Aktuellt datum och tid: 18 nov 2018, 19:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06 (RACE 07)
InläggPostat: 23 maj 2009, 23:11 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Har jobbat lite mer nu...
Backade bromsbalansen redan innan jag läste detta, har klickat ner 2:an & 3:an ett snäpp för att få mer fart ur T4 lite annat småpill också.

Kan konstatera att det går att köra mycket fortare i T1/2 än både dig och mig, jag var 350 före dig till T3 ett varv, lyckades tyvärr skrota i utgången på start/mål :(

Men bifogar en replay där det är duktigt jämt nu :) Jag låser upp och missar i sista kurvan tyvärr och kommer inte helt rätt i T2.

Jag skulle föreslå att du provar att gå rakare in i T1 på trean, hinner du på med lite gas över innercurben så är det stadigt. Sen inte ut så mycket i T2, håll innercurb tills du skymtar runoffcurbsen, sen kliver du på. Så körde jag när jag var långt före dig. Sen i essen tappar du i första högern, där kan du ladda mer.

:)
/Danne

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 24 maj 2009, 00:22 
Legend
Användarvisningsbild

Hmmnja, jag tror man kan tjäna på att gå ut i T2 om man gör det snyggt... Det gör utgången så mycket naturligare, även om man kanske tappar lite på att gå utanför grooven.

Resten kan jag inte säga emot :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 24 maj 2009, 20:31 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Hej!
Tyckte det var en rolig idé det här så jag provade också. Reprisen som jag skickade med innehåller ett antal varv, men det är nog det varvet som är 150 sekunder in i reprisen som är snabbaste varv. Ghosten man ser är Rogers bil, i slutet så står bilen stilla ett tag då jag var tvungen att springa ner till ungarna då dom inte somnat riktigt :D . Även om vi inte skulle se det som hotlap så blev det så ändå också för min del :roll: . Skicakr med repris, inställning samt timeattack.

/Ludde

InläggPostat: 24 maj 2009, 22:02 
Legend
Användarvisningsbild

Inget illa ment, men det är nog enklast/vettigast att bara plocka ut "hotlappet" istället för hela reprisen. (så man slipper rota)
(Fast nu var ju time-attacken med som man kan kolla separat förvisso :))

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 24 maj 2009, 22:07 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Roger W skrev:
Inget illa ment, men det är nog enklast/vettigast att bara plocka ut "hotlappet" istället för hela reprisen. (så man slipper rota)
(Fast nu var ju time-attacken med som man kan kolla separat förvisso :))

Ja jag tänkte också det men jag vet inte hur man gör :oops: .

/Ludde

InläggPostat: 24 maj 2009, 22:11 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

För varje repris finns en "hotlap" taggad fil, kolla timestampen så ser du.
Dvs om man nu inte måste slå på "spara snabbaste varv" manuellt förstås.
/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 24 maj 2009, 22:21 
Legend
Användarvisningsbild

Heh, reprisen var kortare än jag trodde... Var det där dina enda varv? :shock:

Att du skulle spöa mig tvekade jag inte en sekund på, men det känns som även du kan förbättra din tid en del Ludde faktiskt!
T1 var rena drömmen såvitt jag kunde se... Men jag tror fortfarande på att hålla mer fart och få ut bilen lite i T2! I praktiken är nog dock skillnaden hårfin. (och det är mer riskabelt att gå ut mer)
T3 var du lite försiktig och släppte ut väldigt lite i utgången.. Kanske mer än som faktiskt behövs för bra linje i T4?
T4 kändes som du bromsade på dig lite, eller går du medvetet ut sådär långt? Kanske inte riktigt tillräckligt lång raka efter för att det ska löna sig?
Innan höger/vänster combon går du upp på fyran vilket jag tror det är bättre att undvika.. Går du på varvstoppet innan skulle jag fundera på att öka trean ett klick. Vänster i hö/vä combon (T6?) var riiiktigt skön - nice slide :D
Näst sista är det inte mycket att säga om.. Du går på bromsen lite men håller ändå klart högre fart än mig, så där försvann min teori om att bara släppa gasen ;)
Sista kan jag inte säga mycket om heller..

En liten observation: du kör utan autoclutch va? Blippar du nått på gasen i nedväxlingarna? Bilen verkar rycka till rejält vid vissa nedväxlingar, men det är kanske medvetet?

Jag får nog testa köra ett par varv till i veckan... Åtminstone med ursäkten att själv försöka lära mig något, snarare än att jag bara måste försöka spöa Luddes tid ;)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 24 maj 2009, 22:59 
Hej igen.
Jag svarar nog baklänges tror jag. Jag har ingen autoclutch och du har helt rätt i att den rycker till ibland. Jag brukar göra så ibland för att få "loss" bakändan lite och direkt möta med gas för att få en liten drift(heter väl så?). I en korrekt balanserad bil ska man kanske inte behöva göra detta men ibland får man forcera ut den.

Det jag har ändrat i inställningarna är att gjort den lite styvare bak samt lite hårdare dämpare som jag på måfå ställt in. Växellådan är oförändrad vilket kanske skulle fixas till.

Av någon anledning känns det bättre för mig att inte flyta ut i T3 utan att hålla mig på innern, antagligen har du rätt i att det går snabbare på ditt sätt. Sen flyter jag faktiskt på vilje ut i T4 för att kunna få en bättre linje i kurvan samt kunna ha ett lite högre varvtal genom den. Eftersom ettan är för låg och tvåan lite för hög så vill jag räta ut kurvan lite för att kunna ha lite högre varvtal i tvåan. Men du har rätt i att efterkommande raka är lite för kort. I T5 så går jag upp i fyran av någon egendomlig anledning för att sedan direkt gå ner till trean igen :roll: . Kommer inte riktigt ihåg varför men tror att jag kände att nedväxlingen fick baken att kränga till bättre inför nästa kurva. Sen fick jag lite flyt med driften genom nästa. Tror att du varit snabbare i sista kurvan i alla mina försök utom ett varv tror jag.

En liten detalj som jag har märkt att jag gör vid långa kurvor, mer än 90 grader, är att jag har en tendens att vilja skapa två apexar. Dvs nudda apex - flyta ut - vinkla till - full gas och nudda nästa apex. Om detta är bättre eller inte vet jag inte, kanske beror det på typ av bil. En motorsvag bil är kanske bättre att hålla fart i genom att hålla en jämn kurva.

Körde 8 varv innan denna session, men jag märkte att jag inte hängde med alls och upptäckte då att jag hade en massa bränsle ombord som jag hade glömt sätta ner :oops: .

/Ludde

InläggPostat: 24 maj 2009, 23:05 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

... ett litet tillägg - i T2 så håller jag med dig om att flyta ut lite bättre vore bra. Jag tror jag får till den kurvan lite bättre i första varvet i reprisen.

/Ludde

InläggPostat: 25 maj 2009, 07:53 
Legend
Användarvisningsbild

Guest skrev:
Av någon anledning känns det bättre för mig att inte flyta ut i T3 utan att hålla mig på innern, antagligen har du rätt i att det går snabbare på ditt sätt.

Eller nånstans mittemellan... Jag flyter nog ut lite för långt, och får inte riktigt klockrent spår in T4.

Guest skrev:
Sen flyter jag faktiskt på vilje ut i T4 för att kunna få en bättre linje i kurvan samt kunna ha ett lite högre varvtal genom den. Eftersom ettan är för låg och tvåan lite för hög så vill jag räta ut kurvan lite för att kunna ha lite högre varvtal i tvåan.

Aah det kanske hjälper för att hålla varvet uppe.. Får klura på det.

Guest skrev:
En liten detalj som jag har märkt att jag gör vid långa kurvor, mer än 90 grader, är att jag har en tendens att vilja skapa två apexar. Dvs nudda apex - flyta ut - vinkla till - full gas och nudda nästa apex. Om detta är bättre eller inte vet jag inte, kanske beror det på typ av bil. En motorsvag bil är kanske bättre att hålla fart i genom att hålla en jämn kurva.

Jo, jag tenderar att göra lite likadant, och tror generellt på det, lite beroende på hur mycket grepp och pulver man har, och hur kurvan e formad... Kanske svårt att ha en generell regel för det :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 29 maj 2009, 06:06 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Hej. Det här var kul. Har precis börjat med GTR efter att jag kört GPL men har nu haft ett uppehåll på några år. Har ännu inte lyckat komma under 1.10.xx :( men det kommer nog.
Har lite problem med setuperna dock. Har provat din Roland från första inlägget i tråden men tycker att den är lite orolig på rakorna. Vet inte vad det är men det känns nästan som att det är något fel med min force feedback. Jag har väldigt svårt att hålla en rak linje, det rycker och sliter i ratten. Kör jag med default-setupen så känns det nästan ingenting. Jag provade ställa ner steering lock och då blev det lite bättre. Vad kör ni med för force feedback-inställningar?
Vad är viktigast att tänka på i setuperna när man börjar ändra? Har läst guiden http://www.swedishsimracers.com/index.p ... for-race07 men det finns ju väldigt många inställningar :).

InläggPostat: 29 maj 2009, 07:20 
Veteran
Användarvisningsbild

Wolgare skrev:
Hej. Det här var kul. Har precis börjat med GTR efter att jag kört GPL men har nu haft ett uppehåll på några år. Har ännu inte lyckat komma under 1.10.xx :( men det kommer nog.
Har lite problem med setuperna dock. Har provat din Roland från första inlägget i tråden men tycker att den är lite orolig på rakorna. Vet inte vad det är men det känns nästan som att det är något fel med min force feedback. Jag har väldigt svårt att hålla en rak linje, det rycker och sliter i ratten. Kör jag med default-setupen så känns det nästan ingenting. Jag provade ställa ner steering lock och då blev det lite bättre. Vad kör ni med för force feedback-inställningar?
Vad är viktigast att tänka på i setuperna när man börjar ändra? Har läst guiden http://www.swedishsimracers.com/index.p ... for-race07 men det finns ju väldigt många inställningar :).

Verkar som om du inte kryssat i "reversed ff" i inställningarna inne i spelet. Gör man inte det så känns det som att balansera på en knivsudd på rakorna.

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion

InläggPostat: 29 maj 2009, 07:49 
Legend
Användarvisningsbild

Jepp, låter lite som reverse FF inte är iklickad. (den ska ologiskt nog vara iklickad för de flesta rattar)

... och jepp, steering lock är satt rätt extremt i min setup iallafall (Roland har väl inte postat här?), eftersom jag kör med rätt högt rattutslag på min G25. (strax under 700 om jag minns rätt)
Ställ alltså steering lock så den passar dina egna preferenser, annars lär styrningen bli väldigt nervös!

Kämpa på :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 06 jun 2009, 18:05 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Körde lite idag och höll på med setup och allt och är ganska nöjd med tiden 1.05.034 så jag lägger upp repris,setup och min timeattack här.

InläggPostat: 06 jun 2009, 19:02 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Snygg tid!
Tittade igenom TTn lite och om du kikar lite på två saker (och ett misstag) så kör du .04 utan att blinka.

T1/2
Det är det stället jag är snabbare än dig på.
Har tjatat om det tidigare, men det finns helt klart två olika filosofier kring den kombinationen. Den ena är att släppa ut bilen en hel del för att få en rakare utgång ur T2. Jag är snabbare om jag inte släpper ut bilen så mycket inför T2, sen håller jag jämn gas längs insidan tills jag är 100 på att kunna hålla fullt ur kurvan.

"mitt sätt" finns ganska bra representerat i den TT jag lägger med även om jag är lite långsammare resten av banan.

Sen i utgången ur T3 får du ett rejält kast som gör att du inte får över bilen inför T4, kanske därför du fick gå ner på 1:an där ?

Sen höger-vänster essen, där kan du ladda mer, det är jag övertygad om.
Resten har jag inte mycket att säga om, kommer inte ifatt i alla fall :)

Din setup var inte helt lättkörd :) Klart annorlunda diff än jag kör.
/Danne

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme