Aktuellt datum och tid: 12 nov 2018, 19:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: DIY FFB-Ratt
InläggPostat: 23 jan 2016, 21:41 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Håller med Pär, om du har råd, köp färdigt. Dennis Reimer har faktiskt riktigt bra priser på sina grejer. Visst det är mycket pengar, men räknar man på vad allt kostar att köpa in så blir det inte så mycket vinst för hans del.

InläggPostat: 25 jan 2016, 14:33 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Det ser ut som att Tomo MegIic också sätter ihop OSW här i Europa.

Ioni HC based OSW system with 5000PPR encoder 1290euro + shipping
Argon based OSW system with 5000PPR encoder 1390euro + shipping
Ioni based OSW system with 2500PPR encoder 1190euro + shipping

http://members.iracing.com/jforum/posts ... 48284.page

Hemsida till din bostadsrättsförening

InläggPostat: 22 nov 2016, 00:50 
Legend
Användarvisningsbild

Äntligen har man något att tillägga detta.

Efter många om och men livet etc och en massa osannolika turer så är man äntligen igång med OSWn. Tack till Kenneth som hjälpte mig med lådan!

Allt är inte klart än jordningskablar på ingång för HE pedalerna så jag är tillbaks till T500RS pedaler så länge och ett par timmar på OSWN var tillräckligt för att sabba ett par knitters! på Ascher plattan. Ingen aning vad som hände där om man kom åt dem med handflatan i stridens hetta är väl teori ett. Har bara någon mm clearance så om de blivit nå vibrationer som fortplantats därigenom teori 2. Hade även jordningsproblem med den men de peppar peppar tror jag att jag lyckades fixa.

OSWn lever upp till hypen och mer därtill! Hade jag gjort om bygget hade jag spenderat lite mer och hittat en tystare PSU än min meanwell 600W som kom med simpli-city kittet. Nuförtiden så är det Simucube som gäller för OSW så det är risk framöver att man måste konvertera vid någon sväng.

Har minsta migen med 5000 PPR encodern. Torquen är smått löjlig. Jag kör 365 mm Momo classic vilket kommer mer till sin rätt nu med VR när den inte skymmer sikten. Även T500RSn tvärdör med den monterad men OSWN har så de räcker och blir över även för den. Rattmonteringen är totalt stum 0.0 % spel. Blir att laborera med QR men då lär man tappa detta är jag rädd. Nu kan jag stå och ta spjärn mot rattstödet och försöka vika plåten på Momo Classic ratten. Otroligt smidigt styrning inga bälten eller ännu värre kugghjul!

MMOS har vart stabilt för min del. Inget strul så här långt annat än när man glömt att slå på Nödstoppen/säkerhetsswitchen. Nya rutiner men nu kör jag dem i regel påslagna konstant bryter bara strömmen till oswn när de inte körs.

Har inte spenderat mycket tid på att tweaka ffb inställningar. Kör den rätt så rått med 0 % damping och 100 % max force och sen sänkt den generella ffb tills jag lyckas hantera bilen. Ju högre du ställer upp ffb ju roligare blir det dock till slut går inte ratten att rotera längre i högfartskurvorna. Riktigt kul att få respekt för kerbs etc och verkligen se till man kör rätt. Med de inställningar jag kör så är jag då inte snabbare. Ska man va snabb gäller de att ha rattar som dödar all dynamik och ha något riktigt lättstyrt hela tiden som G27 så man kan göra vad man vill när man vill. Sänks ffb så blir också skillnaden mindre i hur mycket du känner att däcken låses etc. Än mer om dämpning läggs på. OSWn är orealistiskt rå så här i power steering eran utan dämpning och komprimerad dynamik men sjukt kul är det :)

Kommit otroligt långt i simracingen med dagens VR och detta känner jag. OSWn är inte ett riktigt lika stort generations skifte som att gå från skärm skärm till VR men nog räntar de på upplevelsen en hel del. Speciellt 365 mm ratten växer något oerhört.

Sällan vart så nöjd bli omkörd av 15 bilar i ett sprint race i en porsche GT 4 jag egentligen inte tycker är särskilt kul att köra men när allt känns rätt går de ändå.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 22 nov 2016, 15:49 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Kul att du fått igång ratten och gillar den! Stark blir du också låter det som? :D

Håller med om att VR gjorde körningen betydligt roligare (om man accepterar en suddig omvärld på långt håll) än med tre skärmar. Är bra sugen på en DD-ratt också, men får i så fall först bygga om körhörnan för den ökade kraften.

Jag känner mig inte tillräckligt tålmodig att greja med OSW, utan det lutar i så fall åt den helt färdig lösningen Accuforce, även om den kanske inte är riktigt lika tipptopp som en OSW eller Bodnar kan vara med rätt inställningar. Tror ändå att den vida överstiger alla icke-DD-rattar.

http://simxperience.com/en-us/products/ ... ering.aspx

InläggPostat: 22 nov 2016, 16:24 
Legend
Användarvisningsbild

GZ skrev:
Kul att du fått igång ratten och gillar den! Stark blir du också låter det som? :D

Håller med om att VR gjorde körningen betydligt roligare (om man accepterar en suddig omvärld på långt håll) än med tre skärmar. Är bra sugen på en DD-ratt också, men får i så fall först bygga om körhörnan för den ökade kraften.

Jag känner mig inte tillräckligt tålmodig att greja med OSW, utan det lutar i så fall åt den helt färdig lösningen Accuforce, även om den kanske inte är riktigt lika tipptopp som en OSW eller Bodnar kan vara med rätt inställningar. Tror ändå att den vida överstiger alla icke-DD-rattar.

http://simxperience.com/en-us/products/ ... ering.aspx

Här får du den färdigbyggd i de närmaste https://sim-pli.city/collections/all/pr ... e-simucube.

InläggPostat: 22 nov 2016, 23:57 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

oqvist skrev:
Här får du den färdigbyggd i de närmaste https://sim-pli.city/collections/all/pr ... e-simucube.

Det är just "i det närmaste" som avskräcker lite. Jag har läst många trådar om OSW på iRacing-forumet och det verkar ofta vara något som krånglar, t ex någon firmware, koppling eller jordfel. Man ska även fixa en ratt med fungerande knappar och reglage. Men det verkar grymt med en OSW när den väl fungerar! :D

InläggPostat: 28 nov 2016, 23:21 
Legend
Användarvisningsbild

GZ skrev:
oqvist skrev:

Det är just "i det närmaste" som avskräcker lite. Jag har läst många trådar om OSW på iRacing-forumet och det verkar ofta vara något som krånglar, t ex någon firmware, koppling eller jordfel. Man ska även fixa en ratt med fungerande knappar och reglage. Men det verkar grymt med en OSW när den väl fungerar! :D

Absolut den är grym. Fick jordningskablarna idag till HE klar förbättring. Efter att ha kört de mest verklighetstrogna race i mitt liv någonsin AC VGP GT 4 med Rift/OSW/HE pedals/Nixim Racecraft. Bokstavligen hänger i ratten och står på bromsen och du känner att du kan misshandla dem precis hur mycket du vill. Ingenting kommer flexar wow. Måste andas innan kurvor för du spänner absen max i hopp om att kunna korta bromszonerna. Ren placebo så hårt har jag inte ställt bromsen men ändå.

Dammade av mina OMP racing handskar och jo det är vettigt köra med riktiga handskar. Ger lite extra stabilitet och stötdämpning för vristerna än mina montagehandskar. Gillade dem aldrig på min TX sämre på alla sätt och vis. Att få mindre närkontakt med ratten gör inte lika mycket längre. De är lite väl trånga dock på jakt efter större.

InläggPostat: 09 dec 2016, 15:44 
Legend
Användarvisningsbild

Herrejösses va sexigt det är med Quickrelease!

Bild

Holgers Q1R! Imponerande bygge Själva quickreleasen i sig tror jag inte ger någon flex det borde inte va möjligt! Men ratten kommer ju en bit längre ut så de blir mer hävarm om man hänger i den. Mer vikt dock centrerat runt navet. Månne känns den lite segare över kerbs men fortsatt grym känsla.

Jag arbetar i regel med armarna rätt så utsträckta nu kommer de närmare kroppen ska testa köra så borde va mer ergonomiskt korrekt och har fortfarande spelrum för 365 mm ratten.

Med dubbla jordningskablar för pedalerna har jag inte sett röken av jitter. Har snarare något bättre värden än innan oswn då man körde ojordat :)

InläggPostat: 14 dec 2016, 15:32 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

Om man skulle våga gå "the OSW route"...räcker detta, eller saknas något?

- Simucube med motor, fläktlös PSU, styrkort och kontakter, där även ena halvan av Fanatec QR finns på plats! :)
http://www.simracingbay.com/product/sim ... ylic-case/

- En Fanatec-ratt, med andra halvan av QR (antar jag). Ingår växelpaddlar i deras rattar?

- En sån här mod som får knappar (och växelpaddlar?) strömsatta? Utan det kan man väl inte ens växla eller?
http://shop.nsh-racingproduct.com/en/ac ... c-usb.html

Jag har inte förstått om man kan plugga in G27-pedalerna i Simucube? Det låter som att pedaler ska kunna pluggas in i reklamen, men krävs det en extrakabel, t ex Bodnar USB för att funka i praktiken?

InläggPostat: 14 dec 2016, 22:58 
Legend
Användarvisningsbild

Den eller om du har tålamod så har https://sim-pli.city/collections/all ett billigt paket om du orkar vänta 6 veckor

Inte alltför bekant med Fanatecs grejer. Vet inte hur stabil Fanatecs QR är?
Fläktlös PSU känns vettigt. Kan inte påstå att jag märker av min meanwell 600W när jag rejsar men i övrigt orsakar den nästan hörselskador och den är inte direkt tyst i viloläge heller. Möjligt man själv byter nätagg framöver även om den inte stör direkt när man väl rejsar. Glider man runt i ETS 2 så är de lite onödigt dock.

InläggPostat: 15 dec 2016, 08:57 
Formel Ford förare
Formel Ford förare

Jag har en OSW och kör med simracingbay's Fanatec adapter och har nyss moddat en Fanatec F1 ratt för att kunna använda med min OSW. Jag ska lägga upp en tråd senare idag så att ni kan se hur man gör, det var mycket enkelt.

Måste säga att det funkar otroligt bra med Fanatec ratten, mycket av grejerna som Fanatec tillverkar är det si så där bra kvalle på men deras rattar är bra och verkligen prisvärda tycker jag.

Ska det köpas ett färdigt OSW kit idag så tycker jag utan tvekan att man ska vända sig till Tomo på simracingbay, han är otroligt bra att ha att göra med, skit trevligt, bra support och framför allt är han otroligt snabb på att skicka grejerna.

InläggPostat: 15 dec 2016, 11:05 
Formel 3 förare
Formel 3 förare

c0rn3y skrev:
Jag ska lägga upp en tråd senare idag så att ni kan se hur man gör, det var mycket enkelt.

Det ska bli intressant att läsa! :D
Hur svårt var det att lossa skruvarna inne i ratten? För man måste väl plocka bort deras eget kretskort först? Flera klagar på att det är f-j svårt att få loss utan att förstöra skruvarna?

c0rn3y skrev:
Ska det köpas ett färdigt OSW kit idag så tycker jag utan tvekan att man ska vända sig till Tomo på simracingbay, han är otroligt bra att ha att göra med, skit trevligt, bra support och framför allt är han otroligt snabb på att skicka grejerna.

Ja, alla verkar rekommendera honom. Hur blev det med moms och tull, det är inom EU eller? Vet du hur man gör för att ansluta G27-pedaler? Går det? G27-växelspak? Vad finns det för möjligheter annars att ansluta pedaler och eventuell växelspak? :?:

Jag antar att det behövs en sådan här adapterkabel för att kunna ansluta G27-pedaler?
http://www.leobodnar.com/shop/index.php ... cts_id=187

InläggPostat: 15 dec 2016, 19:07 
Formel Ford förare
Formel Ford förare

Jag tror att det går att ansluta pedaler till SimuCUBE men jag är osäker på hur. Tror det är enklare om du köper en adapter, typ den du länkade.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme