Rullande öppna enkla race som insteg kan nog vara en bra ide. Personligen har jag ingen koll över huvud taget på pickupracing, har bara kört ligor och iRacings variant på pickup.
Nu till något annat än pickup racing...
Som jag sa tidigare, jag har inte tänkt klart ännu, men jag postar detta för att få upp det för alla att se medan det fortfarande är på tankestadiet.
Det här är alltså möjliga upplägg som jag hoppas kan attrahera tillräckligt med förare för att alltid ge action på banan, samtidigt som det håller ner administrationen genom färre antal ligor.
Grundtanken baseras på flera olika klasser av bilar som tävlar inom varje klass. Alltså multiklass racing helt enkelt.
Beroende på vilket upplägg man väljer kan det vara två eller tre klasser av bilar. Fler än det tror jag inte vi har underlag med förare för.
Min favorittanke med detta är att dom som har vanliga GT1 bilar som favorit (Vette, 575, Lister, Lambo etc) väljer att köra dom, dom som föredrar GT2 bilar som porsche, bmw, ferarri 360/430 etc kör dom. Dom som vill vrida upp svårighet och fart ett snäpp till kör prototyper. Går det som jag tror så kommer det att bli mycket tätare på banan och färre tråkiga stinder också.
Förhoppningsvis betyder det att deltagarna känner att dom får köra biltyper dom gillar och att tävla mot andra med samma preferenser i ett format som ger mycket action på banan tillsammans med ett visst mått av strategi.
Detta kan man lägga upp på flera olika sätt.
Bilval:
Vi kan simulera IRL fullt ut, man väljer en bil för säsongen, sen kör man den över alla race. Absolut enklast att administrera, men det finns en klar risk att vi bara får se dom "bästa" bilarna i varje klass. Låser också upp förarna till en bil under säsongen, kan kännas skönt för dom som bara vill lära sig banan och köra helt enkelt, kan vara tråkigt för dom som vill ha mer omväxling.
Vi kan låta folk välja en klass att köra under säsongen, införa ett creditssystem och köra med fritt val inom klassen per race. Mest komplicerat att administrera, men också mest likt det upplägg vi idag har i GT ligan. Låser upp förarna till en bilklass, men ger dom möjlighet att planera bil efter bana på ett annat sätt.
Vi kan helt enkelt bara tillåta att använda en bil en gång under säsongen. Detta tvingar fram fler olika bilar och förmodligen mer blandade fält. Ställer krav på admin att hålla rätt på vem som kört vad, Ger mer jobb för förarna som måste ta fram fler setups för fler bilar och testa fram/välja bil för respektive bana.
Vi kan lotta ut bilar inför varje race.
Svårt att kalla det orättvist, men slumpen kan slå på sätt som gör att det upplevs orättvist.
Vi kan bygga det på samma principer som provats i club/cup/historic där ditt tidigare resultat styr vad du får köra. Kan bli väldigt konstigt om det är få förare i varje klass. Ger också en hel del jobb för admin.
Alla dom varianterna ovan tillåter att man kör antingen bara långrace eller två sprintrace per bana.
En annan variant som tveklöst passar bäst för upplägg med två kortare sprint race per bana, är att köra en säsong med mitt tidigare ALMSSR förslag, dvs 2 klasser, prototyper & GT, två sprint race som i club, i det ena kör man proto, i det andra GT. En bil används en gång per säsong. Då tävlar man i båda klasserna, oberoende av varandra.
Enkelt att administrera, ett upplägg som alla förstår och kan köra utan gigantiska förberedelser. Alla måste köra båda klasserna, inget vidare krångel med bilval. Dock misstänker jag att SLS inte har ett alternativ för att dela upp poäng mellan två olika bilklasser i samma race, det kan betyda att det behöver räknas manuellt eller få en egen applikation som delar upp resultatfilerna korrekt.
Varför är jag så inne på att blanda olika bilklasser då?
1. Jag tycker personligen att det är så det ska vara så i något som utger sig för att simulera FIA GT racing. Vill man inte ha det så, ja då ska man köra entypsracing, inte FIA GT.
2. På gott och ont blir det tätare racing, med det menar jag att vi med stor säkerhet slipper ha det som så många upplever i dom längre racen, man ser folk halva första stinten, sen ser man ingen förrän under slutet av racet när det kommer ett helt koppel med bilar och ska varva.
3. Det kräver mer av dom snabbare förarna som måste släppa lite av och till för att planera omkörningar av långsammare klasser, det i sin tur bör hålla ihop fältet inom klasserna bättre än det gör nu.
4. Dom lite långsammare förarna som kör i dom långsammare klasserna slipper förhoppningsvis en del av frustrationen att se folk köra så mycket snabbare per varv att det inte finns någon som helst möjlighet att slåss om mer än enstaka poäng.
5. Jag är övertygad om att även dom som idag är skeptiska mot multiklass kommer att hitta nya utmaningar i och med att det (troligen) blir nya bilar och mer trafik. En nytändning helt enkelt.
Plattform då?
Personligen kan jag gå med på antingen rFactor eller GTR2 beroende på var den bästa modden finns. Jag är lite osäker på vad GTR2 kan som inte rFactor kan och om vi behöver det i upplägget. Väder vill jag nog gärna se under racen, varierande alltså, väldigt gärna mörker också någon gång.
Det som jag personligen ser som fördel med rFactor (utan att ha gjort mer än kört lite olika moddar offline) är att det stödjer tre skärmar

men nätkoden ska visst fungera bättre och det finns väl en del ganska störande GTR2 buggar som man kan vara utan. Sen är det nog lättare att locka nya förare till den eftersom den går att köpa, dvs om online nycklarna till GTR2 inte löst det problemet.
Bortsett från det så ligger GTR2 ALMS endurance moddens bilar mig varmt om hjärtat. Det är i mina ögon sjukt bra känsla och ljud i den, ett flertal av banorna som den kommer med är också riktigt bra. Dessutom får vi ju behålla dynamiskt väder & mörker vilket jag tycker är viktigt.
Har provat endurancemodden till rFactor också, har inte hittat hem i den ännu, tycker det är markant mer svårkört i den.
GT500 modden till GTR2 tycker jag är för ojämn i kvalite från bil till bil, men allt sånt måste ju provas ut innan man beslutar sig.
Sen, visst har GTR2 ju redan flera klasser av bilar i orginalutförande, men jag tror att vi behöver något mer för att det ska bli kul.
Upplägget är ju det första vi måste fundera kring innan det är någon ide att diskutera plattform och modd.
Mina tankar, hoppas vi kan diskutera det med öppet sinne tillsammans

/Danne