Aktuellt datum och tid: 17 jan 2018, 08:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: S19, Vad gör vi till hösten?
InläggPostat: 06 jun 2015, 11:21 
Veteran
Användarvisningsbild

Delar av sommaren får användas åt funderingar, diskussioner och tester inför nästa säsong. Som jag ser det har vi flera möjligheter som alla har sin "if;s and but;s" Här är lite av mina tankar:

Bild
Köra på med GTR2/PnG3.1
+ Körkänslan är fortfarande bra
+ Utbudet av bilar och banor är enormt.
+ Vi kan plattformen, både server och klient
- Utdaterat utseende
- Krånglar mycket
- Begränsat intresse

Bild
Assetto Corsa
+ Ny teknik
+ Snygg
+ Verkar vara den nya favoritplattformen för moddare
- Oprövad online
- Okänd administration av resultat och server.
- Inga historiska fordon, förutom Lotus 49 och 98t, i standardutgåvan
- Steam

Bild
rFactor 2
+ Bygger vidare på samma teknik som GTR2/GTL
+ Mycket stora möjligheter för egen anpassning
+ Är tänkt som plattform för moddar
+ Delvis känd administration
- Ser ”gammal” ut.
- Några få historiska fordon i standardutgåvan
- Mycket stora möjligheter för egen anpassning (krånglig)

Bild
Project CARS
+ Snyggaste simmen(?)
+ Ny teknik
+ Utvecklat av delvis samma gäng som gjort GTR2/GTL
+ Ännu mer nytt innehåll utlovat
- Oprövad online
- Okänd administration av resultat och server.
- Begränsat innehåll av historiska fordon, mest sent 70-tal och 80-tal.
- Moddar?
- Steam

Bild
iRacing
+ I mina ögon den mest funktionella tävlingsplattformen numera
+ iRacing har ett gott stöd för organisation och administration av ligor
+ Fungerar nästan alltid utan problem, bara att hoppa in och köra.
- Nästan inget historiskt innehåll, bara Lotus 49 och 79
- Inga moddar
- Dyrare än andra alternativ

Inläggsrubrik: Re: S19, Vad gör vi till hösten?
InläggPostat: 06 jun 2015, 16:43 
Legend
Användarvisningsbild

Jadu, svårt val det där..
Den här säsongen hade ett par lowpoints pga småstrul och lågt deltagande, vilket fick mig skeptisk att forsätta som vi gjort.. Det är kanske dags för en nytändning?

Men ska vi byta gäller det att onlineplattformen håller, prestandakraven inte är helt åt h-vete, att det finns tillräckligt med kul bilar, och att folk faktiskt har spelet och vill köra.

tharnvi skrev:
[b]Assetto Corsa
- Inga historiska fordon, förutom Lotus 49 och 98t, i standardutgåvan

Men Cobran då? :)

...

Iracing tycker jag inte har bilar som kvalar för en historic-liga... Möjligen en historic F1 liga då, men den är jag inte så intresserad av. Det lilla jag kört de historiska bilarna, så har jag uppfattat den som alldeles för svårkörda för att det ska vara görligt att rejsa dem online.
Synd, för som Tobias är inne på, så är ju allt runt om väldigt väl förberett.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 06 jun 2015, 19:07 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Om tävlingsdagar funkar för mina övriga åtaganden så är jag intresserad av att köra Assetto Corsa eller möjligen rF2.

InläggPostat: 06 jun 2015, 19:28 
Veteran
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Men Cobran då? :)

Cobran är klassad som en mod enligt http://www.assettocorsa.net/officially-licensed-cars/
Men det finns redan många trevliga historiska bilar som moddar eller moddar under utveckling till AC. En som är spännande är denna:
http://www.virtualr.net/drm-revival-ass ... view-video
Om bara det gick att få bort de löjliga fotoblixtarna som AC använder som backfire....

InläggPostat: 06 jun 2015, 22:28 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Jag har nu kört 2 "omgångar" (12 race - 8 räknas) med iRacing. Radikal har jag kört sedan jul och IMSA med Hondan endast 8 race. Radikal är på 25 min och IMSA 45 min + några 70 min. Jag fortsätter året ut med iRacing för det finns flera möjligheter till race om tiden inte passar och blir det ett sämre race kan man köra ett nytt. :mrgreen: I Radikalserien kör vi i Team Pegasus med samordnad träning :D och race och i IMSA-serien kör jag själv. Jag var motståndare till iRacing när det startade p.g.a. kostnaden, men nu har jag ändrat mig för du får ett färdigt paket som fungerar och utvecklas hela tiden!! 8)

InläggPostat: 07 jun 2015, 14:05 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Jo, det är svårt detta. Jag har haft problem att få till det med bilval detta året - för många bilar att välja på, och för lite ork till testning i förväg.... men ja det är ju jag det :?

1) jag skulle vilja se en serie med fritt bilval, kanske en serie där man man måste använda valbara bilar i minst X race... men igen antal bilar bör inte vara för stort och de bör vara någelunda balanserade de man kan välja mellan.

2) Kanske går att införa nån typ av viktstraff för de som ligger i topp - istället för att "straffa" med sämre bil.

2) likså ser jag gärna att man använder enbart en bana samma kväll. Igen, det där med träningen...

Sen vilken SIM; AC, rFactor2 kan jag nog själv tänka mig. Vettja hur det ser ut med Game Stock Car... är nog sämre där med moddar... Jag kör ju själv en hel del iRacing (GT3), just för att det bara fungerar... Men just historicsbilar är det ju lite ont om där...

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 07 jun 2015, 14:08 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Kom ju på att Raceroom (R3E) står ju på startlinjen nu oxå.... de har ju precis lanserat dedicated server.

Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5

InläggPostat: 07 jun 2015, 14:16 
Legend
Användarvisningsbild

En bana per kväll räcker, håller med där :)

Viktstraff är jag kluven till: vissa bilar blir så otrevliga när man lassar dem över en viss gräns. Det kanske var värre i GTR2, men vissa bilar tenderade att bottna överallt till sist tex.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 07 jun 2015, 17:35 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

För mig är hela grejen med denna liga de historiska bilarna. Och även om jag även gillar en del modeller ända in på 80-talet så är det just de befintliga modellerna i GTL/P&G som träffar mig mitt i hjärtat :D Att P&G dessutom har förbaskat skön körkänsla fyller bara på med superlativer från min sida :D

Utan historiska bilar så ser jag ingen större mening med denna liga, då finns det ju redan en massa andra ligor?

Det begränsade intresset är lite tråkigt och jag har själv inte varit 100-procentig de senaste säsongerna men det förändrar inte mitt intresse i denna liga. Samma med det krångel som stundtals varit, lite tråkigt men det förändrar inte mitt intresse i denna liga. Utdaterat utseende saknar helt betydelse för min del, det räcker med råge och blir över för mig.

Jag köpte faktiskt Assetto Corsa för ett bra tag sedan och det verkar ok. Har inte kört så väldigt mycket och jag har haft lite svårt att få setuperna att funka men man får väl ge det lite mer tid. Däremot så lyser ju de historiska bilarna(förutom Lotus 49) med sin frånvaro :(

InläggPostat: 07 jun 2015, 19:32 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Jag köpte faktiskt Assetto Corsa för ett bra tag sedan och det verkar ok. Har inte kört så väldigt mycket och jag har haft lite svårt att få setuperna att funka men man får väl ge det lite mer tid. Däremot så lyser ju de historiska bilarna(förutom Lotus 49) med sin frånvaro :(

... och Alfan och Cobran :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 07 jun 2015, 21:16 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Scorpio skrev:

... och Alfan och Cobran :)

Hmm..öppnade spelet för första gången på bra länge och ser att det finns några nya bilar. Varav vissa är märkta Dream Pack vilket tydligen är något man måste köpa till.. Handen på hjärtat så ser jag inte direkt några bilar som får mitt hjärta att slå volter till den milda grad att jag är beredd att ta fram plånboken. Nåja, kanske kommer det nå´t nytt pack i framtiden som får mig att ändra uppfattning. Vi får hoppas det :)

InläggPostat: 07 jun 2015, 21:31 
Veteran
Användarvisningsbild

Vi får testa lite AC med Cobra och Alfa så får vi se om det kan vara något för en ny säsong. Jag bor tydligen i någon form av teknikskugga så vettig anslutning till Internet är inte att hoppas på i den närmaste framtiden trots inlämnad beställning. Har kvar ADSL och koppartråden än så länge men snart vill de nog ta bort den med. Därför kan jag inte ställa upp med en stabil server i dagsläget men kanske någon annan kan?
Här finns en guide:
http://www.racedepartment.com/threads/m ... ver.87334/

Eventuellt kan jag testa lite med ett begränsat antal klienter om ingen annan är sugen på att köra server.

InläggPostat: 08 jun 2015, 16:56 
Veteran
Användarvisningsbild

Png3.1
Fortfarande väldigt bra känsla och personligen kan jag mycket väl tänka mig att fortsätta med denna mod. Fast det negativa är ju att det är så väldigt få startande :-(

Assetto Corsa
Min personliga favorit av de program jag provat. Härlig körkänsla. Tyvärr för få historicbilar än så länge. Kul om vi kunde testa enligt Tobias förslag :great:
Obizz har en server som jag kört på utan några nämnvärda problem.

rFactor2
Helt OK program, även om jag hatade Hondan vi använde i G.I.R.L :-(
Verkade inte helt lätt att administrera, även om Henric var skicklig bakom serverspakarna.

iRacing
Gillar inte att "allt" skall betalas hela tiden (pensionär som man är).

Project Cars
Har inte provat.

Raceroom
Provat för ett år sedan, men även här är det ju betalningar involverade.

InläggPostat: 08 jun 2015, 18:53 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Ainisse skrev:
iRacing
Gillar inte att "allt" skall betalas hela tiden (pensionär som man är).

Jag hade samma åsikt, men jag har lagt rätt så mycket pengar på "simmar", som nu simmar omkring till ingen nytta. Jag har nu betalat ca: 3 300 kr sedan jul och då gäller licensen till mars 2016, men nu har jag det mesta. Kollade nu för att köra två serier över sommaren och det blir 35 $. Eftersom jag nu gillar iRacing så stannar jag kvar här t.v. :mrgreen:

InläggPostat: 11 jun 2015, 20:53 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Därför kan jag inte ställa upp med en stabil server i dagsläget men kanske någon annan kan?

Jädra bök att sätta upp alltså.. just att välja vilka bilar som som får vara med... :twisted: Men jag har en server uppe o snurrar (tror jag). Bör hittas med namnet SSR Historics om ni vill se om det lirar. Vore kul o höra om det går att komma in och så...

Just ja - detta är en Assetto Corsa.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme