Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Insikter kring kurvtagning
InläggPostat: 23 aug 2009, 11:32 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Kanske lite förmätet att posta under "Körskolan", men följande insikter fick i alla fall mig att sänka min varvtider avsevärt. Bifogar en liten sammanfattning...

Vore kul att höra era erfarenheter och kommentarer.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Inläggsrubrik: Re: Insikter kring kurvtagning
InläggPostat: 23 aug 2009, 11:49 
Veteran
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
Kanske lite förmätet att posta under "Körskolan", men följande insikter fick i alla fall mig att sänka min varvtider avsevärt. Bifogar en liten sammanfattning...

Vore kul att höra era erfarenheter och kommentarer.

Jag tycker det var riktigt bra skrivet! :up:
Dock satt jag och väntade på vad exakt du, rent praktiskt, kommit på :)
Jag tycker också det är skönt att jag inte är ensam att grubbla på vad jag behöver göra för att komma över säkerhetströskeln. Jag vet att jag är snabbare. Men hur tusan ska jag hittade den där luckan som innehåller svaret på vad jag behöver göra för att hitta rätt. :) Och vilket antiklimax det skulle vara om lappen endast innehöll en rad med texten "Träna!". Buuuuuuuuuuuh! :D

on R&R

InläggPostat: 23 aug 2009, 12:18 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

TopSwede skrev:

Bra att du frågar. Det är inte alltid så lätt att förklara vad man menar. Rent praktiskt tror jag att jag har varit för försiktig med att vrida på ratten. (Kanske har varit snål och velat spara på materialet :wink: ) Har insett att om jag gör små snabba rattrörelser, liksom "sågar" fram och tillbaka kan jag gaffla in var det maximala greppet ligger.

InläggPostat: 23 aug 2009, 12:22 
Veteran
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
TopSwede skrev:

Bra att du frågar. Det är inte alltid så lätt att förklara vad man menar. Rent praktiskt tror jag att jag har varit för försiktig med att vrida på ratten. (Kanske har varit snål och velat spara på materialet :wink: ) Har insett att om jag gör små snabba rattrörelser, liksom "sågar" fram och tillbaka kan jag gaffla in var det maximala greppet ligger.

Några av er har säkert hört mig säga detta mååånga gånger.
Jag körde i en F1-liga för massa år sedan. Jag var teamie med en australienare. Han var ofta på mig då, och nu :), att jag kör som om jag betalat för bilen själv :D Jag var alltså ganska försiktig. Jag kontrade genom att överköra. Han önskade säkert att jag hade lagt mig i mitten någonstans :)

on R&R

InläggPostat: 23 aug 2009, 12:51 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Mycket bra och underhållande skrivet, du har ordets gåva i alla fall, den förhandlingen har du vunnit med råge! :D

Vidare tror jag att du har alldeles rätt. När man sitter i träsket att göra samma tider varv efter varv trots att man inte förstår hur man ska göra det bättre, det är då man undrar varför man är 2 sek efter "giganterna" fortfarande... Tror att dina spekuleringar är en del av svaret!

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 23 aug 2009, 17:23 
Legend
Användarvisningsbild

Jepp, mycket välskrivet, och du har en poäng :)
Väldigt många snabba förare är såna som liksom arbetar ganska hårt mot gränsen och medvetet passerar både över och under den, istället för att liksom bara snudda vid den underifrån... Men å andra sidan inte alla!

Det jag menar är att man förstås inte ska tolka din text som man måste vålda och ratta för att vara snabb. Men det kan vara förvånansvärt effektivt. :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 23 aug 2009, 20:46 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Tack för att ni tog er tid att läsa.

Roger W skrev:
Det jag menar är att man förstås inte ska tolka din text som man måste vålda och ratta för att vara snabb. Men det kan vara förvånansvärt effektivt. :)

Nej, menar verkligen inte att man måste vålda. Personligen har jag nog bara varit överdrivet försiktig att vrida på ratten. Tidigare har jag nog till största delen förlitat mig på synintryck, och inte dragit tillräckligt stor nytta av informationen från ratten. Den informationen blir också mer lättolkad om man vrider lite på ratten och inte bara håller den statiskt. Dessutom minskar utslagen ju mer man lär känna bilen och banan.

Gjorde ett försök att omsätta teori i praktik, och tog några varv på Anderstorp i Caterhamen. Dottern hade dock ett gäng kompisar i 3-4-årsåldern på besök som for omkring, så det blev inga ostörda varv. Kändes mest som att bila hem med baksätet fullt med semestertrötta ungar.

Återkommer snarast med TA-repris i en annan tråd när jag lyckats stränga ihop ett varv.

InläggPostat: 23 aug 2009, 22:10 
Legend
Användarvisningsbild

Välkommen in i utmaningen :)
... och jag tror caterhamen kan vara en bra bil att utöva din teori: den kan kräva lite våld att få framvagnen dit man vill.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 30 aug 2009, 17:00 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Detta var intressant skrivet må jag säga och gav mig som nybörjare en hel del insikter i skillnader mellan förutsättningarna som simrace- vs. reallife-förare. Borde kanske öka FF på g25an.

Får man fråga om varifrån du fått uppgifter på att en g27a är på gång?

F.ö måste jag fråga - är du möjligtvis teknolog? Såg ut som du skrev det i latex =) Mkt stiligt!

InläggPostat: 30 aug 2009, 17:40 
Legend
Användarvisningsbild

G27 info här:
http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?t=337582

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 31 aug 2009, 12:19 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

peita skrev:
F.ö måste jag fråga - är du möjligtvis teknolog? Såg ut som du skrev det i latex =) Mkt stiligt!

Jo, tackar som frågar. Skyldig på båda punkterna. Civilingenjör i molekylärbioteknik i botten och jobbar på en medicine doktor. Tvingas mest umgås med läkare så man måste ju jobba på sin särart...

InläggPostat: 31 aug 2009, 12:21 
Veteran
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
Tvingas mest umgås med läkare så man måste ju jobba på sin särart...

:lol:

on R&R

InläggPostat: 31 aug 2009, 14:03 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
TopSwede skrev:

Välskrivet dokument du producerat :)

Om det är EVO du kör (GTR2också) så blir min rekommendation att försöka hålla grooven (gummilinjen) på yttersidan av bilen eller ytterdäcket på den (där brukar maxgreppet finnas) och att köra Timetrial så många varv du orkar mot din egen ghost,då borde du komma närmare din gräns lite snabbare.

Välkommen till SSR :)

www.DMS.se
www.DMSv.se

InläggPostat: 31 aug 2009, 21:47 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Tackman skrev:
Välkommen till SSR :)

Tack! Har väl hängt här på brädan i två och ett halvt år, men inte gjort så mycket väsen av mig. Är först nu som jag börjat få tid att satsa lite mer "seriöst" på simracingen, men jag har alltid känt mig välkommen här.

Tackman skrev:
Om det är EVO du kör (GTR2också) så blir min rekommendation att försöka hålla grooven (gummilinjen) på yttersidan av bilen eller ytterdäcket på den (där brukar maxgreppet finnas) och att köra Timetrial så många varv du orkar mot din egen ghost,då borde du komma närmare din gräns lite snabbare.

Jo, jag brukar ta hjälp av både mitt eget och andras spöken, och gummispåret är en som sagt en bra och tydlig linje att följa. Mitt problem på sista tiden har nog inte varit att hitta linjen genom kurvan utan att klara av att följa linjen tillräckligt snabbt; att lära mig att balansera bilen på den linjen. Min insikt, som jag tydligen inte lyckats förmedla tillräckligt klart, är att jag stirrat mig blind på bromspunkter, linjer och apex. Problemet är att perfekta linjer inte är lösningen på bättre varvtider; det är en bra utgångspunkt, men det är inte lösningen. Man kan köra perfekta linjer, men om man inte lyckas balansera bilen på gränsen på dessa linjer kan det ändå gå hopplöst långsamt.

Linjer, bromspunkter och apex är dessutom lätta att plocka upp och lära sig från repriser och guider. Det jag behöver hjälp med är hur man balanserar bilen. Min första insikt var att jag använt ratten för lite, när jag letat och känt mig fram efter balans och grepp. Min senaste insikt gäller motorbroms och hur man "ställer upp" en understyrd bil, och här skulle jag vilja höra hur ni andra resonerar...

Personligen har jag haft svårt att köra snabbt med understyrda bilar. De plogar och vill inte styra in och går man på gas för tidigt kasar man bara lite töntigt av banan eller tvingas släppa av och få en toklångsam utgång ur kurvan. Jag har läst på om bilinställningar och vet att man ska mjuka upp framvagnen eller styva upp bakvagnen eller kombinera dessa inställningar till angenäm styrka och smak. Dessutom kan man flytta bak brake bias (vad säger man på svenska?). (Toe-out fram, cambervinklar och caster känns överkurs för mig så det lämnar jag därhän. Differentialinställningar har avhandlats i en annan tråd, så där har alla möjlighet att förkovra sig)

Kör man på default inställningar (som för "säkerhets skull" brukar vara just understyrda) är man hänvisad till att trail brake:a (släpbromsa?) för att hålla tyngden på framhjulen och därmed öka greppet, samtidigt som man motorbromsar för att på så sätt dynamiskt flytta brake bias bakåt.

Min fråga är om man själv ska ställa in bil och brake bias bör man ställa den "framåt" och kompensera med motorbroms eller bör man ställa den "bakåt" och kompensera med släpande gas för att hindra att bakhjulen låser upp. (För den invigde borde det vara rätt uppenbart att jag resonerat utifrån en bakhjulsdriven bil.)

InläggPostat: 31 aug 2009, 22:49 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Använder du autoclutch?

www.DMS.se
www.DMSv.se

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme