Aktuellt datum och tid: 19 nov 2018, 12:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Abarth TC1000 Gr5 - Mid America
InläggPostat: 10 feb 2012, 20:04 
Legend
Användarvisningsbild

(AR)Göran skrev:
Hur stor blir en ozippad reprisfil av ett enda varv? Är ju inge tstörre problem egentligen att tillåta uppladdning av det filformatet, men storleken på filerna kan ju bli ett problem.

Arnes fil komprimerades typ ingenting av rar, och Bracks repris är inte långt därifrån...
Då man ändå bara tjänar några få procent, så vore det ju schysst att släppa på den restriktionen :)

...

Här kommer lite Arne-analys nu innan jag lägger nåra varv själv!
Jag tycker du kör distinkt, rent och kontrollerat. Inbromsningen i T1 är grym 8)
Kanske du pushar så hårt i vissa inbromsningar att du lite missar perfekt entry in till apex? .. men nu gnäller jag nog bara.

T3 tror jag fortfarande man kan gå ut mer och tjäna på det. Man märker hur du liksom får rulla ut den lite när den tajtar på slutet.

T5-T6 är jag rätt säker på att du tar för tidig apex. Du går in tätt tidigt, och sen glider man bara längre och längre ut fast man släpper av. Får försöka visa vad jag menar sen.

T7-T8 tror jag du gör missen som många gör att du gör en dubbelkurva av den och fokuserar på ingången... Det som händer då är att man missar i utgången och får kämpa onödigt mycket för att hålla den i spår. Prova kör den kurvan med ett helt annat tankesätt där utgången ur T8 är det enda viktiga. Backstig är på rätt spår här såvitt jag minns. Han liksom "missar" apex på vägen in, för att komma lite närmre innern på vägen ut. Svårt att bedöma exakt vilken linje som är allra snabbast, men jag är rätt säker på att det är en klart senare apex än Arnes.

Kombon T9-T11 är inte dum! Du fixar den snäppet kvickare än Brack tror jag... Jag misstänker dock att du hade tjänat på att skära lite kerb i T9 och få över bilen mer till höger från början... Då kan man ta en enklare linje i T10 och direkt hamna bättre för att gå på gasen ut ur T11.

Sista kombon sköter du med väldigt snyggt kontrollerad körning där du verkar få bilen precis dit du vill... Lite avundsjuk på att det ser så kontrollerat ut. Rena AI-körningen liksom 8)
Men jag tror att du som Brack inte ger dig själv bästa läge för att komma ut fort på bakrakan, och därmed tappar en del fart där.

...

Backstig och Arne, under vilka förutsättningar körde ni era varv? offline practice? 20 grader varmt? Vilka däck och vilken soppa? Kan bli intressant om vi jämför tider lite mer sen.

Ett tips är att döpa reprisen med ert eget namn (initialer åtminstone) bil och bana, och kanske även en notis om det är rejs eller hotlap. :)

...

Ni andra, var inte rädda att titta och kommentera (och diskutera!) själva nu :)
Jag är långt från ofelbar själv, och det finns alltid andra finurliga perspektiv.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 feb 2012, 21:34 
Legend
Användarvisningsbild

Ok, dags för mitt försök!
Jag tog min Aldosetup och utgick från den, men den visade sig bli lite för tailhappy och varm i bak... Nu har jag pillat till den mjukare i bak, men jag tycker inte riktigt den känns balanserad för det :? Trots hårda däcken går den varm bak, och är lite lurig till och från. Inte så lätt att köra jämnt med IMHO.

Jag körde alltså detta varv offline i open practice, med hårda 184 däcken runt om, och startade med rejssoppa, dvs 35 liter i tanken. (bifogad setup)
Varvtiden blev 1.45.874 om jag minns rätt...
Jag fick slita ett tag för att få till ett snyggt snabbt varv som blev ungefär som jag vill, så det är ingen jätteenkel kombination! (Inget perfekt varv, men jag fick nog till det jag ville visa iallafall!)

Ta gärna en titt på T3 (där jag ändå inte släpper ut den så extremt som man kan göra), den ganska sena apexen i både T5-T6 och T7-T8, plus tex hur jag hanterar sista kombinationen innan start o mål. (Jag glömde kolla det på Rickard och Arnes repriser, med det går i princip att hålla fullt in i T12, men sen måste man bromsa ordentligt in i T13 för att få till T14.

Kommentera och fråga gärna :)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 feb 2012, 22:17 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

:D Man får tacka för analysen, ska prova, men lära gamla hundar sitta inte lätt :nope:
Tror jag körde kval,,, 20 L mjukt fram, hårt bak, 20 grader setupen är samma som Aldo men mjukare bak, bilen backade in i kurvorna innan jag mjukade upp den.

InläggPostat: 10 feb 2012, 23:00 
Legend
Användarvisningsbild

Visst fanken, jag provade ju setuper på Aldo lite snabbt också!

Arnes kändes helt OK... Den lilla mängden coast gör att bakvagnen kommer farande lite extra vid uppsläpp på gasen dock.. Och jag hade nog svårare i tex sista kurvan av någon anledning. Gick att få in den fint i T1 dock tex med lite träning!
Jag tappade väl ca 3 tiondelar med Arnes setup efter ca 5 varvs körning. (hade värmt upp med min setup ca 5 varv först) En del av den skillnaden är förstås vanesak, och Arnes setup var nog snäppet "enklare" att köra, möjligen undantaget det låga coastvärdet.

Ainis setup tycker jag nog som Arne: lite för plogande...
Jag tycker powerdiffen är så hög att den är "ivägen": jag tror det bidrar till att den kan ploga lite extra i mellansnabba kurvor, och det gör den även mer oförutsägbar och vinglig ut ur Hondahårnålen tex. Överlag är den även snäppet för understyrd för mig här.
Plogigheten minskade efter ett par varv, men jag tappade ändå ca sju tiondelar på varvtiden mot min egna setup.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 feb 2012, 23:02 
Legend
Användarvisningsbild

arne bertilson skrev:
:D Man får tacka för analysen, ska prova, men lära gamla hundar sitta inte lätt :nope:
Tror jag körde kval,,, 20 L mjukt fram, hårt bak, 20 grader setupen är samma som Aldo men mjukare bak, bilen backade in i kurvorna innan jag mjukade upp den.

Hmm, vad menar du med att du körde kval? Menar du online eller offline kvalsession, eller bara att du körde en kvalsetup? (om du kör kvalsetup så är ju 20 liter ganska overkill :))
Håller med om att man fick mjuka upp bilen bak här av någon anledning.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 feb 2012, 00:47 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
arne bertilson skrev:

Hmm, vad menar du med att du körde kval? Menar du online eller offline kvalsession, eller bara att du körde en kvalsetup? (om du kör kvalsetup så är ju 20 liter ganska overkill :))
Håller med om att man fick mjuka upp bilen bak här av någon anledning.

Offline kvalsession,, brukar åka där med runt halva soppa mängden för racet.

InläggPostat: 11 feb 2012, 01:07 
Legend
Användarvisningsbild

Så du kör inte open practice alltså, utan du väljer single race och går direkt till kval?
Greppet där är antagligen snäppet sämre än i ren open practice tror jag. (ska inte svära på det dock)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 feb 2012, 10:50 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Så du kör inte open practice alltså, utan du väljer single race och går direkt till kval?
Greppet där är antagligen snäppet sämre än i ren open practice tror jag. (ska inte svära på det dock)

Raceweekend, direkt till kval, ibland kör jag bara race mot ai, jag vill se andra bilar när jag kör, att bara nöta varv skälv är lite tråkigt . Kör en hel del på servern med.

InläggPostat: 11 feb 2012, 12:37 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Håller på att tanka ner alla patchar och moddar nu. På vissa länkar så fick jag upp den här bilden...

Bild

Tack och lov var det vissa andra som fungerade. Återkommer, antingen med en repris från Mid America, eller med frågor om varför installationen inte fungerar. Hoppas på det första...

InläggPostat: 11 feb 2012, 14:02 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Nu verkar allting fungera, men just nu känns det som om jag sitter och kör i baksätet över tre skärmar. Hittar inte inställning att ändra FOV i spelet. Måste man in och pilla i någon fil för det?

InläggPostat: 11 feb 2012, 14:26 
Legend
Användarvisningsbild

MartyParty skrev:
Nu verkar allting fungera, men just nu känns det som om jag sitter och kör i baksätet över tre skärmar. Hittar inte inställning att ändra FOV i spelet. Måste man in och pilla i någon fil för det?

Hmm, tror du kan göra det med mus+tangentbord.
Håll inne ctrl + vänster musknapp och rör sen musen uppåt och neråt, om jag minns rätt nu!

Det går även att ställa FOV i plr filen... Tror det är FOV Multiplier du ska experimentera med.

Dessutom:
- vänster musknapp och rörelser uppåt/neråt rör stolen framåt/bakåt
- höger musknapp och uppåt/neråt flyttar vyn upp/ner
(eller om det var tvärtom)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 feb 2012, 15:51 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
(AR)Göran skrev:
Hur stor blir en ozippad reprisfil av ett enda varv? Är ju inge tstörre problem egentligen att tillåta uppladdning av det filformatet, men storleken på filerna kan ju bli ett problem.

Arnes fil komprimerades typ ingenting av rar, och Bracks repris är inte långt därifrån...
Då man ändå bara tjänar några få procent, så vore det ju schysst att släppa på den restriktionen :)

Ursäkta min sena respons, har troligen influens och har sovit typ 14 timmar i sträck...

Jag tror att vcr filer nu är ok att bifoga - Dock gäller samma restriktioner på dem som på alla andra tillåtna filer dvs max 10Mb i storlek.

Kan någon slänga upp en sådan fil så jag vet att det funkar, är väl online max en timme från nu (15.51)

InläggPostat: 11 feb 2012, 16:14 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Skickar upp en reprisfil själv, Mid America, den långa, med Abarthen utrustad med defaultsetup och en influensasjuk förare...Döm mig inte för hårt om ni nu tittar på den :nope:

Edit: Verkar fungera med .vcr filer

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 11 feb 2012, 16:28 
Legend
Användarvisningsbild

Yes, nu funkar uppenbarligen vcr-filer fint - jag kollade just på reprisen :)

Tänker inte in och tokpeta i detaljer på den reprisen dock. :oops:
Märks att du fortfarande känner dig för och medvetet håller dig inom gränserna för vad bilen klarar. Märks ju att potentialen finns där om du skulle ladda hårdare med lite mer träning med bil/bana 8)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 feb 2012, 16:42 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Roger W skrev:

Tänker inte in och tokpeta i detaljer på den reprisen dock. :oops:

Tack.

Roger W skrev:

Märks att du fortfarande känner dig för och medvetet håller dig inom gränserna för vad bilen klarar. Märks ju att potentialen finns där om du skulle ladda hårdare med lite mer träning med bil/bana 8)

Influensa och ett testvarv genererar sällan bra varvtider :lol: men tack för det också :)

Roger W skrev:
Yes, nu funkar uppenbarligen vcr-filer fint - jag kollade just på reprisen :)

Vad bra - det var det som var syftet :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme