Aktuellt datum och tid: 18 nov 2018, 20:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06 (RACE 07)
InläggPostat: 06 jun 2009, 19:28 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Kan du säga dina diffar tro så kan jag pröva? Om du hittar nå me rkonstigt i setupen är det bara hojta till.

InläggPostat: 06 jun 2009, 20:09 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Erik Brodin skrev:
Kan du säga dina diffar tro så kan jag pröva? Om du hittar nå me rkonstigt i setupen är det bara hojta till.

Inget konstigt i din setup, bara att den bär sig annorlunda åt. Smaksak :)
Jag kör nu med 20/20 preload 2, tycker den styr in lite bättre men samtidigt lite snällare.
/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 07 jun 2009, 20:01 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Förbättrade tiden lite med ny inställning på växellåda plus lite snabbare i första två kurvorna. Lite sladdig körning men tiden blev hyfsad 1.04.710. Minskade coast i diffen till betydligt mindre.

/Ludde

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 07 jun 2009, 20:32 
Legend
Användarvisningsbild

Verkar uppenbart att man borde prova ett par varv här lite senare... Finns tid att tjäna :)

Ska kolla era varv senare! Tog en snabbtitt på Erik's varv, och det var en rejäl satsning, som gick hem :)
Bland annat visar den tydligt att jag bromsade för tidigt in i vissa kurvor, och att det går att pressa hårdare i många kurvor... Dock tog du kanske i lite för mycket här och var, vilket ju tex visade sig ut ur T3.
Sen undrar jag lite över om kanske nedväxlingen i T1 är en sån som sliter motor i långa loppet? Funkar ju i kval/timetrial satsning förstås.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 07 jun 2009, 21:13 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

jag testade nu också. fick nog på pricken 10 varv kört men hade en test setup sen innan för denna bilen fast till den vanliga slingan.
körde 2 varv och ändrade sen en del grejer som diffen, dampers, bromsbalansen, gearratio etc.

iaf, 1:04.5 blev tiden i TA men det finns tiondelar att hitta.

när jag kollade på reprisen såg jag några klara "misstag". går lite för snävt/tidigt in i T1 och jag skulle även kunna gå lite mer över curbsen. Sen bromsar jag för tidigt till T3, sen kan man nog ta den kurvan lite mer som ett V.
Kurvan efter (T4) så kommer jag för brett och ligger lite för långt ifrån apex runt kurvan.
sen till sista kurvan så bromsar jag för tidigt igen.

Laddade upp TA filen i spelet om någon vill kolla.

InläggPostat: 07 jun 2009, 23:04 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Nu fick jag 1.04.334, men där är fortfarande en hel del att ta, precis som du sa Douglas. Konstigt hur man flyttar fram gränserna efterhand... :D . Fick bara med halva reprisen av någon anledning så jag tog inte med den. TA varvet ligger online precis som Douglas. Mina inställningar är precis som i mitt förra inlägg.

/Ludde

InläggPostat: 20 jun 2009, 21:36 
Legend
Användarvisningsbild

Tog mig lite tid att leka här, och fick till en 1.04.6 iallafall...
Visst, hotlapsatsning... Speciellt ut ur höger/vänster kombon blev det rätt precis ;)

Jag har inte kollat Douglas repris för att se var jag missar tid... Får kolla det!

Jämfört med min tidigare repris så kör jag en lite mer aggressiv setup (inga jättestora skillnader) så det går att svänga in mer. Fick in lite mer fart in i T1, men går nog att komma in ännu "hetare". Jag bromsade mycket senare till T3 vilket jag nog tjänade lite på...
Jag tvingade runt bilen i T4, men min tvåa är egentligen lite för lång för den kurvan... Går precis! Man kan dock se ett exempel på att jag börjar gasa lite för tidigt, men inser det direkt och tar om, vilket funkade ok den gången.

Jo, sen blev höger/vänstern lite krystad som sagt, men ska ju vara laglig iallafall :oops:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 26 jun 2009, 00:05 
Vad ni kan.

En annan sitter och försöker fortfarande lära sig bromsa utan att låsa upp alldeles för mycket!

Jag gör gärna ett par försök men förvänta er inga underverk, skulle tro att jag hamnar runt 1,10,XX efter lite träning... :)

Några frågor:
Är det någon som kör med en Saitek R440? Jag har problem att få Force Feedback att fungera ordentligt.

Vad innebär Steering lock egentligen?

Jag saknar kopplingspedal, har istället kopplingen på en knapp på ratten (Som jag kommer åt med tummen), rekommenderar ni autoclutch?

InläggPostat: 26 jun 2009, 00:28 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Hej och välkommen.

Om du inte har någon koppling skulle jag rekommendera att köra med autoclutch, jag använder det själv fast jag har en kopplingspedal...fast det går nog aningen fortare utan.

Steering Lock är enkelt uttryckt hur mycket du behöver vrida på ratten för att bilen skall svänga. Hög steering lock ger ett snabbt utslag på ratten och låg följdaktligen ett långsamt. Samtidigt beror det på vad du har för inställning på din ratt. Har du 200 grader i windows på ratten behöver du inte lika mycket steering lock som någon som har 900 grader.
Fördelen med låg steering lock är att styrningen blir mer precis. Visserligen behöver man ratta mer men det är enklare att hitta rätt. Med ett lågt värde händer det mycket på en gång vilket gör att det kan bli svårt att styra exakt. Å andra sidan kan det upplevas som bra att slippa att ratta så mycket.

Saitek R440 har jag ingen erfarenhet av alls.

InläggPostat: 26 jun 2009, 00:44 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Guest skrev:
Vad ni kan.

En annan sitter och försöker fortfarande lära sig bromsa utan att låsa upp alldeles för mycket!

Jag gör gärna ett par försök men förvänta er inga underverk, skulle tro att jag hamnar runt 1,10,XX efter lite träning... :)

Några frågor:
Är det någon som kör med en Saitek R440? Jag har problem att få Force Feedback att fungera ordentligt.

Jag saknar kopplingspedal, har istället kopplingen på en knapp på ratten (Som jag kommer åt med tummen), rekommenderar ni autoclutch?

Välkommen.
Här handlar det inte om att åstadkomma underverk, alls.
Det handlar om att hitta sätt att förbättra sig själv under just dom förutsättningar man har just här och nu. För en del handlar det om att hitta den där sista tiondelen på ett i princip perfekt varv, för andra att lära sig bemästra dom grundläggande sakerna som kan göra stora skillnader när man får dom rätt.

Du är självklart välkommen att lägga upp ett varv eller två så ska vi göra vad vi kan för att hjälpa dig att hitta dom viktigaste sakerna just du kan jobba med för att komma vidare i racingen :)
/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 26 jun 2009, 00:49 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Här finns en tråd som behandlar hur man räknar ut steering lock om man är intresserad av det, annars kan man bara läsa och ta till sej av det man vill veta :-) viewtopic.php?f=14&t=6016&hilit=steering+lock

InläggPostat: 26 jun 2009, 01:27 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Tack för svaren!

Såg att jag inte hade loggats in ordentligt, men Gäst är alltså jag. :)

Jag får ta ett par svettiga varv imorgon och se vad man kan leverera!

Exhaust Fanclub #999

InläggPostat: 26 jun 2009, 06:06 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

började med en saitek för snart 3 år sedan inget vidare till ratt, föreslår uppgradering där,
Gäst skrev:
Vad ni kan.

Några frågor:

antec900/corsair 650w/I5-2500K 4.3GHZ/XFX4890/.

InläggPostat: 26 jun 2009, 07:43 
Legend
Användarvisningsbild

Guest skrev:

Bilarna går bra att växla utan kopplingspedal även utan autoclutch... Men då får man ingen hjälp vid växlingarna, utan ska helst släppa av lite vid uppväxlingar för att inte slå i revlimitern, och dutta lite på gasen vid nedväxlingar för att behålla balansen i nedväxlingar, vilket kan vara bökigt för den ovane... Jag körde autoclutch väldigt länge fast jag hade G25:a, men har precis vant av mig :)

För den ovane, så är det klart enklare att vara "consistent" med autoclutch på. Man tappar dock potentiellt lite tid i varje växling, plus att man inte kan göra lika snabba stående starter :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 26 jun 2009, 17:05 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Guest skrev:

Bilarna går bra att växla utan kopplingspedal även utan autoclutch... Men då får man ingen hjälp vid växlingarna, utan ska helst släppa av lite vid uppväxlingar för att inte slå i revlimitern, och dutta lite på gasen vid nedväxlingar för att behålla balansen i nedväxlingar, vilket kan vara bökigt för den ovane... Jag körde autoclutch väldigt länge fast jag hade G25:a, men har precis vant av mig :)

För den ovane, så är det klart enklare att vara "consistent" med autoclutch på. Man tappar dock potentiellt lite tid i varje växling, plus att man inte kan göra lika snabba stående starter :)

Att släppa av vid uppväxlingar är jag redan van vid, det gör jag.

Dock duttar jag inte gas vid nedväxlingar, har gjort lite experiment med varvtalsmatchning "som i en riktig bil", dvs koppla + kicka gas, sen växla, men det blev för krångligt och tog för lång tid. Ska testa att matcha lite utan kopplingen, tack för tipset!

Ang uppgradering... Jag fick ratten gratis, och den fungerar bra, men FF fungerar inte (utom när man inte är ute på banan). Ska det uppgraderas så blir det G25 tror jag, tyvärr har jag inte pengar att lägga på det i nuläget.

Ikväll blir det några varv tror jag, så får vi se vad juryn säger!

EDIT: Blev lite onyktert igår kväll, och man vill ju inte åka fast för rattfylla!

Dock var jag nere på 1,09,400 idag på eftermiddagen med 35liter soppa, så jag vet att jag kan kapa nån sekund på den tiden innan jag skickar in! Jag är faktiskt ganska nöjd.

Dock har jag lite problem med spårval i hårnålen samt i den långa (T2?), men det hoppas jag få lite feedback på.

Exhaust Fanclub #999

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme