Aktuellt datum och tid: 23 sep 2018, 17:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstrecke)
InläggPostat: 28 okt 2014, 22:58 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Förare..................Bästa bil
Roger Wennstrom..........McLaren M1A
Magnus Ershede..........Chevrolet Corvette Grand Sport Roadster
Simon Bjorklund..........Chevrolet Corvette Grand Sport Roadster
Henrik Persson..........Porsche 906 LangHeck
arne bertilson..........Shelby Cobra 427 Roadster
Ainis Noritis..........Porsche 906
Mattias Norling..........Ferrari 312P
Tobias Harnvi..........Ferrari 312P
Bengt Lundberg..........Ferrari 312P
Roger Jakobsson..........Porsche 906E
Jan Nordin..........Lola-Chevrolet T70 Mk.3B
Anders Borsen..........Ford GT40 MkI Gulf
Modig Karl..........Ford GT40 MkI 289
Clifford David..........Porsche 906/8
Westlin Peter..........Porsche 906/8

Det finns även ett antal bilar med sämre klassning att byta ner sig till för den som önskar:
Ford GT40 MkII
Chevrolet Corvette C2 L88 Coupe
Chevrolet Corvette C3 L88 Hardtop
Chevrolet Corvette C2 L88 Roadster
Shelby Daytona Coupe
Chevrolet Corvette GrandSport Coupe

Som vanligt är tilldelningen preliminär tills tiden för protester gått ut.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Senast redigerad av tharnvi 29 okt 2014, 23:33, redigerad totalt 4 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Dessauer Rennstrecke
InläggPostat: 29 okt 2014, 13:43 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Noterar att det är ett problem med den dedicerade servern och denna bana/bilklass. Eventuellt får det bli ett banbyte igen men jag skall bearbeta felet någon dag till innan jag ger upp.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Dessauer Rennstrecke
InläggPostat: 29 okt 2014, 23:23 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Dessauer Rennstrecke får lämna och vi får flytta racet 50 mil åt sydost till Karlsruhe. Där finns en landsvägsbana med samma karaktär, lite landsväg och lite autobahn. Varvet är något kortare så vi får köra 31 varv i racet.

Banan, tillsammans med en ljudfix till Ferrarin, finns att hämta i denna patch.

Biltilldelningen har rättats till. Eftersom Karl och David inte startade i det andra racet så kan de inte få köra jokerbilen. Den tillfaller istället Anders.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Dessauer Rennstrecke
InläggPostat: 29 okt 2014, 23:25 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
gtr3.swedishsimracers.com är uppe för test och träning. Vi väntar på att Nicke skall starta om gtr4 som hängde sig när jag försökte ladda den gamla banan.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 09:22 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
Nu har Nicke startat om gtr4.swedishsimracers.com så nu är även den tillgänglig för träning.

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 19:32 
Offline
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 okt 2014, 17:18
Inlägg: 14
Hej igen.

Så jag har börjat träna både bana och bil, inte lätt med dessa bilar, får inte riktigt grepp om dessa, i dubbel bemärkelse :-). sladdar runt för mycket.

På dessa bilar vilken inställning är den bästa att börja med? Däck och däckstryck?
Jag har lite svårt att få värme i framdäcken(70 grader) medan bakdäcken är runt 100-110 grader.

En stor skillnad verkar också vara varvvilligheten på dessa gamla bilar, kan tänka mig att det är en stor skillnad att köra med 3 pedaler och kunna hålla varvet upp, men hur stor skillnad? Är det förutsättning att kunna vara med och tävla? eller vad säger ni?

Har tidigare bara spelat race 07 (STCC,WTCC, GT Evo).
Det var några funderingar, men nu är det dags att köra en tank till på banan.

/David Clifford


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 20:02 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 dec 2006, 20:26
Inlägg: 2603
Ort: borås
Gamla bilar ska sladda :D det är det som är kul, Pedaler, Jag använder bara två pedaler, koppling använder jag aldrig, dom tåliga bilarna fulgasväxlar jag, dom med känsliga motorer får man lätta lite på gasen vid uppväxling o möta lite med gas vid nerväxling, det finns autoclutch men jag tror ingen använder det. Blir bakdäcken så varma, välj hårdare blandning.

_________________
Arne Bertilson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 20:10 
Offline
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 okt 2014, 17:18
Inlägg: 14
hehe ok ut och sladdar, tack för tipsen. Ska testa nu. Ungefär vilka tider har ni på Karlsruhe Badische Strecke?
/DC


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 20:47 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 maj 2010, 17:54
Inlägg: 1234
Ort: Sundbyberg
Och för att få info om bilarna har jag roat mig med att skapa en liten webbisda för detta:

http://www.gno.se/pngv3/

_________________
/Mattias Norling
Team Backmarkers
Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 21:06 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 dec 2006, 20:26
Inlägg: 2603
Ort: borås
Fantomen skrev:
hehe ok ut och sladdar, tack för tipsen. Ska testa nu. Ungefär vilka tider har ni på Karlsruhe Badische Strecke?
/DC

Har inte kört nått, bara åkt runt o tittat på banan i två varv, vacker bana !

_________________
Arne Bertilson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 21:07 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 dec 2006, 20:26
Inlägg: 2603
Ort: borås
zaphman skrev:
Och för att få info om bilarna har jag roat mig med att skapa en liten webbisda för detta:

http://www.gno.se/pngv3/

:shock: Gisses va bilar :D snygt jobbat !

_________________
Arne Bertilson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 21:33 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12902
Ort: Norrtälje
zaphman skrev:
Och för att få info om bilarna har jag roat mig med att skapa en liten webbisda för detta:

http://www.gno.se/pngv3/

Fett :cool:
Hur hämtar du datat? Gör du det "maskinellt"?
Är vridkurvor, max hp, max vrid osv maskinellt uträknat?
Kan du få med däcksmärke/modell per bil också?

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 21:42 
Offline
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 08 maj 2010, 17:54
Inlägg: 1234
Ort: Sundbyberg
Nja, enkel extrakt från bilfilerna bara... Ett bashskript. Motorgrafen ligger som png... Så lite textmatchning bara.... Borde egentligen försöka fylla en databas (men har inte orkat). Skapar alltså en statisk sida bara. Sen lite jquery mobile för lite "dekorering" - filterfunktionen.

Men många bilar är det. Körde denna nu idag för S17... Tror det är närmare 400 bilar.

_________________
/Mattias Norling
Team Backmarkers
Gears: Windows 10, Asus Z97 Pro Gamer, EVGA SuperNOVA G2 750W, i5-4690K OC @4500Mhz, 16GB RAM, Asus GTX 980 TI STRIX, 3x27" Asus VE278Q, Thrustmaster TX wheel base, 599XX EVO 30 Alcantara rim, Ferrari F1 Italia rim, Fanatec CSP v3 pedals, Fanatec SQ 1.5 shifter, TH8RS e-brake, G27 with Leobodnar USB adapter and SRW-S1 as buttonboxes Passmark: 4717.5


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 21:50 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12902
Ort: Norrtälje
Fantomen skrev:
På dessa bilar vilken inställning är den bästa att börja med? Däck och däckstryck?
Jag har lite svårt att få värme i framdäcken(70 grader) medan bakdäcken är runt 100-110 grader.

Hmm, vilken/vilka bilar har du kört? Det varierar ju rätt mycket mellan bilarna..
Däckstemp brukar 80-90 grader vara optimalt, medan däckstryck beror rätt mycket på de olika däckstyperna så det är svårare att generalisera. Får man mitt-tempen på däcket nånstans mellan inre och yttre tempen så är man ungefär rätt ute i tryck i min erfarenhet.

Om du får så stor skillnad kan det var setup (inkl däck), körstil, eller bilen i sig som sätter gränserna.... Plus greppet i asfalten då.
Sladdar bilen mest överallt så kan du ju alltid försöka göra den mer understyrd via setupen, dvs styva upp fram eller mjuka den bak.. Kanske dra fram bromsbalans också tex?
Sätta hårdare däck i den ändan där det går för varmt funkar delvis, men det innebär också oftast däck med sämre grepp och då blir bilen sladdvänligare.. Kan bli en liten ond cirkel.
Sen är det lite körstil också: det lönar sig inte alltid att slänga över bilen max och bara "köra på bakdäcken" liksom, även om det är kul, och även om det är där jag oftast hamnar i nån mån :) Nån slags "four wheel drift" där hela bilen glider lagom är oftast snabbast...
Sväng in i god tid och låt framdäcken jobba lite också, beroende på bil och förutsättningar.


Fantomen skrev:
En stor skillnad verkar också vara varvvilligheten på dessa gamla bilar, kan tänka mig att det är en stor skillnad att köra med 3 pedaler och kunna hålla varvet upp, men hur stor skillnad? Är det förutsättning att kunna vara med och tävla? eller vad säger ni?

Mja alltså, koppling ger egentligen inga direkta fördelar, då det som redan nämnts går att plåga lådorna hur hårt som helst utan slit. Jag kopplar vid uppväxlingar numera, för att jag är van sen iRacing men jag skippar kopplingen och vänsterbromsar vid nedväxlingar. :oops:

I starten är det nog fördel med kopplingspedal misstänker jag, men annars är det marginell skillnad. Råkar man bogga ner på för lågt varv kan man förvisso slira till lite på kopplingen för att få lite rull på den, men är man skicklig kan man göra samma sak med en kopplingsknapp, och är man skickligare så sätter man sig inte i den sitsen :)
Även här är det intressant vilken bil du kör. Jag är lite osäker på vad grundproblemet för dig är?
Är det för långa slag mellan växlarna så den tappar allt varv vid uppväxling? (klassiskt exempel: att växla upp till fyran på corvetten)
Här är det viktigt att ändra final drive ratio rätt så du får lagom tätt mellan växlarna för bra acc, men utan att varva sönder motorn på längre rakor.
(många lådor får man bara ändra final drive, men vissa kan man ändra varje växel på)

Jag har inte kört veckans bana och bilar dock, så kan inte ge så mycket mer specifika tips...

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bilar till Karlsruhe Badische Strecke (Dessauer Rennstre
InläggPostat: 30 okt 2014, 23:16 
Offline
Gokartförare
Gokartförare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 24 okt 2014, 17:18
Inlägg: 14
Tack för tipsen.
Det börjar lossna lite.
Att köra utan autokoppling väntar jag nog lite till med, förstår vad du menar med att möta med gas -missade det några gånger. :arrow: :arrow: :arrow:

Fått lite mer ordning på utväxlingen och däckstemperatur bättre.
Jag kör porsche 906/8 med R7 green däck. 220 kPa bak och 210 fram.
Gjorde den lite styvare fram spring = 55nm och bias 70-30.

Nu är jag nere på runt 1:33-35 stabila varv.

/DC


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008