Aktuellt datum och tid: 13 dec 2018, 07:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. :?
InläggPostat: 11 okt 2009, 15:55 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Återigen stort tack för alla tips grabbar, jag är inte någon stjärna på det här med datorer så det är stor hjälp! :)

En sammanfattning av förutsättningarna:

-Jag behåller i regel mina datorer i 5-6 år.

-Jag klarar med största sannolikhet inte av att montera ihop, eller snarare få alla komponenter att fungera, själv. Det får alltså bli ett komplett och färdigt datorpaket.

-Av samma anledning kan jag inte modifiera datorn i framtiden. Men att montera ett nytt grafikkort klarar jag i alla fall själv, varför jag undviker de allra värsta/dyraste grafikkorten. Detta kan jag ändå byta/uppgradera om kanske 2 år eller så för en rimlig peng.

-Budget max c:a 9000 kr plus ljudkort(1900 kr).

Flera rekommenderar mig att satsa på de nyare Intel i5/i7 processorerna och Roger W har också förklarat varför. Men totalkostnaden blir ju lite dyrare..

Ursäkta om jag verkar dum, men ger dessa nya processorer mig, som inte kommer att byta några andra komponenter än möjligen grafikkortet i framtiden, några större fördelar kontra en processor som Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz?

Ja flera sa rekommendera köpa i5/i7 idag än 775 nu kan håller länge ta 5-6 år till räcker och klarar allt spelar o högst upplösning oxå . jag har fundera oxå att tänker byt i5/i7 sen jag satsar mer av quadcore nu orkar alla bilar minst 50 bilar inte problem då . jag tycker du ta i5 istället då . du kommer inte blir ångest sig .

http://www.hardwaresecrets.com/article/801/12

http://www.tomshardware.com/reviews/cpu ... 373-9.html

Bild
http://dmsv.se
http://www.dms.se
http://www.racedepartment.com/content/

InläggPostat: 11 okt 2009, 17:24 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Ok. Jaa ni..kanske skulle man satsa på den där nyare tekniken i alla fall. Några hundra hit eller dit är ju faktiskt inte hela världen. Speciell inte om man får valuta för pengarna :)

Såg förresten att Windows 7 inte släpps förrän 22 oktober och då måste jag vänta tills dess i vilket fall. Annars får jag väl själv försöka ändra från Vista till 7, och det har jag ingen större lust med..

InläggPostat: 11 okt 2009, 18:30 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Leg skrev:
Om du inte är ute efter grymt med utrymme men vill ha grym prestanda så hade jag satsat på 15k SAS disk/diskar i stället.

Vad är det för något? En annan typ av hårddisk eller? Hur mycket kostar det i förhållande till "vanliga"?

InläggPostat: 11 okt 2009, 18:44 
Legend
Användarvisningsbild

Snabbare mindre diskar som ger otroligt dåligt pris/mb ratio ;)

Fungerar så länge du inte hordar data på disken. Större hårddisk ju mer hordar man. Har man mindre hårddiskar arbetar man mer effektivt har jag märkt ;). Men det är ju sjukt irriterande när man får ont om utrymme så...

En annan fördel är att det lockar en att göra rediga backuper. Hårddiskar havererar ju titt som tätt. Förutom då att de presterar något bättre med kortare laddningstider givetvis.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. Dags att sammanfatta!
InläggPostat: 11 okt 2009, 21:58 
Legend
Användarvisningsbild

danielj skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men med 32bits versionen av Vista kommer du endast kunna använda dig av 3Gb av de 4Gb.

Jepp, ca 3.2 gb är max man normalt får ut av 32 bits versionerna.. (varierar lite beroen de på hårdvaran i burken) Men å andra sidan är ddr2 ram så billigt så det spelar nästan mindre roll, och man vill ju köpa minnena i par, så att optimera till prick 3 gig är bökigt. (ev 4 stickor, fördelade 1+1 samt 0.5+0.5 gig, men det rekommenderar iallafall inte jag)

Leg skrev:
Om du inte är ute efter grymt med utrymme men vill ha grym prestanda så hade jag satsat på 15k SAS disk/diskar i stället. Ta även ett moderkort som garanterat klarar Windows 7 och i5/i7 propparna. Speciellt om du ska gå för ett 64 bitars Win7 så du har drivisar till det. Det som är bra med Asus är att du på deras sida kan få fram vilka minnen som funkar bra till kortet.

Hur funkar SAS gränssnittet? Kan han verkligen köra en SAS disk med ett vanligt moderkort? Jag trodde det bara funkade tvärtom: att ett SAS moderkort klarar SATA diskar.
I vilket fall skulle jag nog inte jaga SAS-diskar personligen. Vill man ha mer prestanda på disken så lockar en SSD disk mer... Men ingendera kanske är riktigt värt pengarna för en sån här burk.

Leg skrev:
Ursäkta om jag verkar dum, men ger dessa nya processorer mig, som inte kommer att byta några andra komponenter än möjligen grafikkortet i framtiden, några större fördelar kontra en processor som Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz?

Förstås svårt att säga hur mycket det kommer märkas i verkligheten, men borde ge åtminstone samma eller bättre prestanda i vad du än kör i nuläget, plus ha fördelen att ge märkbart mer prestanda i applikationer som verkligen utnyttjar flera kärnor.. (vilket ju lär bli vanligare och vanligare)
Dessutom blir burken mer okänslig för program i bakgrunden, som antivirus osv: Är man inte så duktig att hålla efter burken, så kan jag tänka mig att en flerkärning cpu är bättre på att fördela upp såna bakgrundsprocesser på ett sånt sätt att det stör spelandet mindre tex.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 12 okt 2009, 14:01 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Vilka lappkast det kan bli..nu har jag beställt en dator... :lol: Det blev lite komplikationer med den där ljudkortshistorien så jag skippade faktiskt det. Satsade lite mer än jag ursprungligen tänkt mig på resten istället. Så här blev det till slut:

-Antec Nine Hundred Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, Fönster

-Chieftec Super Series PSU 650W Modular 80 Plus, 140mm Fan, 4x SATA, 1x 6 pin PCIe, 1x 8 (6+2) pin PCIe

-USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microSD,MS (Pro, Duo),SM,xD (bulk)

-Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156 4xDDR3, ATX, GbLAN, 4phase power, PCI-Ex(2.0)x16

-Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB

-Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9, Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3

-PowerColor Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP

-Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

-Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7240S DVDRW 24x, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

-Microsoft Windows Vista Home Premium Swe. 64bit Komplett.

-Uppgradering till Windows 7 ingår.

Det slutade på 11.420 kr inklusive test/montering, frakt och 3 års garanti.

Återigen stort tack till alla som hjälper till med tips och råd, annars skulle en ITdiot som jag vara rätt offside.. :D

InläggPostat: 12 okt 2009, 14:49 
Veteran
Användarvisningsbild

Tror säkert du blir nöjd med detta. Blir kul att få höra hur du upplever ditt första race när du fått burken. :D

InläggPostat: 12 okt 2009, 17:30 
Legend
Användarvisningsbild

Vad har du för planer på ljudkortsbiten? Glömde nämna att jag har ett Elite Pro liggandes dammandes. Får ta en utförsäljningsdrive snart igen :)

InläggPostat: 12 okt 2009, 18:08 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
Vad har du för planer på ljudkortsbiten? Glömde nämna att jag har ett Elite Pro liggandes dammandes. Får ta en utförsäljningsdrive snart igen :)

Ja kanske jag blir sugen av X-FI men avtal kostar oxå .

:wink:

Bild
http://dmsv.se
http://www.dms.se
http://www.racedepartment.com/content/

InläggPostat: 12 okt 2009, 19:37 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

oqvist skrev:

Hade ju bestämt mig för ett ASUS Xonar Essence ST/STX, men det visade sig att det skulle bli svårt att montera det kortet på ett vettigt sätt i ovanstående moderkort och då valde jag att skippa de planerna. Men jag har väl ändå funderingar på ett bättre ljudkort än det som är inbyggt i moderkortet framöver..

InläggPostat: 12 okt 2009, 19:57 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Hade ju bestämt mig för ett ASUS Xonar Essence ST/STX, men det visade sig att det skulle bli svårt att montera det kortet på ett vettigt sätt i ovanstående moderkort och då valde jag att skippa de planerna. Men jag har väl ändå funderingar på ett bättre ljudkort än det som är inbyggt i moderkortet framöver..

Hmm, jag antar att problemet är att pci-express x1 platserna sitter så nära övre x16 slotten för grafikkortet? (dvs den undre x1 slotten går inte att använda, då grafikkortet tar upp två slottar, och övre x1 slotten lär det bli skittrångt vid RAM:et, plus att kortet hamnar så nära att risken för störningar osv är större?)

Nu tror jag det finns en möjlig lösning på det problemet: sätt ljudkortet i den andra x16 porten!
Såvitt jag vet ska grundprincipen vara att man kan använda småkort i "stora" pci-express platser utan problem. Jag kan tänka mig undantagsfall där det skulle kunna ställa till det, tex om du har ett moderkort som är byggt för att ställa om sig från en x16, till två x8/x8 när man kör med två grafikkort, men så borde inte vara fallet här: den andra x16 porten är bara x4 rent elektriskt enligt Gigabytes hemsida:
http://www.giga-byte.com/Products/Mothe ... GA-P55-UD3

Visst, det blir inte 100% optimalt, då du inte kan få bort ljudkortet hela vägen bort ifrån grafikkortet, men glipan borde bli tillräcklig för att grafikkortet ska kunna få ventilation ordentligt iallafall.

Såvitt jag vet borde det funka, men kan inte garantera nått förstås.

*edit*
Att sätta ljudkortet i andra pci-16 slotten innebär förstås även att du inte kan köra crossfire med dubbla grafikkort framöver, men om det stämmer det jag skrev ovan att andra porten bara är x4, så är inte det tillräckligt för bra crossfireprestanda iallafall IMHO, så tycker du ska slå såna tankar ur hågen så länge du kör med det här moderkortet :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 12 okt 2009, 20:21 
Legend
Användarvisningsbild

Missade du mitt tidigare inlägg? Du skulle ju skrota STXen och skaffa STn i stället ;). De flesta moderkort har PCI platserna längst ner så långt bort från grafikkortet som möjligt så ännu ett plus.

Snabbkollade på prisjakt de har tydligen höjt priset på det några hundringar. Jag skaffade det när det var purfärskt och då var det billigare! än STXen. Kanske går att hitta någon återförsäljare som inte har riktigt koll på hur de ska prissätta korten fortfarande :)

Lite nyfiken på vad du kör med för högtalare/hörlurar :)

InläggPostat: 12 okt 2009, 21:02 
Legend
Användarvisningsbild

Hmm, Öqvist har en poäng: såvitt jag kan se är det bara jitterclock och möjligheten till addonkortet som skiljer dem åt (och detta till ST:ns fördel) förutom vilken port de använder. (pci vs pci-e)
... och i ditt fall är det ju bara en fördel med vanlig PCI plats iallafall!

Visst, blir ev nån hundring extra, men det löser ju en del potentiella problem, har potentiellt en kvalitetsfördel i och med jitterklockan, plus ger lite mer flexibilitet med möjligheten att bygga ut med analoga utgångar... Mycket kosing för ljud dock :)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 12 okt 2009, 21:03 
Legend
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
Lite nyfiken på vad du kör med för högtalare/hörlurar :)

Högtalare har nämnts:
http://whathifi.com/Review/Acoustic-Ene ... -M-System/

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 12 okt 2009, 21:25 
Legend
Användarvisningsbild

Ok det blir måhända lite snedfördelat i prisförhållande källa/högtalare då. Nu har jag inte hört de där men det finns ju gränser med vad man kan åstadkomma med så små drivare :). Mid range är nog det som blir lidande det är ju bas och två tweeters vad det ser ut som.

Om du inte tänker uppgradera ljudssystemet eftersom finns ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=208299 som ett vettigt budgetalternativ.

Eller om du hittar något begagnat Elite Pro, Prelude eller måhända X-meridian om du vågar gambla med garantin. Dock alla dessa har sämre komponenter så borde ha kortare livslängd av det jag sett. Elite Pro har vettiga kapacitorer för att vara Creative i alla fall, men de är i miniatyrversion jämfört med Essence kortets :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme