Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reglemente SSR iLeague Säsong 4
InläggPostat: 14 jan 2013, 19:40 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 07:36
Inlägg: 6527
Ort: Nässjö
Ändringar i rött från föregående säsong.

REGELVERK FÖR SSR iLeague
Version 4.0.
Datum 2013-1-14

Observera att spelets inneboende regler alltid gäller oavsett vilka regler som regelverket har satt upp. Finns det exempelvis en kurva där spelet ger en "cut track" varning som är striktare än vårt regelverk så gäller spelets. Man måste också följa spelets eventuella bestraffningar såsom "stop and go" osv. Spelets begränsningar kommer inte att ändras på.

1. Förare och team

1.1 Divisionsindelning
SSR iLeague består av 1 division med max antal förare 28. Resterande förare hamnar på väntelista.

1.2 Förare på väntelistan i race
Förare på väntelistan får vara med i mån av plats. Det är alltså INTE "först-till-kvarn"-principen som gäller!


1.3 Team
Inga team under Säsong 4.

1.4 Funktionärer
Huvudadministratörer: Ronnie Åkesson
Serveradministratör: Ronnie Åkesson, Dan Segolsson
Domare: Ronnie Åkesson, Dan Segolsson, Göran Strandh
Reservdomare:
Racefunktionärer: Ronnie Åkesson, Dan Segolsson, Martin Simonsson
Övriga administratörer: Göran Strandh

Att deltaga i SSR iLeague kostar 5$ iRacing credits per säsong, när man anmäler sig så ska man köpa ett gift certificate på iRacing siten och skicka till Ronnie Akesson. Kostnaden finansierar den avgift iRacing tar ut för att hosta ett ligarace.
De som önskar att lämna ett litet bidrag till funktionärerna och administratörerna är välkomna att göra det, det uppskattas! Kontakta, enklast via PM, den funktionär/administratör som du vill lämna ett bidrag till.

1.5 Språkkrav

SSR iRacing League är öppen för samtliga nationaliteter, men för att kunna delta måste man kunna tillräckligt mycket svenska för att hjälpligt kunna utföra följande:

- Man skall förstå nog med svenska för att kunna lyda racefunktionärernas uppmaningar.
- Man skall förstå nog med svenska för att kunna tillgodogöra sig detta regelverk.
- Man skall, på forumet, endast kommunicera på svenska eller annat skandinaviskt språk, med funktionärer, administratörer och andra förare i ligan.

1.6 Avanmälningsplikt.
Kan man inte delta i ett race så måste man avanmäla sig i race tråden. Helst i så god tid som möjligt. Ibland händer oförutsedda saker som gör att man inte kan avanmäla sig före racet. Man ska då göra det i efterhand istället så vi vet anledningen.
Missar man att avanmäla sig 2 ggr så flyttas man ner till väntelistan.

2. Bilar

2.1 Tillåtna bilar

Endast originalbilar får användas, inga add-on bilar. Originalbilarnas prestanda får givetvis inte heller modifieras på något sätt. Man får inte heller byta däcksfabrikat på bilen. Att köra med otillåten bil kan bestraffas med ett rött kort.

2.2 Bilval

Bilval: McLaren GT3

2.3 Setups
Att förändra bilens setup (hjulvinklar, däckstryck, o.s.v.) är fritt, men det får endast ske inom de gränser som definieras i garaget i iRacing. Att bryta mot detta räknas som att köra med en otillåten bil, vilket kan bestraffas med ett rött kort.

2.4 Handikappsystem
Inget handikappsystem kommer att användas under säsong 4, men Administrationen har rätt att under säsongen införa ett om det anses nödvändigt. Detta kommer dock att meddelas i god tid och inte beslutas utan en diskussion med ligans deltagare innan beslut.

2.5 Skins
Använda Tradingpaints skins är fritt och upp till var och en göra.

3. Serverinställningar
Race längd: se racekalendern!
Bensinförbrukning: Normal
Däckslitage: Normal
Väder: Torrt och soligt
Mechanical failures: Normal
Skadesimulering: 100%
Hjälpmedel: Endast "Auto Clutch" är tillåtet.

4. Fri träning, Kval och Warm-up

4.1 Fri träning
Servern öppnar cirka en timma innan kvalet startar. Under denna timma är det fritt fram att träna så mycket man vill.

4.2 Kval
Kval 1 startar 21.00 och är 10min långt.
Kval 2 startar ca 21.40 och är 1 varv långt.
I kval 1 körs gemensamt och kval 2 är man ensam på banan.

Det är tillåtet att logga ur eller in på servern under kvalet. Chat är inte tillåtet under kvalet.

4.3 Warm-up

Warm-up finns inte i hosted racing. Så man har ca 1 minut på sig att ställa ut bilen på gridden.

5. Race

5.1 Grundläggande förarbeteende och SSR´s basregler

Den grundläggande inställningen hos förarna ska vara att alltid göra vad man kan för att undvika att kollisioner och andra incidenter uppstår. Detta betyder dels att man gör vad man kan för att inte försätta sig i omöjliga situationer, dels att man försöker reda upp sina egna misstag så att andra inte drabbas av dom, och dels att man när någon annan förare gör ett misstag gör vad man kan för att detta misstag inte ska leda till en kollision. Observera att detta är ett ömsesidigt ansvar: När två förare kör jämsides (mer eller mindre) har bägge förarna en skyldighet att lämna plats åt varandra. Ingen av förarna "äger racinglinjen".

Vid kollisioner och andra incidenter, tittar domarna mycket på vem som kunde ha gjort mer för att undvika att incidenten uppstod. Incidenter där bägge förarna gjorde fel, räknas som "racing incidents" och leder i normala fall inte till någon bestraffning för någon av förarna.
Ett exempel på en incident som däremot leder till bestraffning av en av förarna, är när en förare kastar in sin bil på insidan om en annan, men misslyckas att hålla kvar sin bil vid apex och glider in i sidan på den andra bilen. I detta exempel är det inte mycket föraren på utsidan kan göra för att undvika kollision, så föraren av bilen på insidan bestraffas som ensidigt vållande till kollisionen.

Då spelets inbyggda incidenthantering är ett så kallat "no fault" system som ej pekar ut någon som skyldig till kontakt kommer detta endast att nyttjas i domarbedömningar då det handlar om att identifiera tillfällen då en incident registrerats. Domarbedömningen tar sen hand om eventuella bestraffningar från incidenterna. Ett exempel kan vara "1x Off track" som kan ligga till grund för geningsbedömningar som ska hanteras enligt SSR reglementet. Samma sak med "4x - Car contact" då domarna får en indikation på när en incident inträffat för senare bedömning kring eventuell skuld.

Detta reglemente är ett komplement till SSR´s basregler och de fall reglerna skiljer sig åt så är det de i detta reglemente som har företräde.
viewtopic.php?f=58&t=7752



5.2 Chat

Under practice är chat både text och tal tillåtet. Under racet tillåts endast VIKTIGA meddelanden. Låt sunt förnuft styra vad som är ett viktigt meddelande. Svordomar är aldrig tillåtna, liksom nedlåtande kommentarer om andra förare eller funktionärer. Efter målgång är all chat förbjuden tills alla kvarvarande bilar kommit i mål - vänta någon minut med gratulationerna, känsloutbrotten eller snyfthistorierna om ditt race! Chat under kval eller race bestraffas i lindriga fall med ett gult kort, vid upprepade fall med två gula kort och i särskilt grova fall (exempelvis svordomar riktade mot en eller flera andra förare) med ett eller flera röda kort.

Voice chatten som finns i iRacing är tillåten att använda under kval och race.
Den som inte vill höra eller se att någon prata kan stänga av det i Options menyn.


5.3 Geningar

Denna regel gäller både i kval och i race:
Vi använder oss enbart av iRacings geningsregler. Föraren kan då bestraffas med 1 eller flera gula kort om vi får en anmälan eller om vi upptäcker att förare medvetet har genat.


5.4 Startprocedur

Servern ställs in på stillastående start i race 1 och rullande start i race 2.

5.5 Dålig uppkoppling

Förare som har en dålig uppkoppling mot servern och ”laggar” eller ”warpar” för mycket, kan tvingas bryta tävlingen. Om en funktionär skriver ”(NAMN) LAGG - TRYCK ESC” eller liknande, så måste den namngivna föraren genast bryta loppet. För att försäkra sig om att föraren i fråga laggar hos fler än bara funktionären, kan funktionären först fråga ”LAGGAR (NAMN)?”. Det övriga förarna har då rätt att svara ”ja” eller ”nej”, eller att helt avstå från att svara. Denna regel gäller även under träning, kval och warm-up. Att inte lyda funktionärens uppmaning bestraffas ovillkorligen med ett rött kort.

Om en förare återkommande laggar exempelvis pga trådlös uppkoppling, kan denne förare be ombedd att antingen göra något åt detta eller i värsta fall bli tvungen att lämna ligan.

5.6 ”Leave lag”

Det uppstår ibland ett ”lagg” i grafiken när förare lämnar servern, och det kommer dessutom upp ett chatmeddelande ”x has left the game” som kan upplevas som störande för andra förare, så i möjligaste mån önskar vi att alla förare stannar kvar på servern till tävlingens slut. Om du av en eller annan anledning tvingas bryta loppet innan målgång, så tryck ESC och lämna banan, men stanna kvar på servern tills alla bilar är i mål.


5.7 Rödflagg efter start

Om tävlingen av en eller annan anledning måste avbrytas, exempelvis på grund av en serverkrasch eller en ”mass disconnection”, efter det att starten har gått för samtliga förare så stryks loppet ur kalendern. Inga poäng delas då ut från detta race. Domarna beslutar efter loppet om loppet ska strykas ur kalendern eller inte.

Vid s.k. "mass-disco", dvs. när ett stort antal förare blir bortkopplade från servern tas beslut efter racet av Administrationen inkl. domarna om racet ska räknas eller strykas ur kalendern.

5.8 Obligatoriskt depåstopp

I race 2 måste man göra ett depåstopp där alla fyra däck måste bytas, bränsle påfyllning är frivilligt.
Depåfönstret är öppet efter två körda varv samt fram till två varv kvar.

5.9 Rökridåer

Om motorn av någon anledning börjar ryka under loppet, till exempelvis på grund av överhettning, måste man genast försöka åtgärda detta, genom att exempelvis använda lägre motorvarv, eventuellt gå i depå för att laga en skada. Misslyckas man med att få motorn att sluta ryka efter TRE VARV måste man genast bryta loppet. Se det som att du får en "teknisk svartflagg" från tävlingsledningen. Att ignorera detta och köra vidare med en rykande bil renderar rött kort.

5.10 Efter en avåkning

En förare som åkt av banan måste uppvisa stor försiktighet när han för bilen in på banan igen. Detta ska om möjligt ske i färdriktingen, så att föraren kan använda backspeglarna och "titta bakåt" funktionen för att se efter om någon annan bil närmar sig. Föraren som är utanför banan har alltid väjningsplikt. En förare som kör vårdslöst in på banan efter en avåkning, och därmed orsakar en kollision som leder till att en eller flera andra förare tvingas bryta loppet, bestraffas med minst ett rött kort. Är kollisionen av lindrigare art kan domarna nöja sig med att dela ut ett eller flera gula kort.

5.11 Depåstopp
Omkörning i infarten till depån är tillåten endast om den kan göras på ett säkert sätt. Vid kollision kommer den omkörande föraren oftast bestraffas hårdast.
När man lämnar sin depåruta efter depåstoppet har man väjningsplikt gentemot förare som kör i depågatan.
Det är tillåtet att köra i bredd i depågatan om det kan ske på ett säkert sätt, men om det bara finns plats för en bil ska bilen som kör närmast depårutorna släppa av och lägga sig bakom.
Vid utfart ur depån har man väjningsplikt gentemot förare på banan. Vidare ska de vita linjerna i banan respekteras, även när ingen annan bil är i närheten. Att korsa den vita linjen, vilket definieras som att minst ett hjul är helt och hållet på fel sida linjen, bestraffas med ett gult kort även om ingen kollision inträffar. Att orsaka en svår kollision genom att vårdslöst kasta sig ut ur depån kan leda till bestraffning med rött kort. Är kollisionen av lindrigare art kan domarna nöja sig med att dela ut ett eller flera gula kort.

5.12 Fast Tows
Man kan använda tows fritt antal ggr i varje race. (Om server inställningarna tillåter det för vald bil)
En tow ersätter aldrig det obligatoriska depåstoppet.


5.13 Blåflagg/varvningar
SSR iLeague tillämpar europeiska blåflaggs regler för att hantera varvningssituationer.
Blåflagg i spelet indikerar att en snabbare bil som är ett eller fler varv före närmar sig bakifrån.
I dessa fall gäller följande:

Den förare som är ett eller fler varv efter är skyldig att släppa förbi den varvande föraren utan onödigt dröjsmål. Vad som betraktas som onödigt dröjsmål avgörs av domarna i de fall det behövs, men en riktlinje är att en varvning ska kunna ske inom 3-4 kurvor efter blåflagg visats. Detta gäller om inte banans layout gör det omöjligt, i så fall ska varvningen kunna ske snarast möjligt då situationen tillåter detta. Domarna har även här tolkningsföreträde vad gäller "snarast möjligt".

Samma regler gäller givetvis även i dom varvningssituationer då blåflagg av någon anledning ej visats.
För att undvika tveksamheter i situationer då blåflagg av olika anledningar ej visats rekommenderar vi att man har aktiverat menyn F3. Där ser man förare som närmar sig bakifrån i rött. Är man ett varv före så är namnen i blått och är man på samma varv dvs kamp om position är namnen i gult.

Vi vill trycka på att varvningar är ett samspel mellan två eller fler förare och måste hanteras med ömsesidig respekt, det åligger den som är bakom att tydligt visa att han avser köra om, den som ligger före måste å sin sida medverka på lämpligt sätt till att varvningen kan ske på ett säkert sätt.

Notera att i de fall simulatorn själv delar ut bestraffning för brott mot flagg regler måste dessa följas och kan ej överklagas

6. Poängsystem
1:a plats = 20 poäng
2:a plats = 16 poäng
3:e plats = 14 poäng
4:e plats = 12 poäng
5:e plats = 11 poäng
6:e plats = 10 poäng
7:e plats = 9 poäng
8:e plats = 8 poäng
9:e plats = 7 poäng
10:e plats = 6 poäng
11:e plats = 5 poäng
12:e plats = 4 poäng
13:e plats = 3 poäng
14:e plats = 2 poäng
15:e plats = 1 poäng

Vid lika antal poäng bestäms den inbördes ordningen av antalet segrar. Om detta också är lika gäller antalet andraplatser. Och så vidare ända ner till antalet 50:e-platser. Om två förare har exakt samma resultat, placering för placering, bestäms deras inbördes ordning i mästerskapet av deras inbördes ordning i förarlistan.
Resultat från våra race publiceras på Danlisa scoringsite
http://danlisa.com/scoring/season_stand ... on_id=2089
Av säsongens 20 race räknas de 16 bästa.




7. Bestraffningssystem

7.1 Anmälan

Samtliga inblandade i ligan, såväl förare och funktionärer, har rätt att anmäla brott mot ovanstående regler till domarpanelen. Detta sker genom att ett e-mail eller PM skickas till någon av huvudadministratörerna eller domarna, se regel 1.4 ovan. Anmälan ska innehålla kortfattad information om VEM som gjorde VAD, samt NÄR detta inträffade. Detta mail måste skickas inom 24 timmar efter målgång (grova regelbrott som upptäcks senare kan dock komma att bestraffas längre i efterhand). Funktionären som tar emot en anmälan har skyldighet att snarast göra domarpanelen varse om att en anmälan inkommit. Domarpanelen sammanträder, går igenom bevis (repris eller eventuell chatlogg), och beslutar om eventuell bestraffning, som sedan publiceras på forumet.

7.2 Bestraffning

Regelbrott delas in i två kategorier: Ringa respektive grova brott. Ringa regelbrott kan vara exempelvis en oavsiktlig påkörning, exempel på grova regelbrott kan vara avsiktig påkörning, grov medveten gening, att köra med en otillåten bil, att inte lyda en funktionär eller att kommentera andra förares körning under racets gång.

Ett ringa regelbrott renderar ett "gult kort". Ett grovt regelbrott renderar ett "rött kort". Man kan få fler än ett kort i samma race.

Korten är aktiva hela säsongen och man blir av med korten först efter säsongen.

1:a gula kortet = Ingen bestraffning
2:a gula kortet = 3 minuspoäng i mästerskapet
Varje därpå följande gult kort = 6 minuspoäng i mästerskapet per kort

Röda kort behandlas helt separat från gula:

1:a röda kortet = Diskning från loppet och 10 minuspoäng i mästerskapet
2:a röda kortet = Diskning från loppet, 10 minuspoäng i mästerskapet och avstängd från nästa race
3:e röda kortet = Diskning från resten av säsongen och automatisk sista plats i mästerskapet

Mottot är "en gång är ingen gång, två gånger är en vana".

7.3 Omprövning

Varje bestraffad förare har rätt att begära omprövning av beslutet. Detta går till så att föraren i fråga skickar ett e-mail eller PM till någon av funktionärerna med en kort text som beskriver varför han anser att beslutet bör omprövas. Varje inkommen begäran om omprövning kommer att behandlas, men en övertygande argumentering eller nya bevis kommer att krävas för att domarpanelen ska ändra ett beslut. Begäran om omprövning måste inkomma inom 24 timmar efter det att bestraffningen i fråga publicerats på forumet.



8. Misstroendeomröstning

Om en förare är missnöjd med en/alla funktionär(er)s sätt att styra ligan, har han rätt att när som helst starta en misstroendeomröstning mot denna/dessa funktionär(er). Det går till så att föraren i fråga helt enkelt startar en poll på SSR iRacing forumet, med frågan "Bör denna/alla funktionär(er) i SSR iRacing League avsättas från sin(a) post(er), ja eller nej?", samt en argumentation för varför han tycker att så borde ske. Om minst 50% av ALLA som är inblandade i ligan (såväl förare som funktionärer) svarar JA på frågan, är funktionären/funktionärerna avsatt(a). Det är sedan upp till föraren som startade misstroendeomröstningen, att utse nya funktionärer (exempelvis sig själv) till de vakanta posterna.
_________________
SSR-iRacing Admingruppen
Ronnie Åkesson, Dan Segolsson, Martin Simonsson

_________________
Ronnie Åkesson
Team Allstars

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008