Aktuellt datum och tid: 24 sep 2018, 01:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 185 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SLMS - Scandinavian Le Mans Series
InläggPostat: 14 aug 2011, 23:07 
Veteran
Användarvisningsbild

Hampus Andersson skrev:
Japp iRacing måste ha gjort nåt skumt för det verkar vara practice resultsen.

Nej, mitt resultat stämmer från racet i Dans länk.

Hade inga större problem med banan. Gick ner till 79 FPS när vi passerade chikanen på startvarvet men i övrigt höll den sig över 100 FPS hela tiden.

InläggPostat: 14 aug 2011, 23:24 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Ok...
Hade ganska lite träning på banan, en session tidigare i veckan plus någon halvtimme under dagen idag. Vet inte varför, men jag har inte orkat prioritera något race, har bara kört ett på Silverstone sen releasen. Bara practice sessioner för att bli bekväm med bilen.

Under dagen idag böt jag setup från den bas som gick bra på Silverstone, till en baserad på Watkins som var markant snabbare på Suzuka.

Diametralt olika känsla i dom, jag kör normalt med lite caster eftersom jag inte gillar att styra mot en stenhård fjäder vilket det känns som med max caster. Denna hade 0 i bump fram och väldigt lite rebound bak, minimal camber och som sagt max caster.
Inte behagligt att köra och för lite känsla från vägen, men vad gör man när opt hamnar på 2.02.9...

Jag gillade kvalupplägget skarpt!
10 minuter är tajt att få till ett varv, men det går och det var skönt att få köra först så jag hann gå och borsta gaddarna på ungarna och säga godnatt innan racet började :)

Satte PB i kvalet och hamnade p3 av FGT :)
Hade ingen soppa strategi över huvud taget, ingen aning om vad bilen drog, och visste inte hur många varv det skulle bli. Vad kan gå fel??? :)

Första varvet flöt ok, förutom lite mycket lagg och hack. Märkte att jag inte hade några problem alls att hänga på dom två framför och att vi byggde lucka bakåt ganska snabbt.

Varv 4 börjar det, jag får en sån där irriterande lågfartssladd i hårnålen, stoppar mitt i banan och en Corvette klipper mig. Sned bil... Provar fram till depå, men får ge upp och gå in för repair. 4.38 minuter... :(

Kommer ut ca 2-3 varv efter, hinner väldigt snabbt i kapp en gul GT, #14, och vi har en proto bakom oss i essen, Gulingen tar yttern i ingången av sista långa vänstern, jag med, då bromsar han!!! Badabang, båda av, jag trasig, igen.

Kör ett tag och lagom när jag börjar vänja mig så ska jag bli omkörd av Hampus ner mot första högern innan bron, han kör om på höger sida och jag håller långt vänster, t o m lite gräs, när han viker in framför säger det bånk i min högra front.

Nu är jag sned åt andra hållet, jag som just vant mig...
Går av igen, ger mig och tar depå igen, nu är jag alltså på varv 7... Av 2 timmar...
3.57 minuter blev det väl denna gången, typ...

Sen tar det faktiskt till varv 15 innan jag blir avtryckt av en annan gul GT, #42, han var krokig, jag var nog 2 sek snabbare per varv och tävlar inte ens med honom, men när han lämnar plats för en Vette i långa vänstern och jag följer Vetten så är det klart att man ska svänga in i innerspår och sätta mig i väggen, jag menar, varför inte liksom...

Nu är bilen sned, igen...

Varv 25 tar jag ett stopp igen för att se om bilen kan bli lite rakare, vid det här laget hade jag bara bestämt mig, jag skulle i mål, om jag så skulle putta vraket runt!!!

Tittar man på total tiden för dom varv där jag pittat så har jag nog suttit närmare 20 minuter i depå...

Nu funkar bilen ganska bra, nu är det bara mig det är fel på.
Jag har totalt tappat förtroendet för bilen i hårnålen sen början av racet, av dom 24 varven jag nu kör i ett svep har jag 6 lost control, tror 4 av dom är slow spins i hårnålen, dom varv jag inte spann gick det så sakta att jag tappade typ 0.7 i bara den kurvan.

Avslutar 10 varv efter, totalt 49 varv mot 57 av vinnande GT.

Sätter i alla fall ett gäng 2.06 tider på slutet, snabbaste blev 2.06.299 vilket var 4:de snabbaste GT tid.

Räknar vi 15 inc-tillfällen innan DQ så är jag DQ. Tror det blev 20 offtrack/lost control + 3 car contact. Fast bara 8 rena off track.

Vet inte om jag tycker detta blev så mycket renare än officiella race faktiskt, såg t ex Klaus bli blockad länge av en GT, när han väl kom om i Spoon så sitter GT'n i häcken på honom så han nästan gör en volt...
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 14 aug 2011, 23:45 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Japp, det blev DQ för mig pga för många off track.

Om argumentet är att det är lätt att tjäna tid på att sträcka ut en kurva och ta en 1x, så därför straffas för många off track. Det är ungefär så det står i reglerna.

Då tycker jag nog att man kanske ska ta i åtanke varvtiden på dom varv man får en off track på.

Av allt mitt så är EN off track på ett varv som ligger inom normal racepace, alla andra är antingen med en varvtid 6-10 sekunder ÖVER normal racepace, eller så är en lost control och/eller car contact inblandad.

Med andra ord har jag själv kört av vägen utan avsikt, eller så har jag väjt för att undvika något värre. Jag har INTE genat för att tjäna tid, det tror jag framgår med pinsam tydlighet av min varvlista... Det behövs inte ens en replay för att se.

Vill man däremot straffa klantighet, fair enough, I'm your man!
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild

InläggPostat: 15 aug 2011, 00:03 
KID skrev:
Får man vara åskådare?

nordiclemans kommer lösenordet att vara i framtiden.

Tobias, jag menade min egna. den jag får av iracing. hel skumt.
fick tag i en annans sen och då visades alla resultaten.

InläggPostat: 15 aug 2011, 00:14 
sorry ifall jah träffade dig Dan :(
jag hade ingen aning om det, hela racet var helskumt från min sida.

Det kommer dock att bli bättre, regeln fungerar du hade bara ett förjävligt race :)

InläggPostat: 15 aug 2011, 01:06 
http://www.nordicsimracing.eu/index.php ... rt=15#1122

Vi ligger bra till faktiskt, constructor och main championship bestäms över dom två bästa från varje klass med samma nationalitet.

Vi har mig och Magnus i LMP2. Tobias och Klaus i GT1. Martin och Dan i GT2 klassen.
Tror att vi kan vara med och slåss om alla titlar faktiskt :)

InläggPostat: 15 aug 2011, 08:41 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Hampus Andersson skrev:
sorry ifall jah träffade dig Dan :(
jag hade ingen aning om det, hela racet var helskumt från min sida.

Det kommer dock att bli bättre, regeln fungerar du hade bara ett förjävligt race :)

Inga problem, det var bara en touch som tog olyckligt.
Ang räkna inc rent generellt.

Jag förstår tanken bakom det, och nej det har inget alls med att göra att jag körde som en kratta, men en väldigt stor del av nöjet för mig att köra i en liga i jämförelse med officiella race är faktiskt att man INTE räknar inc, alls.

Jag har varit racesteward och admin för ligor här, både i iRacing och GTR2, och det har aldrig varit ett problem att hantera händelser på banan genom normalt protestförfarande. Kör man av sig själv så lider man mest av det själv och behöver inget ytterligare straff.
Dom gånger då vi haft geningsvänliga banor har vi varnat i förväg sen scannat av replayerna om det visat sig att folk haft svårt att hålla sig på rätt sida.

Men, det är min åsikt och det är er liga :)
Jag tycker bara att det lägger på ett onödigt lager som förtar lite av mitt nöje.

Sen tycker jag väl rent generellt att det är positivt att en som gör ett katastrofrace utan att kvadda andra, faktiskt slutför i stället för att mitt i konstatera att: "Nepp, nu har jag halkat av för många gånger, nu disconnectar jag, jag får ju ändå DQ..."

Sett på så sätt så promotar ni ju mer att folk ska ge upp än att slutföra om det går dåligt.
/Dan

Bild

InläggPostat: 15 aug 2011, 08:59 
Veteran
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Sen tycker jag väl rent generellt att det är positivt att en som gör ett katastrofrace utan att kvadda andra, faktiskt slutför i stället för att mitt i konstatera att: "Nepp, nu har jag halkat av för många gånger, nu disconnectar jag, jag får ju ändå DQ..."

Sett på så sätt så promotar ni ju mer att folk ska ge upp än att slutföra om det går dåligt.
/Dan

Lite som iRacing är i de officiella serierna då? Jag håller med om att det inte behövs ett straff om man klantat sig och glidit av bana men om det får folk att köra mer behärskat så kanske det är en bra idé. Tycker dock inte att det funkar i iRacing då nivån generellt är mycket lägre där än vad man är van vid i SSR. I NLMS var jag jättenöjd med hur det kördes ända fram till jag satt i räcket... :twisted:

InläggPostat: 15 aug 2011, 09:49 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

tharnvi skrev:
Dan Segolson skrev:

/Dan

Lite som iRacing är i de officiella serierna då? Jag håller med om att det inte behövs ett straff om man klantat sig och glidit av bana men om det får folk att köra mer behärskat så kanske det är en bra idé. Tycker dock inte att det funkar i iRacing då nivån generellt är mycket lägre där än vad man är van vid i SSR. I NLMS var jag jättenöjd med hur det kördes ända fram till jag satt i räcket... :twisted:

Njae, inte riktigt.
Den jämförelsen haltar lite eftersom du inte kan bli DQ:ad från racet i dom officiella racen.
Där slår det på rätten att köra i serien via din licens. I dom officiella serierna väljer du själv om du vill kliva av racet för att du dragit på dig för mycket inc.
Sen straffas contact och spins mycket hårdare i dom officiella serierna, dvs där är fokus på safe driving mer uttalat genom hur inc-systemet är byggt.

Här så kan du dra på dig hur många inc som helst under ett varv, om inga av dom är möjliga att protestera så räknas varvet som EN inc. Där haltar det för mig, antingen räknar man inc på ett sätt som alla är vana vid, eller inte alls.

Sen om det var så rent race vet jag inte..
- 16 pers slutförde racet av 37
- Inga prototyper slutförde.
- Snitt inc är 16
- 11 stycken hade över 20 inc
- 5 st över 30 inc.
- Bara 8 st av 37 höll sig under 10 inc...
Tror man kan konstatera att det hände en hel del på banan igår som inte hör hemma i ett rent race... Jag såg och var med om en hel del som var väldigt väldigt onödigt, kanske inte protesterbart, men väldigt onödigt.
/Dan

Bild

InläggPostat: 15 aug 2011, 10:17 
Miata-rejser
Användarvisningsbild

Trots mitt dåliga race så hade jag bara en car contact 1x, och då var det en förd som svängde in trots att jag låg bredvid, tror jag tom hade nosen framför. Lydde dans råd om att köra om ur kurvorna för det mesta. Jag vet inte om jag kommer köra mer om man inte justerar inc-regeln. Den säger egentligen att du är inte välkommen om du inte är duktig. Om man vill ha det så bör man annonsera ut det på det viset, inte komma med det 5min innan start...

Respekt till er som kör gt, jag körde av när dom snabba lmp-bilarna kom och varvade...

InläggPostat: 15 aug 2011, 12:26 
Jag tror dock att det är lite överdrivet.
Jag fick ingen DQ trots sjukt många 1x vid första kerben i chikanen, 5-6 avåkningar minst.
En stenhård smäll med Tobias där jag trodde vi båda skulle sitta i väggen men på nåt sätt kom upp på banan utan någon som helst skada.

Man måste köra extremt för att ens få en DQ. Jag tänkte inte på incs nån gång under racet och hade ett förjävligt race trots att jag låg etta.

Hade ditt race inte vart så otursartat så hade du inte varit i närheten av att bli DQ:ad :)
Ett freak race helt enkelt.

InläggPostat: 15 aug 2011, 13:23 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

EDIT:
Hampus Andersson skrev:
Jag tror dock att det är lite överdrivet.
Jag fick ingen DQ trots sjukt många 1x vid första kerben i chikanen, 5-6 avåkningar minst.
En stenhård smäll med Tobias där jag trodde vi båda skulle sitta i väggen men på nåt sätt kom upp på banan utan någon som helst skada.

Man måste köra extremt för att ens få en DQ. Jag tänkte inte på incs nån gång under racet och hade ett förjävligt race trots att jag låg etta.

Hade ditt race inte vart så otursartat så hade du inte varit i närheten av att bli DQ:ad :)
Ett freak race helt enkelt.

Kikade på dina varv i resultatlistan, du hade enligt era egna beräkningar 12 inc och fick disco med 14 varv kvar, så inte var marginalen stor för dig heller, och bortsett från disco gick ditt race enligt varven enormt mycket bättre än mitt.

Så visst blev det ett freakrace som inte borde vara normen för vad jag kan i ligan, men detta har faktiskt inte något att göra med att jag fick DQ, tro det eller ej.

Det har att göra med att jag läste reglerna innan racet, såg detta och redan under första varven innan något hänt tänkte på det, och efter första smällen så började jag räkna i huvudet på hur många inc jag hade kvar innan DQ...

Blir det såna effekter hos förare så slår det fel helt enkelt, i alla fall för mig. Jag vill inte ha som huvudfokus att undvika off tracks och slippa DQ över ett två timmar långt race.

Alla funkar olika helt enkelt och den här twisten på hur inc hanteras ställde till det i huvudet för mig på samma sätt som inc och SR gjorde från första början i iRacing, och det tog lång lång tid innan jag fixade att nästan ignorera det. För mig så sätter det fokus på fel saker i racet helt enkelt.

Men jag ger det någon eller några chanser till och ser hur det blir.
/Dan

Bild

InläggPostat: 15 aug 2011, 20:39 
Veteran
Användarvisningsbild

Offtrack kanske inte är det som borde ge DQ. Sådant här borde ge 4 inc och DQ är man kommer till 8. (En gång är ingen gång, två gånger en vana...)
Bilaga:
Joni_Stunt.rpy [684.37 KiB]
Nerladdad 37 gånger

InläggPostat: 15 aug 2011, 22:42 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

LOL, tror nog att stutters och lagg hade viss påverkan på min usla timing överallt på banan igår...

Tog ett varv med racefuel, 90 liter, 2.04.560 med flera grova missar, men utan att vara på gränsen av kontroll någonstans... Suck.
/Dan

Bild

InläggPostat: 16 aug 2011, 15:22 
Vilken jävla mardröm att starta en liga med haha :)

Phillip Island är nästa stopp istället för Road America.

Jag bytte ut dom för att jag märkt att RA lider av nästan samma problem så Phillip Island blev framröstad till att byta plats med RA.

Vi kommer fortfarande behöva köra båda banorna (såvida du inte tar en drop-week)
Så hoppas det fungerar ändå,

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 185 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme