Aktuellt datum och tid: 23 sep 2018, 00:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: WTCC07 BMW E90 på Brands Hatch Indy
InläggPostat: 27 dec 2009, 22:27 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Tar på mig att skapa den här tråden, om Roger inte tar illa upp. Annars är det bara att skapa din egna!

Klippt från tidigare Svenssonutmaning:

För kombinationen i rubriken (i spelet Race 07) så är det alltså fritt för alla (oberoende av skicklighetsgrad) att bifoga repriser, TT-filer, setups osv, och det är även fritt för alla att (på ett konstruktivt sätt) kommentera andras körning/setups. Meningen är helt enkelt att lära sig bli en bättre förare!

- Målet är inte att det ska bli en ren hotlap-/snoppmätartävling, utan fokus är på lärandet och på sånt man har nytta av även under rejs. Fina spårval och bra teknik är viktigare än att vid tionde försöket turskumpa sig över kerbsen på ett sånt sätt att man förbättrar sin varvtid.

- Geningsregler är vanliga hederliga SSR regler, plus spelets egna regler. Dvs minst två hjul på asfalt eller kerb, och man får gå utanför linjer i utgångarna om det är asfalt utanför linjen. (TILL SKILLNAD FRÅN HUR DET VAR BESTÄMT I SSR-TCC SÅ TYCKER JAG ATT DET GRÖNA I UTGÅNGEN AV T1 BÖR RÄKNAS SOM OFF LIMITS DÅ DETTA GER T1 EN HELT ANNAN KARAKTÄR OCH SAKTAR NER VARVET GANSKA AVSEVÄRT, OCH TVINGAR FRAM ETT SVÅRARE OCH MER TEKNISKT SPÅR)

- Man kan posta repriser från valfri session, men rekommenderas time trial eller open practice. Tanken är iallafall att använda träningsvarv utan andra bilar som påverkar körningen. Var tydlig med vilka förhållanden som gällde och vilken soppamängd osv som använts.

- Stänga av däcksslitage och soppaförbrukning etc är OK men inget krav.

- Stänga av hjälpmedel är inget krav, men man får vara öppen med vad man använder. (och varför)

Det är alltså WTCC-versionen, E90, som gäller, inte STCC (STCC har en 6vxl sekventiell modell som kanske fungerar lite annorlunda).

Lycka till, tar nog ett par varv redan ikväll!

Exhaust Fanclub #999

Senast redigerad av AxelT 28 dec 2009, 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: WTCC07 BMW E90 på Brands Hatch Indy
InläggPostat: 27 dec 2009, 22:29 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Beskrivning av kurvorna som finns:

T1 - Högern i nedförslut efter start/mål-rakan
T2 - Hårnålen på kullen efter T1
T3 - Vänstern direkt efter sluttingen
T4 - Vänstern i vänster/höger-kombinationen
T5 - Högern i ovan nämnda kombination
T6 - Högern uppför backen som är start/mål-rakan

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 01 mar 2010, 20:37 
Legend
Användarvisningsbild

Shit ja, det här har legat still alldeles för länge! Nu när jag kör två ligor så har jag mindre tid till detta, men efter morgondagens rejs ska jag nog ta en titt på det här! Har inte kört en meter i Race07 plattformen på evigheter nu :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 02 mar 2010, 23:50 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Ingen visade nåt intresse så jag glömde mer eller mindre bort det. :p

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 06 mar 2010, 18:21 
Legend
Användarvisningsbild

Bifogar en sub 50 repris och TA, som jag ärligt talat inte har en aning hur "kompetetiv" den tiden är relativt sett...
Jag vet bara att jag inte trivdes så speciellt och fick kämpa en del för den tiden, för att bilen var riktigt bökig och svårkörd!
Jag har dock inte kört nått på Race07-plattformen på evigheter, så vet inte om det var spelet, eller bil/bankombinationen som var giftig, eller min setup som sög, eller om jag var sämre än vanligt :)

Bifogar även en setup, men vete 17 om mina sista tweaks på lådan mm kom med :(
Den är dock mest ett varnande exempel misstänker jag:
- Det skumpar struttigt överallt
- Den bottnar hårt bak innan sistakurvan
- Den understyr generellt, fram till man går hårt på gasen, eller hoppar till nånstans, och då bryter baken ut brutalt!
- Den är svår att balansera på bromsen: oftast understyrt, men under vissa förhållanden (speciellt T1) kan den hugga till och orma sig i turn-in.
- Bökigt att få till växlarna!

Jag körde iallafall Timetrial med 1 liter soppa i bilen och med H-lådan.

Kommer vi igång lite här, så kanske även jag kan lära mig lite 07-knep med setup och körstil, och då borde även jag kunna förbättra lite :)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 mar 2010, 12:10 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
- Den understyr generellt, fram till man går hårt på gasen, eller hoppar till nånstans, och då bryter baken ut brutalt!

Så upplever jag alltid RWD-bilarna i Race07.. speciellt E90n! Och det blir jag inte av med hur jag än justerar setup och körstil...

Tacka vet ja GTR2 .. ;)

-------------------------------------
SSR GT

InläggPostat: 15 mar 2010, 19:13 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

tänkte försöka mig på det här, dock lyckas jag inte få bort centerspring i race07, och jag klara inte att köra med den på... nån som vet hur?

InläggPostat: 15 mar 2010, 19:36 
Legend
Användarvisningsbild

Lejban skrev:
tänkte försöka mig på det här, dock lyckas jag inte få bort centerspring i race07, och jag klara inte att köra med den på... nån som vet hur?

Själva spelet ska inte ha någon center spring såvitt jag vet? (lite ska ju ratten centrera av sig själv) Testa dock att dra ner steering force värdet i force feedback sektionen. Har för mig att den är uppe i småabsurda 170% som default.

Dessutom har iallafall jag aldrig fått till en egen profil till Race07, pga Steam...
Så om du har center spring aktiverat i din defaultprofil, så lär det vara den som används.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 15 mar 2010, 19:40 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Gör en profil i wingman profiler, knyt den till "Race_Steam.exe" i din steam/steamapps/"username"/race07 mapp

I den sätter du allmän effektstyrka på 100-105%
fjädring 0
dämpning 0

klicka i aktivera centreringsfjädring men dra ner värdet till 0
klicka i använd specialinställningar för ratt
klicka ur kombinerade pedaler
Sätt rattuslag på det du vill ha

Klicka i använd specifika spelinställningar och låt spelet ändra.

Detta har jag lagt i globala inställningar + en per spel för säkerhetsskull.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 15 mar 2010, 20:11 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

tackar!! ratten blev jättelättstyrd, centerspring försvann och spelet blev underfär tio gånger lättare ;)

InläggPostat: 15 mar 2010, 22:24 
Legend
Användarvisningsbild

Det var som f-n... Det funkar ju :shock:

Jag är 99.9% säker på att min profil mot race_steam.exe vägrat fungera förut, men nu bet den!

Fint, då kan jag köra en mer generell globalprofil, istället för att den mest blev specifikt för Race 07 :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 apr 2010, 15:51 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

Testade några varv med bmw 2007 , den är inte så lättkörd (håller med roger), sladdar väldigt lätt ut med baken både in i kurvor och ur. Jag kör default-setup eftersom jag oftast gör saker värre när jag försöker setuppa själv ;)
Inga hjälpmedel alls på. Kör med h-växel och kopplar när jag växlar ner.
Bilaga:
Brands Hatch_100401_1612_TestDay HOT LAP.zip

Testade även Honda 2007, eftersom jag kommit fram till att jag är snabbare med framhjulsdrift, och det blev två sekunder snabbare.
Bilaga:
Brands Hatch_100401_1626_TestDay HOT LAP.zip

Vet att jag lite av banan på ett ställe på varje repris, snälla bortse från det då det är rena misstag som jag förstår själv :)

InläggPostat: 01 apr 2010, 18:12 
Legend
Användarvisningsbild

Hmm, inte för att vara kinkig, men du kör väl fel bana? Tråden gäller lilla Indysträckningen :)

Iallafall: det känns som nedväxlingarna är en svag punkt som ställer till balansen.. Några gånger ser det ut som du får till det mjukt, men oftast blir det lite stappligt, ryckigt och med några brutala varvspikningar. Blippar du gasen något med heel toe?

Du kanske är mot det, men det är enklare att skippa kopplingen, och istället vänsterbromsa och då kunna blippa mer kontrollerat med högerfossingen.

I kurvorna känns det som det finns en viss osäkerhet på var bilen ska ta vägen, och en viss oro i hur bilen beteer sig. Kan vara körstil, eller en träningsfråga, eller möjligen kontrollinställningar som bidrar.

Växellådan hjälper nog inte heller: det känns som du ofta ligger på lite fel växel i kurvorna - oftast på lite för låg växel vilket gör bilen mer nervös.
(du kan ju testa min setup - lådan borde vara bättre åtminstone, men resten är mer tveksamt ;))

En konkret grej kan vi ta: båda varven tror jag du kör alldeles för hårt in i sistakurvan: du bromsar och glider hela vägen ut till utkanten av banan innan du går på gas, när du såvitt jag vet borde bromsat klart och börja gå på gas redan vid apex.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 apr 2010, 19:08 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

Tack för inputen! Uppskattas väldigt mycket.

Roger W skrev:
Blippar du gasen något med heel toe?
Du kanske är mot det, men det är enklare att skippa kopplingen, och istället vänsterbromsa och då kunna blippa mer kontrollerat med högerfossingen.

Försökte förut, slutar nästan alltid med att foten glider av bromsen, får noll bromsverkan och kraschar bilen i en vägg :)
Ja jag är emot det ;) VIll inte ha hjälpmedel, altt eller inget så att säga.
Citera:
Växellådan hjälper nog inte heller: det känns som du ofta ligger på lite fel växel i kurvorna - oftast på lite för låg växel vilket gör bilen mer nervös..

Så jag tappar inte tid på att ligga en växel högre än bilen klarar? Alltid försökt ta så låg växel som möjligt (högt varvtal = mest hästkrafter)

Här är rätt bana :) Din setup va galen, 33grader steeringlock!! och bensinen räckte inte ens första varvet. Sen blev det ännu svårare att bromas, tror det tog med iaf 25 varv innan jag lyckades att inte snurra/åka i sanfällorna osv, detta blev resultatet:
Bilaga:
Brands Hatch Indy_100401_1931_TestDay HOT LAP.zip

Hondan (default setup) va en halv sekund snabbare:
Bilaga:
Brands Hatch Indy_100401_1946_TestDay HOT LAP.zip

Kan säkert få till nån sekund snabbare om jag tränar lite.

InläggPostat: 01 apr 2010, 21:40 
Legend
Användarvisningsbild

Lejban skrev:
Roger W skrev:
Blippar du gasen något med heel toe?

Försökte förut, slutar nästan alltid med att foten glider av bromsen, får noll bromsverkan och kraschar bilen i en vägg :)
Ja jag är emot det ;) VIll inte ha hjälpmedel, altt eller inget så att säga.

Ah, men att köra med koppling utan heel'n'toe så kör du ju inte realistiskt då heller egentligen. ... och jag är rätt säker på att det går att köra de här bilarna utan koppling om man är riktigt skicklig. Dvs jag tycker inte du ska betrakta det direkt som att köra med hjälpmedel om du skippar kopplingen!

Lejban skrev:
Så jag tappar inte tid på att ligga en växel högre än bilen klarar? Alltid försökt ta så låg växel som möjligt (högt varvtal = mest hästkrafter)

Låg växel innebär generellt mest pulver ner i backen, så visst har du en poäng där :)
Men om du går ner på så låg växel att du nästan ligger på varvstoppet och måste växla upp direkt efter apex så lär du tappa på det iallafall.
Plus att det finns en faktor till: kontroll. Det finns ingen poäng att växla ner om du inte får ner greppet i backen. (under kurvtagning osv) ... och ju lägre växel, desto känsligare blir bilen för trottelrörelser.. Det kan gå så långt att det bara gör det svårare att köra. (som att köra en vanlig bil på ettan ungefär) Att helt enkelt tvinga upp sig en växel och försöka klara kurvan med den istället kan dessutom vara ett bra sätt att lära sig öka tempot ibland :)

Lejban skrev:
Din setup va galen, 33grader steeringlock!!

Men då kör jag oxå 680 grader rattutslag i Logitech profilern. Det är kombinationen av de två som sätter vilken "utväxling" du får på ratten i slutändan. Så anpassa steering locket mot vad du brukar köra, eller testa lek lite med rattutslaget i profilen :)

Lejban skrev:
bensinen räckte inte ens första varvet.

Varvet kört i timetrial, där drar bilen ingen soppa, sliter inga däck, och jag tror däckstempen alltid är optimal. Det är inte realistiskt, och innebär en setup som sen kanske inte är klockren i rejs, men den har fördelen att man kan spara ner en ghost fil, och att förhållandena är extremt konsekventa. Testa byt till TT, så lär du märka att tiderna förbättras!

Lejban skrev:
Sen blev det ännu svårare att bromas

Jag vänsterbromsar, och lägger ibland lite gas för att balansera bilen (om än kanske lite mindre än vissa här) så om du högerbromsar lär du få backa av på bromsbalansen!

Jag kollar reprisen senare :) (ev ej idag)

-----

... och läs den här lilla guiden om du inte gjort det redan:
viewtopic.php?f=80&t=7495

... det mesta är nog rätt uppenbart, men nån tankeställare kanske man kan få..

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme