Aktuellt datum och tid: 21 aug 2018, 21:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 119 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 17:29 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2007, 19:51
Inlägg: 225
Ort: Västernorrland
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?

_________________
Jesper Bourner Ferrari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: arkad?!
InläggPostat: 02 nov 2008, 17:40 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 aug 2006, 17:31
Inlägg: 806
Ort: Långträsk BD
ThomasR skrev:
Tja, ABS känns väl i och för sig ganska aktuellt i en gatubil med 800 HK, men jag förstår precis vad du menar. Jag tycker själv att det i 98 fall av 100 är roligare med allt av :D


normalt sett går det alltid snabbare utan hjälpmedel

_________________
Mikko Konttaniemi

Team GG

I Want to die in my sleep like my Grandfather, not kicking and screaming like the passengers in his car! -Anonymous


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 18:20 
Offline
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Blev medlem: 31 okt 2008, 15:03
Inlägg: 1
7:46 Med gamla härliga M3:an, Går köra mycket fortare.

_________________
//Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 20:57 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 aug 2006, 19:01
Inlägg: 2612
Ort: Hudiksvall
Joule413 skrev:
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?



Ett vanligt fel är nog att köra med för lite vinge.. Visst banan är snabb men är också väldigt kurvig! Jag kör med 7-8 ungefär i vinge i M3an Douglas kört 6.46 med.

Glöm heller inte bort att 6.46 är en riktigt bra tid som kräver en del att komma ner på. Kvalet på nordslingeracet vi körde här i SSR.s regi vann douglas på 6.51 , jag va tvåa på 6.54 i moslern och sedan va nån mer också under 7 min..

_________________
vMax Johannes Norberg
Velocity Maximum Simulation Racing
www.vMaxSR.com
-------------------------------------
SSR GT


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:04 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2007, 19:51
Inlägg: 225
Ort: Västernorrland
Johannes Norberg skrev:
Joule413 skrev:
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?



Ett vanligt fel är nog att köra med för lite vinge.. Visst banan är snabb men är också väldigt kurvig! Jag kör med 7-8 ungefär i vinge i M3an Douglas kört 6.46 med.

Glöm heller inte bort att 6.46 är en riktigt bra tid som kräver en del att komma ner på. Kvalet på nordslingeracet vi körde här i SSR.s regi vann douglas på 6.51 , jag va tvåa på 6.54 i moslern och sedan va nån mer också under 7 min..


Mjo, Rohland hade gjort någon liknande kommentar i ett forum på V-WTCC sidan. Men sedan prövade jag att sänka vingen lite och det kändes som det hjälpte? Blev mindre understyrt (Körde Club Vipern) och snabbare på rakorna. Men eftersom jag kan banan bättre nu så kanske jag borde pröva höja vingen igen...ska ge det ett försök :)

_________________
Jesper Bourner Ferrari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:14 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07 aug 2006, 22:47
Inlägg: 8859
Ort: Stockholm
Sänker man vingen bak blir det mer överstyrt som konsekvens - men tycker man bilarna är för understyrda är det bättre att först laborera med krängninhämmarna och även med styrkan på fjädringen, front vs bak. När man är färdig med det kan man sänka vingen lite om man fortfarande tycker det understyr - men det blir ju på bekostnad av marktrycket i högfartskurvorna...

_________________
Göran Strandh
Allting är lätt, om man kan det.
Win 10 64 bits, i7-4790K, 16 Gig ram, Geforce 980 / Tre skärmar 24 tum var, Ratt: Thrustmaster T300 GTE, Recarostol moddad by Anders Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:19 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2007, 19:51
Inlägg: 225
Ort: Västernorrland
(AR)Göran skrev:
Sänker man vingen bak blir det mer överstyrt som konsekvens - men tycker man bilarna är för understyrda är det bättre att först laborera med krängninhämmarna och även med styrkan på fjädringen, front vs bak. När man är färdig med det kan man sänka vingen lite om man fortfarande tycker det understyr - men det blir ju på bekostnad av marktrycket i högfartskurvorna...


Har gjort det också. Kör riktigt mjuka dämpare. Lite för mjuka kanske. Skulle nog som sagt tjäna på att ha hårdare dämpare och fjädrar bak och istället använda mer vinge.
Nu när du säger det också så kom jag att tänka på att jag rätt ofta sänker vingen rätt tidigt i "setup utvecklingen", kanske inte är så smart :roll:

_________________
Jesper Bourner Ferrari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:26 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 maj 2007, 18:56
Inlägg: 939
Ort: Helsingborg
Johannes Norberg skrev:
Joule413 skrev:
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?



Ett vanligt fel är nog att köra med för lite vinge.. Visst banan är snabb men är också väldigt kurvig! Jag kör med 7-8 ungefär i vinge i M3an Douglas kört 6.46 med.

Glöm heller inte bort att 6.46 är en riktigt bra tid som kräver en del att komma ner på. Kvalet på nordslingeracet vi körde här i SSR.s regi vann douglas på 6.51 , jag va tvåa på 6.54 i moslern och sedan va nån mer också under 7 min..


den tiden så körde jag med 5 i vinge TROR jag. men nu med nya patchen så e det andra vinginställningar tror jag. även om jag är ganska ny på ringen så kan jag varje kurva utantill men långt ifrån perfekt. och det är lätt att tappa mycket tid.

johannes, tiderna från kvalet i det racet kan man nog inte räkna med. man hade ju bara 1 varv på sig. och nog både du och jag och ett flertal andra tog det ganska lungt för att inte åka av när man bara hade en chans. 6:46 tiden var i TA dagen efter racet. körde 3 varv då det blev en hög 46a och två låga 47or.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:42 
Offline
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17 aug 2006, 19:01
Inlägg: 2612
Ort: Hudiksvall
Douglas Lundberg skrev:
Johannes Norberg skrev:
Joule413 skrev:
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?



Ett vanligt fel är nog att köra med för lite vinge.. Visst banan är snabb men är också väldigt kurvig! Jag kör med 7-8 ungefär i vinge i M3an Douglas kört 6.46 med.

Glöm heller inte bort att 6.46 är en riktigt bra tid som kräver en del att komma ner på. Kvalet på nordslingeracet vi körde här i SSR.s regi vann douglas på 6.51 , jag va tvåa på 6.54 i moslern och sedan va nån mer också under 7 min..


den tiden så körde jag med 5 i vinge TROR jag. men nu med nya patchen så e det andra vinginställningar tror jag. även om jag är ganska ny på ringen så kan jag varje kurva utantill men långt ifrån perfekt. och det är lätt att tappa mycket tid.

johannes, tiderna från kvalet i det racet kan man nog inte räkna med. man hade ju bara 1 varv på sig. och nog både du och jag och ett flertal andra tog det ganska lungt för att inte åka av när man bara hade en chans. 6:46 tiden var i TA dagen efter racet. körde 3 varv då det blev en hög 46a och två låga 47or.


Nej, men jag ville bara avdramatisera det hela litegranna.. :) De flesta bryr sig faktist inte om hotlap-timeattack tider utan soppa i bilen och sånt, har jag märkt :roll: Utan jämförelsetider brukar oftast anges med kvalsetup och ibland även satta Online.

Jag gillar också att hotlappa. Om alla gör det med samma inställningar är det ju ett rättvist sätt att bedöma förarsnabbhetspotential (förväxla INTE med racesnabbhet :)). Men det verkar inte finnas någon riktig standard för det än, förutom på hotlap-rankingar.

I vilket fall.. jag anser mig vara skapligt snabb. Men skulle nog behöva träna en bra stund innan jag får på ett varv i douglas klass. Kör man 6.50-7.00 i hotlap tycker jag man helt klart är med i matchen. Nu vet jag inte vilka tider du ligger på Jesper? Men du behöver inte vara frustrerad bara för att det fattas 10-15 sek. Det kan fort hittas om du får till setupen bättre och hittar linjerna bättre runt banan. Det är dock en lång bana!

_________________
vMax Johannes Norberg
Velocity Maximum Simulation Racing
www.vMaxSR.com
-------------------------------------
SSR GT


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 21:57 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 04 maj 2007, 18:56
Inlägg: 939
Ort: Helsingborg
Johannes Norberg skrev:
Douglas Lundberg skrev:
Johannes Norberg skrev:
Joule413 skrev:
Douglas Lundberg skrev:
6:46.889 med Bmw M3 i Time Attack.
riktigt nöjd eftersom topp 3 tider på racedepartments hotlap sida är inte långt ifrån


Jag fattar inte vart ni tjänar så mycket tid :shock:
Finns det några grundregler för hur en Nordschleife setup bör se ut?
Hur mycket vinge kör de flesta med?



Ett vanligt fel är nog att köra med för lite vinge.. Visst banan är snabb men är också väldigt kurvig! Jag kör med 7-8 ungefär i vinge i M3an Douglas kört 6.46 med.

Glöm heller inte bort att 6.46 är en riktigt bra tid som kräver en del att komma ner på. Kvalet på nordslingeracet vi körde här i SSR.s regi vann douglas på 6.51 , jag va tvåa på 6.54 i moslern och sedan va nån mer också under 7 min..


den tiden så körde jag med 5 i vinge TROR jag. men nu med nya patchen så e det andra vinginställningar tror jag. även om jag är ganska ny på ringen så kan jag varje kurva utantill men långt ifrån perfekt. och det är lätt att tappa mycket tid.

johannes, tiderna från kvalet i det racet kan man nog inte räkna med. man hade ju bara 1 varv på sig. och nog både du och jag och ett flertal andra tog det ganska lungt för att inte åka av när man bara hade en chans. 6:46 tiden var i TA dagen efter racet. körde 3 varv då det blev en hög 46a och två låga 47or.


Nej, men jag ville bara avdramatisera det hela litegranna.. :) De flesta bryr sig faktist inte om hotlap-timeattack tider utan soppa i bilen och sånt, har jag märkt :roll: Utan jämförelsetider brukar oftast anges med kvalsetup och ibland även satta Online.

Jag gillar också att hotlappa. Om alla gör det med samma inställningar är det ju ett rättvist sätt att bedöma förarsnabbhetspotential (förväxla INTE med racesnabbhet :)). Men det verkar inte finnas någon riktig standard för det än, förutom på hotlap-rankingar.

I vilket fall.. jag anser mig vara skapligt snabb. Men skulle nog behöva träna en bra stund innan jag får på ett varv i douglas klass. Kör man 6.50-7.00 i hotlap tycker jag man helt klart är med i matchen. Nu vet jag inte vilka tider du ligger på Jesper? Men du behöver inte vara frustrerad bara för att det fattas 10-15 sek. Det kan fort hittas om du får till setupen bättre och hittar linjerna bättre runt banan. Det är dock en lång bana!


jo men i GTR Evolution/Race07 så är det inte så stor skillnad mellan tiderna i Time Attack eller tider med kvalsetup i practise. jag jämförde en gång och det var med wtcc bilarna innan istanbul racet denna säsong. då skiljde det mellan 0.2 - 0.3sek i tiderna (snabbare i Time attack) men sen kan man också säga att jag körde minst 10 gånger så många varv i TA än med kvalsetup i practise.

hur står skillnaden är i gtr2 eller andra simmar vet jag inte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 02 nov 2008, 22:01 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2007, 19:51
Inlägg: 225
Ort: Västernorrland
Har kommit under 7.00 med alla GT klasserna utom Club, så det är inte så farligt :) Men det känns som att i senaste racet så var både du och Douglas ljusår före, så jag tänkte att jag skulle försöka få ned varvtiderna lite till :P

Kom inte ihåg vad jag körde för tider i senaste racet men det var ungefär samma som Kjell om jag minns rätt.

_________________
Jesper Bourner Ferrari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 nov 2008, 22:16 
Offline
Lådbilsförare
Lådbilsförare

Blev medlem: 19 okt 2008, 15:19
Inlägg: 9
Ort: Kalix
Richard Johansson skrev:
6.30.407 R8 GT.. absolut jätte möjligt att köra 6.29 eller snabbare



Rickard! Hur lyckas du?

Jag har nött med GT Pro-bilar ett bra tag men bara kommit ner i 6.35.7, med både C6 och Lister Stormen. Har du lust att dela med dig något av dina inställningar? Åtminstone några tips angående ex. spring rate och anti-roll bars...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 nov 2008, 23:43 
Offline
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23 nov 2007, 19:51
Inlägg: 225
Ort: Västernorrland
Lyckades få ned Vipern till 7.02 idag på ett varv i Time Attack innan tävlingen. Kändes skönt men blev besviken på att bästa varvet i tävlingen blev inte i närheten :P

Har lagt upp den online i time trail om någon är intresserad :)

_________________
Jesper Bourner Ferrari


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 nov 2008, 12:03 
Offline
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Blev medlem: 10 sep 2007, 14:01
Inlägg: 670
Ort: Västmanland
Jag har beställt GTR Evo idag så när det väl dyker upp så ska jag minsann visa hur sakta man släpa sig runt Ringen med en GTR bil :P

_________________
Mika Morell - WeedNose Racing
Åker hellre motorcyckel!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 25 nov 2008, 13:12 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 aug 2007, 10:26
Inlägg: 8687
Ort: Tyresö, Stockholm
gluffis skrev:
Jag har beställt GTR Evo idag så när det väl dyker upp så ska jag minsann visa hur sakta man släpa sig runt Ringen med en GTR bil :P


Du har mycket jobb framför dig om du ska komma efter mig på ringen...
:P
/Danne

_________________
- Team Backmarkers
- SSR iLeague
- Racing blog, videos, setups: http://www.dmsproject.com/

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 119 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008