Aktuellt datum och tid: 19 jul 2018, 08:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SSR Historic GT S11 Race 8; 29/11, Lime Rock
InläggPostat: 30 nov 2011, 09:17 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Kul avslutning på säsongen för mig!

Det har varit en berg- och dalbana under hösten. Jag har haft fart för prispallen nästan hela tiden men det har inte gett utdelning.
Nu funkade det med snabbaste tid i träningen, kvalet och snabbaste varv i racet.

I träningen slutade jag köra när det började regna mer för att inte förstöra känslan.

Kvalet var det viktigaste i det här racet då det knappt går att köra om mer än en bil per varv på Limerock. Det roliga var att min långsamma Lotus var riktigt snabb på startrakan. Jag släppte bara gasen precis i slutet av backen, styrde in och började gasa igen. Det gjorde att jag var snabbare än de flesta bilar där. När jag inte kunde göra så utan var tvungen bromsa till, antingen för att jag hade annan bil framför eller för att jag mot slutet av racet behövde hjälpa framdäcken styra in, så tappade jag massor av tid. Jag minns inte så mycket från kvalet för jag var ganska fokuserad på att sätta en tid. Jag fick inte till flytet utan det blev ett bra varv följt av ett dåligt och så vidare. Tiden räckte förvånande till min första SSR-pole. Dock hade jag en sån där hemsk V8 med Simon Björklund i en Cobra 289 Coupé bredvid mig.

I racet tappade jag som väntat starten till Simon men ligger på som en igel. Bilarna bakom orkar inte hänga på och vi får några sekunders buffert till dem efter ett par varv. Jag har det vanliga racet i att det inte går att köra om för att banan är för smal där jag är snabb nog och jag blir frånkörd när han kan nyttja sina hästkrafter.

Efter några varv gör han ett misstag och kör brett in i T1. Eller så var han snäll och släppte mig. Jag var glad över att komma om då jag redan sett en del laggproblem på serven och var lite orolig för att ligga så nära som jag var tvungen att göra för att kunna pressa Simon.

När jag kom om så drog jag upp en lucka på några sekunder men fortsatte pressa för att ha en buffert på över tio sekunder. Den luckan la sig sen på ungefär 12,5 sekunder under några varv till varvningarna började. Efter att ha tappat några sekunder ökade ledningen till runt 15 sekunder. Varvningarna gick jättefint på den här kluriga banan. Jag hoppas jag var tydlig nog när jag ville gå förbi. Några varv senare märkte jag att Simon inte var kvar på andraplatsen och att det var över 30 sekunder till nya tvåan. Det var tråkigt se CObran stå i depån när jag passerade. Jag vågade dock inte åka på säkerhet utan var tvungen fortsätta pusha. Dels för att jag förmodligen skulle köra av vägen om jag softade, dels laggproblemen, ville slippa ligga nära någon bil en längre stund.

Drabbades också av lagget när jag kom i kapp tre bilar och det blev "synchronizing game" in i T1. Plötsligt blev alla osynliga och jag släppte av gasen. Det hjälpte inte utan jag blev inblandad i lite krångel och snurrar ut på gräset med lite plastskador. Förlorar några sekunder men inget stort problem. Tror det var i samband med det jag varvade Tommy Emanuelsson. Eller så var det en annan gång. Tror det var när du hade krockat i T1 i alla fall Tommy.

Jag tappade lite fart mot slutet då greppet försämrades. Kommer i kapp Roger Wennström och funderar på att låta honom köra i mål utan att varva honom som tack för att han lät bli att varva mig i ett race tidigare på säsongen, men han släpper mig och jag kör om.

Jag går i mål och vinner mitt första SSR-race med en segermarginal på 45 sekunder och ha lyckats varva alla utom tvåan och trean samt satt racets snabbaste varv. Jag måste nog köpa mig en Lotus.

Den här säsongen har passat mig bra på så vis att jag haft samma bil hela tiden. Jag kan inte lägga så mycket tid på att träna så när jag väl lärt mig bilen var det mest en fråga om att lägga några varv för att lära mig banorna. Jag tycker det är roligare än att behöva lära mig både bilar och banor till varje race. Fast jag skulle kunna tänka mig en säsong som bara körs på Nordschleife med olika bilar varje gång. Även om jag inte är en höjdare på den banan precis, men det vore intressant.

Om jag kör nästa säsong med det "gamla" bilvalssystemet så kommer jag sannolikt inte vara så snabb utan vi kommer se de gamla vanliga i topp hela tiden. Men det blir säkert kul att köra i alla fall. :)

Det var för övrigt en intressant höst med min körning i Bedford som höjdpunkt. Caterham 7 Superlight som jag körde där kunde jag applicera ungefär samma körteknik på som för Elanen. Fast Elanen var ju inte lika vild förstås. (För de som inte sett ombordfilmerna från Beford så finns de på min blogg www.dark.se )
Får se om jag kan hitta en riktig körning nästa år med min färska racelicens i fickan. Det är ju lite mer ekonomiskt med simracing... ;)

Tack för det här året! Särskilt tack till alla admins som driver det hela. Heja Lotus!

InläggPostat: 30 nov 2011, 10:41 
Veteran
Användarvisningsbild

För mig gick det ungefär som väntat. Dock lyckades jag på egen hand komma före både Kaj och Nord :b2:
Hade väl 2 liter soppa kvar efter 42 varv (tack för artt jag blev varvad) och vänster fram var både rött och i princip slut.
Även jag råkade ut för hackande bilar och konstigast var, att trots att ingen bil fanns i min omedelbara närhet, blev det plåtkontakt i näst sista kurvan :shock: , fast det hände inget som tur var. Ingen avkörning idag, men inte tillräcklligt bra tempo.

ALDRIG MER ALFA (om jag kan undvika det)!

Grattis podium och totalsegraren och tack till främst Tobias, som sköter detta på bästa sätt!

InläggPostat: 30 nov 2011, 11:55 
Legend
Användarvisningsbild

Sjostrand skrev:
Jag går i mål och vinner mitt första SSR-race

Man får gratulera :party:
Jag minns min första och var barnsligt lycklig över den :D

InläggPostat: 30 nov 2011, 12:28 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Brack skrev:
Sjostrand skrev:
Jag går i mål och vinner mitt första SSR-race

Man får gratulera :party:
Jag minns min första och var barnsligt lycklig över den :D

Ja grattis :D

InläggPostat: 30 nov 2011, 20:09 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Ber att få tacka Admins - med Tobias i spetsen - för att roddat ännu en säsong! :bowdown:

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...

InläggPostat: 01 dec 2011, 15:25 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Tack Admins för en bra genomförd säsong :b5:

Jag var väldigt förtjust i att ha samma bil, men det kanske beror på bilen. Är det någon som har replayfil från Lime Rock?

InläggPostat: 01 dec 2011, 16:38 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Erix skrev:
Ber att få tacka Admins - med Tobias i spetsen - för att roddat ännu en säsong! :bowdown:

:yup: :D :D :D :D :D :D :D :D

InläggPostat: 01 dec 2011, 19:32 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

arne bertilson skrev:
Erix skrev:

:yup: :D :D :D :D :D :D :D :D

Dito!

MVH Simon

InläggPostat: 01 dec 2011, 19:53 
Veteran
Användarvisningsbild

Knalle skrev:
Tack Admins för en bra genomförd säsong :b5:

Jag var väldigt förtjust i att ha samma bil, men det kanske beror på bilen. Är det någon som har replayfil från Lime Rock?

Har länkat upp den på SLS nu.

InläggPostat: 02 dec 2011, 19:09 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Tittade nyss på reprisen :shock: .

Efter 2/3 delar av racet laggade det till ordentligt!
Jäklar vad Jag och Ferrarin framför krockade, undrar om det var Scorpio som jag körde på gång efter annan, som en hammare mot kofångaren :) .

Sedan sitter däcket på Cobran en halv meter ovanför sin ordinarie position..Som sagt allt var OK i depån, inget att laga :x .

Om jag inte tänkt tidigareatt något sådant kan hända, i min fajt med racets vinnare laggade det till ordentligt i backspegeln..
@Sjöstrand: Ja jag gav mig nog lite lättvindigt, det kändes inte som ett läge för close racing :wink: , Grattis till segern !
Helt klart du var snabbast , grym körning!

Visste inte riktigt om det hade betydelse om jag var på banan sedan eller inte för poäng utdelningen, sorry om min bil störde resten av racet.

Med minsta möjliga marginal fick jag sedan total segern , 1 poäng :shock: , bra fight Henrik!

Pierre och Björkman hade mer att ge under hösten synd att det strulade för Robert anslutningsmässigt och att Pierre inte kunde köra alla race pga jobb.

Vi syns nästa säsong förstås, och än en gång Tack admin med en Guldstjärna till Tobias!

MVH Simon

InläggPostat: 02 dec 2011, 19:24 
Veteran
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:
Sedan sitter däcket på Cobran en halv meter ovanför sin ordinarie position..Som sagt allt var OK i depån, inget att laga :x .

Detsamma hände Pierre när han körde av i ledning på Machverk. Däcket kan dock "komma ut" igen om man fortsätter köra. Följ Pierres färd till mål på sista varvet på Machverk så ser ni att han får ner alla fyra i asfalten till slut.

InläggPostat: 02 dec 2011, 19:36 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Ja just ja, men på den här smala banan var man rejält i vägen, speciellt vänsterkurvorna var knepiga :) .

/ MVH Simon

InläggPostat: 02 dec 2011, 19:47 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Simon Björklund skrev:

Detsamma hände Pierre när han körde av i ledning på Machverk. Däcket kan dock "komma ut" igen om man fortsätter köra. Följ Pierres färd till mål på sista varvet på Machverk så ser ni att han får ner alla fyra i asfalten till slut.

Hm. Pierre låg två, för det var jag som stressade honom. Jag föll på eget grepp och strax därefter Pierre. Simon var ju redan "borta som en avlöning". :D

InläggPostat: 02 dec 2011, 20:35 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Det hade du rätt i Bengt, minne som en guldfisk för min del :roll: .. :P

/ MVH Simon

InläggPostat: 02 dec 2011, 20:52 
Legend
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:
Med minsta möjliga marginal fick jag sedan total segern , 1 poäng :shock: , bra fight Henrik!

Pierre och Björkman hade mer att ge under hösten synd att det strulade för Robert anslutningsmässigt och att Pierre inte kunde köra alla race pga jobb.

Hehe, jo det blev en ganska spännande och oförutsägbar säsong när det gäller resultaten ändå!

Först innan säsongen började trodde jag nog rätt mycket på Pierre: rätt man i rätt bil tycktes det mig, men då visste jag ju inte att han skulle missa en del lopp. (plus att han kanske inte fick allt att stämma till 100% denna säsong?)

Sen när Robert började härja med sina tider på servern, så trodde jag nog han låg bra till! ... men de tidiga uppkopplingsproblemen satte ju stopp för det. :?
Ska klart bli intressant att se hur det blir nästa säsong om Mobius är med igen från början :)

Sen kom John och började dra upp tempot rejält på en del banor, och då trodde jag nog det kunde räcka långt... Men mycket oflyt i den buffliga trafiken (och i en fjäderlätt bil) satte käppar i hjulen. Lotusen må vara snabbast över varvet (och speciellt över loppet) på många banor, men det kan vara tuffare än man tror att köra en bil men som är långt från snabbast i starten eller på rakorna.

Till sist blev det de ärrade veteranerna som slogs i en guldfajt som blev oviss in det sista 8)

Själv bara tuffade jag på - oftast i luckan mellan cobror+lotusarna och resten av fältet - och tjänade in lite på andras olycka :twisted:
Blev några trevliga fajter dock, och en värdig ärkefiende i form av Knalle i Lotusen :)

She is as easily mine
As she is yours

Senast redigerad av Roger W 02 dec 2011, 22:54, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme