Aktuellt datum och tid: 25 sep 2018, 04:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Thrustmaster T500 RS
InläggPostat: 31 dec 2010, 22:12 
Legend
Användarvisningsbild

Sömnigt forum detta

http://www.eurogamer.net/articles/2010- ... ring-wheel
http://www.youtube.com/watch?v=YiOlwdMjRvs

Ser riktigt trevlig ut. Bältdriven.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

Inläggsrubrik: Re: Thrustmaster T500 RS
InläggPostat: 31 dec 2010, 22:23 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Ser onekligen bra ut. Någon som vet hur Thrustmasters support är? Är iofs Nöjd med min Logitech DFGT och DIY pedaler. 8)

InläggPostat: 01 jan 2011, 01:21 
Legend
Användarvisningsbild

Vet inte vilket rykte de har. Däremot har de gjort högkvalitativa joysticks framför allt tidigare så det är nog the real deal så att säga. Kul att de satsar lika hårt nu på rattsidan som det ser ut. Blir inget köp här så lite som man kör men nog vill man klämma på den :D. Mycket snyggare än Fanatec och Logitech rattarna.

InläggPostat: 01 jan 2011, 01:54 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Apropå thrustmaster support
har haft en thrustmaster, fjäder och potar gick sönder i pedalerna.
låg ett kuvert från frankrike med potar å fjädrar i brevlådan 3 dagar efter anmälan.
inget garantibevis krävdes, det räckte med ett mail till Guillemot (eller hur det nu stavas)

Ratten var riktigt bra å skulle säkert duga fortfarande men pedalerna var skräp.

InläggPostat: 01 jan 2011, 17:48 
Legend
Användarvisningsbild

Thrustmaster var riktigt fina på support innan de köptes av Guillemot, men vet inte om de blivit sämre sen dess.
Kvaliteten och mjukvaran är det som oroar mig mest. Är det ens spikat att den kommer stödja PC:n? Är lite skeptisk till att paddlarna inte verkar följa ratten heller.

Skulle jäkligt gärna testa leka lite med den där ratten dock :)
(känns ju som den kan bli en efterföljare till min G25:a om den sackar ihop nån gång framöver)

Såg en video här förresten:
http://www.youtube.com/watch?v=k5ZTLhoPQtw

Den verkar ju minst lika snabb som G25:an och ungefär lika ljudlig! (man undrar ju vad fördelen med bälte är, om den ändå låter typ likadant?)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 jan 2011, 18:59 
Legend
Användarvisningsbild

Smidigare force feedback med bättre och mer naturlig känsla. En motor så borde ha mindre centreringslagg än logitech rattarna också. Undrar varför den har dubbla bälten dock?

InläggPostat: 04 jan 2011, 03:13 
Legend
Användarvisningsbild

http://insidesimracing.tv/videos/view/3 ... g-Episodes

InläggPostat: 13 jan 2011, 12:56 
Jag tror att den här ratten är i en klass för sig faktiskt. Han jämför FF med FREX rattar medans den är prissatt något högre än Fanatecs.

Hade man kunnat köpa den ratten löst så hade jag köpt en direkt, jag älskar mina CSP´s nämligen.

Sen är det inga potentiometrar eller annat skräp utan HAL sensorer som tydligen ska vara extremt exakta och hålla ratten livs ut om jag fattat det rätt.

InläggPostat: 13 jan 2011, 20:53 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Hall sensorn sitter säkert i anslutning till ett kugghjul eller remskiva. Någonting som kan skapa variation i magnetfätet som påverkar sensorn att ge ut pulser, 0 eller 1. '
Upplösningen eller antalet pulser per varv brukar dock inte vara så högt, det ges ju av antalet toppar/dalar.

Elektroniken som skall räkna pulser kostar nog en del, den måste även kunna avgöra om man vrider ratten åt höger eller vänster antar jag.
Då krävs dubbla sensorer för att skapa två pulståg, något fasförskjutna.

Edit:Läste hemsidan och de verkar ha patenterat en lösning med 3 givare (om de menar det med 3D) :shock: .

Hmm låter intressant !

/ MVH

InläggPostat: 13 jan 2011, 21:07 
Klistar in det här,

Citera:
“H.E.A.R.T. HALLEFFECT ACCURATE TECHNOLOGY™” is the name of the new technology developed by Thrustmaster to reproduce movements made on a product in games. It relies on magnetic – and not mechanical – 3D (HallEffect) sensors, placed in different locations according to the product in question. The precision made possible by the use of this technology is significantly higher than that provided by standard technologies. Another advantage of this system: by eliminating all friction, it guarantees zero mechanical wear, for permanent precision that won’t decrease over time. The level of precision is also enhanced by the absence of any dead zones: even the slightest movement made by the player results in a reaction. Actions in games are therefore more linear, smoother and without any untimely jolts. A patent application has been filed for this technology."

Detta är en game-changer helt klart, och i mina ögon inte ett dugg överprisad. Snarare väldigt generöst prisatt eftersom den matchar rattar $2.000 osv i FF.
Kvaliten ser ut att vara precis lika hög den med, visst är det inte en skönhet att kolla på som en FREX men det känns som att deras gap dom hade till budget rattarna nu nästan är utsuddat.

Skulle dom inte sälja den separat så får jag väl punga ut pengarna även om det känns surt då pedalerna bara kommer att stå och damma. Jag måste ha den här ratten!

InläggPostat: 13 jan 2011, 21:08 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Öhhh, funkar den häringa ratten enbart på PS3, eller funkar den på PC också?

InläggPostat: 13 jan 2011, 22:08 
(AR)Göran skrev:
Öhhh, funkar den häringa ratten enbart på PS3, eller funkar den på PC också?

Just nu fungerar den enbart på PS3 och GT5.

Men dom jobbar för fullt med att få den kompatibel med andra spel på PS3 och naturligtvis PC där den verkligen kommer skina.

Anledningen till att det är så är helt enkelt att Kazunori anlitade Thrustmaster för att ta fram den ultimata ratten för Gran Turismo 5. därav det låga utbudet av kompatibilitet.

Så det är påväg ;)

InläggPostat: 13 jan 2011, 22:35 
Legend
Användarvisningsbild

Vilka har jämfört ratten med Frex? Insidesimracing hintade att den var närmare åt det hållet men de sa inte att den var likvärdig. Men de har inte recenserat den ännu och helst gör de inte det innan PC stödet är implementerat.

Annars ja håller med ser riktigt bra ut. Får hoppas mediamarkt eller någon tar in den så man får klämma. Ska till något under för att man ska få tillbaks tillräckligt med racing sug för att motivera ett köp dock.

InläggPostat: 14 jan 2011, 00:13 
oqvist skrev:
Vilka har jämfört ratten med Frex? Insidesimracing hintade att den var närmare åt det hållet men de sa inte att den var likvärdig. Men de har inte recenserat den ännu och helst gör de inte det innan PC stödet är implementerat.

Annars ja håller med ser riktigt bra ut. Får hoppas mediamarkt eller någon tar in den så man får klämma. Ska till något under för att man ska få tillbaks tillräckligt med racing sug för att motivera ett köp dock.

Jo jag vet men bara det faktum att FREX ens nämns i en sån här situation berättar väldigt mycket för mig om vad detta är för ratt.

Personligen så imponerar FREX inte speciellt mycket på mig förutom att det är ingenjörskonst på högsta nivå. Priset är löjligt dyrt, kvaliten ska vara lite sådär jämfört med vad man betalar även om allt är i ordentliga material val osv.
Kundtjänsten ska vara... tja jag har läst om folk som inte hört någonting alls från dom eftersom dom hade klagomål i mailet osv.

Sensorerna som sitter på T500RS, alltså HALL sensorer har dom endast på deras pedaler om jag fattat det hela rätt. Dom kör med optiska sensorer men det kanske är samma sak?

Som sagt, vi vet inte än men det faktum att FREX och T500RS nämns i samma mening följt utav alla test-klipp man sett på FF och exaktheten får mig att tro att det här är någonting alldeles speciellt.

InläggPostat: 14 jan 2011, 00:18 
"I will also say that the Force Feedback reminds me of the higher end wheels like a FREX or ECCI"

Det kommer från när han spelar GT5. Kan tänka mig att det kommer kännas lite bättre att koppla upp den i IRacing som verkligen kan FF.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme