Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Körtips och konstruktiv kritik
InläggPostat: 27 feb 2011, 23:40 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Fick tummen ur och fixade en repris på mitt bästa varv på Zandwort - 1.47.071. För att kunna komma upp ett gäng placeringar behöver jag tusan vara snabare än så. Skulle önska jag kunde sätta varvtider 1-2 sekunder bättre än detta.

Kanske detta kan bli en tipstråd till oss som vill ner i varvtider :)

• Lotus Elite
  • Repris på Youtube
  • Bifogar Motec och setup

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

Inläggsrubrik: Re: Körtips och konstruktiv kritik
InläggPostat: 28 feb 2011, 00:39 
Legend
Användarvisningsbild

Shit, det här skulle jag inte sett nu.. Jag skulle ju gå o lägga mig :)
Det får bli kortfattat (men förhoppningsvis inte hårdhänt) baserat på youtuben:

Bromsa lite hårdare in i T1. (testa stå fullt i början om du inte gör det redan.. Bromsarna är dåliga, och även kalla efter det snabba partiet)
Gasa på distinktare och hårdare ut ur T1. Eliten gillar i och för sig inte att balansera på gasen, men ger man sig f-n på det så går det nästan där :)

I nästa höger (innan hårnålen) så växlar du ner lite sent. Växlar ner tidigare och gå på gasen tidigare.

Hårnålen: försökt ta den på tvåan. (Jag är lite osäker om vi har samma utväxling dock) Placera bilen väl innan så du kan hålla farten uppe, och börja gasa hårt tidigt, och tvinga den genom kurvan. Släpp upp väldigt kort på gasen om du måste pga understyrning.
OM du måste ner på ettan (men det ska du inte behöva IMHO) så gör det tidigare. :) Du tenderar att vänta så länge att du inte taggar ner förrän du egentligen borde gasa, och då är du lite för sent ut.

Långa högern: tror du kan gasa på tidigare även där.

Sista partiet tycker jag du håller vettig linje, men du kan pressa lite hårdare med lite mer fart/gas... Och samma grej även här: växla ner och gå på gasen lite tidigare i utgången i högern. Utgången på rakan är kritisk för ett bra varv, så gäller att gå på gas så tidigt det bara går!

...

Överlag tycker jag du kör väldigt rimliga spår, även om du kanske i vissa fall kan gå ut lite längre i både vissa ingångar och utgångar. Svagheten ligger nog mest i att inte riktigt hålla momentet uppe och gasa på i tid, och i att inte riktigt pressa däcken tillräckligt i vissa lägen. Däcken kräver en del vinkel att jobba bra, så man behöver ta i lite ibland :)

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 28 feb 2011, 10:27, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 28 feb 2011, 00:41 
Legend
Användarvisningsbild

För den som halkat in här och inte vet, så är det alltså Lotus Elise från Power and Glory 2.1 i GTR2 som körs på Zandvoort 67 :)

Förresten, hur mycket soppa har du i bilen Zaphman?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 feb 2011, 10:55 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Ledsen om jag förstörde nattsömnen ;)

Tackar för input. Nu ska vi se.

Bensin: Hade på tok för mycket bensin i bilen. Tror jag hade c:a 20 liter kvar i slutet.

T1: Här hade jag riktigt svårt att hitta en bra bromspunkt. Tog fasta på två röda personer, till höger. Försökte bromsa vid den främsta av dessa. Jodå, jag bromsar hårt i början. Här borde jag laborerat lite bättre för att hitta rätt bromspunkt - förmodligen.

"Växlar ner lite sent" - har fått nått spamser i foten tror jag. Växlar jag ner tidigare känns det som jag tappar rejält med fart (motorbroms).... och även att baken tappar.... Kanske bättre blipp (heel'n'toe)?

Och hårnålen... var hela tiden en gambling om jag skulle ända ner till ettan. Körde nog 50% ettan, 50% på tvåan - du menar lite "lägre fart in" för att kunna gasa fult lite tidigare?

I näst näst sista och näst sista i slutet lättar jag bara lite lätt på högsta växlen. Men du tror jag borde vara lite "lättare" ändå?

Tackar för inputen.... Jag måste försöka ta med mig "växla ner tidigare" - för att se vad som händer... En del av resten är nog lite mer "spänna hornen" - förstå max för vad bilen tål - lätt på ratten. Det går ju snabbt och när man tappar dessa gamlingar verkar det inte finnas någon återvändo ;)

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 28 feb 2011, 11:31 
Legend
Användarvisningsbild

zaphman skrev:
Bensin: Hade på tok för mycket bensin i bilen. Tror jag hade c:a 20 liter kvar i slutet.

Där ser man - bara där tappade du säkert nån tiondel eller mer :)
(lätta bilar med lite pulver bör rimligen påverkas extra mycket av extravikten)

zaphman skrev:
T1: Här hade jag riktigt svårt att hitta en bra bromspunkt. Tog fasta på två röda personer, till höger. Försökte bromsa vid den främsta av dessa. Jodå, jag bromsar hårt i början. Här borde jag laborerat lite bättre för att hitta rätt bromspunkt - förmodligen.

Det har du rätt i förstås: hitta bromspunkt där var f-n omöjligt! Blev lite chansartat ibland..

zaphman skrev:
"Växlar ner lite sent" - har fått nått spamser i foten tror jag. Växlar jag ner tidigare känns det som jag tappar rejält med fart (motorbroms)

Tja, när man bromsar vill man ju tappa fart? ;)
Men jo, låter som du behöver blippa mer. Eliten är giftig på gasuppsläpp dock! Nästan mittmotorkänsla på den av nån anledning. Själv fuskar jag och växlar utan koppling så jag kan vänsterbromsa. Lättare att hitta balans på det viset förstås.

zaphman skrev:
Och hårnålen... var hela tiden en gambling om jag skulle ända ner till ettan. Körde nog 50% ettan, 50% på tvåan - du menar lite "lägre fart in" för att kunna gasa fult lite tidigare?

Mja, delvis: går man in för långsamt så orkar den inte gasa ut ur kurvan på tvåan heller... Man får ta ut kurvan så mycket det går, och hitta en bra "rund" linje, med hyfsat sent apex. Jag tyckte nog du kunde skippat växla ner som det såg ut på din repris om jag minns rätt. Men i vilket fall bör du försöka analysera läget och "committa" tidigare. Man får liksom börja gasa (eller i allra fall växla ner) när man tror att det kommer funka, snarare än när man vet att det kommer göra det.

zaphman skrev:
I näst näst sista och näst sista i slutet lättar jag bara lite lätt på högsta växlen. Men du tror jag borde vara lite "lättare" ändå?

Jepp, lite mindre uppsläpp tror jag går... Men tycker du körde rätt fint där! Högern ut på rakan är viktigare att putsa på IMHO.

zaphman skrev:
Det går ju snabbt och när man tappar dessa gamlingar verkar det inte finnas någon återvändo ;)

Det är ju lite olika från bil till bil: vissa kan man leka ganska friskt med :)
Minskar du rattutslaget till lägre än 900, så svänger bilen lite kvickare, även om det nog gör de allra flesta bilar lite mer kvickstyrda än de är i verkligheten.
Du kör väl 50% steering sensitivity förresten, och speed sensitivity på noll?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 feb 2011, 11:49 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Lite allmänt: 900 grader. Högerbromsar och blippar (heel'n'toe så gott det går). Dock är jag dålig på att använda kopplingen - väldigt sällan. Och förstås manuell koppling och hold for gear samt H-shifter i denna mod.

Vet att man eventuellt skulle få lite bättre kontroll på blippen med vänsterbroms... men tusan man vill ju vara lite realistisk ;) Och träning kan man aldrig få nog av :?

Roger W skrev:
Det är ju lite olika från bil till bil: vissa kan man leka ganska friskt med :)
Minskar du rattutslaget till lägre än 900, så svänger bilen lite kvickare, även om det nog gör de allra flesta bilar lite mer kvickstyrda än de är i verkligheten.
Du kör väl 50% steering sensitivity förresten, och speed sensitivity på noll?

Jodå, så ser det ut i mina inställningar. En reflektion - i kurvor som behöver rejäl rattning kan jag ibland ha svårt att komma tillbaka till "rakläge" - kommer inte tillbaka nog snabbt (med kontroll) med spinn som följd, då framhjulen står "fel" vid gaspådraget. Tror jag i vissa lägen därför rattar lite för lite - med lite lägre kurvhastighet som följd än vad som är möjligt - bara för att fortfarande ha kontroll efter apex.

Såg nån'stans att just Louts Elite "bara" har 540 grader i verkligheten... (jag hade dock 900 grader)

InläggPostat: 28 feb 2011, 23:50 
Legend
Användarvisningsbild

Kollade just din setup: du hade som du säger ca 20 liter för mycket soppa :)

... sen tror jag du körde "fel" däck: D12:orna bör funka bättre om det är blött, men i torrt tror jag D9 är snabbare. D9 ger av nån anlendning mer överstyrd, nervös känsla för mig, vilket dock brukar ge snabbare varvtider i torrt, så länge man håller den på vägen.
Bakvagnen blir ännu giftigare vid gasuppsläpp dock!

Lådan var densamma som för mig. Tror den var mest rätt för den här banan! Undrar dock om du inte kanske drar ut växlarna för långt i vissa lägen? Lite osäker där...

Setupen skiljer annars i smådetaljer, men borde inte bli någon större skillnad totalt sett.

...

Bifogar en kvalträningstid jag körde någon dag före loppet! Tror jag sniffade på samma tider som bäst i rejset sen :cool:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 mar 2011, 00:19 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Tackar... ska försöka göra en "superimpose" för äkta förnedring ;) Kul o se. Du "får med" dig bilen klart bättre. Mer driv. Man blir sugen att träna :) dock måste jag ju nu hitta fart till i morr'n - GT... Jaha. kanske hinner innan nästa vecka.

En fråga. Du släppte egentligen inget innan sista böj? Om jag inte släppte lite där skulle jag landat långt upp i vallen på högersidan. Eller valde du att "släppa" mer i böjen innan för att på sätt just slippa släppa i denna böj?

InläggPostat: 01 mar 2011, 09:10 
Legend
Användarvisningsbild

Att få bilen att svänga de där sista kurvorna var något som växte fram efterhand... Man är tvungen att svänga riktigt tidigt och försöka få med sig bilen genom hela sektionen!

Jag anpassar nog gasuppsläppen lite efter behov: i första högern måste man släppa lite, men gör man det lite lagom så behöver man knappt alls släppa i vänstern. Dock ligger ju fokus på att hamna långt ute till vänster så man har perfekt linje till sista högern, så det är bättre att släppa lite i vänstern om man måste, än att försöka tvinga genom bilen.

Testa dock att byta till de andra däcken! Jag tror du kommer märka en förbättrat svängvillighet på det viset.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 mar 2011, 10:07 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Jag kan lägga upp min setup senare i dag, jag körde inte Eliten men jag tänkte det först, var så många som tog finbilar så jag sparade ett WC, setupen blev väl inte färdig men jag körde stabila låga, var det 1:44 or ?? tror det jo så var det nog :)

InläggPostat: 01 mar 2011, 20:47 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

:shock: Jäklar,,hadde ingen su kvar för eliten, hadde tydligen städat bort den :(

InläggPostat: 02 jun 2011, 10:22 
Legend
Användarvisningsbild

Väldigt sent tillägg, men här är min zandvoort setup om nån vill testa!

... borde försöka kicka igång körskolan lite mer igen nån gång här framöver - går alltid att lära sig nått nytt :)

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme