Aktuellt datum och tid: 21 okt 2018, 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jag har byggt min egen FFB ratt controller!
InläggPostat: 10 feb 2013, 22:41 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Simon Björklund skrev:
Hur som så antar jag att det slukar både tid och framförallt energi att bemöta sådana anklagelser...

Ja och ja :/

Simon Björklund skrev:
Jag såg inga "gilla" kommentarer på Leos inlägg, de flesta sunda forumsbesökare ger dig sitt stöd om än i det tysta...

Det är väl den vettiga tolkningen, så det tror jag med. Det är ju hemskt dock (men inte konstigt) att folk inte vågar höja rösten och säga ifrån. Inte bra när en sådan "inflytelserik" person spårar ur på det sättet.

Han har fått en varning av iRacing på grund av posterna i min tråd dock, det vet jag.

Simon Björklund skrev:
Jobbade tidigare med verktygsmaskiner (25 år sedan) och är numera involverad i R&D (på samma företag) där vissa av våra medarbetare just nu "doktorerar" på samma typ /familj av CPU som du kör med. CPUn körs med Linux som plattform i vår applikation.

Så i teorin skulle jag kunna börja samla på mig prylar för att till sist försöka bygga ihop något!

När jag kommit så långt får jag väl höra av mig!

MVH Simon

Yep, vi får se hur vi löser det framåt!

InläggPostat: 10 feb 2013, 22:50 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

CoNa skrev:
Verkar som Leo börjar närma sig release. Kanske därför de är så känsliga för kritik

Tror du det är en slump att han presenterar det arbetet just när han ser vad jag pysslar med? :)

Leo har nog pillat på en bättre paketering ett bra tag, helt oförstående om att han inte är ensam i universum om att kunna lite teknik. Time-to-market är uppenbart ett okänt begrepp för honom. Han har haft flera års försprång, och helt på egen hand schabblat bort det.

Och, skall vi våga oss på en vild teori kring varför han inte haft någon info alls uppe om sitt redan existerande FFB system? Kan det månne vara för att han inte betalt FFB-patentinnehavarna licenspengar och därmed skulle kunna bli stämd och det kom till deras kännedom att han säljer FFB-system? Nääää... :roll:

CoNa skrev:
Fråga, axeln på servomotorn, är den ihålig?
Jag tänker på om det är möjligt att kunna koppla ratten med en QR, och kunna ha en massa knappar etc utan externa sladdar.

Jag tror det är i princip icke existerade med ihåliga axlar. Servomotorn är en kompakt enhet som du inte pillar i alls.

InläggPostat: 10 feb 2013, 22:55 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

CoNa skrev:
Appropå vara först...
http://sensodrive.de/

Haha, precis ja. Det är ett exempel på där Leo säkert har hämtat inspiration.

Jag blev förresten i oktober erbjuden att inleda diskussioner med SensoDrive kring att utveckla USB-styrenheter, dvs FFB-kontrollers åt dem.
Jag gick inte vidare med det iom att jag vill komma längre med mitt eget arbete först.

InläggPostat: 06 jun 2013, 14:45 
Legend
Användarvisningsbild

Har det gjorts några framsteg med rattbygget :)

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 10 jun 2013, 11:25 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Hej Pär!

Det har absolut gjorts framsteg; jag jobbar så gott som varje dag någon eller några timmar med FFB-ratt systemet eller med något som har med FFB att göra.

Du har inte iRacing längre eller? Jag har ju en tråd kring projektet där, i vilken jag ibland postar info kring vad jag håller på med och intressanta resultat:

http://members.iracing.com/jforum/posts ... 48489.page

Jag roade mig med att titta igenom vad jag åstadkommit sedan början av feb, och det är iaf en del vettigt ;) :

* Jag har använt min "side-band" I/O modul till att göra en detaljerad teknisk analys av rF2 FFB output, med en massa diagram och grafer. Finns en del skräp i rF2 FFB output ISI borde försöka bli av med. Jag borde posta den analysen på ISIs forum för att se vad de säger.

* Analys av Assetto Corsa FFB protokoll. Jag hittade en del overhead vilken jag rapporterade till Kunos. De har fixat till det i senaste versionen av deras preview. Även iRacing hade f.ö en del overhead vilken de fixat till efter diskussion med dem. De hade dessutom felaktig kod för hantering av damping, vilket de nu fixat till.
Det skall dock sägas att exakt overhead beror på driver-implementation hos den ratt man använder, men de flesta är nog "dumma" och genererar overhead.

* Jag har designat och skrivit ett ordentligt ramverk för FFB-effekt hantering för min microcontroller. Det blev rätt bra tycker jag och är nu fullt i användning!

* Jag har utnyttjat det faktum att jag har en kraftfull microcontroller för att förbättra FFB-effekt kvalitén. Vad jag gjort är att göra det möjligt att applicera signalprocessningsalgoritmer på flertalet effekter. Detta kräver pulver av microcontrollern då man gör det i realtid (iblande på flera effekter samtidigt, och i flera steg). Dock har jag ju pulver, till skillnad från t.ex. Leo som har en microcontroller som är 10-15 ggr klenare än min (han har dock ev. bytt till en kraftfullare i senaste versionen, men jag tror inte den heller är något att skriva hem om).
Effekten av processningen är dramatisk i iRacing, som genom denna får en klart mer behaglig FFB, långt bättre än Leos i den version av hans system jag har. Tror dock att han nu insett att han behövde fixa till detta... ;)

* Jag postade en rapport (teknisk post + film) kring förra * när det gäller den speciellt intressanta effekten "inertia".

* Post av filmer där jag demonstrerar diverse canned effects: http://www.youtube.com/watch?v=Uz3NvgvNOJ0

* Lite pul med att matematiskt modellera en kritiskt dämpad fjäder (i roterande utförande då), vilket blev lyckat måste jag säga. Här är en kort demo av det: http://www.youtube.com/watch?v=UsR6Irwvr4o

* Arbete med planering av HW relaterade delar av systemet. Har tagit ett par beslut kring inriktning och komponentval som IMO är ganska spännande. Resultatet kommer att bli något klart fetare och mer kapabelt än vad som finns idag!

* Den sista ~månaden har jag arbetat med ett nytt område av systemet, vilket krävt mycket research och "prototypande". Jag har sedan ett par dagar tillbaka löst alla (hoppas jag! :) ) principiella problem och har nu att se fram emot att efterhand bygga ihop det delsystemet. Kommer att bli en del funktionalitet som definitivt inte finns på några andra FFB-system!

Om det är något du/ni är speciellt intresserade av men inte har iRacing, kan jag försöka återposta det här!

Mvh,

InläggPostat: 10 jun 2013, 12:19 
Legend
Användarvisningsbild

Jag kollar iRacingforumet alldeles för sällan - börjar bli dags att ta en titt där tror jag :)

Pax skrev:
Jag har utnyttjat det faktum att jag har en kraftfull microcontroller för att förbättra FFB-effekt kvalitén. Vad jag gjort är att göra det möjligt att applicera signalprocessningsalgoritmer på flertalet effekter.

Mycket intressant, och antagligen en nödvändighet för att få ratten att funka bra i de mer bristfälliga simmarna. Ratten är ju så kraftfull och precis, så att den avslöjar vartenda brist i FF:en...
Planerar du en "profilapplikation" för att hålla ihop allting i slutändan antar jag?
(Riktigt bra FF bör väl behöva minimala eller inga DSP-effekter, så det lär ju behövas en hel del options?)

Hur mycket dyrare blir det förresten att kosta på en ordentligt microcontroller? (för dig och för "slutkund" så att säga)

Pax skrev:
Effekten av processningen är dramatisk i iRacing, som genom denna får en klart mer behaglig FFB

Mycket intressant :cool:

Pax skrev:
* Lite pul med att matematiskt modellera en kritiskt dämpad fjäder (i roterande utförande då), vilket blev lyckat måste jag säga. Här är en kort demo av det: http://www.youtube.com/watch?v=UsR6Irwvr4o

Ooh, det där såg helt enkelt så "rätt" ut! Tvärstopp :)

Pax skrev:
* Arbete med planering av HW relaterade delar av systemet. Har tagit ett par beslut kring inriktning och komponentval som IMO är ganska spännande. Resultatet kommer att bli något klart fetare och mer kapabelt än vad som finns idag!

Innebär det ännu mer påkostat och dyrare antar jag? Balansgång det där, men det kanske finns en marknad för en riktig värsting...

Pax skrev:
* Den sista ~månaden har jag arbetat med ett nytt område av systemet, vilket krävt mycket research och "prototypande". Jag har sedan ett par dagar tillbaka löst alla (hoppas jag! :) ) principiella problem och har nu att se fram emot att efterhand bygga ihop det delsystemet. Kommer att bli en del funktionalitet som definitivt inte finns på några andra FFB-system!

Undrar vad det där kan innebära... FF-växellåda? ;)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 jun 2013, 17:35 
Legend
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Hej Pär!

Det har absolut gjorts framsteg; jag jobbar så gott som varje dag någon eller några timmar med FFB-ratt systemet eller med något som har med FFB att göra.

Du har inte iRacing längre eller? Jag har ju en tråd kring projektet där, i vilken jag ibland postar info kring vad jag håller på med och intressanta resultat:

http://members.iracing.com/jforum/posts ... 48489.page

Mvh,

Tack för uppdateringen :)

Nej inget iRacing konto tyvärr.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 10 jun 2013, 19:47 
Legend
Användarvisningsbild

Har läst ikapp en del i iRacingtråden nu.
Hmm, sista dissandet mot Leo mfl 13 maj kändes lite onödigt faktiskt.
Känns som du kanske kan få annat perspektiv på detta ifall du börjar kränga en kommersiell produkt sen ;)
... och jag är inte så säker på att såga konkurrenterna är bästa (eller respektfullaste) sättet att kränga produkter. Det kommer ju inte öka dina chanser till samarbete med just dem iallafall. :)

...

Om det nu blir ett kommersiellt samarbete med någon större aktör, så hoppas jag ni väljer en annan servomotor (mm) än Leo:s, för att minska risken för efterverkningar... (och då menar jag inte bara strikt legala, utan allmänt forumgnällande mm också)

Med det sagt är jag sjukt hypad och nyfiken hur långt du kommer dra detta projekt 8)
Det kan komma ut något riktigt vackert från detta till en lite större publik misstänker jag!

Vore kul att testa riggen igen nån gång vid tillfälle!
(Både nu när tex iRacings FF har uppdaterats lite, plus du har mer tweakmöjligheter på plats)
Jag håller med mycket du är inne på mot slutet av tråden att kvaliten snarare än styrkan nog mycket bör ligga i fokus. Pulver har du så det räcker och blir över, så nu är det subtiliteterna som gäller :)
Jag är fortfarande väldigt rostig i både iRacing och Rfactor 2 dock :oops:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 10 jun 2013, 21:28 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Har läst ikapp en del i iRacingtråden nu.
Hmm, sista dissandet mot Leo mfl 13 maj kändes lite onödigt faktiskt.
Känns som du kanske kan få annat perspektiv på detta ifall du börjar kränga en kommersiell produkt sen ;)
... och jag är inte så säker på att såga konkurrenterna är bästa (eller respektfullaste) sättet att kränga produkter. Det kommer ju inte öka dina chanser till samarbete med just dem iallafall. :)

Hej Roger,

jag får ju kommentera detta såklart, det hade jag räknat med att göra förr eller senare. På iRacing är det dock knäpptyst, vilket är klart symtomatiskt...

Jag vet inte hur mycket du har följt med i communityt över tid, men jag är inte ensam att bli drabbad av Leos agerande. Jag skall inte lägga ut texten vidare här, men klart är att det är mycket som inte står rätt till. Det fick mig tillslut att tröttna när han var totalt oförmögen till en vettig diskussion (kolla mina tidigare poster igen) och till en verklighetsförankrad analys av situationen. När ingen i communityt vågar stå upp mot en sådan person måste ju någon sätta ner foten och säga sanningen. Inte minst Leo själv behöver fatta vad som är och inte är, för det har han sannerligen inte gjort hittills.

Man kan såklart debattera hur frispråkig man skall vara när det inbegriper andra, men i dessa fall har det gått så långt att bladet var tvunget att tas från munnen. Det är inte nyttigt för någon om det fortgår som det gjort hittills. Jag har inga problem med att "ta smällen" av att lufta det.

Och till sist, en sak är säker, jag kommer aldrig någonsin agera så oproffesionellt och respektlöst mot ev. kunder. Visst, man kan inte lösa allt, men jag kommer alltid att vara ärlig mot kunder och ge dem korrekt inte minst sann(!) information.

InläggPostat: 10 jun 2013, 22:06 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Word!! Hans agerande var väl inte helt 100 kan man säga på iracing forumet....så fortsätt i din stil så kommer detta bli kanon.

InläggPostat: 10 jun 2013, 22:37 
Legend
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Jag vet inte hur mycket du har följt med i communityt över tid, men jag är inte ensam att bli drabbad av Leos agerande. Jag skall inte lägga ut texten vidare här, men klart är att det är mycket som inte står rätt till.

Jag har väl hört lite om missnöjda kunder i olika sammanhang och hur han varit okontaktbar i långa perioder, men vet inte heller vad han råkat ut för personligen. Jag håller väl principiellt med dig att om man köper prylar för x antal tusingar så kan man kräva support... Men vi snackar väl också om en hemmapulare i grunden?
Kan du verkligen lova att ställa upp mot dina kunder i vått och torrt ifall du bränner ut dig, eller får sjukdom i familjen eller vad som nu kan tänkas hända?
Det är lätt att glömma personen bakom. Men visst kan man hantera problem på bättre eller sämre vis också.

... och det är lätt att vara efterklok och se brister i hårdvara ett par år efteråt när man ser effekterna av designvalen. Kan du garantera att tänka på alla potentiella slitagepunkter när du kränger en egen ratt? :)

Pax skrev:
Det fick mig tillslut att tröttna när han var totalt oförmögen till en vettig diskussion (kolla mina tidigare poster igen) och till en verklighetsförankrad analys av situationen. När ingen i communityt vågar stå upp mot en sådan person måste ju någon sätta ner foten och säga sanningen. Inte minst Leo själv behöver fatta vad som är och inte är, för det har han sannerligen inte gjort hittills.

Jo, men sista tiraden var verkligen bara att sparka på den döda hästen kan jag tycka.

Alltså jag tror och tycker du har rätt i sak och jag kan se det hela från ditt perspektiv, men jag kanske ändå också har det lättare att se det från hans perspektiv. Jag tycker du ibland kanske ignorerar att han är en liten personlig aktör på egen hand i en tajt liten community, och inte en stor kommersiell opersonlig kloss. När man hamnar i fejd här så trampar man verkligen på varandras riktiga tår, och det gör ont. Men ja, utifrån det jag kan se så kan jag inte riktigt fatta varför han är så upprörd. Du verkar såvitt jag förstår bara använda ganska grundläggande hyllfärdiga komponenter från hans lösning, medan resten är egeninköpt och programmerat.

Men igen: om du hamnar i det läget att du får chansen att gå "commercial", skulle jag verkligen hoppas du distansierar dig så långt det bara går från de Leo-baserade komponenter du använt nu, även om det innebär mer jobb.

Det är trist att han ser det på det här viset :(

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 11 jun 2013, 00:38 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
...Men vi snackar väl också om en hemmapulare i grunden?
Kan du verkligen lova att ställa upp mot dina kunder i vått och torrt ifall du bränner ut dig, eller får sjukdom i familjen eller vad som nu kan tänkas hända?
Det är lätt att glömma personen bakom. Men visst kan man hantera problem på bättre eller sämre vis också.

... och det är lätt att vara efterklok och se brister i hårdvara ett par år efteråt när man ser effekterna av designvalen. Kan du garantera att tänka på alla potentiella slitagepunkter när du kränger en egen ratt? :)

Med tanke på Leos agerande har jag svårt att tro att han har någon större erfarenhet av det akademiska eller att arbeta i en större miljö med andra kvalificerade ingenjörer, så ja, en "hemmapulare", om än en (i vissa delar) begåvad sådan.

När det gäller att kombinera den lilla skalan och att sälja till ett community är det inte svårare än att man är 100% öppen med vad kunder kan förvänta sig och inte. Man är inte arrogant och ljuger, och man ignorerar inte sina kunder. Tycker inte allmän hyfs är något man skall se som en bonus.

Roger W skrev:
Jo, men sista tiraden var verkligen bara att sparka på den döda hästen kan jag tycka.

Riktigt att Leo helt på egen hand redan tillskansat sig imponerande mycket skada. Dock hade jag inte tillfört väsentlig information om hans sätt att bedriva affärer eller att förhålla sig till andra. Det var IMO viktigt att iaf lite av det blev sagt.

Roger W skrev:
Alltså jag tror och tycker du har rätt i sak och jag kan se det hela från ditt perspektiv, men jag kanske ändå också har det lättare att se det från hans perspektiv. Jag tycker du ibland kanske ignorerar att han är en liten personlig aktör på egen hand i en tajt liten community...

Leo är duktig på att göra skillnad på sig själv och andra. Dessutom verkar han inte förmögen att riktigt tolka den omgivning vilken han faktiskt är en del av. Leo verkar tro att han har unika förmågor, vilket såklart inte stämmer. Det enda åt det hållet är att han verkat inom ett visst område under flertalet år samt brist på konkurrens... Man skall inte förväxla de två.

Och glöm inte att jag är en än mer personlig aktör som på fritiden moddat hans grejor för personligt bruk, för att det är kul och för att det fanns en massa att förbättra. Leo kunde dock inte smälta att någon hade mage att påstå att hans grejor inte var perfekta :roll: Det säger ju en del.

Roger W skrev:
Men igen: om du hamnar i det läget att du får chansen att gå "commercial", skulle jag verkligen hoppas du distansierar dig så långt det bara går från de Leo-baserade komponenter du använt nu, även om det innebär mer jobb.

Leo har gjort ett i vissa delar solitt grundarbete (och förbättrar ju fortfarande sitt system), men jag kollar oeroende av det efter alla förbättringar jag kan. Leo är ingen speciell faktor här och har aldrig varit det. Jag använder hans prylar för att jag har betalt en massa för dem och för att jag inte kan lösa allt på en gång. Det är ett gigantiskt arbete att ta fram ett sådant här system, endast dårar attackerar allt på en gång. Så funkar inte ingenjörsarbete.
Dock, har Leo valt de mest lämpade komponenterna, ja då har han det. Hade han velat ha speciell hänsyn från omgivningen borde han tänkt på det innan han påbörjade sin diplomatirunda. Jag har som jag skrev också redan "skyddat" honom, och detta efter hans "utspel".

Det är också lätt att glömma att den mest synliga komponenten, servon, är en förhållandevis simpel komponent jämfört med framförallt microcontroller-systemet samt all mjukvara jag anpassat och utvecklat själv. Största problemet med servos är att de kostar pengar. Men det finns intressanta saker att göra även med servos - more to come on that ;)

InläggPostat: 06 jul 2013, 16:43 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Kan den här servomotorn vara ett bra alternativ för att hålla kostnaden nere?http://www.aliexpress.com/item/PM-Servo-Motor/267482883.html

Jag börjar bli sugen på att bygga en egen ratt, och väntar naturligtvis med spänning på vad du har för lösning på gång.

Det finns ju fortfarande ingen FFB controller ute på marknaden att köpa, så det går ju inte att bygga en egen ratt ännu.

Här är en kandidat för att driva servon: http://granitedevices.mycashflow.fi/product/1/versatile-servo-drive-vsd-e

InläggPostat: 18 jul 2013, 22:14 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Hej Andreas, sorry för sent svar - har semester och slappar! :)

Det där är väl fransmännens setup tror jag bestämt. Har inte följt deras turer i detalj, men efterhand verkar de ha hittat rättså rätt, efter en del turer som (som väntat) funkat sämre.

Tog en titt på motorn, och en del väsentlig data fattas eller har fel enhet, men det ser ut att kunna funka bra! Skulle vilja se några ytterligare data dock, sen måste man ändå känna på en enhet IRL för att vara säker...

Innan min lilla semester nu har jag jobbat på ett riktigt coolt och unikt interface som funkar bra och är något att bygga riktigt nice grejor på.
Har även fått min nya kraftfulla hårdvara att prototypa med. Har anpasat en del och kört de första lyckade grundtesterna! Skall jobba mer nästa vecka för att anpassa vidare, men det är ett klart icke trivialt jobb. Skall nog gå bra dock, med tungan i rätt mun!

InläggPostat: 26 mar 2014, 19:41 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Hur går det för dig, det var ett tag sedan du kom med en update i ämnet ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme