Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 04:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Kan man nå en platå där man inte blir snabbare?
InläggPostat: 19 apr 2013, 09:57 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Blev medlem: 24 jan 2007, 11:26
Inlägg: 1330
Ort: Luleå
Mer detaljerad respons...

Dan Segolson skrev:
Vad mäter vi egentligen?


Tror framför allt att vi bör fråga vad vill vi veta. Tror en viktig fråga vi vill ha svar på är: "Kan vi bli bättre förare med den hjälp av metoden kollegial verbalisering?"

För att svara på den frågan måste vi först definiera vad vi menar med bättre förare. Handlar det om varvtiden på ett kvalvarv eller en längre stint? Är kunskapen att anpassa en setup till ens körstil en del av att vara en bättre förare eller handlar det bara att kunna pressa max ur en fixed setup. Här måste vi ta ställning till vad som är enkelt och pålitligt att mäta och vad som verkligen är intressant att mäta. Här kommer också frågor in om hur man bör upprätta en baseline. Ska man använda sitt PB-varv eller bör man ställa krav på reproducerbarhet dvs att föraren ska kunna prestera liknande varvtider i följd. Ett väldigt snabbt PB varv som man lyckats med genom att studsa rätt på en curb, men inte lyckats upprepa avspeglar knappast ens skicklighet och utgör en dålig baseline. Här finns det mycket utrymme för diskussion och olika designval. Ska också bilda mig en egen uppfattning om vilka variationer man kan förväntas se på varvtider och diskutera med en statistiker om hur man mäter förbättring på bästa sätt. Måttet på förbättring måste ju också ställas i relation till hur långt ifrån ett "perfekt" varv man är.

Nästa sak vi måste bestämma är hur metoden kollegial verbalisering ska tillämpas och optimeras för den här studien. Vilken information ska kommentatorn ha tillgång till? Går det ändå inte att kontrollera kanske man måsta släppa informationen fri. Vilka instruktioner ska kommentatorn få? I ett första läge är det vikigt att kommentarerna är oberoende, sen är frågan hur kommentarerna bör förmedlas. Om alla förarna kommenterar varandras varv blir ju också frågan om förarna lär sig av de andras kommentarer på sitt eget varv eller om man lär sig av att kommentera de andras varv. I slutändan känns det viktigt att alla får tillgång till all information, men i vilka steg man bör göra det för att få ut så mycket data som möjligt av studien bör man också fundera på.

Dan Segolson skrev:
Observatörernas förmåga att uppfatta skillnader, eller förarens förmåga att justera körning mellan sessioner baserat på kommentarer?

Också intressanta frågor... Vilka detaljer som observatörer kan uppfatta skulle kunna korrelera till observatörerns egen skicklighet och skulle man kunna få ett mått på det vore det väldligt intressant ur metodsynpukt. Hur föraren lyckas justera sin körning kan bero på förarens egen skicklighets nivå. Är man inte så erfaren kanske man gör "grova" fel som är enkla att förmedla och korrigera. Tillhör man de snabbare så kanske man inte gör några uppenbara fel utan mest saknar motorisk färdighet. Just att få en bättre insikt och förståelse för det här tycker jag är väldigt intressant, och skulle kunna hjälpa en i vad man bör prioritera i sin egen träning.

_________________
Martin Simonsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kan man nå en platå där man inte blir snabbare?
InläggPostat: 19 apr 2013, 12:16 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12909
Ort: Norrtälje
MartyParty skrev:
Tillhör man de snabbare så kanske man inte gör några uppenbara fel utan mest saknar motorisk färdighet. Just att få en bättre insikt och förståelse för det här tycker jag är väldigt intressant, och skulle kunna hjälpa en i vad man bör prioritera i sin egen träning.

Mmm, fast när vi börjar hamna på den detaljnivån så börjar vi IMHO nå gränserna vad vi kommer åt att kommentera genom att titta på en repris. I iRacing så kan det gå, eftersom vi har mer fullständig ratt/pedal info men i GTR2 så går det nästan inte fullt ut att vara så specifik och kommentera på hur någon gör. (men man kan ju förstås ändå ge förslag/tips på idéer om hur man bör göra)

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008