Aktuellt datum och tid: 10 dec 2018, 01:56

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. :?
InläggPostat: 08 okt 2009, 08:09 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
-64 bitars operativsystem(4 GB RAM-minne, och möjlighet att uppgradera själv med mer minne i framtiden)

Här är jag kluven: är det någorlunda strulfritt med 64bit OS nuförtiden? Det har ju varit tunt med drivrutiner och annat tidigare, plus en del kompatibilitetsproblem.
Nästa gång jag installerar OS lär jag oxå lägga in 64bit Windows 7, men jag kommer sannolikt dualboota med gamla hederliga XP ifall att...

Scorpio skrev:
-Moderkort skall fungera bra ihop med RAM-minnena och det skall vara utan inbyggt ljudkort(jag har bestämt mig för att satsa på ett riktigt bra ljudkort)

Jag tror faktiskt du får riktigt svårt att hitta ett moderkort utan inbyggt ljudkort nuförtiden :) ... men de är enkla att stänga av åtminstone i BIOS.

Scorpio skrev:
-En Dual Core Intel processor av kraftfullare sort(denna klarar jag nog inte av att uppgradera själv i framtiden)

Här är det en liten balansgång: jag tycker förvisso dualcore räcker långt, och moderkorten är utprövade och prisvärda, men å andra sidan börjar Intels socket 775 plattform bli gammal, och Intels dualcore processorer är kanske inte så extremt prisvärda egentligen. Själv hade jag nog skaffat nånting med socket 1156 (dvs i5/i7 processor) om jag köpt nytt idag (eller imorrn)... Speciellt ifall du kan tänka dig klocka lite.
Blir nog en hel del dyrare, men kanske mer framtidssäkert.. Så det är en balansgång.

Jag håller nog inte heller riktigt med Leg om att AMD är typ "sämre på allt": jag är rätt säker på priserna på processor och moderkort är sådana att om man plockar rätt komponenter så kan AMD vara en bra affär, men jag har å andra sidan inte den kollen på de komponenterna för att klara att göra det utan massa forskande.

Scorpio skrev:
-Grafikkort för 1000-1500 kr(detta klarar jag att byta själv = möjlighet att uppgradera i framtiden)

Låter väl som ett ATI 4870/4890 eller ett Nvidia 260/275 nästan? Åtminstone om du inte tänkt uppgradera ganska snart.

...

Hur har du på ljudfronten förresten? Har du någon extern förstärkare som ska kopplas till datorn (och hur modern är den isåfall?) eller kör du med aktiva högtalare?

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 08 okt 2009, 10:16 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Ja jag har förstått att det kommer nya processorgenerationer som i5/i7 nu, men tyvärr ryms de inte i min budget :(

Vad jag förstått finns det knappt något spel idag som använder sig av de sk Quad Core processorernas teknik, och när det väl kommer sådana spel lär processorn vara utdaterad, varför jag nog bör skippa de sk Quad Core?

Jag har siktat in mig på Intel Core 2 Duo E8500 3.16 Ghz eller liknande.

Ja grafikkort typ ATI 4870 eller Nvidia 260 är ungefär vad jag tänkt mig till att börja med. Möjligen ett något enklare/billigare. Jag räknar med att kunna uppgradera om 2 år eller så genom att då köpa ett grafikkort för runt 1000-1500 kr med prestanda motsvarande ett riktigt värstinggrafikkort av idag.

Jag använder dessa aktiva högtalare:
http://whathifi.com/Review/Acoustic-Ene ... -M-System/

Och har bestämt mig för detta ljudkort:
http://www.xbitlabs.com/articles/multim ... -stx.html#

InläggPostat: 08 okt 2009, 11:37 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Ja jag har förstått att det kommer nya processorgenerationer som i5/i7 nu, men tyvärr ryms de inte i min budget :(

Jo, totalpriset tenderar att sticka iväg med nya plattformarna (pga priserna på moderkort/minnen o annat), men det känns ändå surt att tex en E8500 processor kostar i princip lika mycket som en quadcore i5 750 om man jämför i samma butik:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=264794
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461770

Scorpio skrev:
Vad jag förstått finns det knappt något spel idag som använder sig av de sk Quad Core processorernas teknik, och när det väl kommer sådana spel lär processorn vara utdaterad, varför jag nog bör skippa de sk Quad Core?

Det finns sanning i det, men å andra sidan har de nya quad processorerna inbyggd turbofunktion som klockar upp processorn automatiskt ifall vissa kärnor är oanvända... I5:an ovan kan automatklockas ända upp till 3.2ghz, och den bör vara minst lika snabb eller snabbare "klock för klock".
Värt att fundera lite på iallafall...

Scorpio skrev:
Och har bestämt mig för detta ljudkort:
http://www.xbitlabs.com/articles/multim ... -stx.html#

Kör du även en del med (tungdrivna) hörlurar så är det ett klockrent köp IMHO :)
(och även annars är det förstås ett rejält påkostat kort!)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 08 okt 2009, 12:09 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Här är jag kluven: är det någorlunda strulfritt med 64bit OS nuförtiden? Det har ju varit tunt med drivrutiner och annat tidigare, plus en del kompatibilitetsproblem.
Nästa gång jag installerar OS lär jag oxå lägga in 64bit Windows 7, men jag kommer sannolikt dualboota med gamla hederliga XP ifall att...

På XP64-tiden skrevs det en del om problem. Jag tror att problemet med XP64 var att så få körde det, att de som skrev drivers inte lade så mycket krut på att fixa eventuella problem eftersom de drabbade så få användare.

Jag installerade Vista64 och XP32 med dual boot för ett år sedan men det har visat sig att jag inte har behövt boota upp XP en enda gång under hela året. Inga driver-problem med ATi graffe och Intel chipset. Program som tafsar på systemnivå, somTruecrypt, CPUID och VMWare trivs bra med Vista64. Att kunna komma åt 8GB minne är en fröjd när man kör VMWare :mrgreen:. Det finns inte så många spel i min burk men GTR2, IL2 och MSFS 9+10 har inga problem. 16-bit program går inte att köra alls i Vista64, om någon skulle råka ha ett sådant liggande någonstans.

Dharma Racing - keeping the throttle open along the Noble Eightfold Racetrack

InläggPostat: 08 okt 2009, 12:16 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Det finns sanning i det, men å andra sidan har de nya quad processorerna inbyggd turbofunktion som klockar upp processorn automatiskt ifall vissa kärnor är oanvända... I5:an ovan kan automatklockas ända upp till 3.2ghz, och den bör vara minst lika snabb eller snabbare "klock för klock".
Värt att fundera lite på iallafall...

Ahaa, intressant! Men då är det den nya generationens quad-processorer som i5/i7 du menar antar jag? Jag tänkte i första hand på de äldre quad-processorerna. I vilket fall är det ju surt att processorn kostar på samma nivå..

Jag använder inte hörlurar så ofta och har faktiskt inte så väldigt bra lurar heller. Men jag är som sagt lite av en audiofil och uppskattar bra ljud och blev helt såld på detta kort. Jag tror att det ger mina högtalare ett lyft, vilka nog inte riktigt kommer till sin rätt idag med den befintliga datorn/ljudkortet.. När man spelar spel ger det däremot knappast några större ljudförbättringar.

InläggPostat: 08 okt 2009, 13:04 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Jag tror faktiskt du får riktigt svårt att hitta ett moderkort utan inbyggt ljudkort nuförtiden :) ... men de är enkla att stänga av åtminstone i BIOS.

Ok. Då kan jag i princip skippa tanken med moderkort utan inbyggt ljudkort. Eftersom jag kommer att köpa ett färdigt datorpaket behöver jag ju inte själv engagera mig i att få det separata ljudkortet att fungera :)

InläggPostat: 08 okt 2009, 23:35 
Legend
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Ahaa, intressant! Men då är det den nya generationens quad-processorer som i5/i7 du menar antar jag?

Jepp!

Scorpio skrev:
I vilket fall är det ju surt att processorn kostar på samma nivå..

Mjo, men det gör det ju som sagt intressant att fundera på ny plattform...
Hyfsade moderkort för P55 verkar starta strax över tusenlappen, eller säg 1300-1400 iallafall, vilket inte låter plågsamt högt i mina ögon.
(tex Asus P7P55D för alla asusfrälsta här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465510 , eller Gigabyte GA-P55-UD3 som vettigt semibudgetval: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465525 )

Sen är förstås även RAM dyrare...

Scorpio skrev:
Jag använder inte hörlurar så ofta och har faktiskt inte så väldigt bra lurar heller. Men jag är som sagt lite av en audiofil och uppskattar bra ljud och blev helt såld på detta kort. Jag tror att det ger mina högtalare ett lyft, vilka nog inte riktigt kommer till sin rätt idag med den befintliga datorn/ljudkortet..

Jo, det där kortet verkar ju faktiskt kostat på en del på sina analoga utgångar... Men den där riktiga klon verkar ju vara att den har hörlursförstärkare inbyggd, vilket man ju inte har någon direkt nytta av om man enbart kör aktiva högtalare.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 09 okt 2009, 19:34 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Scorpio skrev:
Tusen tack för alla tips grabbar, det är till stor hjälp! :)

Jag resonerar för närvarande så här:

-Hårddisk på 250-500 GB(använder inte så mycket utrymme på denna)

Om du inte är ute efter grymt med utrymme men vill ha grym prestanda så hade jag satsat på 15k SAS disk/diskar i stället. Ta även ett moderkort som garanterat klarar Windows 7 och i5/i7 propparna. Speciellt om du ska gå för ett 64 bitars Win7 så du har drivisar till det. Det som är bra med Asus är att du på deras sida kan få fram vilka minnen som funkar bra till kortet.

InläggPostat: 09 okt 2009, 20:12 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Scorpio skrev:
grafikkort för runt 1000-1500 kr

Tips

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449930

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485137

Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. Dags att sammanfatta!
InläggPostat: 10 okt 2009, 12:26 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Ok, dags att sammanfatta :) Jag kommer som sagt att köpa ett färdigt datorpaket, och jag har valt Komplett som leverantör.

Så här ser det ut:

-Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak

-Chieftec Smart Series 550W PSU ATX 12V V2.0, Standard, 2x 6pin PCIe, 4x SATA, 120mm Fläkt

-Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S LabelFlash, Multirecorder(Ram), DVDRW 24x, SATA,

-Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED med fläkt

-ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16

-Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

-Seagate Barracuda 7200.12 500GB SATA-300, 16MB, 7200RPM

-XFX Radeon HD 4870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 750MHz(Här får det nog bli Power Colors motsvarande kort som är något billigare)

-ASUS Xonar Essence STX sound card

-Microsoft Windows Vista Home Premium Swe 32bit(bestämde mig trots allt för 32-bit till slut..). Uppgraderas till Windows 7.

Några har ju haft problem med vissa ASUS moderkort. Någon som kan hjälpa mig med vilket Gigabyte moderkort som motsvarar ASUS-kortet i ovanstående paket och som fungerar bra ihop med ovanstående komponenter?

Senast redigerad av Scorpio 10 okt 2009, 12:43, redigerad totalt 3 gånger.

InläggPostat: 10 okt 2009, 12:53 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Citera:
-Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart Fläkter: 2x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak

Samma låda som jag har - välventilerad, minst sagt. Bullrar såklart en hel del (har även te fläktar på grafikkortet, gör väl sitt till), men inget bekymmer om man använder datorn ihop med hörlurar.

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...

InläggPostat: 11 okt 2009, 12:24 
Legend
Användarvisningsbild

Jag är chockad! ännu en som fattar att slänga in ett vettigt ljudkort i burken. Dock föreslår att du satsar på essence ST i stället. Dels har det en jitter clock inbyggd. I lekmanna termer hjälper till med att få rätt timings så att säga. Säkerligen ingen enorm skillnad om du inte har riktiga hifi grejor men köp den bästa modellen om du ändå köper nytt :) Dessutom kan du lägga till ett H-6 moderkort så du får 5.1 analogt om du inte har någon extern receiver eller dylikt. Eller helt enkelt inte vill komprimera ljudet med dolby digital codecen. H6 dotterkortet har inte lika bra DACS som på huvudkortet. Det har en av de tre absolut bästa som finns på marknaden så du vill definitivt köra med den för stereo ljud då.

Angående 64-bitars system det fungerar fint men helt klart det smidigaste är ju att dualboota XP ex samt ett 64-bitarssystem. Nu verkar utvecklingen ha stannat av i och med att speltillverkarna fokuserar mer på konsoler. Inte många lir som verkligen spränger 4 gigabyte gränsen om det är det mest krävande du kör. Photoshop, film och musikproducering kräver ju enormt mycket mer.

Vill du inte dualboota kan du ju gå för 32-bitars 7 då. Du får det överlägsna gränssnittet och i stort sett lika bra bakåtkompabilitet som med XP.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 11 okt 2009, 13:03 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Ja satsar den 1156 istället för 775 då . hos komplett

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 1795 kr

MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3 999 kr

Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB KIT 850 kr

Samsung SpinPoint F3 500GB 495 kr

Creative X-FI TITANIUM 949 kr

CM Storm Scout Midi Tower Sort 945 kr

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S 245 kr

Chieftec Smart Series 550W PSU 675 kr

PowerColor Radeon HD 4870 1GB GDDR5 1350 kr

Microsoft Windows Vista Home Premium SE 1395 kr

summa 9698 kr utan frakt

vad tycker ni ?

Bild
http://dmsv.se
http://www.dms.se
http://www.racedepartment.com/content/

Inläggsrubrik: Re: Hög tid att köpa ny dator.. Dags att sammanfatta!
InläggPostat: 11 okt 2009, 13:49 
Formel Ford förare
Formel Ford förare

Scorpio skrev:
-Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz

-Microsoft Windows Vista Home Premium Swe 32bit(bestämde mig trots allt för 32-bit till slut..). Uppgraderas till Windows 7.

Rätta mig om jag har fel nu, men med 32bits versionen av Vista kommer du endast kunna använda dig av 3Gb av de 4Gb.

Om jag varit du och lite beroende på vad du använder idag (om kostande är ett problem) så skulle jag se vad som kanske går att återanvända, ex hårddisken, DVD spelare, ljudkort (i och med att du var en "ljudofil" så kanske du redan har ett som är bra).

Sedan satsa i alla fall på att moderkort och cpu är någolunda bra grund så kanske du endast behöver köpa nytt grafikort nästa gång (hmm om 1-2år kanske)

Tycker Robert Öström och Stefan Jakobsson gav ganska bra förslag på Intel core i5 system.

Gjorde också ett förslag men tycker kostnaden springer iväg lite.

Bilagor:
Filkommentar: Intel i5 dator
sim_dator.JPG
sim_dator.JPG [ 61.68 KiB | Visad 1915 gånger ]

InläggPostat: 11 okt 2009, 14:48 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Återigen stort tack för alla tips grabbar, jag är inte någon stjärna på det här med datorer så det är stor hjälp! :)

En sammanfattning av förutsättningarna:

-Jag behåller i regel mina datorer i 5-6 år.

-Jag klarar med största sannolikhet inte av att montera ihop, eller snarare få alla komponenter att fungera, själv. Det får alltså bli ett komplett och färdigt datorpaket.

-Av samma anledning kan jag inte modifiera datorn i framtiden. Men att montera ett nytt grafikkort klarar jag i alla fall själv, varför jag undviker de allra värsta/dyraste grafikkorten. Detta kan jag ändå byta/uppgradera om kanske 2 år eller så för en rimlig peng.

-Budget max c:a 9000 kr plus ljudkort(1900 kr).

Flera rekommenderar mig att satsa på de nyare Intel i5/i7 processorerna och Roger W har också förklarat varför. Men totalkostnaden blir ju lite dyrare..

Ursäkta om jag verkar dum, men ger dessa nya processorer mig, som inte kommer att byta några andra komponenter än möjligen grafikkortet i framtiden, några större fördelar kontra en processor som Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme