Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Caterham CSR 260 - Anderstorp '07
InläggPostat: 20 aug 2009, 13:56 
Legend
Användarvisningsbild

Då var det banne mig dags för ny tråd, och det fick till sist bli svensk bana med brittisk retrobil...
Jag provade CSR 200 först, men bedömde den som lite för snäll... Hoppas jag inte blir sågad för det!

Jag har lagt ett antal varv i timetrial (fler än tänkt, som vanligt), så har en repris och ghost att tanka ner...
Ja plus setupen då!

Lite egen analys av varvet:
T1 var väl ok?
T2 fick jag till en fin tajt entry, men kanske inte lika klockren exit?
T3 missade jag entry lite och fick lite sladd som höll i sig hela vägen ut.. Lite aggressivt men vet inte riktigt hur mycket jag tappade på det.
T4 fick jag lite obalans när framvagnen väl bestämde sig för att greppa i exit:en... Tappade säkert nån gnutta tid på att justera det, vilket kändes lite synd. Hade kunnat blivit riktigt snygg utgång annars :)
T5 blev nästan bättre än förtjänad! Precis att det gick att pressa runt på trean.
T6 blev lite för snabb och aggressiv in, och jag svänger in lite för tidigt... Får sen understyrt och svårbalanserat genom kurvan och är på håret att hamna i gruset. Löser sig med ett litet uppsläpp, men knappast optimalt!

Om setupen: anpassa steering lock efter egna preferenser!
Den är inte superutprovad precis. Kan överraska under inbromsning i ingången eller nära apex med överstyrning när man pressar hårt, men annars lite generella plogningstendenser. Även utgångar är oftast lite understyrda, till man når gränsen och då blir den lite mer bitsk. (speciellt på klassiska ställen som ut ur T6)
Växlarna kan tänkas lite udda, men jag vill hålla trean över mållinjen, och bestämde mig för att det var lika bra att lägga växlarna så man hinner upp på femman på bakrakorna. Men Anderstorp passar kanske nästan bättre som rent femväxlad bana egentligen.

Välkommen att kommentera, analysera, konstruktivt kritisera, eller bidra med egna repriser och setups mm :)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 20 aug 2009, 20:43, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Caterham CSR 260 - Anderstorp '07
InläggPostat: 20 aug 2009, 20:08 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Körde några varv på låga 1.37. Hur i h-vete lyckas du sladda runt på 1.33?

InläggPostat: 20 aug 2009, 20:28 
Legend
Användarvisningsbild

Tja, att köra timetrial läget, med bara 1 liter soppa i tanken gör ju en del... (ifall du tex kör default setupen) Och du kör väl CSR260:n :twisted:
(jag kör Rolands CSR förresten... Den kanske är snabbare :lol: )

Du får kolla reprisen, testa en fajt mot spöket, testa setupen, pilla lite, köra ett par varv till, posta ett varv här, och lyssna till den konstruktiva kritiken :yup:

Bli för guds skull inte bortskrämd av min varvtid dock! Den satt en bit in innan den tittade fram :) ... och alla kan vi förbättra oss från våra egna förutsättningar.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 aug 2009, 23:36 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

:D :D :D :D! Kul kul kul!
Återkommer snarast! :D

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 20 aug 2009, 23:54 
Legend
Användarvisningsbild

Sitt inte hela natten nu :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 21 aug 2009, 00:37 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Sitt inte hela natten nu :)

Nä, skola imorgon, så det blir inget sittande alls, men jag är taggad att börja! Förra utmaningen utvecklade min teknik enormt!

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 21 aug 2009, 14:35 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Roger W skrev:
Tja, att köra timetrial läget, med bara 1 liter soppa i tanken gör ju en del... (ifall du tex kör default setupen) Och du kör väl CSR260:n :twisted:
(jag kör Rolands CSR förresten... Den kanske är snabbare :lol: )

Du får kolla reprisen, testa en fajt mot spöket, testa setupen, pilla lite, köra ett par varv till, posta ett varv här, och lyssna till den konstruktiva kritiken :yup:

Bli för guds skull inte bortskrämd av min varvtid dock! Den satt en bit in innan den tittade fram :) ... och alla kan vi förbättra oss från våra egna förutsättningar.

Självklart kör jag med Rolands bil, vilken ära. Det är nog det närmsta såna tider jag kommer ;).
Inte blir jag rädd av dina tider snarare taggad.

Nu har jag iaf kört några varv till och kommit ner till ~1.36.6. Bifogar en repris som ni kan kolla på. Här är min analys iaf:

T1 - Tappar lite väl mkt fart mot apex
T2 - Vågar inte riktigt styra in och gasa mig ur kurvan känns det som
T3 - Också ganska försiktig, kan nog pressa mer
T4 - Kommer väl in ok men vågar inte riktigt pressa i utgången
T5 - Ok, vågar inte riktigt här heller kliver av gasen och sen på igen
T6 - Svår kurva tycker jag, man kommer över som ett krön och sen sluttar det neråt. Mycket lätt att få sladd vilket jag också får.
T7 - Hyfsad
T8 - Vet inte vad jag gör ut på s/m-rakan. Fipplar med växlarna.

Känns som att jag tappar lite koncentration där på slutet men lyckas ändå få till mitt bästa varv. Men det finns ju en del att fixa med. Setupen jag körde var simbins csr 260-setup. Vet inte hur ni delar upp banan men sista kurvan Karusell delar jag upp i T6, T7 och T8.

InläggPostat: 21 aug 2009, 15:31 
Legend
Användarvisningsbild

Kollade lite snabbt, och såg inga jättetydliga konstigheter faktiskt.
Om du kör default setupen i timetrial, dra ur soppan ur den så det bara är en liter kvar om du inte gjort det redan... Då kör vi iallafall med mer lika förutsättningar :)

En första tanke är att du nog begränsas en hel del av den understyrda setupen. Bilen plogar rätt bra midcorner, och det tar hela vägen till allra sista delen av utgången innan den slutar med det. Du verkar dock klara defaultväxlarna bättre än mig... Jag grottade runt dem en del på ett sätt jag tycker passar mig rätt bra, så du kan ju testa.

T1 såg väl OK ut (minns inte riktigt), men tappar lite fart som sagt och detta delvis pga setupen tror jag. *edit* dock rullar du in lite väl extremt i den... Du bör nog bromsa senare och trailbromsa in längre, och inte bara glida in utan bromsar som du gör nu.

T2 såg riktigt lovande ut! Du högg in bilen vasst men snyggt på något vis, men vågar sen inte riktigt utnyttja läget och verkligen pressa dig ut ur kurvan. Hade kunnat blivit riktigt snygg!

T3 tar du rätt mycket kerb vilket är OK så länge setupen klarar det utan att få sladd eller tappa fart.. För mig blir det lite för obalanserat om jag klättrar för mycket där på insidan.

T4 "gick lite i omgångar" i ingången såvitt jag minns.. Kanske går att få ett bättre jämnare flöde genom den?

T5 Precis som du säger så släpper du i fel läge, vilket du nog tappar en del ut på rakan på sen... Men bättre än att flyga av i utgången förstås :) Återigen sätter setupen käppar i hjulet.

T6 jo...

T7 tror jag det vore bättre att hålla sig på trean genom.. Nu blir den lite ojämn.

T8 var tanken rätt, men nått blev ju helfel med växlarna i utgången :)
Defaultsetupen har lite väl kort etta för T8, men lite för lång tvåa såvitt jag minns...

Så jag tror du kan spara en hel del tid genom bara att få till en setup du kan få med dig mer fart i vissa långa kurvor, och där växlarna passar bättre. Jag säger inte att min setup automatiskt är den setupen just för dig, men jag rekommenderar iallafall lite setuppillande. Det känns som grunderna sitter där tillräckligt bra för att våga prova sig på det. Räkna dock med att bilen blir lite giftigare efterhand som den blir mer svängvillig.

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 21 aug 2009, 19:56, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 21 aug 2009, 15:36 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

lite off topic kanske men hur är det med eran motor temp när ni kör Caterham bilarna när jag kör typ på sviesta så blir motorn varm jävlar efter några varv har max öppet på kylaren???

InläggPostat: 21 aug 2009, 17:12 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Taxxen83 skrev:
lite off topic kanske men hur är det med eran motor temp när ni kör Caterham bilarna när jag kör typ på sviesta så blir motorn varm jävlar efter några varv har max öppet på kylaren???

Växla lite tidigare?

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 21 aug 2009, 17:13 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Vet inget om motortempen, däremot kan det högst troligt löna sig att titta på Steering lock värdet, SimBins setup har endast 16 i steering lock vilket göra tt man får ratta väldigt mycket för att få bilen att styra in. Jag som kör med 495 grader på ratten i windows behövde dra upp den en bit över 30 för att få den att bli bekväm för mig. Bara ett tips :)

InläggPostat: 22 aug 2009, 20:40 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Hej alla!
Precis som Roger så har jag nu suttit här i en timme(du kanske inte satte så länge :D ) och kört och kört. Till slut så fick jag till ett varv som jag är nöjd med, absolut inte felfritt men hyfsad tid tycker jag (1.32.913 tror jag det var). Bifogar repris samt setup och TA ligger i "online". Setupen skiljer sig nog lite, satte den nästan till max på dämpare och fjädring utom fram där fjädringen är lite mjukare, detta för att få den lite mer överstyrd.

Vad gäller varvet så har jag inte riktigt fått en känsla av hur man borde köra denna bil :shock: . På ett varv så råkade jag få ett litet knyck av överstyrning i T1 och det visade sig vara riktigt snabbt ca 100 tusendelar snabbare ur kurvan än annars, så detta försökte jag efterlikna resten av varven utan att få till det riktigt bra. I T2 så går det väl hyfsat men flyter ut med vänster hjul i gräset(vet inte riktigt var dessa är :oops: ). T3 är väl ok den också, men i långa T4 så juckar jag för mycket, pga ivriga försök att få ut baken lite. T5 kör jag inte riktigt i vanliga spåret utan försöker gå in tidigt och flyta ut sent istället. T6 går väl bra tror jag, T7 vet jag inte riktigt vad jag ska säga, har provat flera varianter men inte riktigt blivit klok på vad som är bäst :roll: . Sista kurvan så försöker jag styra in tidigt då jag annars har en tendens att alltid missa denna.

/Ludde

InläggPostat: 22 aug 2009, 20:58 
Legend
Användarvisningsbild

Reprisen och setupen verkar inte vara bifogade?

Kommer inte ihåg hur länge jag satt :)
Ca en timme låter inte helt orimligt, men då testade jag ju nått varv i 200:n oxå tex.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 aug 2009, 21:10 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Reprisen och setupen verkar inte vara bifogade?

Kommer inte ihåg hur länge jag satt :)
Ca en timme låter inte helt orimligt, men då testade jag ju nått varv i 200:n oxå tex.

Jag har väl inte alla hemma :wink: .

/Ludde

InläggPostat: 22 aug 2009, 23:10 
Legend
Användarvisningsbild

Fin varvtid, och det verkar synas att du har en bil som går bättre att styra på gasen... Tar i ganska brutalt ibland, men får den ju i princip dit du vill i utgångarna. Ska kolla setupen lite sen... Känns som det kanske finns mer att hämta där!

Blev ingen detaljstudering, då jag har svårt att hitta uppenbara grejer att rätta på ett varv som är ett par tiondelar kvickare än min tid :) Men iallafall:

Du går upp högt i T5 vilket helt klart funkar, och det brukade även jag göra.. men nuförtiden har jag dragit ner lite på det: man tjänar nog lite på det, men mindre än man tro, och riskerna ökar en hel del... Detta då greppet blir sämre där högst upp, precis när man behöver få in bilen mot apex.

In i T7 så känns det nästan som det vore värt att göra trean ett klick högre, bara för att slippa den där extra uppväxlingen... (så länge den funkar tex ut ur T5 fortfarande)

Slutligen: (nått jag fått hålla mig för att inte ta upp först) det var nog de mest bisarra och plågsamma nedväxlingar jag nånsin sett! Vad gör du med bilstackaren? Bilen låter som ett bi med ena vingen avklippt i slutet av flygrakan :)
Man skulle kunna tro att samma tiondel du slår på bromsen, så halvställer du dig på gasen och bara taggar ner så fort du bara kan samtidigt..
Kör man sådär i rejs måste väl motorn gå i bitar?
Jag tror inte du direkt tjänar på det: bromsarna i Evo är IMHO kraftiga nog att få ner bilen i fart på egen hand, utan att man behöver motorbromsa till ruinens brant, men funkar det för dig så :)

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme