Aktuellt datum och tid: 23 sep 2018, 00:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Broms och bromsbalans - inre fram
InläggPostat: 19 sep 2013, 11:39 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Försökte leta lite överallt, men hittar inget konkret.

Upplever att jag allt som oftast låser inre framhjul i ingångarna. Hur mycket jag än flyttar bromsbalansen (brake bias) bakåt är det ändå mitt inre framhjul som låser. (Alltså enbart ett däck)

Så anser ni att jag ligger på för länge på för högt bromstryck? Måste backa av lite tidigare?

Eller, är det ok att låsa inre hjulet för ett kort ögonblick?

Eller, ska man börja med asymmetriska inställningar - mjukare på inre sidan - för att därigenom få till mer load på detta hörn av bilen? Kanske genom däcktryck, eller fjädring, dampers?

Egentliga frågeställningen är väl hur ni andra har det? Låser lite lätt eller aldrig låser?

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

Inläggsrubrik: Re: Broms och bromsbalans - inre fram
InläggPostat: 19 sep 2013, 12:02 
Legend
Användarvisningsbild

Intressant frågeställning! Ska bli kul om andra har bra input här.

Delvis tycker jag det beror rätt mycket på biltypen, delvis setupen, delvis bromsbalans och delvis körstil.

Baktunga bilar brukar ofta låsa upp inre fram initialt tycker jag.. Jag tror det beror på att baktyngden gör att de häver sig/roterar mycket i bak under inbromsning när man börjar styra in, vilket även får till följd att fronten roterar.. Och ju mjukare bilen är i aktern och ju hårdare bilen är i fronten, desto mer lyfter innerhjulet. (i utgångarna ser man ju rätt ofta gamla porschar lyfta framhjulet, på ungefär samma sätt som framhjulsdrivna lyfter bakhjulet i ingångarna)
Man kan testa mjuka upp krängare och dämpare i framvagnen för att kompensera lite, alternativt försöka styva krängaren bak tex, men det är inte alltid det funkar, och det påverkar ju även resten av beteendet på bilen. (man kan lösa lite av problemet, men istället åka på fatal turn-in oversteer istället :)
Att dra bromsbalansen lite bakåt kan också funka, men då kan den bli nervös bak när man bromsar riktigt hårt och rakt.

Vissa bilar får man helt enkelt anpassa körningen lite och verkligen se till att bromsa spikrakt så mycket det går. Så länge man verkligen nitar rakt så brukar det bromsa påtagligt kraftigare, men det är en vana som är svår att bryta!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 19 sep 2013, 15:32 
Veteran
Användarvisningsbild

Håller med RW, det är något som man får acceptera i vissa bilar och eventuellt parera med en tidigare inbromsning som avtar när du börjar svänga.

I setupen kan du testa följande:
- Mjukare krängare fram. Det är ju så att krängningshämmaren primärt arbetat genom att lyfta det inre hjulet. Kompensera eventuellt med lite hårade fjädrar fram för att återställa en del av balansen mellan fram och bakvagn.

- Asymmetrisk fjädring, som du själv är inne på, fast tvärt om. Hårdare fjäder på innerhjulet för att trycka ner det hårdare mot marken eller skapa mer last på det hjulet så att det inte släpper lika tidigt.

- Mindre caster. Caster tenderar att häva bilen bakåt-utåt i svängen och ge lyft på
innerhjulet.

Så här ser det ut med en mjuk fjädring och mycket caster:
Bild
Cortinan hade för lite camber fram så den kördes ofta med mycket caster. Detta skapade en tung styrning och lutningen på styraxeln/kingping skapade en dynamisk camber när man vred på ratten.

InläggPostat: 19 sep 2013, 20:16 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Men precis, det är så det känns när jag svänger in... :)

Tackar för tips... nu vet jag inte om jag håller med angående vilken sida som ska justeras om man vill ha mer kontakt i asfalten med innerhjulet.

Jag vill att ytterhjulet "står emot" rullningen och ger innerhjulet större chans att ha kontakt med marken. Jag ser framför mig lite som att bilen "niger" i diagonalled vid trail braking. Och alltså mest load på ytter framhjul - annars skulle inte Cortinann vara på väg att "välta". Egentligen är det väl load på på hela yttersidan - som gör att bilen vill välta (så länge som det finns i fäste i däcken förstås - annars skulle ju bilan börja glida bara).

Ett enkel approach borde då vara ett antingen styva upp fjädern på yttersidan, eller mindre fjäder på innern... Lite beroende hur mycket fäste som försvinner var... med denna kompensation borde bilen liksom ges större chans att ligga kvar mer "horisontellt" tvärleds vid trail braking. D.v.s. med styvare fjädring kommer detta hörn vilja motstå en del av nigningen/rullningen som introduceras av viktfödelningen mot yttersidan vid början av kurvtagningen.

Ovan är ju bara resonemang runt fjädringen. Styvare ARB:en finns ju primärt för att hindra rullning - men är det rullningen som gör att jag "tappar" innern tro...

Ok, visst om jag så att säga styvar upp innern i stället kommer ju inte denna sida tryckas ihop i samma utsträckning, men hjälper verkligen detta, då bilen redan nigt över ytterhjulet så pass mycket att innern redan lättat? Eller tänkar jag fel om vilket av framhjulen som faktiskt som har mest load?

Caster är bra tips... måste testas...

Jaja bara att plocka fram en bana och göra några emperiska tester... Motec :)

Kul att lufta lite teori :)

Approå, det var i rFactor och Enduracers GTC (Porsche, öhm Flat 6), och Cadwell Park, som jag störde mig på detta. I GTC:n finns inge större möjligheter till inställningar heller. Och ARB fram var redan satt styvare några snäpp...

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 19 sep 2013, 22:19 
Legend
Användarvisningsbild

Assymetridiskussionen ska jag inte ens ge mig in i tror jag... Jag är osäker och ingen assymetri-fantast iallafall :)
zaphman skrev:
Approå, det var i rFactor och Enduracers GTC (Porsche, öhm Flat 6), och Cadwell Park, som jag störde mig på detta. I GTC:n finns inge större möjligheter till inställningar heller. Och ARB fram var redan satt styvare några snäpp...

Fast enligt vad jag var inne på i mitt första inlägg så borde du snarare satt arb fram mjukare, alternativt arb bak styvare :)

Tänk såhär: säg att du har oändligt hård antirollbar fram, då kommer innerhjulet fram lyfta så fort bakvagnen börjar rotera när du svänger in minsta lilla under inbromsningen. (liksom "pivoterande" på yttre framhjulet som får massor av belastning på sig) Mjukare rollbar fram motverkar detta.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 19 sep 2013, 23:16 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Fast enligt vad jag var inne på i mitt första inlägg så borde du snarare satt arb fram mjukare, alternativt arb bak styvare :)

Helt rätt. Samma åsikt. Det var dock det att jag ville gå mot mer understyrt och valde därför att ställa "upp" ARB:en fram. Bilen blev hanterlig i ingångarna. Med mindre ARB gick det mot överstyrd i ingångarna och förlorad kontroll. Så det var ett medvetet sätt att få bilen mer hanterlig.

Men jo, helt klart kan det det vara detta som gjorde att jag tappade innerhjulet. Min diskussion var nog just ämnad att hitta ett botemedel bortanför det uppenbara - ARB:en :-/

Ska igen se vad som händer i iRacing och Fort GT där jag alltså också upplevde att innern släppte (enligt Motec) - utan egentlig förlorad kontroll/balans.

Själva frågeställningen är väl egentligen den om man har råd med mikrolåsningar, eller ska man alltid säkerställa att alla fyra hjul hjälper till med inbromsningen? Hur mycket förloras på denna typ av mikrolåsning? Kan jag alltså gå på bromsen lite lite senare men ändå få ner farten om jag se till att inte låsa något hjul.

Som det skrevs tidigare kanske det handlar om att anpassa sig. Vissa bil-bana-kombinationer bara är svåra att justera bort alla typer av låsningar....

Sen måste jag köra på ett antal varv och och på dessa säkerställa att inga låsningar sker - jag är liksom i tanken att om det inte låser har jag inte bromsat nog. Just den där gränsen är ju inte helt rätt att känna.... vet att ska finnas lite tips om hur man justera volymen på visst sätt för att lättare förstå när man är på att låsa däcken.

Sen nummer två. Justering av bromsbalansen gör man väl helst under rak inbromsning. Kör en raksträcka, nyp i med bromsarna. Gå utanför och titta på reprisen. Nu bör man se om fram eller bak låst först - och justera brake bias därefter. Detta bör sedan upprepas med lite olika bränslemängd för att få en uppfattning hur man under racet dynamiskt ändrar bilen - säg vart 10:e varv eller så.

Apropå: Hittade en samling artiklar som verkar väldans ok: http://www.turnfast.com/technical

InläggPostat: 04 okt 2013, 19:20 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

zaphman skrev:
Roger W skrev:

Helt rätt. Samma åsikt. Det var dock det att jag ville gå mot mer understyrt och valde därför att ställa "upp" ARB:en fram. Bilen blev hanterlig i ingångarna. Med mindre ARB gick det mot överstyrd i ingångarna och förlorad kontroll. Så det var ett medvetet sätt att få bilen mer hanterlig.

Jag vill inte släppa ARB än, det är ju skillnaden mellan ARB fram och bak som gör en skillnad i exempelvis under- respektive överstyrning. Så min spontana tanke är att, som Roger också föreslog, ställa ARBen bak i ett styvare läge. Fram och bak ARB måste balanseras. Om du hamnat i det läget att du slagit i taket på vad du kan ändra så finns det i min tanke två vägar att gå - antingen börjar man fibbla med nånting annat för att uppnå den understyrheten du vill ha, exempelvis mjukare fjädrar bak, eller också drar du ner allting ungefär lika mycket och så att säga börjar om där. Det andra alternativet är mer riskfyllt då det i princip blir en helt ny setup med allt vad det innebär. Jag hade mjukat upp fjädrarna bak ett snäpp istället (om jag inte kunnat ändra ARBen bak till ett mjukare läge) i linje med tumregeln "Om du upplever problem i fronten så ändra i bakdelen och vice versa"

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme