Aktuellt datum och tid: 20 okt 2018, 14:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 31 okt 2014, 00:08 
Legend
Användarvisningsbild

906/8 är rätt baktunga tror jag, så det är nog inte orimligt att de blir lite varma bak...
De är väl mittmotor, men känns ibland lika mycket som svansmotor :)
Jag vill minnas att 906:orna är håriga över höjdskillnader: om bilen lättar lite så tenderar den att överstyra som f-n vid landningen. Vet inte om det är ett problem på den här banan dock :) Undvik kerbs också om jag minns rätt.

Tänk på att den drar soppa som värsta jänkarbilarna. (åtminstone gjorde den det)
Kontrollera förbrukningen. Lita aldrig på prognosen!
Motorn kan vara lite känslig också vill jag minnas. Tempen kan gå hög, och man kan nog även varva sönder den om man pressar hårt.

Green däck låter nästan lite onödigt hårt. Nästan så jag misstänker du sladdar för mycket :)
Tempsen behöver förstås hållas i schack för greppets skull, men slitaget är försumbart så en sak mindre att oroa sig över :)

I rätt händer är 906/8 en raket! Inte lättkörd, men extremt liten och lätt, vettigt grepp, lågt luftmotstånd, och rätt rejält med pulver för den storleken på bil.
Den borde vara rätt påtagligt snabbare över varvet än vissa av de andra bilarna, så man borde kunna köra den med vissa marginaler och ändå hänga med.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 31 okt 2014, 11:33 
Veteran
Användarvisningsbild

906/8 är inte helt lätt att köra riktigt fort med. Precis som Roger skriver så finns det potential i överflöd men den är nervös under inbromsning och man måste köra riktigt fort där den har övertaget för att hänga med Fordar och Chevor, som har mycket mer rå kraft, på rakorna. För mig är den inte det snabbaste valet på denna bana men den hänger med i toppen. Jag tycker det är lättare att köra lite långsammare i kurvorna och ta igen det på rakorna med en fet V8. höga 1:28 än så länge med några av raketerna rakt fram.

Om man vill ha en riktig utmaning så kan man testa Ford GT40 MkII. Den drar iväg som ett spjut ut på rakorna men svänga eller bromsa, det vill den inte. :shock:

InläggPostat: 31 okt 2014, 13:45 
Legend
Användarvisningsbild

Ah, är det mycket rakor på banan? Jag har ju inte provat den än :oops:

Isåfall kan det bli jobbigare med 906/8 kan jag hålla med om... Man ska ju rejsa mot andra bilar också, och det är lättare att köra om på rakorna än i kurvorna...

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 31 okt 2014, 16:26 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

En bra setup som man trivs med gör skillnad som natt och dag på dessa bilar. Men det är tidsödande och kräver förstås engagemang och kunskap. Personligen tycker jag det är väldigt givande att lägga några timmar på det även om jag inte riktigt har den tiden för närvarande. Tur man har en del gamla setuper att använda :)

Om man inte kan och/eller vill lägga tid på det så finns det setuper att ladda hem från nätet också. Eller om det är någon specifik bil man vill ha hjälp med så finns det säkert snälla forumkompisar som bjuder på det :)

InläggPostat: 31 okt 2014, 17:03 
Legend
Användarvisningsbild

Ja, vi körde väl lite 906 förra eller förrförra säsongen, så nån kanske har en alternativ 906/8 setup du kan prova?
(jag körde vanliga 906 i nått lopp vill jag minnas, men är osäker på om den setupen går att lyfta rakt över)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 31 okt 2014, 20:46 
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

Ja, tack är det någon som har en setup att testa är jag så klart intresserad, men jag ska kolla nätet också, men nu är det dags för lite mer träning. Ska prova mjukare däck.
oj 1:28. tror att jag måste komma ner till minst 1:30 om jag ska vara med på racet, 10 dgr kvar.
Hoppas kunna kapa ett par sekunder till idag.
Nu kör vi.

/DC

InläggPostat: 31 okt 2014, 22:11 
Legend
Användarvisningsbild

Haha, vad är det för galenskaper till banor du hittar Härnvi? :lol:
Det här är ju mer två dragstrips med lite småvägar och avlysta korsningar emellan... Och massa farliga pinnar vid sidan av vägen i tuffaste inbromsningen.
Kommer bli ett brutalt rejs :hide:

...

Jag har provat nåra bilar...
Mclaren M1A kändes primitiv och lite klumpig, och jag har svårt att få känsla för den..
Låser inner fram hysteriskt i inbromsning. Plogar och understyr alltsomoftast, men så vips kommer bakvagnen tvärt vid gas eller vid för stressade uppväxlingar.
Toppfarten är inte speciellt hög, men kurvgreppet och den totala bromskraften verkar över medel, plus att accet i lägre hastigheter inte är fy skam.
Totalt är den hyfsat snabb över varvet om man får till den, men det är inte direkt enkelt, och inte heller egentligen direkt kul tyckte jag. (men här är vi väldigt olika!)

Corvette C2 L88 coupe är sitt gamla vanliga sladdiga jag... Viftar med baken vid minsta provokation! Rätt snabb rakt fram, men bromsarna verkar inte palla trycket. Jag har inte så jag kan se bromstempsen, men jag tror den hinner överhetta en hel del under bara en kraftig nedbromsning! Det går att hitta balans i den, och den är rätt kul, men jag fick inte riktigt tempo i den.

GT40 mk2 är ett riktigt monster! Inte mycket till bromsar, och lite seg "handling" som gör att bilen känns nästan dubbelt så tung som den är... Greppet är inte någon höjdare, och den fyrpetade lådan är en begränsning, men jösses vad motorn drar, och bilen är hal och snabb rakt fram! :shock:
När man slår i tvåan blir den nästan trött... Men från när den börjar ta varv på tvåan hela vägen mot toppfart så är den helt hysterisk :)
Varvtiderna är ojämna och det var riktigt svårt att lära sig att få runt bilen utan att totalkrascha, men de snabbaste varven är rätt snabba!

906/8 är inte värd sin ranking på den här banan i mina händer åtminstone. Den kommer inte iväg snabbt nog på rakorna då acc+toppfart är för låg , den bromsar inte bra nog för att vara en så liten lätt bil, och det finns inga vettiga kurvor att ta igen tid på.
Med klockren setup och rätt förare kanske den är "värd priset", men jag är tveksam.
(Det finns andra bilar som till och med jag har "råd" med som är snabbare över varvet enligt min snabba test idag...)
Slitaget är lågt och förbrukningen hög, så den lär bara gå snabbare och snabbare över loppet dock :)
70-30 bromsbias låter alldeles för långt fram. Jag tror jag körde typ 55/45 eller åtminstone klart under 60/40.
Gula däcken höll vettiga arbetstemps för mig vill jag minnas.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 nov 2014, 09:49 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Setuper är ju personliga och passar inte alltid alla men om så önskas bjuder jag gärna på mina. Tyvärr har jag ingen setup till Porsche 906/8 då jag inte kan komma ihåg att jag kört den i P&G 3.

Testade för övrigt lite med min tilldelade Lola. Det bidde 1.25 nå´nting men det finns nog lite att ta av både förare och setup. Fast jag kommer förstås inte att köra den bilen :mrgreen: :wink:

InläggPostat: 01 nov 2014, 09:58 
Veteran
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Mclaren M1A kändes primitiv och lite klumpig, och jag har svårt att få känsla för den..

Precis vad den är. Bruce första försök att få till en bil för CanAm. En låda med fyra hjul och stor V8;a.

Scorpio skrev:
Det bidde 1.25 nå´nting men det finns nog lite att ta av både förare och setup.
:jawdrop:

InläggPostat: 01 nov 2014, 14:48 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Har nu testat "min" bil också. Den F1-baserade maskinen får kämpa lite med det betydligt tyngre sportvagnschassit. Och den var inte lätt att hantera, men efter en del pillande på setupen lugnade den ned sig. Men det går kring 2 sek långsammare än med Lolan..

InläggPostat: 01 nov 2014, 18:46 
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

Ahhhhhhhhhh. så frustrerande är nere på höga 1:30. Arbetar för att hitta tiondelar när jag borde hitta sekunder!
906 är lite nervös i inbromsningarna försöker lugna den med att ändra fjädring.
Är det någon som har tänkt att köra på servern ikväll? Tänkte kolla på era spårval :P
Tror jag missar mycket tid vid utgångarna.

Ps, såg att det blir 31 varv, betyder det att alla måste planera ett depåstopp för tankning?
906 klarar 28 varv på full tank, enligt prognos.

/DC

InläggPostat: 01 nov 2014, 18:51 
Veteran
Användarvisningsbild

Prognosen stämmer inte. Jag är säker på att 906/8 klarar racet utan full tank.

InläggPostat: 01 nov 2014, 18:52 
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Prognosen stämmer inte. Jag är säker på att 906/8 klarar racet utan full tank.

Ok perfekt.

InläggPostat: 01 nov 2014, 20:57 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Fantomen skrev:
Ahhhhhhhhhh. så frustrerande är nere på höga 1:30. Arbetar för att hitta tiondelar när jag borde hitta sekunder!
Är det någon som har tänkt att köra på servern ikväll? Tänkte kolla på era spårval :P

Ps, såg att det blir 31 varv, betyder det att alla måste planera ett depåstopp för tankning?

/DC

1: 30, inte så illa kanske ? kört en tio varv nått, 1:33 som bäst, jag kommer inte å hitta tre sek till med Cobran, blir till o prova andra bilar, om det finns någon bättre som jag får köra

InläggPostat: 01 nov 2014, 21:18 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

arne bertilson skrev:
Fantomen skrev:

/DC

1: 30, inte så illa kanske ? kört en tio varv nått, 1:33 som bäst, jag kommer inte å hitta tre sek till med Cobran, blir till o prova andra bilar, om det finns någon bättre som jag får köra

Ja har provat ut en åt dig, GT40 men Du får ej ta den gula den har jag.
Så kan Vi fajtas igen. :b5:
Jag är under 1,27. :b1:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme