arne bertilson skrev:
Uj
var nog inte riktigt skärpt för i T1 så small det bara till, ingen aning vad som hände
kanske var det nån som klappa till mig eller en osynlig kant, vilket som så hadde nog loppet slutat i ett räcke iaf ,orken fans inte i kväll.
Jag hade legat bakom dig ett tag. In mot T1 la jag mig på insidan. Sen svängde du in i mig. Så jag är väl den "osynliga kanten". Egentligen var det inte en så farlig smäll men spelet ville kasta upp dig i en överjävulsk båge och landa på/framför Gruvan. Inte köpa lott denna vecka Gruvan.
Och efter en promenad och lite TV-tittande har jag lugnat ner mig lite. Jag vet att jag vid iaf ett tillfälle gjorde en dålig sidoförflyttning. Det var på S/F-rakan innan depåinfarten. Jag svängde in lite framför Janne och för det ber jag om ursäkt.
Min strategi utarbetades under kvalet när jag upptäckte att jag kunde köra kvaltempo med 3.2 l/varv. En snabb uträkning innan rejset visade att om jag kunde köra med max 3.3 liter/varv så skulle jag klara hela racedistansen. Så när rejset startade och det började lugna ner sig kunde jag ligga bakom CW och slipstreama lite

Jag shortshiftade hela tiden och försökte inte trycka så mycket på vänster framdäck eftersom det tog så mycket stryk ändå. Jag snittade 3,17 liter/varv hela rejset...Min strategi var att bara lufsa på. Jag såg på Jannes varvtider att han körde fullt. Hans soppa skulle aldrig räcka. Dock hade jag ca två sek långsammare varvtider vilket gjorde att han låg nästan 55 sekunder före mig när han gick i depå. Jag trodde ärligt talat att han hade byggt upp för mycket lucka. Men jag körde om och hade ca 33 sek ner till bilen bakom.
När det var ca 18 varv kvar (har jag för mig) såg jag att Janne kom om bilen bakom och satte fart efter mig. Jag åkte fortfarande och shortshiftade med några varv där jag pushade för att se hur mycket jag kunde ta in på Simon. Simon körde nog lite för hårt i början så jag räknade med att han skulle behöva sänka farten. Sen såg jag hans rökmoln
Jag gjorde inte många missar under rejset. En dyr var när jag kom ut på gräset på utsidan. i en böj. Där tappade jag 1-2 sekunder till Janne. Jävligt onödigt.
Sista tio varven var jag helt lugn vad gällde soppan. Jag hade knappt tio liters marginal om jag körde uppemot min maxförbrukning. Dock var det sämre med framdäcken. Jag hade ca 20 i slitage vänster fram. Det var däcken som gjorde att jag tappade i varvtider sista tio varven.
Men när Janne kom ikapp körde jag väldigt defensivt. Och som sagt gjorde jag en skum sidoförflyttning på s/f-rakan och vi hade kontakt. Jag antog att Janne hade jagat som faaan och slitit hårt på däcken. Det var det som jag försökte utnyttja. Att han förmodligen inte hade tipptoppdäck. Så jag körde defensivt och det är möjligt att jag vad hård vid något tillfälle. Men jag tänkte inte släppa detta gratis. Men hade vi alla tagit det lugnt så hade jag haft jättesvårt att hålla Janne bakom.
Nu blev det istället en kraftig påkörning bakifrån. Jag var mest glad att jag redde ut sladden. Och att bilen kändes hyfsat ok. Sen andra smällen förstörde min bil. Tror fjädringen bak gick sönder. Gick knappt att köra rakt fram. I det läget tyckte jag mest synd om Henrik som jag låg i vägen för hela sista sektorn när jag försökte baxa ett stycket trasigt GT40 över mållinjen.

Jag vet inte exakt hur mycket soppa jag hade kvar. Men jag tror det var uppemot tio liter.
Och tack Roger J för din post. Skönt med lite stöd

Hoppas du förstår vad jag menar.
Synd om Tobias också
Tack för denna säsong. Ses nästa.