med nyrekrytering trots att vi inte hade nybörjarligor då. Folk strömmade till, körde, blev bättre och utvecklade sig. Så lite nyheter tror jag kan sätta fart på intresset igen. Där är jag inte särskilt orolig.

Det som jag tycker är mer oroande är adminsidan. Det har varit några få personer som gjort ävldigt mycket adminarbete och det är väldigt svårt att få nya adminkrafter som vill vara med och lägga tiden på att administrera och organisera ligor. Vi kan inte räkna med de krafterna i evighet och finns det inga som vill ta över blir det inga nya ligor oavsett hur många nya Sim som släpps.

GTR Evolution är ett bra exempel. Det fanns fortfarande ett intresse att köra, kanske stort nog för att fylla en division, men noll intresse för nya att administrera.

Som vanligt låter jag Ola vara min spökskrivare ;) - håller med i analysen tillfullo.

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...

InläggPostat: 30 apr 2010, 10:14 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Dom här inläggen tycker jag är mycket viktiga och högaktuella och bör nog lyftas ut till en egen tråd som är ligaoberoende, var nu den ska ligga :)

Ur min högst personliga synvinkel ser det ut då här (och nu är jag OT från CUP så det sjunger om det). Jag kan bara hålla med Ola i stort.

Jag har kört här sen augusti -07 och ser mig fortfarande som en färsking jämfört med många av er andra, men efter 3 år är det någonting med formatet som inte ger riktigt samma sug längre helt enkelt.

För mig var det en kick att köra med teamskins, det gav en mycket starkare "vi-mot-dom" känsla, även om det var samma bilar i samma sim på samma banor, igen...

När jag klev in och blev någon form av huvudadmin för GT ligan var det med blandade känslor, huvudanledningen att jag kom till SSR var ju för att det var (och är) så förbenat kul att rejsa i en svår sim med duktiga och renhåriga förare, det är kärnan i det. Sen har jag en tendens att bli djupare inblandad i sånt jag tycker är kul än var som väl ursprungligen var tänkt, eller har tid med...

Men jag ville ju fortsätta köra i GT ligan, och då var det bara att ta upp stafettpinnen från dom som redan gjort mer än tillräckligt för att bygga upp det vi idag har. Det är dock inte samma sak som att för evighet vilja driva vidare i samma format med färre och färre deltagare. Där förstår jag fullkomligt att det i vissa lägen inte känns givande längre att dra ett adminjobb för en liga.

Jag tror att med en ny, fräsch sim som ger både känslan av realism, ett utbud med variation och tillräckligt med features så kommer det att ge både en nytändning och ett tillskott av nya förmågor var gäller rena racingdeltagare, absolut!

Det kommer dock inte att lösa adminfrågan i och med att det tillkommer så mycket kringjobb med resultatinläsningar som strular, tredjepartssystem där vi inte kan justera i koden (om vi nu kan/vill/orkar) för att fixa buggar

För mig personligen lutar det i nuläget mer och mer åt iRacing faktiskt, både ur admin-synvinkel och ren körkänsla. Bilar, banor och körkänsla är faktiskt skitbra och rejsen blir väldigt utmanande och kul.

Ur adminsynvinkel är det skitenkelt. Några klick i ett webbgränssnitt och racet är uppsatt och går igång när det ska, det är minimalt med tekniskt strul i simmen, hela skinsbiten finns där, antingen om man vill måla eller om man inom teamet vill synka sina inbyggda färgscheman. När det är klart har du resultatlistor och statistik så det räcker och blir över, på plats och nedladdningsbart. Vill man så kan man enkelt lägga upp det på en tredjeparts tjänst dom vi gör på danlisa.com, eller så kan man enkelt hacka ihop något eget om man vill det.

Visst saknas features som stöd för Team, variabelt väder, dynamisk förändring av banorna med mera, det blir väldigt långa race om det ska in depåstrategier på roadcourses, det kostar att få tillgång till sim och content, det kostar även en slant att sätta upp ligaracen.
Sen, om kostnadsbiten är värt det eller ej är givetvis upp till var och en, men funkar, det gör det tveklöst.

Jag kan gärna vara med och driva vidare, eller t o m driva något mer i iRacing ur adminsynpunkt, det är enkelt och okomplicerat att sköta, och jag har förbaskat kul när jag kör helt enkelt.

Dock, ska jag driva vidare i GT så behöver jag någonting som känns markant fräschare än bara basutbudet i GTR2 och några addon-banor, faktiskt... Vad det kan vara är jag inte säker på ännu.

/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 30 apr 2010, 10:39 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Bra input Dan!
Och jag håller med dig - admin-biten är den stora frågan just nu. Jag funkar nog som dig - jag gick in i SSR pga samma premisser som du gjorde, och hamnade som vanligt när jag blandar mig i något, i en roll som jag inte tänkt mig.

Av flera skäl, är min motivation för SIM-racing på sin lägsta punkt just nu. Och när jag till sist hamnar i läget att jag känner det mera som en plikt att köra, bara för att jag är admin, måste jag sätta stopp. Hade jag varit mera entusiastisk kanske jag låtit CUP köra klart säsongen, och sedan tagit mig en funderare över sommaren. Så det är inte med någon glädje jag "satte ner foten", snarare med en lätt känsla av dåligt samvete.

Hur går vi vidare då? Ja, som Dan nämner måste ju admin-biten göras så enkel som möjligt. När servrar/SLS funkar som det är tänkt, så är själva resultatbiten ingen stor belastning - inte en värre måste-sak än att borsta tänderna.
Men nu när den biten innebär en massa tidsödande fulfixar, blir det genast en tråkig uppgift. Jag tror inte att det är en stor grej att fixa. Men här kommer frivilligheten in - många av oss "gamlingar" vet att vi kan ha servrar att köra på genom EN människas goda vilja. Och som för alla av oss har livet gått vidare för honom (du vet vem du är ;) ), idag består hans engagemang i SSR består i att hålla oss med servrar, och för mig känns det nästan lite magstarkt att begära full service (hur liten den än är) av någon som inte har någon direkt utdelning av SSR. För jag misstänker att resultat-biten inte är svårfixad. Hoppas att detta nu inte missuppfattas som någon slags beklagan.

Sedan finns det många bra förslag på åtgärder - bra! Men det duger inte att bara komma med väldigt bra ideér - det ska genomföras också. Se på GTR-Evo - intresse att köra fanns det ju, men ingen var direkt sugen på att ta tag i det. Kanske ligger problemet djupare än att skylla på någon slags tidsbrist/handlingsförlamning. Vi har ju tangerat detta för något år sedan, att admin-rollen känns som något som är krångligt och fyllt av ansvar, och att det är en krets för ett fåtal utvalda. Kanske problemet är att SSR har blivit för stort och komplext?

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...

InläggPostat: 30 apr 2010, 11:35 
Veteran
Användarvisningsbild

Har missat denna konversation helt, pga att den ligger inne i denna forumdel.
Kan inte någon forum admin lyfta ut den till en ny övergripande del högst upp ovanför ligorna. Tror det är fler som missar detta.

Erix, Ola och Dans inlägg sammanfattar mycket av mina egna synpunkter.
Man tröttnar på att lägga en massa admin arbete på att dra igång en liga när sedan många droppar av utan att dessutom meddela något :shock:
Har även haft liknande funderingar på att stänga TCC ligan i förtid pga lågt deltagarantal.
För egen del lägger jag ner TCC efter denna säsong, hur det blir med iRacing ligan får vi se, den är iaf lätt administrerad det är en klar fördel men även där så har det droppat av en hel del folk.

Tyvärr verkar det ju dröja innan GTR3 och rFactor 2 släpps om de nu kan locka folk tillbaka till någon form av kungaklass som GTR2 var.

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion

Inläggsrubrik: Re: Vad gör vi inför hösten 2010 - Tidigare: CUP läggs i malpåse
InläggPostat: 30 apr 2010, 13:26 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Nu ska den vara åtkomlig för alla, inte bara mig o Göran :)

InläggPostat: 30 apr 2010, 14:21 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Jag har nu kört i 3 år och tycker det är väldans trevligt, trots att jag är i den bakre halvan av racen. GTR-serien deltog jag i både i div 3 och div 3A, när vi var som flest. Efterhand som jag lärde mig mer och kom med i Pegasus, så blev det ännu trevligare med teamträning mm. tyvärr glesnade leden och även jag la' av denna ligan.
Historic kör jag fortfarande, tyvärr även där med färre deltagare, vilket gör att biltilldelningen inte blir som det var tänkt.
TCL -Cup var ok innan det glesnade i leden och det blir lite ensamt där bak.
Jag har testat en del race i WTCC, TCC på Race 07 och Race On, men det var inte lika ren racing där, så det fick vara.
Det har nog blivit med SSR-ligorna precis som i föreningslivet - det finns för många att välja på, så det blir för få deltagare/medlemmar.
Ni får nu tänka på att från min horisont (68-år), så har man en annan syn på detta än de som är avsevärt yngre. Det är rätt kul att köra Simracing och motorcykel i min ålder, ja det är ingen pensionärsorganisation som har det programmet, så därför hoppas jag att SSR kan få igång något som drar. Gärna i flera divisioner för då blir det kanske fler jämbördiga.
Det som ofta har framskymtat är få några som kan och vill leda ligorna. Jag känner igen detta från min horisont, då jag varit ledaraktiv i många olika positioner, men till slut tröttnar man och det blir glesare i leden bakom, som tar över och ofta tynar verksamheten bort.
Jag jobbar ca: 3 dagar/vecka, så viss tid finns kvar till trädgård, hus och simracing, men jag kan kanske bidraga med viss hjälp ändå.

InläggPostat: 30 apr 2010, 14:37 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Hur ska man formulera detta, jag känner att för min del så är det fortfarande lika roligt att köra, då det går bra, men jag känner även att jag vill ha nåt nytt, och eftersom Evolution INTE lever upp till vad man kan kalla en simulator inte i den meningen som GTR2 är det.

Sen vad gäller admin biten så är jag hemskt glad över dom som kan och har orken att lägga ner tid på det, och ingen är tacksammare än jag även om jag kan knorra ibland på en del val. men det är så det är, jag vet inte om jag tillför något konstruktivt i debatten, men jag tror att det som behövs är att kanske blåsa liv i GTR2 genom en MOD, det finns en del bra på marknaden som skulle fungera lysande tror jag .... GT500 funkar bra ... samt att också ALMS modden funkar bra och är även uppfräschad lite vad gäller grafik och sådana saker.

Och varför jag valde att lämna vissa ligor är pga det jag har sagt förut att EVO inte håller måttet, och inte heller att modden som valdes i CUP inte heller höll måttet enligt min åsikt ... märk väl MINA åsikter inte nåt som ska tas som att jag klagar utan jag valde att lämna det bara... (fast jag kan ju tycka att det var tråkigt att vi la ner Porsche Cup)

Men varför vi har tappet i ligorna och i allt annat är nog att simmarna börjar vara till åren. Men då kommer vi till problemet som ligger i att byta till en modd... JOBBET att ta fram ett system som gäller bilval, om man ska köra blandade serier, ja ALLT i hur det ska byggas upp... och vem som ska vara spindeln i det det har jag ingen aning om.

Men jag VET att jag kommer att fortsätta köra... För så biten som jag är kommer det nog inte att sluta och jag skulle sakna det nå grymt om det skulle försvinna... (simmoman som man har blivit), men som sagt nåt nytt och fräscht måste till om man ska orka lägga ner den tid som krävs ...

Då man läser sin egen talan här så låter det som man är väldigt kluven och det är jag ... men KÖRA VILL JAG .... :-D

-------------------------------------
iRating V8 Supercars (jag är en liten hycklare, snart tillbaka)
Försvarar min cockpit med - "jamen det är ju viktigt"

InläggPostat: 30 apr 2010, 15:58 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Du har en poäng kring antal ligor vs möjliga deltagare Knalle.

Tittar man på iRacing så har man problem i dom högre serierna där det är förhållandevis få som har licensen, det blir få race med färre deltagare vilket gör att systemet bakom som kan skapa jämna race inte fungerar som tänkt.

Tittar man däremot på dom lägre serierna med många deltagare så fyller man servrarna bättre och kan splitta upp varje race i flera där folk är mer jämnsnabba vilket ger roligare, tajtare race där man inte ligger och kör själv långa stunder.

Size matters helt enkelt.

Oss då?
Nu vet jag inte hur många unika aktiva förare vi har här numera, men för att fylla 28 platser i två GT divisioner, en Historic, en TCC, en Cup, en Club och en iLeague så pratar vi om närmare tvåhundra personer om alla bara kör en sim. Säg att dom flesta kör tre ligor så behöver vi 65 personer för att fylla upp.

Min magkänsla säger att vi nog snarare är omkring 30-35 st unika aktiva förare i dagsläget.

Jag är faktiskt inte ett dugg förvånad att det inte blir fullt i ligorna över hela säsonger.
Dels är det olika simmar och bilar att hålla sig ajour i, det blir en massa olika setups och banor som ska göras i ordning och tränas in. Lägger man inte den extra tiden utöver racen så är det väldigt stor risk att man alltid ligger och harvar längst bak. Gör man då det i varje race så är det nog många som tröttnar.

Sen kommer det roliga i matematiken, med 7 ligor och i snitt tre admin per liga så har vi 21 adminplatser att fylla... Där är det lite enklare att räkna hur många vi har idag, jag får det till omkring 7 pers som har en större roll än racefunktionär, dom flesta stöttar då givetvis flera ligor, antingen pga någon special kunskap eller för att dom själva är aktiva i ligan.
Utöver alla dom så är jag djupt imponerad och tacksam för att det finns flera som faktiskt inte kör aktivt idag men ändå hjälper till med olika adminuppdrag och infrastruktur.

Matten går inte ihop, inte ens för mig som är usel på matte :)

Jag ser 3 huvudalternativ vi kan diskutera.
1. Vi måste hitta många fler nya krafter som vill driva ligorna från adminhåll för att kunna erbjuda så här många ligor. Då måste vi även jobba lite mer med nyrekrytering av förare för att racen i ligorna ska bli kul.
2. Vi minskar antalet ligor utifrån hur många som är intresserade att vara admins och baserar utbudet på vad dom vill driva för liga, sen får folk köra om dom vill helt enkelt.
3. Vi försöker hitta ett upplägg på en eller två ligor som gör att flera har större möjlighet att hitta en typ av bil som man tycker är rolig att köra i race under SSR's flagga, sen driver vi den/dom ligorna med dom admins vi har.

Jag har mina funderingar på ett alternativ men tänker inte säga något ännu...

Ser någon annan flera/andra alternativa vägar att jobba mot?
/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 30 apr 2010, 16:24 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Citera:
Jag ser 3 huvudalternativ vi kan diskutera.
1. Vi måste hitta många fler nya krafter som vill driva ligorna från adminhåll för att kunna erbjuda så här många ligor. Då måste vi även jobba lite mer med nyrekrytering av förare för att racen i ligorna ska bli kul.
2. Vi minskar antalet ligor utifrån hur många som är intresserade att vara admins och baserar utbudet på vad dom vill driva för liga, sen får folk köra om dom vill helt enkelt.
3. Vi försöker hitta ett upplägg på en eller två ligor som gör att flera har större möjlighet att hitta en typ av bil som man tycker är rolig att köra i race under SSR's flagga, sen driver vi den/dom ligorna med dom admins vi har.

Det är väl något åt det hållet som det måste dras. Men iom att detta bygger på frivillighet, tror jag det blir omöjligt att "toppstyra" framtiden från någon.
En tanke kan ju vara att den som känner sig manad att driva en liga till hösten, lägger ett förslag på plattform/evt. mod som egen tråd i denna forumdel. Där kan dom som är intresserade att vara med att administrera anmäla sitt intresse och de som vill köra kan komma med synpunkter på utförandet. Borde ge en mätare på intresset ganska snabbt. Men det måste nog göras med framförhållning - för en nybörjare är det mycket att tänka på. Och vi gamla admins måste ju så klart vara med, åtminstone för att lämna över (serveruppstart, SLS mm)

Just det - fotnot: förbisett att jag tycker en trimmad 240 Turbo är mycket ballare än en P911 ;) så var en av tankarna med bytet i CUP att få rFactor som plattform i en av SSR's ligor.

Citera:
Jag har mina funderingar på ett alternativ men tänker inte säga något ännu...

Nu blev jag allt lite nyfiken - kanske dumt att hålla på det? Nya friska vinklar sitter aldrig fel, speciellt i detta tidiga skede av diskussionen.

InläggPostat: 30 apr 2010, 19:01 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jo frivillighet är givetvis en hörnsten i allt vi gör.
Det problem jag ser med att hålla detta levande och växande tills "nästa äkta" sim kommer som kan ersätta gtr2 på alla plan (när nu det kan bli) så behöver vi nog lite mer styrning tror jag.

Om det består i att dom som brinner för ett format och plattform beslutar det och bjuder in och deltagarna anpassar sig, eller om vi ska fortsätta att erbjuda allt till alla för omröstning för att ge alla det som passar alla bäst.

Jag vet inte vad som är bäst.
Det jag vet är att jag ser mycket hellre två levande ligor med glada och aktiva deltagare och några som är halvnöjda än 6-7 halvtomma ligor med frustrerade admins och race där 2/3 kör omkring i ett tomrum medan dom tre längst fram slåss om segern.

Det jag funderar på handlar om någon form av format som kan samla flera olika förares favoriter i ett race, dock är det inte riktigt genomtänkt ännu. Därav bristen på detaljer :)

Bild

InläggPostat: 30 apr 2010, 21:47 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Jag vurmar lite för Onlineracing lite nu och då,

Vore det inte kul med en SSR server med rullande banor i GTR2 miljö? Det saknar Jag i vart fall!
Jag vet att det finns Svenskar som enbart kör public, med riktigt bra varvtider!

GC, Gamers Crib som en tänkbar modell, 6 varvs race, 15 minuters kval, rullande 24-7. Jag har spenderat ett antal timmar i den miljön, hur kul som helst!
Kan nog fånga upp en del nya förare, ger dessutom en bättre flexibilitet jämfört med ligaracen. Ska man måsta vänta en vecka med att tävla?
Ersätter inte ligorna men funkar kanske som en teaser, lösenord behövs nog dock, kan anges på vårt forum veckovis. På så sätt undviker vi Wreckers.

/ MVH

InläggPostat: 30 apr 2010, 21:51 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:

Vore det inte kul med en SSR server med rullande banor i GTR2 miljö? Det saknar Jag i vart fall!
Jag vet att det finns Svenskar som enbart kör public, med riktigt bra varvtider!

GC, Gamers Crib som en tänkbar modell, 6 varvs race, 15 minuters kval, rullande 24-7. Jag har spenderat ett antal timmar i den miljön, hur kul som helst!
Kan nog fånga upp en del nya förare, ger dessutom en bättre flexibilitet jämfört med ligaracen. Ska man måsta vänta en vecka med att tävla?
Ersätter inte ligorna men funkar kanske som en teaser, lösenord behövs nog dock, kan anges på vårt forum veckovis. På så sätt undviker vi Wreckers.

/ MVH

Serverplats finns ju, även under säsong. Och definitivt nått att tänka på inför sommaren

InläggPostat: 30 apr 2010, 22:33 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:

/ MVH

:great:
Ligger mycket i det här, som ny kanske man ser SSR som lite överorganiserat med creditsystem/bilvals modeller m.m?, och man måste vara extremt bra förberedd om man ens ska få in en tånagel i racen.
Dessutom ganska många (helt olika) ligor att köra i , men ändå rätt lång tid mellan racen om man vill välja 1 liga.
Men vad vet jag :dunno:

InläggPostat: 30 apr 2010, 23:48 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Rullande öppna enkla race som insteg kan nog vara en bra ide. Personligen har jag ingen koll över huvud taget på pickupracing, har bara kört ligor och iRacings variant på pickup.

Nu till något annat än pickup racing...
Som jag sa tidigare, jag har inte tänkt klart ännu, men jag postar detta för att få upp det för alla att se medan det fortfarande är på tankestadiet.

Det här är alltså möjliga upplägg som jag hoppas kan attrahera tillräckligt med förare för att alltid ge action på banan, samtidigt som det håller ner administrationen genom färre antal ligor.

Grundtanken baseras på flera olika klasser av bilar som tävlar inom varje klass. Alltså multiklass racing helt enkelt.

Beroende på vilket upplägg man väljer kan det vara två eller tre klasser av bilar. Fler än det tror jag inte vi har underlag med förare för.

Min favorittanke med detta är att dom som har vanliga GT1 bilar som favorit (Vette, 575, Lister, Lambo etc) väljer att köra dom, dom som föredrar GT2 bilar som porsche, bmw, ferarri 360/430 etc kör dom. Dom som vill vrida upp svårighet och fart ett snäpp till kör prototyper. Går det som jag tror så kommer det att bli mycket tätare på banan och färre tråkiga stinder också.

Förhoppningsvis betyder det att deltagarna känner att dom får köra biltyper dom gillar och att tävla mot andra med samma preferenser i ett format som ger mycket action på banan tillsammans med ett visst mått av strategi.

Detta kan man lägga upp på flera olika sätt.

Bilval:

Vi kan simulera IRL fullt ut, man väljer en bil för säsongen, sen kör man den över alla race. Absolut enklast att administrera, men det finns en klar risk att vi bara får se dom "bästa" bilarna i varje klass. Låser också upp förarna till en bil under säsongen, kan kännas skönt för dom som bara vill lära sig banan och köra helt enkelt, kan vara tråkigt för dom som vill ha mer omväxling.

Vi kan låta folk välja en klass att köra under säsongen, införa ett creditssystem och köra med fritt val inom klassen per race. Mest komplicerat att administrera, men också mest likt det upplägg vi idag har i GT ligan. Låser upp förarna till en bilklass, men ger dom möjlighet att planera bil efter bana på ett annat sätt.

Vi kan helt enkelt bara tillåta att använda en bil en gång under säsongen. Detta tvingar fram fler olika bilar och förmodligen mer blandade fält. Ställer krav på admin att hålla rätt på vem som kört vad, Ger mer jobb för förarna som måste ta fram fler setups för fler bilar och testa fram/välja bil för respektive bana.

Vi kan lotta ut bilar inför varje race.
Svårt att kalla det orättvist, men slumpen kan slå på sätt som gör att det upplevs orättvist.

Vi kan bygga det på samma principer som provats i club/cup/historic där ditt tidigare resultat styr vad du får köra. Kan bli väldigt konstigt om det är få förare i varje klass. Ger också en hel del jobb för admin.

Alla dom varianterna ovan tillåter att man kör antingen bara långrace eller två sprintrace per bana.

En annan variant som tveklöst passar bäst för upplägg med två kortare sprint race per bana, är att köra en säsong med mitt tidigare ALMSSR förslag, dvs 2 klasser, prototyper & GT, två sprint race som i club, i det ena kör man proto, i det andra GT. En bil används en gång per säsong. Då tävlar man i båda klasserna, oberoende av varandra.
Enkelt att administrera, ett upplägg som alla förstår och kan köra utan gigantiska förberedelser. Alla måste köra båda klasserna, inget vidare krångel med bilval. Dock misstänker jag att SLS inte har ett alternativ för att dela upp poäng mellan två olika bilklasser i samma race, det kan betyda att det behöver räknas manuellt eller få en egen applikation som delar upp resultatfilerna korrekt.

Varför är jag så inne på att blanda olika bilklasser då?
1. Jag tycker personligen att det är så det ska vara så i något som utger sig för att simulera FIA GT racing. Vill man inte ha det så, ja då ska man köra entypsracing, inte FIA GT.

2. På gott och ont blir det tätare racing, med det menar jag att vi med stor säkerhet slipper ha det som så många upplever i dom längre racen, man ser folk halva första stinten, sen ser man ingen förrän under slutet av racet när det kommer ett helt koppel med bilar och ska varva.

3. Det kräver mer av dom snabbare förarna som måste släppa lite av och till för att planera omkörningar av långsammare klasser, det i sin tur bör hålla ihop fältet inom klasserna bättre än det gör nu.

4. Dom lite långsammare förarna som kör i dom långsammare klasserna slipper förhoppningsvis en del av frustrationen att se folk köra så mycket snabbare per varv att det inte finns någon som helst möjlighet att slåss om mer än enstaka poäng.

5. Jag är övertygad om att även dom som idag är skeptiska mot multiklass kommer att hitta nya utmaningar i och med att det (troligen) blir nya bilar och mer trafik. En nytändning helt enkelt.

Plattform då?
Personligen kan jag gå med på antingen rFactor eller GTR2 beroende på var den bästa modden finns. Jag är lite osäker på vad GTR2 kan som inte rFactor kan och om vi behöver det i upplägget. Väder vill jag nog gärna se under racen, varierande alltså, väldigt gärna mörker också någon gång.

Det som jag personligen ser som fördel med rFactor (utan att ha gjort mer än kört lite olika moddar offline) är att det stödjer tre skärmar ;) men nätkoden ska visst fungera bättre och det finns väl en del ganska störande GTR2 buggar som man kan vara utan. Sen är det nog lättare att locka nya förare till den eftersom den går att köpa, dvs om online nycklarna till GTR2 inte löst det problemet.

Bortsett från det så ligger GTR2 ALMS endurance moddens bilar mig varmt om hjärtat. Det är i mina ögon sjukt bra känsla och ljud i den, ett flertal av banorna som den kommer med är också riktigt bra. Dessutom får vi ju behålla dynamiskt väder & mörker vilket jag tycker är viktigt.

Har provat endurancemodden till rFactor också, har inte hittat hem i den ännu, tycker det är markant mer svårkört i den.

GT500 modden till GTR2 tycker jag är för ojämn i kvalite från bil till bil, men allt sånt måste ju provas ut innan man beslutar sig.

Sen, visst har GTR2 ju redan flera klasser av bilar i orginalutförande, men jag tror att vi behöver något mer för att det ska bli kul.

Upplägget är ju det första vi måste fundera kring innan det är någon ide att diskutera plattform och modd.

Mina tankar, hoppas vi kan diskutera det med öppet sinne tillsammans :)
/Danne

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 90 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme