Aktuellt datum och tid: 18 nov 2018, 19:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. :?
InläggPostat: 13 okt 2009, 13:11 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
Ok det blir måhända lite snedfördelat i prisförhållande källa/högtalare då. Nu har jag inte hört de där men det finns ju gränser med vad man kan åstadkomma med så små drivare :). Mid range är nog det som blir lidande det är ju bas och två tweeters vad det ser ut som.

Om du inte tänker uppgradera ljudssystemet eftersom finns ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208299 som ett vettigt budgetalternativ.

Eller om du hittar något begagnat Elite Pro, Prelude eller måhända X-meridian om du vågar gambla med garantin. Dock alla dessa har sämre komponenter så borde ha kortare livslängd av det jag sett. Elite Pro har vettiga kapacitorer för att vara Creative i alla fall, men de är i miniatyrversion jämfört med Essence kortets :)

Ja det stämmer, det var utrymmesbristen som satte käppar i hjulet. Dels med tanke på kylning, men också med tanke på ljudkvaliteten som kan påverkas negativt av ogynnsam placering i förhållande till övriga komponenter. Men ni menar alltså att om man väljer Essence ST(som inte är PCI Express) istället så har man helt andra möjligheter att placera kortet på ett bra sätt?

Visst finns det bättre aktiva högtalare än de jag använder. Fast då handlar det i huvudsak om små fullregisterhögtalare som kan vara lite krävande vad gäller placering. Pga av utrymmesbrist använder jag mindre satelliter och subwoofer vid datorn istället.

Men jag håller med, visst är nämnda Essence ljudkort en smula overkill för mina högtalare, speciellt som jag nästan aldrig kör med hörlurar. Eller inte ännu i alla fall..

Vi får väl se vad jag hittar på framöver :)

InläggPostat: 13 okt 2009, 14:27 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Ja det stämmer, det var utrymmesbristen som satte käppar i hjulet. Dels med tanke på kylning, men också med tanke på ljudkvaliteten som kan påverkas negativt av ogynnsam placering i förhållande till övriga komponenter. Men ni menar alltså att om man väljer Essence ST(som inte är PCI Express) istället så har man helt andra möjligheter att placera kortet på ett bra sätt?

Jepp!
Kolla på den här bilden på ditt moderkort:
http://www.giga-byte.com/FileList/Image ... d3_big.jpg

De tre långa vita kortplatserna är vanliga PCI-kortplatser och funkar bra med Essence ST... Dvs du kan placera ljudkortet längst ner i burken (dvs till vänster på bilden) om du så vill... (ok, med liten reservation för att det sitter lite andra kontakter där i botten av kortet som kan göra det trångt i nedersta platsen, men tror inte det är ett problem)

De två små vita kortplatserna är pci-express x1, och sitter ju som sagt riktigt dumt tätt intill grafikkortets port. (se nedan) Där sätter man inte gärna ett ljudkort.

De blåa långa kortplatserna är pci-express x16, och den "övre" (dvs till höger i bild) är där grafikkortet kommer sitta. Den till vänster av dem är bara x4 i hastighet, men ser ut som en vanlig x16 för grafikkort. Köper du ett STX rekommenderar jag att du sätter det i denna vänstra port, för att iallafall få en hyfsad lucka till grafikkortet. (jepp, det ska funka att sätta ett x1 pci-expresskort i en större pci-expresskontakt!)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 17 dec 2011, 13:28 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Så här blev det till slut:

-Antec Nine Hundred Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, Fönster

-Chieftec Super Series PSU 650W Modular 80 Plus, 140mm Fan, 4x SATA, 1x 6 pin PCIe, 1x 8 (6+2) pin PCIe

-USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD (bulk)

-Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

-Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB

-Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9, Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

-PowerColor Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP

-Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

-Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

-Microsoft Windows Vista Home Premium Swe. 64bit Komplett.

-Uppgradering till Windows 7 ingår.

Nu har det gått drygt två år och jag funderar på att uppgradera datorn. Då jag i princip enbart använder datorn till att surfa på nätet och spela spel så blir väl nytt grafikkort det naturliga steget.

Några tips på ett bra grafikkort som ger märkbar förbättring av prestandan för max c:a 2000 kr?

InläggPostat: 17 dec 2011, 13:47 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Scorpio skrev:
Så här blev det till slut:

-Antec Nine Hundred Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, Fönster

-Chieftec Super Series PSU 650W Modular 80 Plus, 140mm Fan, 4x SATA, 1x 6 pin PCIe, 1x 8 (6+2) pin PCIe

-USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD (bulk)

-Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

-Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9, Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

-PowerColor Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP

-Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

-Microsoft Windows Vista Home Premium Swe. 64bit Komplett.

-Uppgradering till Windows 7 ingår.

Nu har det gått drygt två år och jag funderar på att uppgradera datorn. Då jag i princip enbart använder datorn till att surfa på nätet och spela spel så blir väl nytt grafikkort det naturliga steget.

Några tips på ett bra grafikkort som ger märkbar förbättring av prestandan för max c:a 2000 kr?

Lite över din budget men annars ett bra kort:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=624065&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76

Alternativt vänta till januari när de nya ATI korten släpps.

InläggPostat: 17 dec 2011, 14:23 
Legend
Användarvisningsbild

Jag håller med Andreas: läge att vänta in nya ATI-korten här i början av året. (de lär ju även driva ner priserna på nuvarande korten :))

Håller även med dig Scorpio: grafikkort är den naturliga komponenten att uppgradera i den burken! CPU:n hänger med för spel och vardagsbruk ett hyfsat tag till!
På lite sikt kanske du kan kräma i 4 gig RAM till dock. Är så billigt, så man kan lika gärna bygga upp en buffert :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 17 dec 2011, 17:41 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Ok, det kommer alltså en ny generation grafikkort? Ryms de i denna prisklass?

I vilket fall driver de ju som sagt i så fall ner priserna på de modeller som finns idag :) Och någon månad hit eller dit spelar ingen roll för min del.

InläggPostat: 17 dec 2011, 18:09 
Legend
Användarvisningsbild

Var bara förberedd på att då har nvidia nya grafikkort på gång. Det finns inget slut på waiting game men det blir i stort sett alltid billigare. Så länge det inte sker någon naturkatastrof. Man ska absolut inte bunkra upp med hårddiskar nu i alla fall. SSD i sådana fall. Men jag är säker på att om några månader kommer det SSD diskar som får dagens att se dassiga ut :mrgreen:

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 26 jun 2016, 14:28 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Efter knappa 7 år går tjänstgöringsperioden in i sin sista fas för denna dator. Men den här gången har jag bestämt mig för att uppgradera istället för att köpa helt ny burk.

Förutsättningarna är att jag använder mina datorer ganska länge så jag tänker framåt. I huvudsak spelas det och surfas på internet. Det blir en till två uppgraderingar(som regel grafikkort och RAM-minne) under datorns tjänstgöringsperiod vilken vanligtvis är c:a 6-8 år. Och ekonomin är prioriterad varför den allra senaste/värsta teknologin inte kommer på fråga.

Så här ser det ut idag:

-Antec Nine Hundred Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak

-Kingston DDR3 2333MHz 8GB, Kit w/two matched 4GB DDR3

-AMD Radeon HD 6870 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0

-Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Inom något år blir det ett uppgraderingspaket i stil med: Uppgraderingspaket - Intel Core i7-6700K Skylake, 4.0GHz Quadcore, Z170 ROG Mainboard, 16GB DDR4, CPU Air Cooler

https://www.komplett.se/product/783616/ ... e-i7-6700k

Men första steget blir ett grafikkort som inledningsvis kommer att användas med befintlig utrustning. Här begränsar jag mig en aning då detta grafikkort kommer att bytas om några år. Jag funderar på ett MSI GeForce GTX 970 OC 4GB (GTX 970 4GD5 OC) som det tacksamt tipsades om i hårdvarutråden :)

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... ternal:ref

Vad säger proffsen, kan det vara vettiga val sett till mina förutsättningar?

InläggPostat: 26 jun 2016, 15:48 
Legend
Användarvisningsbild

Både och...
Som prisvärd uppgradering till gamla burken är kortet inte ett dumt alternativ på sätt och vis - åtminstone till det priset.

Men det finns saker att fundera över:

- Är du ljudkänslig kommer troligen kylaren störa en del under belastning.

- Det kan finnas viss risk för bök med att få kortet att funka på gamla burken. Kanske behövs en BIOS uppgradering eller liknande. (jag har inte full koll, men har hört det nämnas i samband med nyare kort på lite äldre moderkort)

- Det är nyare kort på gång. AMD:s 480 serie sägs spöa 970 någorlunda tydligt, och till ungefär samma pris som kortet du tittar på nu.

- Till nya burken kan jag tycka kortet ligger lite nere mot underkant prestandamässigt.
Nu tycker säkert vissa här att jag överdriver, och de har säkert en poäng :)
... men det känns som prestanda överlag håller på att ta ett kliv upp nu, och det vore trist att kanske relativt snart halka lite efter.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 26 jun 2016, 17:42 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Både och...

- Är du ljudkänslig kommer troligen kylaren störa en del under belastning.

- Det kan finnas viss risk för bök med att få kortet att funka på gamla burken. Kanske behövs en BIOS uppgradering eller liknande. (jag har inte full koll, men har hört det nämnas i samband med nyare kort på lite äldre moderkort)

- Det är nyare kort på gång. AMD:s 480 serie sägs spöa 970 någorlunda tydligt, och till ungefär samma pris som kortet du tittar på nu.

- Till nya burken kan jag tycka kortet ligger lite nere mot underkant prestandamässigt.
Nu tycker säkert vissa här att jag överdriver, och de har säkert en poäng :)
... men det känns som prestanda överlag håller på att ta ett kliv upp nu, och det vore trist att kanske relativt snart halka lite efter.

Ljudkänslig är jag inte direkt. Och fläktarna i datorlådan brölar en del också. Visst är det ett plus i kanten om kortet är tyst men inte absolut nödvändigt :)

Bök med att få kortet att funka med gamla grejorna under en övergångsperiod vill vi däremot inte ha, då finns risk för en hjärtinfarkt.. :( Får ta och undersöka det närmare :?

Först var jag inne på 950 eller 960 men nu är plötsligt prisskillnaden bara några hundra kronor till 970 vilket verkar vara ett rätt mycket bättre kort än de två. Men kanske kan man för 2389 kronor få ännu mera prestanda från något annat kort?

Tanken är att grafikkort ändå kommer att bytas ut om c:a 3 år varför jag medvetet dragit ner en aning på det. Och att processor/moderkort kommer att brukas i c:a 6-8 år varför jag medvetet dragit upp en del på det.

Jag är inte någon storkonsument av nya(läs: tungdrivna) spel men för närvarande är det Project Cars och och Sniper Elite III som plågar min nuvarande uppsättning så t.o.m jag börjar inse begränsningarna.

InläggPostat: 26 jun 2016, 19:00 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Ljudkänslig är jag inte direkt. Och fläktarna i datorlådan brölar en del också. Visst är det ett plus i kanten om kortet är tyst men inte absolut nödvändigt :)

Ok, då går det antagligen att leva med :)

Scorpio skrev:
Bök med att få kortet att funka med gamla grejorna under en övergångsperiod vill vi däremot inte ha, då finns risk för en hjärtinfarkt.. :( Får ta och undersöka det närmare :?

Du kan alltid börja med att gräva lite i om det finns ett nyare bios till ditt moderkort...
Så har du möjlighet att testa det om grafikkortet jävlas.

Scorpio skrev:
Först var jag inne på 950 eller 960 men nu är plötsligt prisskillnaden bara några hundra kronor till 970 vilket verkar vara ett rätt mycket bättre kort än de två.

Jepp, där håller jag med! 950+960 är inte prisvärda i nuläget jämfört med 970.

Mer prisvärda alternativ finns kanske inte just exakt nu i denna sekund...
Det beror på hur bråttom du har, om du vill vänta till fler kort kommer in på marknaden.
AMD:s 480 kort är som sagt på gång närsomhelst i princip.
1080 och 1070 har ju släppts nu. 1060 lär ju följa till i höst åtminstone, men oklart vad de kommer kosta och hur de kommer prestera.

Tror inte du gör "fel" vare sig du köper nu eller väntar egentligen :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 26 jun 2016, 21:11 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Tror faktiskt jag börjar med att slå till på det där 970..jobbar i Malmö och Webhallen har en butik vid Triangeln. Det är bara ett kvarter från jobbet och de har enligt uppgift 20+ på lager :)

Det värsta som kan hända är ju att det triskas så jag håller på att få en hjärtinfarkt. Och då är det lika bra att slå till på det där uppgraderingspaketet på en gång också :mrgreen:

InläggPostat: 27 jun 2016, 00:34 
Legend
Användarvisningsbild

Ok :)

...

Undrar om jag skulle köra det där uppgraderingspaketet själv?
Tycker nog moderkortet är lite overkill faktiskt. (2000 är lite blodigt)

Paketpriset sparar man hela 75 spänn på förresten :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 27 jun 2016, 08:10 
Legend
Användarvisningsbild

Ser de har Vive i lager köp en i förbifarten :lol:

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 29 jun 2016, 14:20 
Legend
Användarvisningsbild

Såg en recension på 480 här:
https://www.youtube.com/watch?v=5CJBaZ9V2Eo

Enligt deras mätningar verkar den sällan orka upp ens i samma nivå som ett överklockat 970. (och rejält långsammare i tex project cars)
Kanske inte värt att vänta på?

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme