tharnvi skrev:
Porscheracen, Kyalami GP 2005 och Barbagallo:
Kul! De funkade kanon som en inledning och för att ge ett startvärde för bilvalen.
Jepp skoj! I efterhand borde vi nog kört RSR istället för IROC dock. Mindre krånglig bil såvitt jag minns.
tharnvi skrev:
Lime Rock Park SSR Grp 1:
Enda racet I denna klass under S8. hade gärna kört ett till då det blir jämt och mycket fighter i de lägre klasserna. 4.2 Jaggorna var snabbare än förväntat i rätt händer.
Nja: 4.2 var helt klart snabbare än jag trodde - sjukt imponerande körning i loppet oxå för den delen av de som körde den - men 3.4 och 3.8 tycker jag (som du vet

) ska bort! Kolla bästa varvtiderna som snabba förare som Peter och Henrik klämde ur dem... Typ närmre två sekunder från närmsta konkurrent. (och det var med den inte speciellt snabba Healey mk1)
tharnvi skrev:
Castle Combe Classic SSR Grp 2:
Bra bana för jänkare och det gick både fort och brett. Lite tristare för de klenare bilarna.
Jepp

Skillnaden här blev mycket större än jag trodde! Kollar man varvtider är inte skillnaden så stor, men det är nog rätt mycket enklare att bli hyfsat snabb och konsekvent här, så varvtidsskillnader slår hårdare. Och motorsvaga bilar led hårt här pga rakorna förstås.
tharnvi skrev:
St. Petersburg SSR Grp 2:
Här kunde man till och med tjäna på att byta ner sig. Inte helt optimalt. Vi får nog se till att banorna är jämnare inom bilklassen.[/b]

(fast Falcon var riktigt kul här

)
tharnvi skrev:
Sebring 2005 Classic SSR Grp 4:
Ett roligt långrace. Grp 4 var den mest spridda klassen men här jämnades den ut bra av banan krav och loppets längd. Liten miss att 427 Cobra gick att köra på ett stopp.[/b]
Noll stopp? (eller tänker jag fel nu?)
tharnvi skrev:
Bridgehampton SSR Grp 3:
Mycket spännande race med litet övertag för de motorstarka i gruppen. [/b]
Nästan
för jämnt i den här klassen tror jag, på denna bana... Så tätt mellan en del bilar att det nog var hugget som stucket hur de skulle värderas.
tharnvi skrev:
67 Bathurst SSR Grp 3:
Ferrari var lite för bra här. Kanske blir uppflyttade inför nästa säsong?
Mmm bör nog klättra lite i rankingen, åtminstone om det blir en bana med en del rakor som här. Ferrarin var ju inte jättesnabb på Bridgehampton ovan. (om än kanske ändå lite undervärderad även där)
tharnvi skrev:
60 Monza SSR Grp 4:
Här visar Grp 4 hur ojämn den är. Vi kanske skall fördela om lite och se om den kan bli jämnare på andra banor.
Hittar man rätt banor så kan det ju gå... Men det är en väldigt vildvuxen klass!
tharnvi skrev:
Mugello SSR Grp 5:
Bra bana för en klass som annars kan bli lite för ojämn.
Ja och nej: jag tycker den straffade GT40 (förutom Gulf då) för mycket. Jag provade några varv med Mk2 här efter loppet, och var nått i stil med 3 sekunder långsammare än mina Porsche 906-tider, och det är IMHO för mycket, även om man räknar in hur mycket mer jag tränat i Porschen.
tharnvi skrev:
Osterreichring SSR Grp 5:
Antiklimax med datorkrasch. (En SATA-kabel glappade….) GT40 Gulf demonstrerade sin överlägsenhet här. Men att MKII skulle match 906/8 var lite oväntat.
I korthet så var nog Mugello+Oschers ett fall av banor som skiljde lite för mycket i karaktär mellan sig. (mer än vad jag trodde från början)
tharnvi skrev:
Gluffen klarade enstoppare vilket inte var meningen.
Det där är faktiskt lite av ett dilemma: hur löser vi det om vi vill ha långlopp framöver? Plockar bort de bilarna? (vore synd) Förlänger loppen? (jag tycker dock de är långa nog!) Kör x2 Soppa och/eller slitage? (fast då blir det kanske för mycket stopp?)
tharnvi skrev:
Bilvalsmodellen tycker jag har varit bra i grunden men den fungerar inte optimalt när vi inte får fulla startfält. Vi måste tänka till och justera.

tharnvi skrev:
Poängfördelningen blev bra. Det var öppet ända in i sista racet men den bästa föraren vann.

tharnvi skrev:
Bilar och däck skiljer sig åt väldigt mycket både mellan och inom klasserna. Kul men också krävande och utmanande. Man måste testa och läsa på.
På gott och på ont... Jag tycker det har en hel del charm, men det gäller säkert långt från alla.. Skulle vara kul nån gång att se hur många som tycker det är bökigt med "vildvuxenheten" (till och med för bilar som kan se i princip identiska ut) och som tycker det blir för mycket test osv innan man kan säkra att den "dyraste" bilen man kan köra faktiskt är bäst tex, och även säkra att man valt "rätt" bil av den modell man ska köra.
tharnvi skrev:
Idéer:
Lägga ut valda banor tidigt och låta alla som vill hjälpa till med åsikter om bilklassning. Admin gruppen har dock sista ordet och fastställer klasser och rankig.
Borde väl funka