Aktuellt datum och tid: 12 nov 2018, 19:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför justera bromsbalans under varje varv?
InläggPostat: 21 feb 2010, 19:53 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Blev medlem: 02 apr 2009, 14:18
Inlägg: 180
Teorin är väl för att nå max bromskraft så bör både fram och bak låsa samtidigt, då är bromsbalansen rätt. Sen ju lättare en bil blir när bränslet försvinner så må man ju då kanske justera bromsbalans med detta i åtanke. Men när jag ser på F1 så sitter de och meckar med sånt ofta varje varv ibland. Varför?

Kan det vara för att vissa kurvor går man in i betydligt fortare än andra och därför kommer tyngdpunkten förflyttas framåt mer dessa gånger än vid kurvor med lägre ingångshastighet och därför sitter de och justerar? Eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför justera bromsbalans under varje varv?
InläggPostat: 21 feb 2010, 20:14 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Nja att bak och fram bör låsa samtidigt är kanske inte helt riktigt. Det är inte bara bromskraften som ställer krav på greppet mellan väg och bil.
I vissa kurvor kanske greppet på ett framhjul blir betydligt lägre då man bromsar långt in i kurvan och då behöver bromsbalansen flyttas bakåt för att inte låsa upp. Inför en annan kurva kanske inbromsningen görs i en mer rak linje och då kan man ligga kvar med mer bromstryck framåt och nyttja viktförskjutningen över framhjulen. Med trycket från vingar så påverkas balansen i bilen av den fart man har så även inbromsningar i olika hastighet kan kräva olika balans om man skall bromsa optimalt. Men sett över ett helt race så är det bränslelast, bromsslitage och däckslitage som bestämmer var bromsbalansen skall ligga genomsnittligt under varvet.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför justera bromsbalans under varje varv?
InläggPostat: 22 feb 2010, 08:48 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Blev medlem: 02 apr 2009, 14:18
Inlägg: 180
Ok, så hastighet spelar alltså roll också då, även för touring cars antar jag även om de inte har så mycket aerodynamik att justera. Jag spelar mest Race serien så bromsslitage visas inte. Enda gången jag fick höra att bromsarna började överhetta var när jag körde Camaro Cup på Spa. Däckslitage kan man nog se genom att trycka upp pitmenyn även under race men jag har ingen motec eller liknande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför justera bromsbalans under varje varv?
InläggPostat: 22 feb 2010, 11:18 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Du kanske skulle testa den här:
http://www.vitumo.de/
Iofs inget bromsslitage men däckslitage och bromstemp.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Varför justera bromsbalans under varje varv?
InläggPostat: 22 feb 2010, 21:24 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Blev medlem: 02 apr 2009, 14:18
Inlägg: 180
Ok tack för tipset


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008