Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 13:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Häva sladd
InläggPostat: 29 apr 2010, 14:17 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Tänkte att det var bättre att lyfta ut den här diskussionen till ett mer lämpligt forum...

MartyParty skrev:
Läste på forumet att det finns ett hemligt trick eller "hax" för att häva sladdar. Hade inte provat tidigare, men gjorde det idag med den nya "builden". Fungerar orealistikt bra... När bakänden börjar stiga ut är det bara att trycka ner gas och broms samtidigt. Framhjulen låserupp och glider ikapp baken. Värsta anti-sladd-programmet. Det går nästan att undvika alla x2 Loss of control...

Roger W skrev:
Vet inte om det funkar i iRacing, men i gamla N2003, och även i Simbinspelen i viss mån, så kan man kombinera ovanstående med att svänga hårt in i kurvan istället för att försöka häva sladden på vanligt sätt. Den framtvingade understyrningen genom att pressa däcken över gränsen hjälper då alltså bakvänt nog för att stabilisera fronten. Testas på egen risk i nån privat träningssession ;)

Lejban skrev:
Detta sätt använder jag flitigt i formelbilar, annars skulle jag aldrig kunna köra dom ;) skillnaden med denna bil är att jag bromasar med vänster fot, och när jag då får sladd blir det en helt annan sak att göra med fötterna, men det är bara att träna till jag hinner med ;)

Denna teknik beskivs i denna youtube (härifrån jag lärde mig detta):

http://www.youtube.com/watch?v=XVDfDTp0Y7g&fmt=22 (spola till 1.30 om ni är otåliga)

Inläggsrubrik: Re: Häva sladd
InläggPostat: 05 aug 2010, 11:36 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

länken ovan är död, men denna visar samma video:

http://www.youtube.com/watch?v=QW4ef0E7DQs

InläggPostat: 01 jun 2011, 15:38 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Förstår inte att jag inte provat det där förräns nu, det är ren magi! Finns det fler såna hemliga trick i iracing som jag inte vet om?

Jag vet att i många bilar kan man börja såga med ratten när de börjar tappa grepp så håller de sig på banan ändå.

InläggPostat: 01 jun 2011, 17:00 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Vad är det som gör att det här tricket med gas + broms funkar i många sims?

Jag har för mig att det inte funkade i Live For Speed men annars funkar det ju i iRacing och ISI-simmarna.

Det där med att svänga med sladden fungerar nästan oförskämt bra i ISI-simmarna så till den grad att den reflexmässiga motstyrningen oftast resulterar i att man sladdar runt istället för det något onaturliga beteendet att svänga med.
Funkade i GPL om jag inte minns fel men iRacing är inte riktigt samma, där känner jag oftast att styra mot sladden är det rätta.

Jag kan inte påstå att jag testat något av knepen i verkligheten, iallafall inte medvetet.

InläggPostat: 01 jun 2011, 18:19 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

I verkliga livet funkar nog att saxa med ratten bättre, har gjort det vid några tillfällen och det är den naturliga rörelsen tror jag.

InläggPostat: 01 jun 2011, 18:28 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Varför vill man häva en sladd?
http://www.youtube.com/watch?v=4LKAYtaD_t4

Brake, turn in to the corner then full on the throttle all the way trough the corner 8) . Keep it simple :mrgreen:

Pixel Performance Racing #12

InläggPostat: 01 jun 2011, 20:16 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Sen alla år med sladdlekar på grus och snö så vägrar jag att lära in ett beteende som säger att jag ska styra in i sladden!

Då kör jag hellre av i simmen!

Med understyrning eller framhjulsdrift, ok, då gäller andra tekniker, men med bakhjulsdrift gäller att jag styr mot sladden och är noga med att balansera med gas så det inte blir plötsliga friktionsskillnader. Ungefär samma som att koppla ur men styr jag sladden själv när den väl börjat inbillar jag mig att det är lättare att undvika elaka returer.

Men det är hur jag ser det, någon måtta på genvägar får det vara :D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 02 jun 2011, 12:07 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Det vore väldigt intressant att höra från Lejban hur den här tekniken fungerar i verkligheten. Han har ju onekligen tillgång till en väldigt bra experimentell uppställning...

InläggPostat: 02 jun 2011, 14:49 
Har aldrig använt tekniken men har läst en del om det. För mig är det lättare att släppa gasen och styra emot sladden. (iRacing)

Ingen teknik man egentligen ska behöva kunna då man gått långt över gränsen från första början ;)

InläggPostat: 02 jun 2011, 17:33 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
Det vore väldigt intressant att höra från Lejban hur den här tekniken fungerar i verkligheten. Han har ju onekligen tillgång till en väldigt bra experimentell uppställning...

Hehe, tror inte miatan är tillräkligt motorstark för att detta ska funka, funkar inte särskilt bra i iRacings miata heller.
Funkar väldigt bra i Star Mazda, där jag inte är snabb nog att häva sladden med ratten.

I verkligheten så har det inte varit några problem att häva alla sladdar jag haft med ratten. Fortfarande inte snurrat (kör väl för mesigt)...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme