Aktuellt datum och tid: 23 sep 2018, 00:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jag har byggt min egen FFB ratt controller!
InläggPostat: 05 feb 2013, 08:52 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Men oj så syrlig Leo blev i din tråd på iRacing...
Låter som om han uppfattar detta som en direkt kopia som du försöker sno "hans" kunder med...
Surt att han inte vill se att det finns många olika vägar till samma mål...

Men han har väl inte så bra erfarenheter från diverse folk som faktiskt kopierar och säljer som sitt.
Personligen tycker jag det hade varit snyggare om han kontaktat dig direkt och frågat hur du gjort i stället för att kalla dig tjuv fast med finare ord på forumet...
/Dan

Jag håller med. Dålig stil och inte särskilt professionellt.

Bra att du stod på dig Pax.

InläggPostat: 05 feb 2013, 10:40 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Nu blev man ju ruskigt nyfiken.. Gissar att det är på en låst del endast för dem med iracingkonto?

I riggen bor: i5, gtx980, t500, 3x27"

InläggPostat: 05 feb 2013, 11:32 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Ja iRacing forumet är låst för medlemmar, Bodnar anklagar Fredric för bristande heder och moral eftersom han "stulit" Bodnars lösning. Leo verkar anse att han innehar ett informellt patent för att använda servomotorer i rattar.

Lite kul jämförelse du gjorde med Bodnar kabeln som är det enda jag känner till honom för och genom att sälja dessa åker han snålskjuts och profiterar på Logitechs bekostnad på ett mer uppenbart vis.

Om det finns en produkttyp av industristandard avsedd för ändamålet låter det inte långsökt att montera en ratt på den. Jag ser inte att du behöver ha dåligt samvete eller att folk i allmänhet håller med Bodnar om hans principer (som han använder när det passar).

Jag hittar ingenstans att köpa eller ens information om Leo Bodnars ratt, var köper man och vad kostar den?

InläggPostat: 05 feb 2013, 11:49 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Ah, den gamla klassikern...
Tack för recapen förresten.

InläggPostat: 05 feb 2013, 17:13 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Du köper ratten direkt från Leo efter personlig kontakt.
Har för mig den ligger runt $6.500... Men den är väl inte direkt tänkt för normala konsumenter gissar jag.

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 06 feb 2013, 17:24 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Du köper ratten direkt från Leo efter personlig kontakt.
Har för mig den ligger runt $6.500... Men den är väl inte direkt tänkt för normala konsumenter gissar jag.

Därför blir det lite löjligt att hoppa på Fredric när han i praktiken inte ens erbjuder marknaden något liknande, om det åtminstone fanns information, priser och en knapp för att beställa Bodnar ratten på hans hemsida skulle hans utspel se lite mindre korkat ut.

Utan att veta hur mycket som är kopierat är det ändå märkligt att kräva moraliskt patent för en produkt som praktiskt taget inte existerar.

Du hade lika gärna kunnat använda en toalettsits som ratt i demonstrationen, och du har aldrig gjort en stor sak av din insats vad gäller hårdvaran så jag ser inte hans poäng med detta. Och att hans servomotor fungerar visar om något på flexibiliteten i din mjukvara/board/controller.

Total meltdown som fortsatt eskalera från Leos sida, jag skulle själv tycka det var tråkigt i din sits Fredric men du ska ha cred för att du håller dig saklig i iRacing tråden trots dessa påhopp.

Hoppas att detta gjort dig mer taggad att fortsätta ditt fantastiska arbete. :b4:

InläggPostat: 06 feb 2013, 17:42 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Missuppfattar jag det, eller är inte Pax' lösning i detta läget en "mod" på bodnar-ratten, för att sedan kunna användas till diverse olika hårdvara.. För det är väl en ff-controller?

Skumt att första gången jag känner mig sugen på ett iracingkonto är för detta :)

InläggPostat: 06 feb 2013, 18:01 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Vet inte om Leo led av paranoia inför presentationen av sin egen ratt på iRacing-forumet, eller om det var något annat som fick honom att fullständigt flippa ut i Fredrics tråd. Hur som helst var det mycket klumpigt gjort och jag tror inte han vann några kunder eller sympatier...

Lite extra ironiskt att han i sin signatur har "Inspiring competition since 2004." och så fort han anar någon som ger sin in på "hans" domäner så får han frispel.

Tycker, som jag skrev på iRacing forumet, att Fredric hanterade situationen föredömligt!

InläggPostat: 07 feb 2013, 11:54 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Hej Alla,

sorry att jag inte svarat här på ett tag, har varit lite upptagen ett par dagar med att hantera Leos utspel, samt med att faktiskt få nåt riktigt jobb gjort.

För de som ej har iRacing men ev. är intresserade av denna debatt, som vad jag vet är den första i sitt slag där Leo publikt delar med sig av sina funderingar kring sin roll i världen och sin syn på andra, har jag laddat upp sidorna här (Han börjar långt ner på sidan 4).

http://delafil.se/key=3080d0f9e265b8b011f931c2c1de15e8

Som Martin säger sabbar han ju rejält för sig själv genom sådant här. Det han lever på är att det inte finns några alternativ - alla vet ju att han i princip ignorerar sina kunder när det gäller att svara på mail etc. Att t.ex. inte se till att hålla kunder som betalat närmare 40.000 kr för en FFB ratt med vettig support är ju helt ohållbart såklart. Den dagen någon med lite mer business-sense tar sig an hans produktområden (t.ex. Fanatec) har han seriösa problem, det är klart.

Jag måste säga att jag är lite förvånad, och också lite besviken faktisk, över att Leo gör en så enormt stor sak av hans FFB system. Visst, det har krävts en (större) klump pengar och tid för att utreda och testa ut lämpliga komponenter för hans system, men det är helt standardiserade produkter. Att generellt klara av att få sådana produkter att snurra klarar vilken ingenjör som helst med lite domänkunskap, det är inte speciellt svårt.
Svårare är att få FFB-kontrollern att fungera som en FFB-device. Man behöver ingående kunskap om microcontrollers, USB och FFB protokollen samt hyfsad kunskap kring elektronik. I mitt fall har jag använt en microcontroller som är avsedd för industrin; de är relativt komplicerade att ha att göra med (manualen är på drygt 800 sidor, plus kretsscheman etc) och man får väldigt lite hjälp i form av plug-and-play mjukvarubibliotek etc. Den Leo använt är däremot lättare att jobba med, men mindre kraftfull.
Sen gör han en väldigt stor sak av den s.k. FFB-device enumeratorn. Den är klart komplicerad ja, och dokumentationen är bristfällig. Har man dock rätt verktyg som hjälper en i arbetet är det hanterbart, även ifall det är problematiskt att dokumentationen är så dålig. Hans stora nummer av just denna sak tyder på att han inte jobbat med rätt verktyg, eller att han helt enkelt inte har jättekoll.

Jag trodde under en längre tid att Leo faktiskt designat och byggt hela drivsteget själv - DET hade varit imponerande. När jag dock insåg att han bara köpt en produkt från hyllan (som dock är utmärkt och trevlig att jobba med) var det ju helt klart att det skulle vara en lättare sak att ersätta hans kontroller med min egen. På så sätt skulle jag slippa bli ignorerad av honom när han inte svarar på mail eller släpper uppdateringar etc.
Och som sagt, det hela var lindrigt att få på banan - det tog mig lite pillande kvällstid i ca två veckor för att bygga en hårdvaruprototyp som ersatte hans kontroller. På firmwaresidan tog anpassningen typ en halvtimme att göra(!), jag hade ju redan allt på plats från min första protptyp.

Så ja, för att förklara det det enkelt, det jag gjort är att modda Leo Bodnars system, även ifall moddningen i detta fall ersätter den enda någotsånär tekniskt komplexa komponenten Leo själv bidragit med till systemet.
Sen vet iofs jag att han bråkat med tidiga vesioner av drivsteget som inte funkade så bra, samt att han pga det använder ett mer komplext kommunikationssätt än vad jag gör mot drivsteget. Sannolikt är det dock så att mitt sätt ger aningen lägre latens än vad hans gör, och mitt sätt fungerar också f.ö. mycket bra måste jag säga.

Sen skall man ju ge Leo credit för att han tagit servomotorer till "hemma" simracing communityt. Det var han ju såklart först med, men som jag säger i iRacing-tråden skulle jag bli mycket förvånad ifall inte biltillverkare etc använde servomotorer som FFB rattar i deras simulatorer redan innan Leo designade sitt system. Leo har säkerligen läst och låtit sig inspireras av det när det begav sig.

Men, att pga Leos bidrag enl. ovan tro att han har rätt att hålla hela high-end FFB området gisslan under evinnerlig tid är ju såklart absurt. Så funkar det inte på något annat tekniskt område, och inte heller här.

Senast redigerad av Pax 07 feb 2013, 20:10, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 07 feb 2013, 17:29 
Legend
Användarvisningsbild

Ni får korta ner namnen i länken så går de att packa upp.

Leo verkar absolut lida av lite hybris.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 07 feb 2013, 20:10 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Ups, det är inte så lätt som man kan tro att spara html-filer...

Fixat arkiv: http://delafil.se/key=3080d0f9e265b8b011f931c2c1de15e8

InläggPostat: 07 feb 2013, 22:30 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare
Användarvisningsbild

Tackar, mycket uppskattat att läsa detta. Herr Bodnar triggar många av de gamla högskolepoängen i psykologi, men framför allt är det ju en mycket trist attityd och brist på att se sig själv i sammanhanget.

Snyggt skött Pax, se till att inte tappa sakligheten ;)

Sjukt nyfiken på fortsättningen med ratten!

InläggPostat: 08 feb 2013, 16:41 
Formel 1 förare
Formel 1 förare
Användarvisningsbild

Ja jäklar vilken läsning! Vaknade av någon outgrundlig anledning vid fyra i morse :shock: och hade gott om tid att plöja igenom alla inlägg.

Hur som så antar jag att det slukar både tid och framförallt energi att bemöta sådana anklagelser..

Jag såg inga "gilla" kommentarer på Leos inlägg, de flesta sunda forumsbesökare ger dig sitt stöd om än i det tysta..

Jobbade tidigare med verktygsmaskiner (25 år sedan) och är numera involverad i R&D (på samma företag) där vissa av våra medarbetare just nu "doktorerar" på samma typ /familj av CPU som du kör med. CPUn körs med Linux som plattform i vår applikation.

Så i teorin skulle jag kunna börja samla på mig prylar för att till sist försöka bygga ihop något!

När jag kommit så långt får jag väl höra av mig!

MVH Simon

InläggPostat: 10 feb 2013, 14:24 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Verkar som Leo börjar närma sig release. Kanske därför de är så känsliga för kritik, även om listan på folk som kommer att köpa en är riktigt liten.
Att försöka hålla sig under 4000$ hjälper tyvärr mig något.

http://isiforums.net/f/showthread.php/1 ... nnoncement

Fråga, axeln på servomotorn, är den ihålig?
Jag tänker på om det är möjligt att kunna koppla ratten med en QR, och kunna ha en massa knappar etc utan externa sladdar.

InläggPostat: 10 feb 2013, 15:17 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Appropå vara först...
http://sensodrive.de/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme