Aktuellt datum och tid: 21 okt 2018, 14:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ny gamingskärm önskas
InläggPostat: 14 mar 2016, 16:58 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Så vida man inte kör Gsync/Freesync så kommer man alltid få leva med lite tearing och stutter. Bildskärmen och bildskärmskortet kommer aldrig vara på exakt samma frekvens.
Innan hade jag 60 Hz-skärmar och det gick aldrig att få det bra, det blev alltid lite hack i bilden (trots adaptiv V-sync i Nvidia kontrollpanelen) och det tyckte jag störde känslan i racing-spelen.
Jag hoppas att Gsync/Freesync-teknikerna blir standard i alla skärmar framöver då det gör så pass stor skillnad. 60 Hz-skärmar är också förlegad gammal teknik som passar bra till kontorsarbete.

Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
////Project CARS 2 Gold member
JDM-fantast

InläggPostat: 14 mar 2016, 17:11 
Legend
Användarvisningsbild

Ja får se om man blir gsync frälst. Jag tror tricket är att se till att man ligger på extremt höga fps då är det liten risk man synkar särskilt mycket fel någon gång.

Sen beror det ju på liren i fråga assassins creed är ospelbart utan v-sync där får jag tearing direkt.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 14 mar 2016, 17:18 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Nja, spelar egentligen ingen roll om bildskärmen kör säg 120 bilder per/sekund och bildskärmskortet levererar 160 bilder per/sekund så kommer det bli tearing. Det är endast när du har 120 - 120, eller 60 - 60 som du inte kommer se någon tearing. Men bildskärmskortet levererar ju sällan exakt lika många frames hela tiden, det dippar ju t.ex vid mycket objekt i synfältet.
Det skulle iofs vara och cappa frameraten då och se till att bildskärmskortet aldrig hamnar under det värdet.

Det är så jäkla bra med G-sync ;) då bildskärmens frekvens justeras upp och ner konstant för att matcha fps:en som bildskärmskortet levererar

Playseat Evolution - T500RS wheel with T3PA pro pedals - TH8A shifter - GT Omega monitorstand. PC-specs: ASUS Z97-A motherboard, Intel Core i7 4790K 4Ghz 8 MB, ASUS Geforce GTX 980TI 6GB, HyperX Savage 16GB DDR3 RAM, Samsung SSD 250 GB, Toshiba 2TB HD, Win 10. 3 x ACER 24" XB240H 144 Hz G-sync, Nvidia surround setup. Buttkicker Gamer 2 with Simvibe-software.
JDM-fantast

InläggPostat: 14 mar 2016, 17:38 
Legend
Användarvisningsbild

Mja mjo, gamla hederliga vsync funkar ju, så länge man (så gott som) aldrig har en framerate under skärmens frekvens... Då går det att få ett riktigt mjukt flyt redan där..
Det är dock svårare än man kan tro. Många spel dippar ju till vid olika tillfällen.
Problemet med vsync brukar ju annars mest vara input-lag. (Speciellt om man har hög framerate, för då tenderar den ofta att buffra fler frames)

Freesync/Gsync är ju normalt bättre då den är så mycket mer flexibel när det gäller vilka framerates som blir acceptabla, och de verkar generellt bättre på att hålla nere input-lagget ... MEN att de är inkompatibla med ULMB-lägen är en hyfsat stor begränsning!
Är man tillräckligt nördig över rörelseskärpa och konsekvent "mjukhet" så är en perfekt synkad ULMB svårspöad... Klar CRT-känsla över det!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 14 mar 2016, 18:10 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Har faktiskt inte provat ULMB-läget på mina skärmar innan så jag provade det nu. Som du sa var jag tvungen och stänga av Gsync och gå ner från 144 Hz till 120 Hz. Första man märkte var att skärmarna blev något mörkare.
Drog igång Pcars och körde ett race. Tyckte faktiskt att det blev sämre med ULMB, i snabba rörelser i sidled var det mer blurrigt än med Gsync-läget på och 144 Hz. Och så hade jag massvis med tearing ;)

JDM-fantast

InläggPostat: 14 mar 2016, 18:40 
Legend
Användarvisningsbild

Jag har ingen märkbar tearing med vsync off i rfactor 2 och Stock Car extreme ex med min 60 hertzare :)

Var evigheter sen jag boota upp project cars så kommer inte ens ihåg hur det var där. Det är ju lite mer krävande så svårare hålla uppe fpsn.

Testa lite igen nu med ulb. Skärpan är ju verkligen vad man minns av CRT klass men mörkret gör det otrevligt och kontrasten således ännu längre från CRT.

Om jag inte minns fel så arbetar bakeblysningen i 400 hz och det är ju inte någon rak multipel med 60 hz.
Antar att sony trollar med siffrorna på något sätt för att få upp dem känns som fusk.

Men om Z35n bara kan fixa väsentligt bättre ljusstyrka tror jag mer på ulb än g-sync för de lir jag idag kör v-sync off på.

InläggPostat: 14 mar 2016, 18:59 
Legend
Användarvisningsbild

MAARTEN skrev:
Har faktiskt inte provat ULMB-läget på mina skärmar innan så jag provade det nu. Som du sa var jag tvungen och stänga av Gsync och gå ner från 144 Hz till 120 Hz. Första man märkte var att skärmarna blev något mörkare.

Jepp det blir automatiskt mörkare då skärmen inte är tänd hela tiden. Generellt brukar skärmen dock spara ljusstyrkan separat för ULMB läget, så man kan blåsa på typ max och förhoppningsvis få tillräcklig ljusstyrka.

MAARTEN skrev:
Drog igång Pcars och körde ett race. Tyckte faktiskt att det blev sämre med ULMB, i snabba rörelser i sidled var det mer blurrigt än med Gsync-läget på och 144 Hz. Och så hade jag massvis med tearing ;)

Hmm, verkar inte som du ger läget vettiga förutsättningar: prova med vsync på, i ett spel som aldrig, eller åtminstone så gott som aldrig dippar under 120hz.
Är det inte tearingfritt, babymjukt och skarpt så har du gjort något fel :)
(helt fritt från artefakter blir det dock inte: det kan visa sig att rörelser blir skarpare/suddigare på olika "höjder" på skärmen tex, men nu snackar vi mer nitpicking)
Däremot kan det möjligen bli laggigt, men en sak i taget...

Kraven för att utnyttja ULMB på ett bra sätt är höga! (... och det är ett bra exempel på varför VR-hjälmarna kommer bli tungdrivna)

...

Ett bra test om du får till ULMB: leta upp ett ställe på banan där du kan cirkla runt runt någorlunda snabbt så du ser hur bakgrunden hela tiden scrollar förbi. Jämför rörelseskärpa med ULMB på eller av. Du borde kunna se skillnad!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 14 mar 2016, 19:04 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Jag får göra lite mer grundligare tester och återkomma. Blev ju bara ett snabbtest :)

JDM-fantast

InläggPostat: 16 mar 2016, 11:21 
Legend
Användarvisningsbild

Tror min W6 kör 300 hz. Känns vettigare det går ju att dividera med 60.

Hur går det med testandet Maarten? Hoppas kunna hämta ut min ikväll börjar nog med att köra utan gsync och vsync bara för att se om panelen är rappare än W6n.

InläggPostat: 16 mar 2016, 12:11 
Veteran
Användarvisningsbild

Nu har ni ju snott min tråd till att diskutera skärmar för tiotusen spänn och det kommer jag aldrig i helsike att betala. :mrgreen:

Någon som har något ytterligare konkret tips på en 27" gamingskärm för max 5 kkr?

Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting

InläggPostat: 16 mar 2016, 13:37 
Legend
Användarvisningsbild

wesslan skrev:
Nu har ni ju snott min tråd till att diskutera skärmar för tiotusen spänn och det kommer jag aldrig i helsike att betala. :mrgreen:

Någon som har något ytterligare konkret tips på en 27" gamingskärm för max 5 kkr?

sorry :oops:

InläggPostat: 16 mar 2016, 14:32 
Veteran
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
wesslan skrev:

sorry :oops:
Haha
Det är hur lugnt (och intressant) som helst.

Pixel Perfomance Racing #17
IRL Karting

InläggPostat: 16 mar 2016, 16:43 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
Hur går det med testandet Maarten?

Har inte testat nåt mer än men jag har svårt och se hur det kan bli bättre flyt än vad jag har med G-Sync. Om ULMB tekniskt sett skulle vara överlägset/bättre än G-sync så förstår jag inte riktigt hur Nvidia bygger in G-sync-tekniken i skärmen också och därmed gör den dyrare?

JDM-fantast

InläggPostat: 16 mar 2016, 17:03 
Legend
Användarvisningsbild

MAARTEN skrev:
oqvist skrev:
Hur går det med testandet Maarten?

Har inte testat nåt mer än men jag har svårt och se hur det kan bli bättre flyt än vad jag har med G-Sync. Om ULMB tekniskt sett skulle vara överlägset/bättre än G-sync så förstår jag inte riktigt hur Nvidia bygger in G-sync-tekniken i skärmen också och därmed gör den dyrare?

Fast de har ju lite olika syften. ulmb är till för att minska blurrandet och ge bättre skärpa med rörliga bilder. gsync hjälper inte ett skvatt med detta. chansen är att du får bättre bildflyt om du kör 200 fps än 35 med gsync :).

Jag får skapa en egen tråd jag lovar ;) Tog en bild med stolen flyttad längst bak kameran har för dålig fov.

Bilagor:
ultrawide.jpg [339.03 KiB]
Inte nerladdad än

InläggPostat: 16 mar 2016, 17:22 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Nu har jag gjort lite mer tester och jag kan konstatera att ja ULMB blir det skarpare bild på lite längre avstånd. Däremot får jag rejält med stutter i bilden så det är inte ett alternativ för mig. Förstör hela känslan.
Med Gsync har jag sjukt bra och stabil bild som flyter på som smält smör i solsken utan minsta tendens till hack i bilden alls.

G-Sync AV 120 Hz ULMB Adaptiv VSYNC aktiverat = Skarp bild men hackig.
G-Sync AV 120 Hz ULMB Program VSYNC aktiverat = Skarp bild men hackig.
G-Sync 144 Hz ULMB AV VSYNC AV = Lite oskärpa längre bort men väldigt jämn och stabilt flyt i bilden.

Eller är det nåt jag missar här? :)

PS. Förlåt Wesslan för vi kapade din tråd ;)

JDM-fantast

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme