Ett riktigt skönt lopp, med riktigt fin placering i tröttbilen! Sjukt nöjd!
Kvalar över egen förväntan direkt från början! Kunde lika gärna gått och fikat resten av kvalet, men ville iallafall kolla om jag kunde komma i närheten, men det gick förstås inte

Mjukast möjliga dunlop white gick faktiskt att köra som kvaldäck, men det var nog lite gränsfall. Utvarvet fick bli rätt lugnt.
I starten så passerade förstås ett gäng GT och Emanuelson i 906/8, men förvånande nog hängde jag med rätt bra i den ordentligt tankade påssjen med lite hårdare sulor.
Var till och mer nära nog att tappa lite fart i kurviga partiet, vilket straffade sig brutalt på rakan förstås, så Roger Jansson hann ifatt och förbi.
Han var lite överallt framför mig, så det kändes säkrare att försöka komma om och ligga framför igen

Ärligt så stack jag in nosen mest överallt tills jag fick plats nog att passera... Inte så snyggt egentligen. Nån slags långsam virtuell dajmbombning liksom. Men väl förbi igen så skärpte jag till mig och körde eget tempo och kunde bygga lucka!
Därefter var det mest att hålla sig så nära GT40-kopplet och Emanuelsson man kunde, och det gick över förväntan!
Tommy och jag kämpar oss ifatt Härnvi, som verkar börjar få problem med understyrning i dunderklumpen, så vi båda kan ta oss förbi med nått varvs mellanrum, när Härnvi inte riktigt klarar hålla bilen på banan. Såg rätt frustrerande ut just då! Blev bilen bättre eller värre sen Härnvi?
Riktigt kul jakt Tommy förresten

Mot slutet av loppet pressar vi oss så sakteliga ifatt även Ershede... 906 drog inte mycket däck, och den gick riktigt kvickt mot slutet när man väl började lätta ur badkaret med soppa man var tvungen att släpa på!
Tommy passerar Ershede på en ytter i de lite snabbare kurvorna - mycket snyggt

Jag har egentligen inget hopp om att komma om, då jag ändå vet att jag blir passerad på rakan om Ershede är nära, men på sista varvet får jag en alldeles klockren utgång i den där skarpa toklånga högern och bestämmer mig för att satsa fullt sista snutten och pressa lite!
V4fabrikare skrev:
Jag är en idiot sitter o tittar i backspegeln

in i sista sväng.
Snacka om att stresstaktiken gick över förväntan!
Yes jag erkänner: jag kacklade rått i bästa "evil scientist" style när du missade bromspunkten
V4fabrikare skrev:
Det hade nog varit bättre med hårdare däck, tre varv kvar blev de radikalt sämre.
Mmm, märktes att ni tappade tempo lite ... Inga såna problem i 906

TopSwede skrev:
men den jag valde har....

....Goodyear-däck. Jag har ingen erfarenhet av dem. När jag nämner "Goodyear" för teamets däckexpert hör jag hur han flämtar efter luft vilket inte är ett bra tecken. Sen säger han "Det positiva är att de är hala hela tiden"
Goodyears är lite skummare, men en fördel är att de går sjukt kallt: även i dessa förhållanden kunde man satsa benhårt och hända hålla tempen i schack... Och slitaget är rejält lågt! ... men jo, själv gick jag över till dunlop ska erkännas

Delvis för att jag hellre körde en 906:a utan de där små winglet:arna i fronten.
TopSwede skrev:
Tänkte byta precis när Prac bytte till Kval, men hade ingen lust att joina under kvalet. Jaja. Var bara 2-3 sekunder långsammare per varv med Crapyear-däcken på.
2-3 sekunder jämfört med 906/8 eller jämfört med vanilj 906 med andra däck? Jag kan inte tänka mig att du tappade 2-3 sek på bara däcken?
Får man ordning på dem och man får upp dem i vettiga temps, så tror jag inte skillnaden i varvtider mellan dunlop och GY är mer än nån halvsekund... (åtminstone inte på GY vs Dunlop i vanilj 906:an)
Och E i sig verkar inte vara så himla mycket snabbare än vanliga 906 när jag testat förut.. Kanske nån halvsekund till sekund? Steget till 906/8 är definitivt större!
...
Stabil seger Henrik