Aktuellt datum och tid: 12 nov 2018, 19:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06 (RACE 07)
InläggPostat: 22 maj 2009, 10:39 
Legend
Användarvisningsbild

Lika bra att sätta igång med det nya konceptet: här har vi alltså lektion ett i "medelSvenssonutmaningen" :banana:

För kombinationen i rubriken så är det alltså fritt för alla (oberoende av skicklighetsgrad) att bifoga repriser, TT-filer, setups osv, och det är även fritt för alla att (på ett konstruktivt sätt) kommentera andras körning/setups. Meningen är helt enkelt att lära sig bli en bättre förare!

- Målet är inte att det ska bli en ren hotlap-/snoppmätartävling, utan fokus är på lärandet och på sånt man har nytta av även under rejs. Fina spårval och bra teknik är viktigare än att vid tionde försöket turskumpa sig över kerbsen på ett sånt sätt att man förbättrar sin varvtid ;)

- Geningsregler är vanliga hederliga SSR regler, plus spelets egna regler. Dvs minst två hjul på asfalt eller kerb, och man får gå utanför linjer i utgångarna om det är asfalt utanför linjen.

- Man kan posta repriser från valfri session, men rekommenderas time trial eller open practice. Tanken är iallafall att använda träningsvarv utan andra bilar som påverkar körningen. Var tydlig med vilka förhållanden som gällde och vilken soppamängd osv som använts.

- Stänga av däcksslitage och soppaförbrukning etc är OK men inget krav.

- Stänga av hjälpmedel är inget krav, men man får vara öppen med vad man använder. (och varför)

Om bil/banvalet:
OBS att det är '06 som gäller, med den gamla hederliga T1-T2 combon.

Jag ville börja med en liten händelserik, kort, tajt, knixig och lite trickig bana, som ändå är underhållande och lärorik, och då är det naturligt för mig att titta på en av mina favvobanor Oschersleben :) Det fick bli den kortare B-sträckningen som introduktion.
Man behöver hitta bra spår i kombinationer, och få till bra linje samt hitta tillbaks till gasen i långa kurvor bland annat.

Bilvalet var mest en slump, men den har sina utmaningar: E30:n är mjuk och lite slängig jämfört med moderna rejsers, och den är lite undermotoriserad samt har ett spetsigt "powerband" vilket gör att man måste hålla varvet uppe... Den är dock rätt balanserad och har inte alltför mycket plötsliga hyss för sig verkar det som, vilket nog gör det till en bra bil att starta med.

*edit*
Kurvbeskrivning från Axel T:
T1, första vänstern
T2, långa högern
T3, första "hårnålen" (vänstern)
T4, nästföljande hårnål med koner på vänster sida (högerkurva)
T5, höger i h-v-kombinationen
T6, vänster i samma kombo
T7, sweepern till höger
T8, start/mål-kurvan

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 29 jun 2009, 18:20, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik: Re: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06
InläggPostat: 22 maj 2009, 10:43 
Legend
Användarvisningsbild

Jag lade några varv i Time trial igår när jag letade roliga banor, och fastnade en liten stund för att jag hade kul :)
Så jag börjar med att bifoga reprisen, TT-filen och setupen från den lilla rundan!

Setupen är en ren Timetrialsetup med 1 liter soppa i, men går ju alltid att fylla i mer för den som önskar. Jag spenderade inte massor med tid med den, men justerade den iallafall lite för att passa mig... Den har lite understyrning i en del lägen som det nog kan löna sig att försöka arbeta bort med en så relativt motorsvag bil misstänker jag. (prova gärna bygga på den :))
OBS, Steering lock är maxat, så se till att ändra det efter egna behov!
Utväxlingen är gränsfall: jag slår ibland precis i varvstoppet på trean innan höger/vänster combon.

Reprisen är en tidig ganska hård satsning med rätt mycket utnyttjande av kerbsen i några utgångar... Lite hotlap varning över det nästan i vissa lägen tyvärr. (vissa utgångar hade man kanske släppt av lite för säkerhets skull om det vore rejs) Jag missar nått apex oxå såvitt jag minns, så det går ju att både putsa tiden och köra renare/snyggare misstänker jag :)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 maj 2009, 10:43 
Legend
Användarvisningsbild

Förresten Göran, det verkar som man inte får bifoga vcr eller tt filer? Borde vi kanske öppna upp för det här?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 maj 2009, 13:29 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Förresten Göran, det verkar som man inte får bifoga vcr eller tt filer? Borde vi kanske öppna upp för det här?

Fixat nu.

Inläggsrubrik: Re: BMW M3 (E30) - Oschersleben B course '06 (RACE 07)
InläggPostat: 22 maj 2009, 18:01 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Ska sätta mig och titta igenom ditt varv Roger.
Du är ett antal sekunder snabbare än mig så det ska bli kul och se hur mycket som skiljer i linjerna :)

Lägger upp min replay + setup också, max 5 varv i bilen, 10 varv på banan, simbins setup med lite elakare diff, 35 liter soppa. Tror jag har allt slitage på, men hittar inte var i spelet man ändrar sånt...

<edit> nu med replay... </edit>
/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

Senast redigerad av Dan Segolson 22 maj 2009, 19:54, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 22 maj 2009, 18:25 
Legend
Användarvisningsbild

Hmm, än så länge ser jag bara din setup i ditt inlägg Dan... Prova zippa reprisen och bifoga igen om det inte funkar.

I timetrial verkar soppaförbrukningen vara avstängd automatiskt, och jag misstänker att detsamma gäller däcken.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 maj 2009, 22:54 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Ok, har kollat igenom dina varv, har inte mycket att säga om dom (är inte i kapp ännu ;) ) men jag tappade massor i T1/2 och i 180 gradaren ut på bakrakan.

Har rättat till lite av det nu, fortfarande lite problem med 180 gradaren, men kan hålla nästan jämt skägg i första partiet fram till den trots lite slarv i T1, tror jag svänger in för sent i den.

Är efter 10-15 varv nu nere på 1.06.512 tror jag det blev i TT, då med moddad setup och 1 liter soppa.
/Danne

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 22 maj 2009, 23:25 
Legend
Användarvisningsbild

Jag som precis upptäckte att du bifogat reprisfilen i förra inlägget :)

Jag har inte kollat nya reprisfilen än, men håller med om att du i gamla tappade en hel del i T1/T2 i den gamla iallafall.. Delvis lite för försiktig på vägen in, och delvis för att du inte riktigt vågar ta spår och "commita" på vägen ut. I T3 kom du in för långsamt (lätt hänt i motorsvag bil) vilket leder till att du nästan måste gasa in i kurvan... (inte optimalt förstås)
Utgången är (likt utgången på T2) lite för försiktig... Du behöver våga gasa mer :)

Höger/vänstercombon tyckte jag du gjorde väldigt stilrent redan i denna första repris, även om du säkert kan ladda lite hårdare. Näst sista högern kan du håller mer hastighet i (plus försöka klippa en gnutta på innern) och i sista kurvan bromsar du lite för tidigt och hamnar lite "off" i tempo.

En observation från första reprisen är att linjerna överlag är helt OK, och att det nästan är lite förvånande att det diffade så mycket i tid... Och det känns som en flashback: har jag inte sagt så på RSC förut?

...

Lite sent påtänkt med massa comments på första reprisen kanske, men nu hade jag ju ändå noteringarna på papper så... Plus att det kan vara kul att se om det är dessa grejer som är snabbare på nästa repris :)

...

I T1 kom jag in kanske lite väl tajt förresten, vilket gör att bilen "tappar balansen" på kerben och får ett litet kast till vänster... Går man in tidigare och rakare, eller undviker att kliva in lika långt på kerben så är det nog säkrare.. Nu kunde jag potentiellt tappat en del fart/kontroll men hade lite flyt :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 maj 2009, 23:33 
Legend
Användarvisningsbild

Den nya reprisen får jag återkomma om när jag har ratten inkopplad... (Nån som har nått bra tips för enklaste sättet att titta på en timetrial repris utan att köra?)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 maj 2009, 23:43 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Den nya reprisen får jag återkomma om när jag har ratten inkopplad... (Nån som har nått bra tips för enklaste sättet att titta på en timetrial repris utan att köra?)

Tack för comments, och japp, visst är det en flashback :D
tråden 575 på magny om jag inte minns fel :)

Jo, det är mitt största problem, jag pressar långt från så mycket som jag borde kunna...
Det tar också en sabla tid för mig att köra in mig på bil/bana och en annan sim, det är därför jag inte kör Evo ligan, kan inte ställa om snabbt nog.

Om jag inte har fel, bara man får igång det så kan man trycka på numerisk plus för att sitta i ghosten, sen tror jag att man kan byta kamera på den också.
/D

Bild

InläggPostat: 22 maj 2009, 23:55 
Legend
Användarvisningsbild

Där ser man, tyckte väl det var bekant :)
Dan Segolson skrev:
Om jag inte har fel, bara man får igång det så kan man trycka på numerisk plus för att sitta i ghosten, sen tror jag att man kan byta kamera på den också.
/D

Hmm, trodde jag med.. Men man måste nog passera mållinjen åtminstone en gång för att initiera ghosten, för det verkade inte funka nu när jag provade starta spelet utan ratten i... (och köra över mållinjen var ju omöjligt)

*edit*
Du har inte kvar reprisen?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 23 maj 2009, 18:23 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Jodå, reprisen inkl din ghost var sparad.
Har tittat igenom den ett par ggr och har några punkter jag direkt ser, undrar om det är samma du ser :)

/Danne

Bild

InläggPostat: 23 maj 2009, 18:57 
Legend
Användarvisningsbild

Tja, det blir ju ännu tydligare när båda bilarna är med :)

Att jag saktar in för mycket i T1 är rätt tydligt! Du kommer in snabbare, men håller ändå ihop det ok! Förvisso bör du nog försöka skära in lite mer/tidigare för att få en så rak linje in i T2 som möjligt, men bra fart in! Jag har för mig du fipplade lite med växlarna här, och jag misstänker att man med bra balans och riktning kan hålla trean ända tills man behöver sakta in för T2... Borde vara stabilast, så länge det inte får en att understyra för mycket i T1.
Det som du tappar på är 'förstås' utgången ;) Du ligger framför mig och längre ut så du kan ta ett bättre spår, men ändå börjar vi gasa i princip samtidigt, och till skillnad från dig så behöver inte jag "ta om" gasen en gång i utgången... (Du får nog testa att "våga" gasa mer och se vad som händer ett par gånger tror jag) Och vips är jag (knappt) förbi igen.

I T3 tror jag du bromsar lite tidigt och går in lite för tidigt.. Det är en lång kurva, och i slutet behöver man vara beredd på att få över bilen till vänster direkt. (vilket jag inte var eftersom jag är så van vid vanliga Oscherssträckningen, vilket kanske delvis märks på reprisen... Jag ligger i början på som om det vore en långraka efter den kurvan innan jag hittar fattningen)

Trist att du sumpade vänstern i höger/vänster combon! Högern var riktigt skönt aggressiv, men sen blev du säkert lurad på fel spår av min ghost (som går lite för långt ut) och missar apexen rätt ordentligt i vänstern som sagt...

I näst sista högern bromsar du till, där jag endast släpper av gasen lite tror jag. Gör några km/h skillnad.

Sista tycker jag du är på rätt spår, även om du råkar gå ner till ettan, och kanske bromsar/svänger in lite tidigt så du inte riiiiktigt kan få en jämn snabb utgång. Men det känns som du tänkte rätt!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 23 maj 2009, 19:55 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Tackar!
Jo trean hela vägen till broms inför t2 går utan problem.
Jag brukar ha ganska låga värden på fast bump och rebound för att hålla däcken i backen över curbs och det hjälper i ingången till t1.

I utgången glider jag utanför varje gång jag kliver på tidigare, vet inte varför.
T3 går jag in för tidigt, helt klart, får inte fart ur den.

I T4 fattar jag inte hur du gör. Det känns som om jag stannar mitt i och kommer inte iväg medan du håller farten uppe. Essen tycker jag att jag har hyfsad koll på. Näst sista brukar jag bara lyfta på 4an.

Sista kurvan måste ju vara en miss om jag går ner på ettan, det gör jag inte med mening.

Ska jobba lite mer på t2,3,4. Känns som det är där det sitter.
/Danne

Bild

InläggPostat: 23 maj 2009, 21:50 
Legend
Användarvisningsbild

T4 var mest ren panik efter jag glömt bort att jag skulle svänga av, så minns inte hur jag gjorde den :)
Prova släpp av mer bestämt för att liksom "pendla" in bilen, och prova att helt enkelt svänga mer.. Sen minns jag inte vilken växel du kör där.. Första reprisen körde du ettan tror jag? Troligen lite för lågt...
Sen kan det helt enkelt tänkas vara så att min setup är den lilla smulan mer överstyrd för att få runt dig där...

Just ja, du låser upp inre fram rätt rejält i bland annat T3 om jag minns rätt... Kanske ett tecken på att du kan flytta tillbaks bromsbalansen ett par klick?

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme