Aktuellt datum och tid: 15 dec 2018, 07:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: New Surface Model...
InläggPostat: 15 sep 2015, 14:36 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 aug 2007, 10:26
Inlägg: 8691
Ort: Tyresö, Stockholm
Om ni inte hållit koll på senaste bygget i iracing så har vi nu fått dynamisk bana där bilarnas spårval i reaaltid och fysikbaserat bygger upp gummi och temperatur i asfalten, marbles genereras också dynamiskt baserat på hur mycket gummi som gnuggas av däcken och placeras där dom fysiskt ska hamna. Marbles fastnar även i dina däck och måste gnuggas av, betyder också att det går att köra rent från marbles i nya spår.

Tex kommer man att kunna skapa nya grooves på ovalerna om flera väljer att göra så.

Skyboxes och skuggor påverkar också bantemp, precis som bilarna så gummit i banan kan bli mer eller mindre greppigt beroende på temp.
Servern håller rätt på allt detta och distribuerar det till klienterna.

Ballt... Riktigt ballt. Vad jag upplevt så funkar det bättre än i RF2, känns inte alls orealistiskt åt endera hållet. Nu börjar jag bli sugen på att köra aktivt igen.
/Dan

_________________
- Team Backmarkers
- SSR iLeague
- Racing blog, videos, setups: http://www.dmsproject.com/

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 15 sep 2015, 18:34 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12917
Ort: Norrtälje
Låter kul men med viss risk för att det kan bli småfrustrerande :)

Marbles ser man väl rent visuellt såvitt jag förstår, men frågan är hur svårt det blir att verkligen se/känna var grooven går och hur var den är rent visuellt..
Risk att det upplevs lite oförutsägbart?

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 15 sep 2015, 18:36 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 aug 2007, 10:26
Inlägg: 8691
Ort: Tyresö, Stockholm
Mja, såväl groove som marbles ser du ju tydligt, ska se om jag hittar några exempel.

_________________
- Team Backmarkers
- SSR iLeague
- Racing blog, videos, setups: http://www.dmsproject.com/

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 15 sep 2015, 22:26 
Offline
Legend
Användarvisningsbild

Blev medlem: 05 aug 2006, 17:19
Inlägg: 12917
Ort: Norrtälje
Tempen i sig är ju svårare att se, men grooven, plus de ställen där solen ligger på är väl vettiga indikationer :)

_________________
Roger Wennström
Danielsson MotorSport virtual
Victory is an elusive wh*re
She is as easily mine
As she is yours


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 16 sep 2015, 04:50 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19 aug 2006, 14:47
Inlägg: 7517
Ort: Karlstad
En liten film om det:
https://www.youtube.com/watch?v=C6fM9jEcLA8

_________________
Tobias Härnvi
Team PEGASUS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 16 sep 2015, 15:18 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: 06 aug 2006, 10:13
Inlägg: 6975
Ort: Västerås
tharnvi skrev:
Mycke snack, men det syns inget (på min skärm) ?

_________________
Ainis Noritis, Team Backmarkers


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: New Surface Model...
InläggPostat: 16 sep 2015, 16:55 
Offline
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: 27 aug 2007, 10:26
Inlägg: 8691
Ort: Tyresö, Stockholm
Kräver att dynamic track, advanced shaders och particles på minst medium är ibockat under graphics i simmen.
Du kan testa i en testsession, ställ in hur "inkörd" banan ska vara, runt 85% ser jag massor.
Sen verkar det ta ohemult lång tid att få det att synas i practice sessioner, i alla fall på road.

Till saken hör att det går att slå på "auto clean marbles" och då städas banan vid cautions. Det har iRacing satt på alla road practice sessions. Det ska bara ge effekt på full course caution, men jag med flera misstänker en bugg där, jag tror att det i pracice triggar auto clean även vid en local caution... Och det finns det ju gott om i practice.

Jag har liksom väldigt svårt att tro att 90 min practice med 40 bilar inte skulle ge en enda synlig marble...

_________________
- Team Backmarkers
- SSR iLeague
- Racing blog, videos, setups: http://www.dmsproject.com/

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
SSR Theme By Erix © 2007-2008
SSR Theme Based off Revival Theme Based off SubLite By Echo © 2007-2008 Echo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008