Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MOTEC - tips, råd och tolkningar
InläggPostat: 19 okt 2012, 09:59 
Veteran
Användarvisningsbild

Vi i Backmarkers har börjar "leka" lite med Motec, men är väl inga höjdare på att tolka och förstå informationern (i varjefall inte jag). Vad skall man titta efter? Hur skall man tolka informationen? Kan man se briser i körningen och setuppen? Det kanske finns andra som är experter och vill ge lite råd/tips. Bifogar Mattias (under racet) Motecfiler och mina efter prov offline samt en jämförelse som Mattias filmat. Kom igen med tips/råd!

http://www.youtube.com/watch?v=tIfk_6XDHEU

http://goto.glocalnet.net/Ainisse/Ainis ... 0-18-12.ld
http://goto.glocalnet.net/Ainisse/Ainis ... -18-12.ldx
http://goto.glocalnet.net/Ainisse/Matti ... 0-16-12.ld
http://goto.glocalnet.net/Ainisse/Matti ... -16-12.ldx

Inläggsrubrik: Re: MOTEC - tips, råd och tolkningar
InläggPostat: 21 okt 2012, 09:22 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Det som är intressant, från min jämförelse, är att jag går "långsammare" till 100% i gaspådraget. Ainis är mer digital - snabb som satan med högerfoten ;). I Essen har jag gaspådrag hela tiden, aldrig ner till 0. Medans Ainis släpper och kommer tillbaka.... Bra eller dåligt?

Sen under broms ger jag klart mer bromtryck initialt jämfört med Ainis. Jag använder heal'n'toe (eller försöker) som gör att bromstrycket går lite upp och ner i bromszonen. Likaså inleder jag broms senare än Aines, kan bero på högerbroms - det tar lite tid att flytta över foten....

Någon annan som har Motec-loggar att ladda upp. Kommentarer?

Detta är alltså från Suzuka och SSR GT S16 och Mercedes CLK-LM.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 21 okt 2012, 09:36 
Veteran
Användarvisningsbild

Att jag har noll gaspåslag i essen är för att jag släpper gasen och låter bilen "komma till mig" innan jag ger gas igen :wink:

InläggPostat: 21 okt 2012, 23:52 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Hej;

jag har pillat med telemetri lite då och då sedan GTR2. De perioder jag kör seriöst använder jag alltid det.

Gör för det mesta inget superseriöst dock, kollar mest dynamisk rake samt håller koll på däckstemperaturer (de få gånger fysikmodelleringen tillåter det på ett vettigt sätt - vilket f.ö. inte alltid är lätt att veta). Det är också ett bra sätt att räkna på bränsleåtgång.

För att man skall kunna göra mycket mer på egen hand tror jag man måste köra enormt konsekvent. Det är för det mesta lättare att känna skillnaderna genom körning.

Man skulle nog kunna se en del på t.ex. stötdämpareffektivitet, fast jag skulle se till att veta lite mer kring hur fysikmotorn beter sig map detta innan jag lägger för mycket tid på det.

Det ni gjort och jämfört sinsemellan är däremot mycket intressant, speciellt om man köra samma setup.

InläggPostat: 31 okt 2012, 00:01 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Donnington - Motec loggar - torrt - Mercdes CLK LM - race.

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 31 okt 2012, 05:46 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

zaphman skrev:
Någon annan som har Motec-loggar att ladda upp. Kommentarer?

Intressant. Skulle gärna se motecloggar från fler förare.

Jag har alltid använt mig av motoec. Nu för tiden kollar jag mest rake i snabba kurvor och rideheight.

Jag ska se om jag kan lägga upp något från Suzuka.

SSRDRL

InläggPostat: 31 okt 2012, 18:49 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Jag har ingen logg från rejset. Detta är från warmup.Röd linje är min. Svart är Mattias. 1.22.936 respektive 1.24.746.
Den svarta grafen längst upp visar skillnaden i tid. Går den upp förlorar Mattias tid, går den ned förlorar jag tid.

SSRDRL

InläggPostat: 31 okt 2012, 18:56 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Data offset är en användbar funktion när man jämför 2 varv med över en sekunds skillnad i varvtid.

Från Motec guide for beginners:

"Page 10
Data Offset
Picture 9: The two laps don’t line up towards the end of the lap
This is a very useful function for allowing you to compare specific sections of laps.
Differing lines through corners and locked wheels can cause the overlays to move apart. This becomes more pronounced
towards the end of a lap and makes it difficult to compare what actually happened.
Right Click on the Graph and then select Data Offset - Show Data Offset Axis.
A set of axis appear at the bottom of the graph. Holding down the mouse and dragging will allow manual adjustment of the
graph alignment. Finding a reference point such as a braking zone mid lap and aligning the graphs at that point will allow a
better comparison of two laps when lap times are more than a second or so apart."

SSRDRL

InläggPostat: 01 nov 2012, 15:13 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Där här var ju hu kul som helst - att jämföra lite körstilar.... och kanske en uppfattning om olika inställningar.... och även typ av utrustning....

Lars,
Autocluch? Själv har jag min avslagen. Kör dessa bilar med sekventiell växel (sticka vid sidan av)

När jag kollade på suspension ser det ut som du har styvare chassi... i vart fall fram..

Vänsterbroms? Ser du aldrig rikitgt släpper gasen. Själv så flyttar jag allt över min fot... hmmm.

Och gaspådrag... känns som du är snabbare upp till 100... kan ju förstås bero på setupen :-/ Ainsis var också han klart snabbare...

Jag är avig på din bromskurva. Snabbt upp till 100 sen progressivt tillbaka mot noll :great: Jag är mycket ojämnare här - flddrar liksom. Dessutom tenderar jag att låsa däcken mer... Kör med nixim brake mod och leobodnar 10bit cable.

InläggPostat: 01 nov 2012, 18:32 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

zaphman skrev:
Där här var ju hu kul som helst - att jämföra lite körstilar.... och kanske en uppfattning om olika inställningar.... och även typ av utrustning....

Lars,
Autocluch? Själv har jag min avslagen. Kör dessa bilar med sekventiell växel (sticka vid sidan av)
Kör med autoclutch numera. Stänger av den i kvalet.

När jag kollade på suspension ser det ut som du har styvare chassi... i vart fall fram..
Mjukaste fjädrarna och relativt mjuk krängare

Vänsterbroms? Ser du aldrig rikitgt släpper gasen. Själv så flyttar jag allt över min fot... hmmm.
Vänsterbromsar ja.

Och gaspådrag... känns som du är snabbare upp till 100... kan ju förstås bero på setupen :-/ Ainsis var också han klart snabbare...

Jag är avig på din bromskurva. Snabbt upp till 100 sen progressivt tillbaka mot noll :great: Jag är mycket ojämnare här - flddrar liksom. Dessutom tenderar jag att låsa däcken mer... Kör med nixim brake mod och leobodnar 10bit cable.

Jag skrev i citatet.
Jag har en standard G27:a

SSRDRL

InläggPostat: 20 nov 2012, 15:28 
Formel Renault förare
Formel Renault förare
Användarvisningsbild

Detta är mycket intressant! Jag har bara gnuggat på ytan i Motec så mina kunskaper är begränsade. Använde det på något race början av denna säsongen, men sen slutade det att logga mina varv av nån anledning. Har inte hittat felet än men ska försöka fixa det! Då lägger jag gärna upp mina varv här :) Alltid kul med lite jämnförelser :)

Lars kan du förklara hur du kollar raken? :wink:

InläggPostat: 20 nov 2012, 17:45 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Emil_1988 skrev:
Detta är mycket intressant! Jag har bara gnuggat på ytan i Motec så mina kunskaper är begränsade. Använde det på något race början av denna säsongen, men sen slutade det att logga mina varv av nån anledning. Har inte hittat felet än men ska försöka fixa det! Då lägger jag gärna upp mina varv här :) Alltid kul med lite jämnförelser :)

Lars kan du förklara hur du kollar raken? :wink:

Jag kollar markfrigången i de snabba kurvorna helt enkelt. Det aerodynamiska trycket pressar ned bakändan mer än fronten på dessa bilar och vi strävar efter att baken alltid ska var högre. Jag ska inte påstå att detta(köra bilen för låg bak) verkar ha någon överdrivet stor påverkan i GTR2 däremot.

SSRDRL

InläggPostat: 09 dec 2012, 12:35 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Intressant läsning... jämförelse (left foot braking) Schumacher - Barrichello http://www.dellanave.com/files/f1racing.pdf taget från http://www.racedepartment.com/forum/thr ... 429/page-2

InläggPostat: 12 dec 2012, 13:08 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Lägger upp mitt Lagna Seca race....
  • högerbroms
  • auto-clutch off
  • blip (vid nerväxling)

-2,4G vid inbromsnigen mot Turn 2 "The Andretti Hairpin"...

Nu skulle det förstås vara kul att se hur de där snabbare föraranas grafer ser ut :-/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme