Aktuellt datum och tid: 22 maj 2018, 09:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Funrace/Testrace rFactor Enduracers SP1 Torsdag 27/1
InläggPostat: 27 jan 2011, 22:20 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Nej.
Jag körde i WU, noterade att jag i WU inte kunde se min högra backspegel, vilket jag kunde under Q. Växlade några ord i chatten, klickade sen på settings, kollade FOV, tillbaka till monitor, såg att det stod "race" nere i högra hörnet, klickade där och hamnade i depåtältet. Där såg jag taggarna rulla iväg på banan, då körde jag ut från depån, missade att exit var rött och fick DQ.

Men jag blev aldrig griddad och såg aldrig något som indikerade att WU var över och att jag skulle gridda manuellt. Har aldrig kört ngt race i rFactor så jag har inte en aning vad jag missat.
/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 27 jan 2011, 22:26 
Veteran
Användarvisningsbild

I rFactor får man inte hoppa fram och tillbaka. Det är dessutom kortare tid mellan WU och race (30 sek).

Svettigt race det här. Körde Spyker på säkerhet och tänkte mig att snålköra så att jag inte behövde stopp. Målsättningen var bästa icke Porsche/Ferrari. 8)

En hög 1:23 räckte till femteplats på gridden.

I racet gick det knappt sekunden långsammare som snabbast men de flesta varven låg nog på höga 1:25.

Bränslet var perfekt hanterat med lagom många varv med boost för att rulla in i depå utan bränsle efter racet. Däcken var en annan femma. Över 60% i slitage på vänster fram och det resulterade i en stoppsladd med död motor på näst sista varvet. hade inte klarat att hålla Rogers 997 ett varv till så den rutiga flagan kom i grevens tid!

Nästa vecka testar vi prototyper!

InläggPostat: 27 jan 2011, 23:41 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Roger? Du menar Rickard :D

InläggPostat: 28 jan 2011, 07:32 
Veteran
Användarvisningsbild

RickyRace skrev:
Roger? Du menar Rickard :D

Naturligtvis :oops:

Du gjorde et tidigt depåstopp. Var det för skada, däck eller bränsle? Jag testade inte så mycket i Porsche eller Ferrari men de borde klarat 30 varv utan tankning.

Jag körde medium och hade lite problem med tempen på vänster fram när jag pressade men om jag prickade kurvorna bra och inte överkörde kunde jag ligga på låga 1:15 utan att bränna upp däcken.

InläggPostat: 28 jan 2011, 08:11 
Veteran
Användarvisningsbild

Körde Spyker, full tank, boost 1, hard/hard.
Trots hårda däck (och min körning) blev vä fram ganska snart rött. När drygt halva loppet var kört förvann det röda och byttes ut till ogenomskinligt, typ, så jag misstänkte att det snart var dags för punka, så jag tvingades in i depå för att byta däck. Tillråga på allt blev det även reparation, så det tog sin lilla tid :(

I övriga hade jag problem med att bilen vred sig när jag bromsade hårt (och därmed efterföljande snurrar), annars fortfarande en mycket bra mod!

InläggPostat: 28 jan 2011, 08:39 
Veteran
Användarvisningsbild

Ainisse skrev:
I övriga hade jag problem med att bilen vred sig när jag bromsade hårt (och därmed efterföljande snurrar), annars fortfarande en mycket bra mod!

Spyker verkar vara hår på däcken. Körde som sagt inte mycket Porsche eller Ferrari men det lilla jag testade indikerade att däcken inte gick lika varma på dem.

Panoz var värre på däcken än Spyker vid mina tester men har nog potential att vara konkurrenskraftig på rakare, snabbare banor tack vara mycket bra vrid i motorn.

Spyker är lite elak med sin korta hjulbas. När den släpper har man inte många hundradelar på sig att reagera och det ledde till en snurrning för mig på de sista varven.

InläggPostat: 28 jan 2011, 08:49 
Veteran
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Spyker är lite elak med sin korta hjulbas. När den släpper har man inte många hundradelar på sig att reagera och det ledde till en snurrning för mig på de sista varven.
Skön att höra att jag inte var ensam med detta problem. Körde f.ö. med 58/42 i bromsbalans.

InläggPostat: 28 jan 2011, 09:52 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Morrr...
Jag är fortfarande irriterad...
Var ganska trött och körde rätt yxigt i kvalet så det gick inte lika fort som på träningen, var annars skapligt nöjd med 1.24.2 i practice, 1.24.8 i kvalet tror jag gav mig en 8:de plats.
I warmup kändes allt helt ok, porschen är lättare att köra mjukt med mer soppa.

Sen lyckas jag inte ens ta mig till gridd... :badboy:

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 28 jan 2011, 10:22 
Veteran
Användarvisningsbild

Ainisse skrev:
tharnvi skrev:
Skön att höra att jag inte var ensam med detta problem. Körde f.ö. med 58/42 i bromsbalans.

50/50 här.

@Dan det blir nästan lite stressigt att fixa till det sista och hoppa ut på gridden i rFactor när man bara har 30 sek på sig. Vet inte om det går att ändra men annars kan admin köra en regelmässig "restart session" så får alla hoppa ut igen. efter ytterligare 30 sek.

InläggPostat: 28 jan 2011, 10:54 
Veteran
Användarvisningsbild

Serverrepris:
http://gtrls.norpro.se/live_gtr2/SSR%20 ... 20Long.Vcr

InläggPostat: 28 jan 2011, 14:29 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Hmm... 30 varv på 1 tank var svårt för mig i 997'an. Menyn visade att jag skulle klara av 28 varv med 90L och då kör jag med 1 i boost, medium däck & wing på 9. Körde med 4'a i radiator för att vara säker på att motorn inte skulle rasa (har inte XD installerat ännu så jag vet inte hur min körning påverkar engine health i rfactor) Själva rejset går i 1'25-26 förutom 2 st "lättare" snurrningar (en där F2 blev inblandad i första chikanen :? ) Var för snabb med nedväxlingarna båda gångerna och för lite broms :oops: Men för övrigt ett mycket tillfredställande rejs. Var riktigt olyckligt med Dan's "no grid entry" då jag hoppades på att få köra mot dig :wink: har följt dina eskapader i iracing genom forumet här. Två andra förare som jag känner till är F2 och Mattias. Alltid skoj att ha ett par namn på gridden man chattat lite med innan och som man rejsat med förut (GTR2) Hade häng på Anders Borsen under första delen av rejset, men ville inte riskera något i mitt första rejs med rfactor så jag lättare på tempot & självklart gör jag en tabbe för att jag tappar fokus :curse: Får under sista varven göra bekantskap med honom igen då han bromsat på sig i första chikanen och är vänlig att släppa förbi mig på efterföljande raka trots att jag ligger på en sjunde plats och han på en tredje, jag bockar och tackar. (Fick släppa förbi Richard Nilsson på S/M rakan varvet innan då han kom som skjuten ur en kanon bakom mig) Anders jag såg att du gick in i depå under det näst sista varvet, hade du lite soppa eller var det reparation pga av avåkningen ? Hoppas nästa rejs blir lika givande :b4: Tack till alla och grattis till podium åkarna :party:

InläggPostat: 28 jan 2011, 14:56 
Veteran
Användarvisningsbild

LeadHead skrev:
Hmm... 30 varv på 1 tank var svårt för mig i 997'an. Menyn visade att jag skulle klara av 28 varv med 90L och då kör jag med 1 i boost, medium däck & wing på 9. Körde med 4'a i radiator för att vara säker på att motorn inte skulle rasa (har inte XD installerat ännu så jag vet inte hur min körning påverkar engine health i rfactor)

Garaget var lite för konservativt. Det angav 28 varv även för mig men jag körde lätt på 2,7l/v med boost 1 så 90 liter skulle räcka fint till formationsvarv och 29 racevarv.

Med boost 3 drog dock Spykern 3.63 l/v så det gällde att hushålla med kraften till de stunder då den behövdes. När Borsén blev för närgången slog jag över till bo0st 2 och då kunde jag dra i från. När snittförbrukningen klättrade över 3 l/v slog jag av till boost 1 och Anders kom åter närmare. I slutet körde jag boost 3 för att hålla undan för den framstormande Rickard Nilsson. Riktigt kul att kunna växla kraft och förbrukning så där och räkna på varvtider och bränsle för att optimera under racet.

XD visade nästan ingen försämring av motorhälsan med min, ganska försiktiga, körstil och radiator 4. Jag startade med 45% och gick i mål med 44%

InläggPostat: 28 jan 2011, 15:12 
Legend
Användarvisningsbild

Måste erkänna att jag (som icke rFactorägare och som har dålig koll på den här modden) är lite nyfiken, men även lite skeptisk till den här boostfunktionen. Har ens de här bilarna någon turbo?

Visst kan man pilla med tändningen och andra grejer för att kräma ur mer ur motorn även utan turbo (F1-bilar verkar ju alltid ha ett par olika mappningar tex), men så jättestor skillnad i prestanda och förbrukning borde det inte kunna bli tycker man?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 28 jan 2011, 15:51 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Olika bränslemappningar på insprutningen tillsammans med tändningsjusteringar och ändrad varvtalsbegränsning kommer man långt med. Även utan turbo :)

Ungefär som att chippa om bilen "on the fly" helt enkelt, gjort korrekt kan du plocka ut ganska mycket extra på det sättet, givetvis till en kostnad av soppa, värme och slitage då :)

Sitter du däremot med en förgasarmotor har du ju avsevärt begränsade möjligheter att mappa om under gång.

När det gäller P1 och P2 bilarna så har du vikttillägg samt en restriktor på insuget för att hålla ner maxeffekt, med det kan du bara plöja på med extra soppa upp till en viss gräns innan blandningen blir för fet och oeffektiv.

LMPC som är instegsklassen bland prototyperna har en plomberad crate-engine och specade styrboxar med mera så där kan du inte göra mycket inte. Den klassen har ungefär samma toppfart som GT bilarna men enormt mycket bättre aero och bromsar så det är riktigt intressant när dom klasserna blandas upp på banorna.

/Dan

Bild

InläggPostat: 28 jan 2011, 16:01 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Måste erkänna att jag (som icke rFactorägare och som har dålig koll på den här modden) är lite nyfiken, men även lite skeptisk till den här boostfunktionen. Har ens de här bilarna någon turbo?

Visst kan man pilla med tändningen och andra grejer för att kräma ur mer ur motorn även utan turbo (F1-bilar verkar ju alltid ha ett par olika mappningar tex), men så jättestor skillnad i prestanda och förbrukning borde det inte kunna bli tycker man?

-
Hej Roger.

Har haft samma inställning en ganska lång tid, dels pga att GTR2 är enklare att komma in i men även för att just FFB känslan är så mycket bättre från skratch utan massa pill. Jag testade Enduracers första version av denna modd och blev inte övertygad pga av ovannämda saker som svårigheterna för mig att ställa in känslan i FFB och i menyerna för själva rfactor samt att modden i säg inte var övertygande. Men efter ytterligare ett år och rejsande i GTR2 i div olika ligor, vill jag testa igen (har funderat på iRacing men ekonomin tillåter inte det i nuläget) Till skillnad från tidigare har jag nu gått in i rfactor med mer öppna sinnen (och armar) för att verkligen ge det en ärlig chans. Jag måste säga att nu lirar det verkligen, har med hjälp från flera i forumet genom inlägg i trådar hittat rätt med alla inställningar för att få det mer som jag är van vid och som det enligt fysikens lagar ska kännas. Satt igår innan funrejset och pillade med FFB inställningar i min egna ini fil för rattens FFB. Nu vet jag att det är olika för alla beroende på vad man har för utrustning, men i mitt fall drog ratten åt fel håll då jag gick upp på curbsen i rfactor. Känslan i FFB var rätt rent motståndsmässigt på rakor och i kurvorna med broms och gas pådrag men så fort jag gick upp med ena framhjulet på curbsen eller annan ojämn yta drog ratten ut från kurbsen oavsett om det var en inner eller en yttersväng. Sen var det det här med ljudet av däcks rörelserna över asfalten... iom att man saknar en viktig faktor i simrejsing = G kraften, så får man försöka utnyttja/öka andra intryck ifrån spelet för att simulera det saknade, och då är FFB och ljudet det viktigaste i mina ögon erhmm.... "öron & händer" Så iom att det nu finns en modd för att få däcksljudet vid skid & sladd att låta mer/högre har jag fått ytterligare ett intryck att jobba med. Det är fortfarande inte riktigt hemma ännu, men till 95% mot 70% efter alla tweaks jag gjort nu. Sen är jag kanske "Old & Grumpy" och vill inte lära eller ta till mig något nytt då jag är så inkörd på GTR2's känsla och utseende ... vad vet jag :lol: Det jag önskar nu är en "bättre" mer realistiskt ljud för själva rulljudet eller skrapandet av skräp mot hjulhusen. "det har samma höga ljud/pitch oavsett om farten är i 1 km/h eller 200 km/h" Sen det här med boost funktionen har jag ingen erfarenhet av utan jag låter den stå i default 1,2 eller 3 beroende på vilken bil som är vald.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme