Dan Segolson skrev:
Nu kom trådarna inte upp på söndagen, dom kom upp på lördag kväll efter att vi diskuterat ev effekter av ösregn.
Hoppsan, jag hände för ovanlighetens skull inte på forumet då, och såg fel på datumet.
Dan Segolson skrev:
Att få veta väder lördag kväll som ska gälla tisdag kväll är väl ändå inte någon vansinnig förändring mot tidigare säsonger?
Inte vansinnig... Men jag vill minnas att vi för ett par säsonger sen oftast hade tiderna redan torsdag, och i mer än 90% av fallen skulle jag vilja säga vi hade tiden innan man kom hem från jobbet fredag. Det är en rätt så signifikativ skillnad tycker jag.
Det krävs inte speciellt många andra engagemang för att en lördagkvällsprognos innebär att man knappt hinner testa innan tisdagsrejs.
Dan Segolson skrev:
Att gå så långt som att kalla det farligt tycker jag är en rejäl överdrift faktiskt.
Det finns absolut ingenting som hindrar förare från att offline prova på olika vädertyper mellan dom olika racetillfällena om man vill vara extra förberedd.
Jag trodde poängen med prognosen var just man inte skulle behöva testa vartenda potentiell tänkbart väderleksförhållande innan rejset?
Dan Segolson skrev:
Om det nu är rent farligt med regnväder som annonserats tre dagar i förväg, då kan vi skippa hela changeable, redan där kan du ju få en prognos som säger regn och upptorkande. När du kör kan det växla från duggande till kort ösregn till upptorkande till ösregn. Det måste ju vara om möjligt ännu farligare? Då har du inga tre dagars förvarning inte.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar?
Jag säger att om man knappt hunnit testa köra i regnväder innan rejs på en så tuff och trång bana som Bathurst så blir det farligt. (Har man inte fått prognosen så är det lätt hänt att man håller sig till att testa torrt)
Men vet man redan om att det blir både torrt och blött i ett rejs, så kan man i förväg bygga en setup och testa den i de båda förhållandena så man vet vad som väntar. Övergången mellan vått/torrt är förstås en riskabel balansakt, men även det kan man träna om man är envis, och blir det fel förhållanden får man ju helt enkelt gå in i depå och byta däck?
Dan Segolson skrev:
Visst vore det praktiskt att kunna träna en vecka i exakt väder, men i alla fall jag tycker att anpassningsförmåga är något som vi bör premiera i ligan.
Jag skulle inte ha något emot att få prognosen en hel vecka innan, men en helg innan är allt jag frågar om.
Vissa hinner säkert träna 20tals timmar även om vi släpper vädret en lördagkväll. Vissa hinner inte träna alls. Det blir mao inte ett rättvist prov av folks anpassningsförmåga iallafall.