Aktuellt datum och tid: 25 sep 2018, 04:33

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 405 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nytt grafik kort?
InläggPostat: 19 dec 2014, 16:21 
Veteran
Användarvisningsbild

Så här spontant känns det som ett 970 ligger närmast för mig då jag bara har en skärm.

Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting

InläggPostat: 20 dec 2014, 10:01 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Den här sidan ger kanske en bild av hur korten presterar..

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

970 är prisvärt verkar det som

Med vänlig hälsning Simon

InläggPostat: 20 dec 2014, 10:35 
Veteran
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:
Den här sidan ger kanske en bild av hur korten presterar..

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

970 är prisvärt verkar det som

Med vänlig hälsning Simon
Tack för länken, Simon!

Jag snålade (om man nu kan kalla 3400:- för att snåla) och beställde just ett Asus 970. :)

IRL Karting

InläggPostat: 25 dec 2014, 11:14 
Veteran
Användarvisningsbild

Jag fick mitt 970 idag och har lite problem med strömanslutningen.
Mitt gamla 570 fick ström genom 2 st 3x2-kontakter medan det nya 970 vill ha det genon 1 st 4x2:

570
Bilaga:
IMAG0210.jpg
IMAG0210.jpg [ 1.13 MiB | Visad 3515 gånger ]

970
Bilaga:
IMAG0209.jpg
IMAG0209.jpg [ 1.08 MiB | Visad 3515 gånger ]

Mitt power supply (Corsair AX 850W) har ingen 4x2-kontakt.
Någon idé om hur jag ska lösa det?

IRL Karting

InläggPostat: 25 dec 2014, 11:29 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

På 3x2 kontakternas kabel finns det ofta en 1x2, dom kan man använda tillsammans så det blir en 4x2.

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 25 dec 2014, 11:43 
Veteran
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
På 3x2 kontakternas kabel finns det ofta en 1x2, dom kan man använda tillsammans så det blir en 4x2.
Tack, hittade den! :up:
Den låg inlindad bakom chassiet så jag inte såg den. :)

IRL Karting

InläggPostat: 25 dec 2014, 12:16 
Veteran
Användarvisningsbild

Jag installerade det och insåg direkt att den ena fläkten för oväsen, ett knackande ljud. Tog ur kortet och snurrade på fläktarna för hand och fick samma resultat... *suck*

IRL Karting

InläggPostat: 25 dec 2014, 13:17 
Legend
Användarvisningsbild

wesslan skrev:
Jag installerade det och insåg direkt att den ena fläkten för oväsen, ett knackande ljud. Tog ur kortet och snurrade på fläktarna för hand och fick samma resultat... *suck*

Trist du får reklamera.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 25 dec 2014, 18:53 
Legend
Användarvisningsbild

wesslan skrev:

Surt :(
Kanske värt att prova joxa runt lite försiktigt med den där plastskölden runt om fläktarna och kolla om den går att böja till lite på något sätt som gör att fläkten går fri?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 19 feb 2015, 22:49 
Legend
Användarvisningsbild

Kanske värt att lyfta den här tråden lite för att kort ta upp minnesproblematiken som kommit fram gällande Nvidia GTX970 korten.

En rätt bra förklaring på svenska finns på Sweclockers här:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19956- ... ce-gtx-970

I korthet så är minnet på kortet uppdelat så att 7/8 av minnesbandbredden (hastigheten den kan använda minnet) kan hantera de först 3,5 gigen RAM på kortet och sista åttondelen bandbredd hanterar enbart sista halvgigen!
Dessutom kan den inte hantera båda de här segmenten samtidigt utan måste hoppa mellan dem.

Alltså kommer kortet bli påtagligt långsammare när den behöver börja använda sista halvgiggen RAM på kortet.

Så i praktiken bör man nog försöka hålla sig från att använda mer än 3.5 gig minne, vilket i och för sig inte är jättesvårt i dagens spel med normala upplösningar.. Speciellt som grafikkortet aktivt själv försöker hålla sig från att använda sista halvgiggen så länge som möjligt.
Men nya spel drar förstås mer och mer minne (plus att en del spel är dåligt programmerade och suger åt sig mer minne än det behöver mm) och kör man dessutom tex trippelskärm och massa antialias så sticker det iväg med minnesanvändandet!

Det rapporteras också en del gnäll om stuttering i olika trådar - speciellt i SLI - men hur stort problem det är i verkligheten är svårt att få grepp om. Vissa spel kan ju helt enkelt vara dåligt optimerat så det hackar på alla kort...

Jag tror det fortfarande är ett bra kort, och har man köpt det redan och är nöjd så är det inte mycket att gräma sig över, men samtidigt kan jag inte längre rekommendera det rakt av på samma sätt som jag gjorde när det släpptes.. För många frågetecken för det :?
... plus att jag inte tycker om Nvidias taktik att inte vara tydligare med de här begränsningarna. :evil:

Till sist, en helskön parodivideo om problemet :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=spZJrsssPA0
(det där garvet!)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 19 feb 2015, 23:31 
Legend
Användarvisningsbild

Gjorde dubbelrätt. Slopade SLi och skaffade GTX 980.

Inte för att just jag skulle bli särdeles drabbad med min 1080p skärm men minnesanvändningen ökar ju rätt så snabbt...

Stämmer det att engelsmän och amerikaner lyckats få tillbaka pengar pga nvidias falska marknadsföring?

Tänkte länka till den där videon också. Tror den har chans att slå större än alla der Untergang dubbningar. Men den här versionen är den bästa jag sett hittills. Lite nyfiken på vad som sägs i originalvideon :)

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 24 jun 2015, 13:42 
Legend
Användarvisningsbild

Nu är förresten tester ute på Radeons nya R9 Fury X kort!
http://www.sweclockers.com/test/20730-a ... -r9-fury-x

Blandad kompott dock... Långsammare än 980ti i 1080p, men jämförbar på 1440p och 4k...
Dock "enbart" 4gig minne, och ingen HDMI 2.0.

Det skulle kunna tänkas vara ett bra kort för trippelskärm, så länge man håller minnesanvändandet i schack! (och så länge spelet funkar bra AMD)
... beroende på var priset hamnar i verkligheten förstås.

Klurig vattenkylning, som har potential att vara riktigt tyst, men så drunknar tyvärr det låga fläktljudet i pumpljud och coilwhine :( Förbaskat trist miss!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 09 sep 2015, 09:57 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

En mini-rescension på http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... tx_970_4gb

Jag konstaterade att det var komplett lönlöst att få någon vettig prestanda i spel som inte heter iRacing, samt att AA aldrig blev riktigt skarp utan alltid lite jagged och skimrande med ett AMD kort (hade R9280x 3Gb).

Så nu har jag gått över till det gröna laget, det blev ett 970 då jag kunde få fatt i ett för under 3.500. Jag är inte speciellt ljudkänslig då jag kör i ett deciderat rum med stängd dörr och hörlurar så jag kände inget sånt behov av eftermarknadskylning för XXXkr extra.

Hittade det jag länkade till ovan, mellan grabben fick mitt gamla kort plus spelet som kom med på köpet så han är nu glad som en lärka.

Uppgraderat till W10 har jag också gjort (det är en helt annan historia) och systemet känns klart kvickt och stabilt. Så hur funkade kortet då?
Jo...
Upplevelsen att sätta upp Surround (trippelskärmslösningen) var i n t e kul.
Jag vete katten vad dom gjort, men att dra skärmarna i rätt ordning i interfacet gick inte, alls. Blev till slut tvungen att arrangera om skärmanslutningarna fysiskt på kortet innan jag fick till det.

Sen med drivare installerat och iRacing igång, t o m utan att köra om grafik konfig eller liknande kan jag konstatera att jag numer aldrig går under 90 fps i trafik med en tin-top bil, inte ens ner mot eau rouge där allt dippat något vansinnigt tidigare. Samma exempel med L79 så pinnar det på med 120+ fps, det med alla shadows utom volumes igång, riktiga backspeglar med full detail + virtuella, bara lite lägre detail på omgivningar. AA i backspeglarna har gått från jaggedijag till snyggt som fn, inget skimmer i kanterna heller.

I pCars har jag åkt upp till 70-80fps med 30 radical på nordslingan, bilarna på ultra och resten på typ high. Skuggorna är nu rundade, inte som minecraft-skuggor.
I AC har jag bara kört pyttelite, men det syns mest på AA och skuggor där med, fick väl kanske 20 fps mer.
I RF2 har jag provat ännu mindre, men visst flyter det mycket bättre, speciellt snyggare blev det inte, men jag har inte tweakat alls. Känner fortfarande ingen inspiration för RF2.

Vad är inte bra då?
Fläkten hörs tydligt, inte som ett sus eller ett vinande, utan ett surr som om den är obalanserad.
Sen har kortet tyvärr ett rejält coilwhine när det växlar upp. Det hörs väldigt tydligt när du inte kör och när du inte har bilar på banan. När du kör så märks det inte, inte ens med hörlurar. Men det är markant mer än jag någonsin hört tidigare.

Vad beror sånt på? Är det knutet till en specifik konstruktionsmetod, eller till vissa val av komponenter, eller är det mer random och kan vara bättre på andra identiska kort?

All in all, prestandamässigt bra kort. Inte hysteriskt, men en väldigt märkbar uppgradering för priset. Synd på coilwhine vilket är irriterande i alla loading och tystare meny sekvenser. Visst, ett budgetkort med referenskylning, men ändå.
/Dan

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 09 sep 2015, 19:05 
Legend
Användarvisningsbild

Tackar för en fin genomgång Danne, verkar vara trevlig prestanda!

Coilwhine är en irriterande historia...
Vissa kortmodeller verkar oftare drabbade än andra, men det är lite slumpartat också.
Nånstans har jag sett en sammanställning från någon hårdvarusida på hur många vinande kort de stött på av olika modeller, men nu minns jag inte var :(

Det jag minns är att 970 är ganska ofta drabbade, men tex 980 är det mycket mer sällan - speciellt OEM har jag för mig.
Tex R290 OEM däremot skriker ofta en hel del!

Nyare serierna vet jag inte om jag sett jämförelser på...

Även nätagg kan skrika, och påverka ljudet i grafikkortet.. Och moderkortets energisparinställningar ska även de kunna orsaka vinande på moderkortets kretsar har jag läst. (men inte råkat ut för själv)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 sep 2015, 16:46 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Jag slog till på ett ASUS GTX 980TI för nästan 8 papp och det är hur tyst som helst. Inget coilwhine eller högt fläktljud, bara diffust susande när man belastar det ordentligt.
Kör med 3 skärmar i nvidia surround i upplösningen 5760x1080

Har mest bara kört Project CARS än så länge. Laddade ner Raceroom för att testa men tyckte det var astrist så jag stängde av efter typ 5 min.
I Pcars ligger jag på 90-130 fps beroende på väder och antal bilar på banan i high på det mesta och MSAA Anti aliasing.

Möjligt att jag slår till på ett 980TI-kort till när det sjunker i pris så kan man köra SLI och höja upp grafiken ytterligare. Anti aliasing suger rejält med GPU-kraft men det blir ju bra mycket snyggare med det har jag märkt, mindre fladdriga kantiga streck i horisonten.

Gjorde misstaget att köpa 60 hz-skärmar först. Insåg till slut att jag vinner inget på att köra över 60 fps i spelen för man får bara tearing och stutter då bildskärmen inte kan rita upp mer än 60 bilder/sekund även fast grafikkortet levererar mer än så.
Så efter ett jäkla velande köpte jag istället Acer 24" 144 Hz-skärmar med G-sync. Vilken skillnad!! Nu flyter det på hur bra som helst utan tearing eller stutter tack vare G-sync som synkar bildskärmens uppdateringsfrekvens med hur många frames/sekund som grafikkortet hinner leverera.
Dyrt som fan blev det, men grymt bra blev det :)

Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 405 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 23, 24, 25, 26, 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme