Aktuellt datum och tid: 16 okt 2018, 13:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. :?
InläggPostat: 29 jun 2016, 23:57 
Legend
Användarvisningsbild

Nu börjar testerna ramla in på AMD:s 480 :)
Tex Sweclockers här:
http://www.sweclockers.com/test/22310-a ... /1#content

Ser man över medel på alla spel så är kortet ett visst steg snabbare än 970, och drar ungefär lika mycket ström. Inget att tokhurra över, men alltid nått!
Och ska man köra högupplöst eller trippelskärm skulle jag definitivt kolla på 480. Mer minne förstås, och prestandaskillnaden verkar ökar till AMD:s fördel ju högre upplösningen är.

Utöver det är det en prisfråga rimligen. Kan man få 970 billigare så är det fortfarande ett alternativ.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 jul 2016, 17:11 
Legend
Användarvisningsbild

GTX 1060 ska tydligen släppas i juli. Har du tålamod Scorpio? :)
http://www.sweclockers.com/nyhet/22340- ... fikationer

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 jul 2016, 17:38 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Det bidde ett 970 enligt erbjudandet som det länkades till :)

Installerat och klart men datorn har sedan installationen börjat stänga av och starta om av sig själv ibland? Märkligt nog gör den inte det när jag spelar. Har kört flera timmar Sniper elite 3 utan problem. Kan det vara det där med bios tro..?

InläggPostat: 01 jul 2016, 18:06 
Legend
Användarvisningsbild

Mja, vore det en BIOS-grej skulle jag tro den borde gnällt i högan sky redan vid första uppstarten.

*edit*
Fast om det finns ett nyare BIOS, så vore det tänkvärt att försöka uppdatera det.
KAN ju vara någon stabilitetsgrej de fixat. Billigare än nytt nätagg :) (se nedan)
*edit*

Primärt skulle jag gissa på nätagget. Behöver inte vara det, men det verkar kanske mest troligt.
(chieftec är väl lite "sådär" i kvalitet)

970 är inte speciellt strömhungrigt egentligen men drar nog kanske mer än ett 6870.

Säker att alla sladdar sitter i där de ska och sitter i ordentligt? (glappkontakt kan ställa till med massa konstigt)
När man väl varit i datorn och ryckt och slitit är det lätt hänt.. Kolla även typ SATA-kontakter och liknande när du ändå håller på.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 01 jul 2016, 18:13 
Legend
Användarvisningsbild

Det är inte i samband med några uppdateringar? Har du att den ska gå in i något vänteläge efter viss tid. om det är något som strular där som gör att den startar om i stället.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 25 jul 2016, 17:41 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Mja, vore det en BIOS-grej skulle jag tro den borde gnällt i högan sky redan vid första uppstarten.

*edit*
Fast om det finns ett nyare BIOS, så vore det tänkvärt att försöka uppdatera det.
KAN ju vara någon stabilitetsgrej de fixat. Billigare än nytt nätagg :) (se nedan)
*edit*

Primärt skulle jag gissa på nätagget. Behöver inte vara det, men det verkar kanske mest troligt.
(chieftec är väl lite "sådär" i kvalitet)

970 är inte speciellt strömhungrigt egentligen men drar nog kanske mer än ett 6870.

Säker att alla sladdar sitter i där de ska och sitter i ordentligt? (glappkontakt kan ställa till med massa konstigt)
När man väl varit i datorn och ryckt och slitit är det lätt hänt.. Kolla även typ SATA-kontakter och liknande när du ändå håller på.

Problemen kvarstår, datorn stänger ibland ner helt utan förvarning och startar sedan om :( Det märkliga är att när jag spelar händer inget, kan sitta i flera timmar med full upplösning osv men inga problem :? Om jag däremot sedan surfar på nätet eller kör något program så kan den tvärt stänga av utan förvarning. När den startat om dröjer det vanligtvis inte alls länge innan den stänger av igen. Men efter att ha varit avslagen helt en längre tid så funkar det igen(överhettning? Men hur kan det då funka att spela länge? ).

Har öppnat burken och kollat alla anslutningar. Allt sitter som det ska och inga synliga konstigheter.

ITdioten Janne Nordin har inte vågat inte testa det där med BIOS..

Flera av varandra oberoende har nämnt strömaggregatet. Har ju bara bytt grafikkort från Sapphire Radeon HD 6970 till MSI Geforce GTX 970 men det kanske räcker för att överbelasta? Kanske skulle man ändå prova att byta det. Om man vill passa på att ta till lite "för säkerhets skull", vilket strömaggregat rekommenderas?

InläggPostat: 25 jul 2016, 18:16 
Legend
Användarvisningsbild

Klurigt. Det finns step by step guider för bios överklockning rtfm jag har aldrig råkat bricka BIOS men du vill helst inte ha strömavbrott mitt i eller något :)

Överbelastning av nätaggregatet är det ju inte om det hänger sig när du är ute på nätet. Tror inte de är boven i dramat.

Mitt X 1080 gillar att krascha när jag kör youtube eller vlc. I windows 10 windows 8.1 kör jag så sällan så vågar inte säga om jag har det där också. Jag får bara meddelande om att grafikdrivrutinen har kraschat datorn startar inte om eller något utan grafikdrivrutinen rebootar sig självt. Har du testat köra med äldre 970 drivare ifall det är något som kommit med senaste månadernas drivrutiner och du får omstart av systemet istället för omstart av drivrutinen?

Annars testa byt webläsare om du råkar ha något spyware eller virus eller något som dina program inte hittar som aktiverar sig när du surfar? Omformattering av windows så kan du ju utesluta det problemet.

Kan ju va något skit från dina gamla amd drivrutiner som ligger kvar och spökar någonstans. Körde du driver cleaner innan du installerade 970t?

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 25 jul 2016, 20:19 
Legend
Användarvisningsbild

Hmm är det windows 7 eller 10?
Kan det vara så att burken blåskärmar, men startar om sig istället för att visa felmeddelande? Isåfall går det att ställa om nånstans...
Nått i stil med:
Kontrollpanelen/System/Avancerat/Start och återställning/Inställningar/Systemfel
och bocka ur "starta om automatiskt".
---

Att burken kan vara kinkig efter byte av grafikkort till annat märke har jag viss erfarenhet av själv, men inte såtillvida att den startar om sig.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 25 jul 2016, 21:32 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Windows 7.

Ingen blåskärm eller annat, det säger bara plopp och så stendör den. Precis som om man hade ryckt ur kontakten i väggen. Och sedan startar den om inom någon sekund. Skumt :?

Funderar för övrigt allvarligt på att uppgradera moderkort/processor/RAM-minne när jag ändå är igång. Det känns allt lite onödigt att inte kunna utnyttja grafikortets fulla potential p.g.a. PCI Express 2 mm. Men kanske borde man se till att få ordning på detta problem först..

Jag har kommit till insikt att det moderkort som ingår i tidigare länkat uppgraderingspaket https://www.komplett.se/product/783616/ ... e-i7-6700k är onödigt dyrt. Tips på vettigt moderkort i lämpligare prisklass? Detta paket(plus kylare) http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... ternal:ref verkar lite mer prisvärt?

InläggPostat: 25 jul 2016, 22:23 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Windows 7.

Ingen blåskärm eller annat, det säger bara plopp och så stendör den. Precis som om man hade ryckt ur kontakten i väggen. Och sedan startar den om inom någon sekund. Skumt :?

Prova leta enligt min instruktion ovan. Kan vara så att du får upp en blåskärm istället för omstart. Men om felet är nätagget så tror jag nog den dör spontant utan blåskärm)

Scorpio skrev:
Funderar för övrigt allvarligt på att uppgradera moderkort/processor/RAM-minne när jag ändå är igång. Det känns allt lite onödigt att inte kunna utnyttja grafikortets fulla potential p.g.a. PCI Express 2 mm. Men kanske borde man se till att få ordning på detta problem först..

Mmm, ska du uppgradera även detta, så skulle jag helt klart byta nätagg också...
Och isåfall är det väl enklare att bygga en helt färsk separat burk istället?

(speciellt om ni inte har någon annan dator i hemmet: det är MYCKET värt att ha en fungerande dator bredvid för felsökning när man jobbar)

Scorpio skrev:
Jag har kommit till insikt att det moderkort som ingår i tidigare länkat uppgraderingspaket https://www.komplett.se/product/783616/ ... e-i7-6700k är onödigt dyrt. Tips på vettigt moderkort i lämpligare prisklass? Detta paket(plus kylare) http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... ternal:ref verkar lite mer prisvärt?

Böjd att hålla med gällande moderkortet.
Oklart om man tjänar något märkbart på de där paketen alls? Jag brukar alltid köpa komponenterna löst, men kanske har missat nått på det :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 26 jul 2016, 09:04 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Vi har var sin stationär dator hemma men använder i princip bara den egna(och spelar en del co-op). Vid felsökning finns alltså en extra dator att tillgå :)

Det mekaniska har jag hyfsat grepp om men det är värre när det kommer till mjukvara och jobb/felsökning relaterat till det.. :(

Jag är införstådd med att det inte finns någon egentlig ekonomisk vinning i att köpa nämnda paketlösningar. Det handlar nog istället om enkelheten i att handla ett komplett paket från samma ställe(och kanske t.o.m. i sta´n). Kanske är jag naiv men jag inbillar mig också att jag kan lita på att de komponenter de satt ihop funkar någorlunda bra tillsammans.

Jag börjar också inse varthän det lutar - en ny dator. Att man aldrig lär sig.. :mrgreen: Men jag tror vi börjar med att prova ett nytt nätaggregat och se om problemen kvarstår.

InläggPostat: 26 jul 2016, 09:23 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Skulle tippa på något fel i nätaggregatet då det säger "plopp" som du säger. Låter som det är något med högre strömstyrka/relä som stänger av för att skydda mot överlast/varmgång.

Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme