Aktuellt datum och tid: ons sep 08, 2010 19:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Utvärdering och idéer efter S8
InläggPostat: ons jun 02, 2010 20:50 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Fyll på med info och åsikter så att vi kan börja bygga för S9 snarast. I dagsläget finns ingen info om PnG 3 så vi utgår från att S9 kommer att köras med samma bilpark som S8

Inläggsrubrik: Re: Utvärdering och idéer efter S8
InläggPostat: ons jun 02, 2010 20:52 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Porscheracen, Kyalami GP 2005 och Barbagallo:
Kul! De funkade kanon som en inledning och för att ge ett startvärde för bilvalen.

Lime Rock Park SSR Grp 1:

Enda racet I denna klass under S8. hade gärna kört ett till då det blir jämt och mycket fighter i de lägre klasserna. 4.2 Jaggorna var snabbare än förväntat i rätt händer.

Castle Combe Classic SSR Grp 2:
Bra bana för jänkare och det gick både fort och brett. Lite tristare för de klenare bilarna.

St. Petersburg SSR Grp 2:
Här kunde man till och med tjäna på att byta ner sig. Inte helt optimalt. Vi får nog se till att banorna är jämnare inom bilklassen.

Sebring 2005 Classic SSR Grp 4:
Ett roligt långrace. Grp 4 var den mest spridda klassen men här jämnades den ut bra av banan krav och loppets längd. Liten miss att 427 Cobra gick att köra på ett stopp.

Bridgehampton SSR Grp 3:
Mycket spännande race med litet övertag för de motorstarka i gruppen.

67 Bathurst SSR Grp 3:
Ferrari var lite för bra här. Kanske blir uppflyttade inför nästa säsong?

60 Monza SSR Grp 4:
Här visar Grp 4 hur ojämn den är. Vi kanske skall fördela om lite och se om den kan bli jämnare på andra banor.

Mugello SSR Grp 5:
Bra bana för en klass som annars kan bli lite för ojämn. WC har för stor betydelse när klassen blir så liten. Vi kanske skall ha WC-steg som är satta i proportion till klassens storlek?

Osterreichring SSR Grp 5:
Antiklimax med datorkrasch. (En SATA-kabel glappade….) GT40 Gulf demonstrerade sin överlägsenhet här. Men att MKII skulle match 906/8 var lite oväntat. Gluffen klarade enstoppare vilket inte var meningen.

Allmänt:

Bilvalsmodellen tycker jag har varit bra i grunden men den fungerar inte optimalt när vi inte får fulla startfält. Vi måste tänka till och justera.
Poängfördelningen blev bra. Det var öppet ända in i sista racet men den bästa föraren vann.
Bilar och däck skiljer sig åt väldigt mycket både mellan och inom klasserna. Kul men också krävande och utmanande. Man måste testa och läsa på.

Idéer:
Lägga ut valda banor tidigt och låta alla som vill hjälpa till med åsikter om bilklassning. Admin gruppen har dock sista ordet och fastställer klasser och rankig.

InläggPostat: ons jun 02, 2010 21:31 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Lite förslag

Billistan går till plats 15-18. Hårdare, svårare val top 5-8.

Poäng till alla som går i mål eller iallefall top 20. FIA x 2? Inte många race den här säsongen har haft över 20 bilar rullandes i slutet.

InläggPostat: ons jun 02, 2010 22:15 
Veteran
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Porscheracen, Kyalami GP 2005 och Barbagallo:
Kul! De funkade kanon som en inledning och för att ge ett startvärde för bilvalen.

Jepp skoj! I efterhand borde vi nog kört RSR istället för IROC dock. Mindre krånglig bil såvitt jag minns.

tharnvi skrev:

Lime Rock Park SSR Grp 1:

Enda racet I denna klass under S8. hade gärna kört ett till då det blir jämt och mycket fighter i de lägre klasserna. 4.2 Jaggorna var snabbare än förväntat i rätt händer.

Nja: 4.2 var helt klart snabbare än jag trodde - sjukt imponerande körning i loppet oxå för den delen av de som körde den - men 3.4 och 3.8 tycker jag (som du vet ;)) ska bort! Kolla bästa varvtiderna som snabba förare som Peter och Henrik klämde ur dem... Typ närmre två sekunder från närmsta konkurrent. (och det var med den inte speciellt snabba Healey mk1)

tharnvi skrev:
Castle Combe Classic SSR Grp 2:
Bra bana för jänkare och det gick både fort och brett. Lite tristare för de klenare bilarna.

Jepp :( Skillnaden här blev mycket större än jag trodde! Kollar man varvtider är inte skillnaden så stor, men det är nog rätt mycket enklare att bli hyfsat snabb och konsekvent här, så varvtidsskillnader slår hårdare. Och motorsvaga bilar led hårt här pga rakorna förstås.

tharnvi skrev:
St. Petersburg SSR Grp 2:
Här kunde man till och med tjäna på att byta ner sig. Inte helt optimalt. Vi får nog se till att banorna är jämnare inom bilklassen.[/b]

:up:
(fast Falcon var riktigt kul här :))

tharnvi skrev:
Sebring 2005 Classic SSR Grp 4:
Ett roligt långrace. Grp 4 var den mest spridda klassen men här jämnades den ut bra av banan krav och loppets längd. Liten miss att 427 Cobra gick att köra på ett stopp.[/b]

Noll stopp? (eller tänker jag fel nu?)

tharnvi skrev:
Bridgehampton SSR Grp 3:
Mycket spännande race med litet övertag för de motorstarka i gruppen. [/b]

Nästan för jämnt i den här klassen tror jag, på denna bana... Så tätt mellan en del bilar att det nog var hugget som stucket hur de skulle värderas.

tharnvi skrev:
67 Bathurst SSR Grp 3:
Ferrari var lite för bra här. Kanske blir uppflyttade inför nästa säsong?

Mmm bör nog klättra lite i rankingen, åtminstone om det blir en bana med en del rakor som här. Ferrarin var ju inte jättesnabb på Bridgehampton ovan. (om än kanske ändå lite undervärderad även där)

tharnvi skrev:
60 Monza SSR Grp 4:
Här visar Grp 4 hur ojämn den är. Vi kanske skall fördela om lite och se om den kan bli jämnare på andra banor.

Hittar man rätt banor så kan det ju gå... Men det är en väldigt vildvuxen klass!

tharnvi skrev:
Mugello SSR Grp 5:
Bra bana för en klass som annars kan bli lite för ojämn.

Ja och nej: jag tycker den straffade GT40 (förutom Gulf då) för mycket. Jag provade några varv med Mk2 här efter loppet, och var nått i stil med 3 sekunder långsammare än mina Porsche 906-tider, och det är IMHO för mycket, även om man räknar in hur mycket mer jag tränat i Porschen.

tharnvi skrev:
Osterreichring SSR Grp 5:
Antiklimax med datorkrasch. (En SATA-kabel glappade….) GT40 Gulf demonstrerade sin överlägsenhet här. Men att MKII skulle match 906/8 var lite oväntat.

I korthet så var nog Mugello+Oschers ett fall av banor som skiljde lite för mycket i karaktär mellan sig. (mer än vad jag trodde från början)

tharnvi skrev:
Gluffen klarade enstoppare vilket inte var meningen.

Det där är faktiskt lite av ett dilemma: hur löser vi det om vi vill ha långlopp framöver? Plockar bort de bilarna? (vore synd) Förlänger loppen? (jag tycker dock de är långa nog!) Kör x2 Soppa och/eller slitage? (fast då blir det kanske för mycket stopp?)

tharnvi skrev:
Bilvalsmodellen tycker jag har varit bra i grunden men den fungerar inte optimalt när vi inte får fulla startfält. Vi måste tänka till och justera.

:up:
tharnvi skrev:
Poängfördelningen blev bra. Det var öppet ända in i sista racet men den bästa föraren vann.

:oops: :)
tharnvi skrev:
Bilar och däck skiljer sig åt väldigt mycket både mellan och inom klasserna. Kul men också krävande och utmanande. Man måste testa och läsa på.

På gott och på ont... Jag tycker det har en hel del charm, men det gäller säkert långt från alla.. Skulle vara kul nån gång att se hur många som tycker det är bökigt med "vildvuxenheten" (till och med för bilar som kan se i princip identiska ut) och som tycker det blir för mycket test osv innan man kan säkra att den "dyraste" bilen man kan köra faktiskt är bäst tex, och även säkra att man valt "rätt" bil av den modell man ska köra.

tharnvi skrev:
Idéer:
Lägga ut valda banor tidigt och låta alla som vill hjälpa till med åsikter om bilklassning. Admin gruppen har dock sista ordet och fastställer klasser och rankig.

Borde väl funka :)

InläggPostat: tor jun 03, 2010 11:40 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Håller med om analysen/utvärderingen som Tobias gjort. Speciellt att det kändes snålt med ett SSR Grp 1-race. Gärna (minst) två race, och på tighta banor typ Gelleråsen eller Monaco. Jag får mera underhållning ju mindre hästar bilarna har, känns det som.

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - tjock-tv, japp!...

InläggPostat: fre jun 04, 2010 17:16 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Ja det har varit riktigt bra tack för det alla inblandade

men har några tankar för nästa liga , några saker har vi diskuterat Arne och jag

1 bilar är bra om det skiljer ca 2, 5 till 3.5 sek mellan snabbaste och sämsta
och då skall bilar köras på tänkt bana ,
2 Något race skall räknas av (kan göra så folk inte hoppar av ev )
3 Det skall ej vara som jag fattat att man skall hoppa av ett race för att få en bättre bil
för att ta en topp placering i nästa (Tror det har med att göra att vi ej vart så många till start som RW skrev i någon tråd )
4 Inte dra in så långt in på Våren något race mindre eller start tidigare

PS bilar prestanda mm har jag dålig koll på men näst sista racet så viste jag att får ej bli bättre än 8 då får jag ej köra Gulfen kändes fel på något sätt bättre att släppa om man ligger typ 6-7 a

Så pass stor skilnad på någon toppbil tycker jag att man kan köra den i specrace
i så fall

OBS Bara tankar ligan som varit vart kanon kom ju trea Bästa Pegasus :) En pinne föra Henrik oj oj

Kan ställa upp med koll bil bana typ om det behövs till nästa liga

Gruvan

InläggPostat: fre jun 04, 2010 18:25 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Va mycket du skrivit Gruvfan :D du ! jag byggde färdigt altanen i går så nu kan du komma o hälsa på igen snickarfan :wink:
Kommer att dra några rader här nån dag då det regnar, men i stora drag tycker jag nog som Gruvfan.

InläggPostat: fre jun 04, 2010 19:24 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Gruvan skrev:
2 Något race skall räknas av (kan göra så folk inte hoppar av ev )Gruvan

Bra ide bäst av nio race :up: , med risk för merjobb för admin såklart.

Gruvan skrev:
3 Det skall ej vara som jag fattat att man skall hoppa av ett race för att få en bättre bil
för att ta en topp placering i nästa (Tror det har med att göra att vi ej vart så många till start som RW skrev i någon tråd )Gruvan

Det som du skrev hade jag tänkt påpeka oxå, lite väl lätt att få en toppbil i nästa race ...
Speciellt om det är Gulfen som toppar listan :) .

EDIT: Inte med det sagt att jag tror att någon medvetet gjort det !

/ MVH

InläggPostat: fre jun 04, 2010 23:17 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Jag tycker ni gör ett så jävla bra jobb att inte vill klaga det minsta men känner lite att om det går vore det bra och tajta till klasserna så det inte skiljer så mycket mellan bästa och sämsta bilarna (då med risken att en liten fel värdering dyker upp på en kategori av bana, men det har man ju alltid möjlighet att upptäcka själv om man testar lite.)

Sen tycker jag det var för lite av de motorsvagare bilarna i år. De ger tajtare racing. Gärna på någon svensk bana typ Kinnekulle, Knutan eller Gelleråsen.

En grotesk idé vore att köra ett enhets rejs i en långsam bil på en enkel bana. Lite som 914 på Barbagalo men ändå mer draget åt långsam som t.ex. Abarth en rundbana eller typ Jyllandsringen... Tajt, tajt tajt....

Säsongen start med enhetsrejs var grymt bra uppstart men jag tycker även att man kan dyka in med något mer enhets rejs i säsongen.

Angående banor tycker jag inte ni behöver uppfinna hjulet varje år. Kör några repriser från de senaste åren där vi har haft bra rejs. Då kan ni lägga energi på andra nyheter eller sola.

Roger Jansson

www.iamotorcenter.se
www.alfapower.nu/gallery/Roggas-bilar

InläggPostat: sön jun 06, 2010 22:11 
Veteran
Användarvisningsbild

gtj1600 skrev:
Angående banor tycker jag inte ni behöver uppfinna hjulet varje år. Kör några repriser från de senaste åren där vi har haft bra rejs.

Håller med, tog några varv för skojskull på Hocken lilla med div. Gr2 bilar och det var riktigt kul.

Sen hållar jag med Erik angående bilarna att ju mindra hästar dom har ju roligare blir det.

Ligor: GTR2 Div1 - Historic GT - Cup.

InläggPostat: mån jun 07, 2010 5:31 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Nu ska jag hålla med om lite saker.:)

Banor: Välj gärna sedan tidigare kända och använda banor. En stor fördel är att vi vet hur bilarna står sig mot varandra samt att de funkar. För mig är det inte nya banor, eller bilar för den delen, som lockar utan rejsingen.

Bilklasser: Även jag förespråkar mindre skillnader inom klasserna. Jag har inget emot enhetsrejsing, faktum är att jag gillar det.:)

Motorstyrka: Jag är böjd att hålla med föregående talare här. Motorsvagare bilar är roligare i rejs. Kanske bottnar det i att jag vill ha mindre skillnader inom en klass men ändå, kanske inte.:)

Pixel Perfomance Racing #17
SSR Historic GT/SSR CUP

InläggPostat: sön jun 20, 2010 19:27 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Fler idéer och funderingar:
- Nordiska banor är ofta kort och knixiga. Efter som det finns önskemål om fler lopp i de motorsvagare klasserna kanske det är en bra kombination att ta banor från Sverige, Norge, Finland och Danmark för dessa lopp?
- Att lägga in ett lopp som går att räkna bort funkar dåligt med det biltilldelningssystem vi har nu. Det blir nästa mer orättvist för dem som missar ett lopp. De som kört alla lopp kan då räkna bort det lopp där de drabbades av det hårdaste handikappet.

InläggPostat: sön jun 20, 2010 21:51 
Veteran
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Fler idéer och funderingar:
- Nordiska banor är ofta kort och knixiga.

Ja det vore kul, finns ju en del kul nordiska banor trots allt.

Ligor: GTR2 Div1 - Historic GT - Cup.

InläggPostat: ons jun 23, 2010 13:03 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

En effekt av biltilldelningsmodellen och att vi inte fick fulla startfält var att det blev ett hål i fältet mellan dem som får en DNF utan poäng i föregående race och de som körde med handikapp för en låg placering. Jag har funderat på hur detta skall kunna lösas samtidigt som vi får en så stor spridning av bilmodeller i fältet som möjligt. Jag har inte hittat någon bra lösning ännu.
Vad vi försöker uppnå:
- Ett handikapp som gör att samma förare inte vinner varje race men att den bästa föraren ändå vinner serien.
- En spridning bland använda bilmodeller i startfältet.
- Ett rättvist system som inte ger förstora skillnader mellan banorna eller klasserna.
- Ett startfält där ingen bil är för överlägsen eller för långt efter de närmast rankade bilarna i sin klass.

Idéer?

InläggPostat: ons jun 23, 2010 13:28 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Idéer?

En tanke: i och med att vi nu har ganska bra koll på olika bilars styrkor/svagheter så kanske vi inte längre behöver använda den bilvals-modell som vi använt det sista. Kanske det mest "rättvisa" vore att införa credits-modellen igen? För vi borde nog kunna sätta värderingen ganska bra nu. Fördelen blir att den som vill välja stategiskt kan göra det, och sådana som jag som halvsneglar på strategin och väljer mestadels med hjärtat, kan göra det. Nackdelen blir väl att det innebär mera adminjobb. Och eventuellt att vi får mindre spridning på fältet. Fast jag tror att tycke och smak för olika bilar/banor rätar till det mesta av det. mina 2 ören.

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - tjock-tv, japp!...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme