Aktuellt datum och tid: 11 dec 2018, 19:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Pre Season 5 test 1 - SSR iLeague Söndag 4 Augusti 19.30
InläggPostat: 04 aug 2013, 20:38 
Veteran
Användarvisningsbild

Practice inför race 2 startar 21.45

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion

InläggPostat: 04 aug 2013, 21:47 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Jäklar såg inte detta förrän nu. Är med nästa gång!

1:a SSR iLeague Säsong 7 - 2014
1:a SSR iLeague Säsong 5 - 2013

InläggPostat: 04 aug 2013, 22:07 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Det här var riktigt roligt :)
Nog kan man konstatera att FGT nu är en riktigt riktigt bra bil att köra!

Första racet kändes det mesta rätt normalt, jag pillade lite på baseline, lite mindre vinge och lite öppnare coast på diffen. 50.7 med 50.3 som opt.
Långsammare än några, men hyfsat raskt.

Kvalet provade jag först Connys set, gick sådär, snabbare på några ställen, men inte över ett helt varv. Då bytte jag snabbt till min och tog några varv till, gick bättre.

Sen i racet kändes bilen mer lättstyrd än innan, andra varvet körde jag 50.6, låg bakom ronnie, inom en sekund större delen av racet, sen såg jag att jag hade färre varv kvar än det var tid kvar... fick ta en splash och tappade ju rubbet.
Efteråt noterade jag att i hastigheten hade jag tagit en 2 år gammal laguna setup, med 27 liter i stället för 35... DOH!

Andra racet fick jag hoppa iväg och borsta tänder på barn, sen när jag kom tillbaka och kollade på league sidan var det ett R för results? Tog ett tag innan jag kollade friendslist och såg att ni var på banan.

Hann inte ett varv innan racet startade, men jag tog samma set, fast med mer soppa.
På formation fick jag höra att det var snorhalt. Visst ja, väder...

Och herre jösses så halt det var!
Att jag hade en riktigt lös setup med pyttelite vinge hjälpte... NOT!
Lyckades hålla P1 5 varv innan christian passerade, direkt efter fick jag en liten sladd och kom inte iväg ut på no name, trots att conny gjorde sitt bästa på att putta igång mig... Typ.
En snurr så var jag näst sist, det var bara Ronnie som var bakom efter en push 'n go från... Conny.

Tror vi har hittat kvällens bad-boy :D
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 04 aug 2013, 23:04 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Ja det var en himla tur det inte var något officiellt :oops:
Var kanske lite het då jag startade längs bakifrån.
Först Ronnie då det blev lite klunga i kurvan efter krönet, hann helt enkelt inte bromsa riktigt i tid då det plötsligt blev kö där. Sorry Ronnie.

Sedan jagade jag ikapp de där framme och Dan blev nästa offer. Han fick lite släpp på rakan innan krönet samtidigt som jag fick bra tryck ut ur kurvan. En liten nätt klapp på baken, men med motorn i mitten så krävs det inte mycket när bilen var i obalans.
Sorry Dan.

Nåväl, jag fick ett par riktigt bra omkörningar också.
Första racet när jag startade från pole var lite enklare då ingen var ivägen :wink:

Även om det är kul på fun race, så hoppas jag inte vi använder omvänd startordning i SSR ligan. Det är på tok för riskfyllt och chansartat. Ett enda , kanske två kvalvarv på andra racet tycker jag har fungerat bra.

InläggPostat: 05 aug 2013, 01:12 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Vet inte det jag, tycker nog det är en utmaning vi borde klara av i en liga där alla känner varandra.

Dock kan det vara en idé att ta andra racet lite längre, det "borde" dämpa brådskan att komma om (sen är ju lime i sprint mode extra jobbig ur omkörningshänseende).

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 05 aug 2013, 04:07 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Vi kör med det på SimHQ racen, och även om man känner alla där och tar god hänsyn, så uppstår det ganska ofta situationer pga omvänd ordning. Nu är kanske lägsta nivån något lägre där än SSR men det är minst lika bra i topp. Race med banor som Lime Rock är väl just sådana som ställer till det extra. Man kan fastna bakom vem som helst där.

Fördelen är ju att man får en bra andra chans om man misslyckas kapitalt i första racet. Blir kanske lite mer spridning på poängen. Risken är lite att man lägger av totalt om man missat i första, för att få en bättre position i andra. Lösningen för det är då att få poäng att ta sig i mål. Dessutom brukar man få poäng för snabbaste varv och för pole i första kvalet.
Fast jag vet inte om iRacing stödjer detta.Nu har vi väl lite manuellt handpålägg ändå så kanske något kan användas.

InläggPostat: 05 aug 2013, 06:55 
Veteran
Användarvisningsbild

Först några ord om bilen och racen.
Tyckte Forden uppförde sig väldigt bra i varmt väder, i det kalla andra racet var det som Bambi på hal is, det var otroligt stor skillnad. Nu körde jag med samma setup i båda så hade man gjort lite ändringar så hade det kanske varit något mindre halt.
Detta är ju både positivt och negativt. För oss som kört GTR2 i varierat väder så blir det lite tillbaka till den gamla att man måste testa sin setup lite mer inför racen. De so minte har den tiden att lägga på träning för det lite jobbigare istället. Men då vi är så hjälpsamma inom SSR så tror jag vi även i fortsättningen ställer upp och delar setuper med varandra. Dock kommer skillnaden mellan två race samma kväll inte vara så stora som igår naturligtvis. Sedan är dessutom vädret samma i hela sessionen, så man hinner känna in sig på hur det kommer vara under träningen.

Första racet för min del gick över förväntan, kom in på servern med en halvtimme kvar och det märktes att jag inte suttit där sedan sista racet i ligan. Det var mycket rost.....
Sedan var inte inställningara på plats för denna bilen heller så det var lite pill att få det på plats med. Men väl i race sedan så kunde jag hänga på Christian under hela racet och tom attackera lite också, riktigt kul race.

Det andra blev inte lika kul då Conny inte tittade långt fram i kön hur det såg ut, vi skyller det på raceovana 8) Racet därefter blev ett solo race med ett antal avåkningar då man inte hade något att fokusera på.

Vad gäller omvänd startordning så är tanken att vi ska ha det i ligan, dels för att jämna ut poängen dels för att göra det lite mer spännande även för toppförarna. Det gäller att ha tålamod i såna race, speciellt på en bana som Lime Rock. I ligan sedan kommer andra racet vara dubbelt så långt plus att vi även har depåstopp då. Det går att man har lite mer möjligheter att ta passera. Tror det kan bli riktigt bra.

Att göra iordning gridden var inte så svårt men man var tvungen att spara inställningen minst 5 min innan racestart, därav förskjutningen på 5 min igår kväll.

Visst finns risken att förare väljer att inte gå för att ta maximalt med poäng i första för att få en bra startposition i andra, men väljer man att göra så, så är det lite dåligt sportmanship tycker jag. Vi använder inte iRacings site för poängberäkning utan http://danlisa.com/scoring/league_serie ... ague_id=60 och där finns betydligt mer inställnings möjligheter för poängberäkning.

STES Season 3 Champion
STES Season 4 Champion

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme