Aktuellt datum och tid: 11 dec 2018, 21:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: DIY FFB-Ratt
InläggPostat: 20 jul 2015, 18:37 
Legend
Användarvisningsbild

Ascher paddlarna ska jag nog ha dock. Vad finns det för usb controllers? Derekspeares 32-button ska väl va plug and play antar jag men känns lite overkill. http://derekspearedesigns.com/32-button ... oller.html

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 20 jul 2015, 18:37 
Legend
Användarvisningsbild

dubbelpost

Senast redigerad av oqvist 21 jul 2015, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 20 jul 2015, 20:22 
Legend
Användarvisningsbild

alexjonson skrev:
Halloj Osw vänner.

Jag har snackat en del med Martin Ascher och han rekomenderar Holger Buschfinks QR starkt, en sån med splines börjar glappa av allt skakande, Beano hade en Lifeline eller Go Race, som båda är svindyra men höll inte måttet. Skulle dock inte våga påstå att Holgers är gratis heller, men dom ska tydligen vara bra.

Dessa finns här: http://www.ib-reimer.de/index.php/en/add-ons-en/qr

Den här gav ett robust intryck när jag kollade recensionen här:
https://www.youtube.com/watch?v=12jwVV5Fk2c (plus en del två)
... det enda jag tvekade lite över är varför den är byggd av flera lager av "plattor" som den är? Skulle inte skruvarna som håller ihop de plattorna kunna skruva upp sig med tiden? Eller är det loctite:at tro?
På något vis hade det känts tryggare om det varit en enda solid komponent, men det hade antagligen blivit bra mycket krångligare/dyrare.
Sen är det lite synd att det inte finns någon support för pass through av kablar, men det var ju ev på gång i en kommande lösning.

Själva handgreppen för quickreleasehanteringen verkar iallafall bra smidigt! Ingen förlust för mig mot en såndär slipring tex.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 20 jul 2015, 20:45 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

alexjonson skrev:
Andreas, har du några bilder på din rigg? Vore kul och se helheten.

Hej. Riggen är delvis nerplockad just nu eftersom jag håller på och monterar mina pedaler lite mer ergonomiskt.

Jag ska ta några bilder när allt är ihopsatt igen.

InläggPostat: 21 jul 2015, 19:28 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Roger W skrev:
alexjonson skrev:
Halloj Osw vänner.

Jag har snackat en del med Martin Ascher och han rekomenderar Holger Buschfinks QR starkt, en sån med splines börjar glappa av allt skakande, Beano hade en Lifeline eller Go Race, som båda är svindyra men höll inte måttet. Skulle dock inte våga påstå att Holgers är gratis heller, men dom ska tydligen vara bra.

Dessa finns här: http://www.ib-reimer.de/index.php/en/add-ons-en/qr

Den här gav ett robust intryck när jag kollade recensionen här:
https://www.youtube.com/watch?v=12jwVV5Fk2c (plus en del två)
... det enda jag tvekade lite över är varför den är byggd av flera lager av "plattor" som den är? Skulle inte skruvarna som håller ihop de plattorna kunna skruva upp sig med tiden? Eller är det loctite:at tro?
På något vis hade det känts tryggare om det varit en enda solid komponent, men det hade antagligen blivit bra mycket krångligare/dyrare.
Sen är det lite synd att det inte finns någon support för pass through av kablar, men det var ju ev på gång i en kommande lösning.

Själva handgreppen för quickreleasehanteringen verkar iallafall bra smidigt! Ingen förlust för mig mot en såndär slipring tex.

Hej Roger!

Jag tror att den är gjord av flera plattor för att en vattenskärmaskin orkar inte mata igenom så tjockt material och att cnc köra dom vore nog för dyrt. Det är garanterat loctite:at, ingen kan motstå en så fantastisk produkt. :D Håller med om att en pass through för kablar vore bra, även om många knapplådor för att montera på ratten har kabeln utstickandes på undersidan. (Sam Maxwell, Carsten Filmer, Leo Bodnar, Martin Aschers kommande mfl.)
Skillnaden mellan en sån här och en med en slipring qr är att en slipring qr kommer med tiden antagligen slitas på ett värre sätt än vad en sån här gör då dom roterande krafterna hanteras på ett annat sätt, får jag för mig i min lilla hjärna iallafall. Rätta mig om jag har fel.

Andreas, tackar för det, ska bli kul och se hur resultatet blir. :great:

Alex :check:

InläggPostat: 22 jul 2015, 00:40 
Legend
Användarvisningsbild

Hörde mig för lite med ollie om man kunde koppla ascher pedalerna till hans sim-ple krets? Men det går inte? Han gav mig den här länken. Vill inte trötta ut honom med tusen frågor så jag tröttar ut er här i stället ;)

http://members.iracing.com/jforum/posts ... 18067.page

Har inte tillgång till iRacing hade tänkt spara det tills man fått migen men det är något med att man kan köra med bluetooth kontroller. Ger väl lite input lag men överkomligt kanske? De har kontakter så det är bara koppla in ascherpaddlarna utan att löda sen tuta och kör?

Antar det är korkat köpa dsd eller leo bodnar kontroller man kommer bryta sönder kablarna på nolltid.

InläggPostat: 22 jul 2015, 19:17 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

På bluefruit kortet behöver du löda. Men det är faktiskt riktigt händigt att slippa kabeldragning om man nöjer sig med mindre knappar och sånt. Att koppla paddlarna till Ollies kort känns dumt då det är hamnar på olika platser, så mitt förslag är att antingen om man nöjer sig med färre knappar så kör bluefruit och lär sig löda, eller kör ett bodnar/dsd kort och kör en sprial kabel, finns billigt om du inte är ute efter mer än 5-6 core men då är det också löda eller hitta en lämplig kontakt med rätt antal pins som gäller.

Alex :check:

InläggPostat: 09 sep 2015, 00:15 
Legend
Användarvisningsbild

Mycket har hänt sen forumet gick ner... Jag råkade skaffa mig en 530 euros button plate med paddlar då DIY blev för krångligt http://www.ascher-racing.com/shop/buttonplate-c20m/ och i avsaknad av billigare alternativ och fick leveransbekräftelse på OSWn idag :banana:

InläggPostat: 09 sep 2015, 08:04 
Legend
Användarvisningsbild

Money Money! :shock:
... man ska nog inte räkna med att OSW blir billigare i praktiken än Accuforce om man ska ha motsvarande funktionalitet :lol:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 09 sep 2015, 14:36 
Legend
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Money Money! :shock:
... man ska nog inte räkna med att OSW blir billigare i praktiken än Accuforce om man ska ha motsvarande funktionalitet :lol:

Jo det kan man iof lätt räkna med :).Jag kommer ligga några tusen under även om jag går för holgers quick release trots jag drog på stort med button plate biten.

InläggPostat: 09 sep 2015, 18:12 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Vad räknar du med för total på ready to drive?
Gör man en grov uppskattning på accuforce så har vi väl runt 18k för ratten, plus gissningsvis 1000 för frakt om det ens räcker. Sen har vi moms och tull på det, vet inte exakt men 35% till är nog inte orimligt.
Då landar vi runt 25-26k vid dörren.

Tror att en osw med europeisk härkomst har alla förutsättningar att vara markant billigare till dörren.

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 09 sep 2015, 18:30 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Jag räknar med att min osw kommer kosta mig ungefär 18 loppor med frakt och hela kalaset. Har då en ganska flådig ratt och buttonplate till den, och en Q1R quick release.
Liten MiGE och Ioni.

InläggPostat: 09 sep 2015, 21:17 
Legend
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Vad räknar du med för total på ready to drive?
Gör man en grov uppskattning på accuforce så har vi väl runt 18k för ratten, plus gissningsvis 1000 för frakt om det ens räcker. Sen har vi moms och tull på det, vet inte exakt men 35% till är nog inte orimligt.
Då landar vi runt 25-26k vid dörren.

Mjae så dyr är inte dollarn. Drygt 22k låter rimligare, beroende på vad det är för moms+tull+frakt.
Och då får man ratt, en quick release som är hyfsat smidig (om de fått ordning på den nu?), hyfsad buttonbox, helt OK paddlar och en styrenhet som är förberedd för att koppla på pedaler på samma kontroller såvitt jag förstår.

Dan Segolson skrev:
Tror att en osw med europeisk härkomst har alla förutsättningar att vara markant billigare till dörren.

Jo jag kanske tog i lite, men om ska ha ready to race och samma features så tror jag skillnaden blir mindre än man först kan tro. Öqvist exempel visar på att det snabbt kostar på sig om man vill ha features till i bra kvalitet: 5000 spänn för en buttonbox med quickrelease låter mustigt tycker jag! :shock:

Vill man sen ha några till med quickrelease och knappar på så sticker det iväg :)

---

Jag har inte riktigt koll, Vad kostar egentligen OSW-paket inkl frakt i svenska kronor?
Går det ens att köpa small mige paketet "ready to race" längre?
Är det den här sidan som gäller för sånt?
http://www.reimer-motorsports.com/index ... premium-en
Den här killen har väl bara premium kittet kvar längre och det går ju på 2499 euro utan quick release och emergency stop osv! Rätt kostsamt!

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 sep 2015, 00:00 
Legend
Användarvisningsbild

Det är bra stora skillnader.

OSW paketet från ollie köpte jag till sämsta pund kurs möjliga 13,8 SEK :(. Pundet gick bara upp fick panik förbetalade. Delstrategi var att ev få oswn skickad tidigare också. Veckan efter blev det någon greklandsgrej och pundet gick ner 10 % :p Men ändå jag hamnade under 10000 för osw paketet. Det enda som saknas då är lådan jag lyxade på med coolermaster 130 för 450 kr och ratt om du inte har det redan. Så typ 11000 då plus QR. QR motsvarande kvaliten på Accuforce QR kostar en bra bit under tusenlappen skulle jag tro. Gällande ratt så hittade jag en QSP 300 mm att komplettera mina nuvarande 320 och 365 mm rattar. Riktigt bra kvalitet kan inte se att den har flexet vi såg på accuforce ratten i barry recensionen ex men jag får vänta tills jag kan hänga på den riktigt.

Aschers Buttonbox har knitter knappar som svimma inte kostar över 100 kr styck! Rotaries på den är nog inte billigare heller. Switcharna känns bättre än på F1 integral ratten också. Äckligt bra känsla i speciellt knitter knapparna får jag lov att erkänna. Kolfiber samt bakstycke etc. Paddlarna använder magneter så de kostar lite mer än fjäder lösningarna och nöts inte ut lika fort förhoppningsvis. Vet inte riktigt vilken lösning Accuforce har på sina paddlar?

Det verkar va förvånansvärt mycket metall i den den väger lika mycket som ratten. Vilket ju iof inte är ett plus men den ska banne mig hålla med de kabeldoningarna förhoppningsvis.

Var i valet och kvalet mellan att fortsätta med SRWn som buttonbox och bara skaffa lösning för paddlar då hade jag kunnat komma undan runt 2000 däromkring för köp av färdig lösning.

Nu antar jag väl att varken Thrustmaster eller Fanatec har något riktigt intresse av att leverera massproducerade made in china buttonboxar till DD men det är ju liten skillnad mellan 69 kr SRW och 530 Euro Ascher button plate :mrgreen:

Det finns helt klart ett oexploaterat marknadssegment här.

InläggPostat: 10 sep 2015, 00:07 
Legend
Användarvisningsbild

Tror det bara är Dennis som bygger kommersiellt. Nu så säljer han ju paket med lenze motorn som är bra mycket dyrare än Migen.

Tror du skulle fixa att bygga en mige. Kan jag så kan du i alla fall med vår datorbakgrund så vi får väl se ;). Jag har blivit lovad 511 gånger att ingen lödning kommer behövas det svåraste blir nog att få in det snyggt i lådan för min del.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme