Aktuellt datum och tid: 12 nov 2018, 19:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06 (RACE 07)
InläggPostat: 27 jun 2009, 16:52 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Nu har jag en replay att visa er!

Dock vet jag inte varför den är 1,10,xxx och står som hot lap, jag var nere på 1,09,xxx ett par varv. Menmen!

Här är min analys, jag räknar kurvor såhär:
T1, första vänstern
T2, långa högern
T3, första "hårnålen"
T4, nästföljande hårnål med koner på vänster sida
T5, höger i h-v-kombinationen
T6, vänster i samma kombo
T7, sweepern till höger
T8, start/mål-kurvan

T1 ser jag inte hur jag ska kunna ta mycket bättre, möjligen försöka ta den lite hårdare för en position mer till vänster för att kunna ha en bättre linje genom T2, som jag nu mest kramar innerspåret genom. Skulle vilja öka hastigheten och pricka apex nånstans i mitten.

T3 kanske ni märker att jag väljer ett "slow in, fast out"-spår genom, tyvärr misslyckas det här då jag får ner hastigheten för mycket och ändå missar apex. Min plan är att hålla mig mer längs högerkanten och försöka bibehålla lite högre hastighet, för att sedan komma till mitt största frågetecken:

T4! Hur ta denna kurva? Jag missar apex helt i replayen som ni märker, ska jag försöka krama innerspår? Eller bromsa senare, hålla yttern och svänga aggresivt mot utgången för att klippa curben precis innan utgången?

T5 missar jag lite här, men hade jag tagit den lite snävare (och hållt mer till höger för lite bättre vinkel) hade jag fått med mig mer fart till T6, vilket verkar vara det som behövs då jag har en del tillgodo under utgången.

Sen T7 gick väl sådär, missar apex pga ouppmärksamhet, och hamnar därför lite på gräset! Lite mer än tillåtet t.o.m men jag hoppas att ni har överseende! :)

T8 är min andra nemesis... Vad bör jag sikta på? Har försökt att plocka ett sent apex, men det känns som att då kommer jag antingen in för långsamt, eller så slutar jag i gruset. Tips tack!

Setup jag använder är i stort Default för den banan och bilen, med lite elakare diff (+5% på båda), petat bak lite broms samt ökat trycket något, samt gjort 2an längre och 3an/4an kortare för att passa kurvorna bättre.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 28 jun 2009, 20:30 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Kollade på AlexT's replay för vi har ungefär samma tider men tyckte att det gick mycket fortare för honom så jag kollade runt lite i inställningarna och såg att när jag gasade respektive bromsade gick inte stapeln under control settings i botten. Jag har hela tiden kört på 50% throttle och brake sensitivity men när jag ändrade till 100% så gick stapeln upp mer men fortfarande inte i botten. Min fråga är alltså: vilka inställningar ska man köra med och hur får jag upp stapeln till max?

InläggPostat: 28 jun 2009, 20:44 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Wolgare skrev:
Kollade på AlexT's replay för vi har ungefär samma tider men tyckte att det gick mycket fortare för honom så jag kollade runt lite i inställningarna och såg att när jag gasade respektive bromsade gick inte stapeln under control settings i botten. Jag har hela tiden kört på 50% throttle och brake sensitivity men när jag ändrade till 100% så gick stapeln upp mer men fortfarande inte i botten. Min fråga är alltså: vilka inställningar ska man köra med och hur får jag upp stapeln till max?

Testa att fixa nya drivare!

För övrigt, jag har samma tider som någon som inte haft maxgas/broms?

Vad gör jag för fel egentligen? :/

EDIT: Tog en titt på Rogers 1,05,xxx-varv, och han håller verkligen annorlunda linje genom flertalet kurvor, men jag kan verkligen inte hålla samma tempo genom samma kurvor om jag håller hans linje? Har du lim-däck eller nåt? :|

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 28 jun 2009, 22:57 
Legend
Användarvisningsbild

Wolgare skrev:

Hmm, kanske är något för en separat tråd? Tex under Hårdvaruforumet eller Race 07 sektionen? Se till att bifoga info om viken ratt du kör med och drivarinställningar osv. (kör du tex svarta Momo Racing så kan det vara hårdvaruproblem)
Rekommenderar att du drar tillbaks staplarna till 50% för stunden iallafall...
Den mest grundläggande grejen du kan prova är att mappa gas och broms i spelet en extra gång. Kan fixa till småkrångel ibland.

...

Ska kolla din repris om nån dag Axel :)
Delvis kan svårighet att hålla samma linje bero på setupen. Mer bromsbalans bak är en början, men testa kanske även nått klick mer rollbar bak (eller mindre fram) och prova plocka bort en del från coastdiffen. (detta bör göra bilen svängvilligare i ingångarna)
Du kan ju alltid prova någon av de setuper som folk laddat upp.
OBS om du provar min, så se till att ändra steering lock efter eget tycke och smak.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 jun 2009, 22:59 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Har hållit på och fipplat med olika inställningar och vips så fick jag till 1:07,5 men är inte helt nöjd. Vad har ni för inställningar vad gäller steering, throttle och brake sensitivity? Har som sagt ökat gas och broms till 100% men jag kan fortfarande inte toppa staplarna. Likadant med styrningen. Nu kör jag med 50% sensitivity men då kommer jag bara upp i ca 70% på stapeln och ökar jag till 100% blir bilen okörbar plus att staplarna går olika långt till höger resp vänster.
Fattar inte vad som kan vara fel. Egentligen borde ju inte sensitivityn ändra så att jag inte kan ha full gas utan bara hur känslig pedalen är. Eller?
Jag har inte några problem i andra spel t.ex GPL. Jag kör med en Wingman formula force gp och den finns inte med i listan med rattar så jag har fått göra en egen profil. Hoppas någon har nån ide vad det kan vara.

InläggPostat: 28 jun 2009, 23:00 
Legend
Användarvisningsbild

AxelT skrev:
Dock vet jag inte varför den är 1,10,xxx och står som hot lap, jag var nere på 1,09,xxx ett par varv. Menmen!

Ibland kan spelet glömma bort ens bästa varv... Speciellt om man leker med instant-replay eller använder restart tror jag.
Tipset är iallafall att om du får till ett riktigt bra varv, spara undan time trial reprisen om du vill, och hoppa sen ur sessionen och gå direkt till replaysektionen och kolla att reprisen är på plats. (och döp om den vid behov)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 jun 2009, 23:05 
Legend
Användarvisningsbild

Wolgare skrev:
Har hållit på och fipplat med olika inställningar och vips så fick jag till 1:07,5 men är inte helt nöjd. Vad har ni för inställningar vad gäller steering, throttle och brake sensitivity? Har som sagt ökat gas och broms till 100% men jag kan fortfarande inte toppa staplarna. Likadant med styrningen. Nu kör jag med 50% sensitivity men då kommer jag bara upp i ca 70% på stapeln och ökar jag till 100% blir bilen okörbar plus att staplarna går olika långt till höger resp vänster.
Fattar inte vad som kan vara fel. Egentligen borde ju inte sensitivityn ändra så att jag inte kan ha full gas utan bara hur känslig pedalen är. Eller?

Du ska inte behöva ändra sensitivity för att kunna få full gas eller styrning... Rekommenderar som sagt 50% som utgångsläge. (när allt väl funkar som det ska)

Dina problem låter dock skitskumma om jag får vara ärlig. Prova som sagt assigna om kontrollerna i spelet igen... Och kanske värt att prova en annan drivrutin som nämnts... Och tycker nog som sagt det här problemet förtjänar en egen tråd nånstans där kanske fler kan ge input. (plus att den ju blir ett litet sidospår i denna tråd)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 jun 2009, 23:10 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Jo jag vet. Har skapat en egen tråd under Race 07 nu. Tack ändå för hjälpen.
Inte undra på att jag har legat så långt efter. Upptäckte det först efter att jag kollade på AlexT's repris som är likvärdig som mina egna varvtider.

InläggPostat: 29 jun 2009, 00:24 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Wolgare skrev:

Hmm, kanske är något för en separat tråd? Tex under Hårdvaruforumet eller Race 07 sektionen? Se till att bifoga info om viken ratt du kör med och drivarinställningar osv. (kör du tex svarta Momo Racing så kan det vara hårdvaruproblem)
Rekommenderar att du drar tillbaks staplarna till 50% för stunden iallafall...
Den mest grundläggande grejen du kan prova är att mappa gas och broms i spelet en extra gång. Kan fixa till småkrångel ibland.

...

Ska kolla din repris om nån dag Axel :)
Delvis kan svårighet att hålla samma linje bero på setupen. Mer bromsbalans bak är en början, men testa kanske även nått klick mer rollbar bak (eller mindre fram) och prova plocka bort en del från coastdiffen. (detta bör göra bilen svängvilligare i ingångarna)
Du kan ju alltid prova någon av de setuper som folk laddat upp.
OBS om du provar min, så se till att ändra steering lock efter eget tycke och smak.

Grejen är att 3-4 sekunder inte borde tillfalla setupen när jag använder Simbins Default "Stable base" i stort. :/

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 29 jun 2009, 08:04 
Legend
Användarvisningsbild

Njae, det är nog inte bara setupen, men med en setup som inte passar alls så kan man tappa så mycket i självförtroende att man inte vågar pusha, om du förstår vad jag menar. Defaulten är rätt understyrd, vilket kan bli en extra nackdel när bilen har så relativt lite pulver.

Du kör väl i time trial mode, med soppan nedragen till 1 liter förresten? Annars kanske du tappar uppemot en sekund bara där misstänker jag.

Tror du kommer kunna klippa sekunder på din tid rätt så snart faktiskt :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 29 jun 2009, 10:17 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

AxelT skrev:
Roger W skrev:
Grejen är att 3-4 sekunder inte borde tillfalla setupen när jag använder Simbins Default "Stable base" i stort. :/

Den setupen är gjord för att vara stabil och lättkörd så att vem som helst skall i princip kunna sätta sig och köra och kunna göra det relativt hyfsat. Det betyder att man kan hitta tid i att justera den setupen när man kan köra en bil som är svårare inställd. Om man kan hitta tre, fyra sekunder på en så pass kort bana som Oscer B är väl tveksamt för att inte säga väl mycket. Personligen brukar jag mellan tummen och pekfingret kapa ungefär en sekund beroende på bana mellan SimBins "stable base" och mina setuper.

InläggPostat: 29 jun 2009, 10:36 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Njae, det är nog inte bara setupen, men med en setup som inte passar alls så kan man tappa så mycket i självförtroende att man inte vågar pusha, om du förstår vad jag menar. Defaulten är rätt understyrd, vilket kan bli en extra nackdel när bilen har så relativt lite pulver.

Du kör väl i time trial mode, med soppan nedragen till 1 liter förresten? Annars kanske du tappar uppemot en sekund bara där misstänker jag.

Tror du kommer kunna klippa sekunder på din tid rätt så snart faktiskt :)

Brukar inte köra 1 liter, och brukar köra Practice, brukar köra antingen 20 liter för att kunna nöta ett par varv, eller 4 liter så att jag har så det räcker för utvarvet med.

Ska titta lite på setupen och se vad jag kan göra, och ävn försökta slipa ner spårvalen lite, så hoppas jag på 1,07,xxx inom kort :D

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 29 jun 2009, 12:56 
Legend
Användarvisningsbild

Ok, practice funkar det med, och är på sätt och vis bättre träning: greppet blir mer likt greppet i riktiga rejsförhållanden sen... Och man kan se däckstemp på inner/mitt/ytter osv och optimera setupen.

I timetrial så verkar både däcksslitage och soppaförbrukning vara avstängda (så man kan dra ner soppaförbrukningen till minimum), och däckstempen är alltid optimal, vilket gör att tiderna blir bättre. Plus att man kan använda ghosten i TT förstås...

Jag tror de flesta tiderna i tråden är satta i TT, så det är värt att tänka på att det innebär att du naturligt tappar lite mot de tiderna. Lite osäker på hur stor skillnaden är dock... Gissa på allt från 2-3 tiondelar uppemot nån sekund.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 29 jun 2009, 14:19 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Äntligen börjar det bli lite resultat men det är svårare nu när gas/broms verkar fungera som det ska. Jag har fått lägga om lite i körstil. Hur som helst så har jag fått till ett under 1:07 närmare bestämt 1:06,890. Finns väl en hel del att putsa i nästan varje kurva men ändå hyfsat tycker jag.

InläggPostat: 29 jun 2009, 14:54 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Ok, practice funkar det med, och är på sätt och vis bättre träning: greppet blir mer likt greppet i riktiga rejsförhållanden sen... Och man kan se däckstemp på inner/mitt/ytter osv och optimera setupen.

I timetrial så verkar både däcksslitage och soppaförbrukning vara avstängda (så man kan dra ner soppaförbrukningen till minimum), och däckstempen är alltid optimal, vilket gör att tiderna blir bättre. Plus att man kan använda ghosten i TT förstås...

Jag tror de flesta tiderna i tråden är satta i TT, så det är värt att tänka på att det innebär att du naturligt tappar lite mot de tiderna. Lite osäker på hur stor skillnaden är dock... Gissa på allt från 2-3 tiondelar uppemot nån sekund.

Jaså, funkar det så?

Hade ingen aning. :| Men jag tror nog jag kör vidare på Practice, det är ju för övningens skull jag gör det.

Exhaust Fanclub #999

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme