Aktuellt datum och tid: 16 okt 2018, 13:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jag har byggt min egen FFB ratt controller!
InläggPostat: 21 okt 2012, 21:06 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Hej Alla,

jag har ägnat en hel del tid under det senaste ca året, fast främst de senaste månaderna, åt ett nytt projekt: att bygga en egen FFB ratt controller.

Jag postade nedanstående tidigare idag på bl.a. iRacing-forumet, men jag tänkte att jag måste posta det här med, på hemmaforumet! :)

-----------------------

After a number of months of research, planning and implementation I am happy to present the results of my latest project: implementation of a FFB wheel controller.

The controller is built around an ARM 32 bit RISC processor, the Cortex M3. The M3 has a wealth of peripherals, including an USB 2.0 interface, which I have programmed to communicate with a PC host. The Cortex M3 is paired with a base board which has an electric motor drive stage and monitoring capabilities. The drive stage can be controlled via the Cortex M3 to power a variety of motor types, including brushed DC motors (Found in the Fanatec, Frex and ECCI FFB wheels) as well as brushless servo motors. The drive stage can output 300W, which is more than the Fanatec CSW and I think also the Frex TypeG and ECCI 7000.

My plan has been to use a high performance type servo motor also for this initial FFB controller prototype, but as sourcing of a servo motor with the specifications I wanted has been an issue, I decided to use a brushed DC motor instead. I will drive a proper servo motor going forward.

The status of the project now is that I have a FFB controller capable of driving a brushed DC motor (the FFB) and reading of a rotary encoder for steering wheel position.
I have also worked with a brushless DC motor, which is closer to the type of servo I will use going forward. But, as the BLDC motor has some properties not suitable for FFB application, I use the brushed DC motor instead for now.

I have furthermore implemented USB communication between the FFB controller and the PC, and the FFB controller presents itself to the PC as a FFB device. I have followed the specification from USB-IF on FFB/haptic devices. This means I did not have to implement USB device drivers in Windows, as Windows includes FFB device drivers for USB-IF FFB/haptic devices.

The drawback of using the USB-IF specification is however that the specification and its communication protocol is quite complex and has too many features not used in an FFB simulator steering wheel.

Here is a screenshot of the FFB controller (wheel) attached in Windows 7:

Bild

The FFB controller is capable of receiving FFB commands at 1000 Hz, and it can report wheel position to the PC at 500 Hz. I plan to increase that to 1000 Hz too though.

Below is a video I shot earlier tonight of the FFB controller connected to the brushed DC motor and rotary encoder and used as a FFB wheel in iRacing.

As you can see, I have not bothered to attach any gearing and other devices (belts etc) to create a proper wheel, but the important stuff is all there. Gearing and other mechanical stuff are the easy parts... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=z4fHEKIYNiM&feature=channel&list=UL

Some eagle eyed readers might recognize the motor, rotary encoder and bracket - they are taken from a Frex SimWHEEL MkI. I have a broken SimWHEEL standing in the closet, so I thought it could come to some use... ;)

-----------------------

In addition to switching to drive a servo motor, I also have other plans which I hope to be able to share/demonstrate the results of going forward.

Thanks,

-----------------------

PS. I will share a bonus photo; this is the LifeOn2 Development work place, where most of the more hardware oriented work is done :)

Bild

Inläggsrubrik: Re: Jag har byggt min egen FFB ratt controller!
InläggPostat: 21 okt 2012, 21:34 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Klart läckert :b2:
När kan jag lägga en order ;)

InläggPostat: 21 okt 2012, 21:57 
Legend
Användarvisningsbild

Damn Pax, jag vet ju att du snackade om detta, men undrade nog ändå lite ifall du skulle få till det - impressive 8)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 21 okt 2012, 23:34 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Damn Pax, jag vet ju att du snackade om detta, men undrade nog ändå lite ifall du skulle få till det - impressive 8)

Heh, tvivlar du på mig Roger..? ;)

Det Fanatec, Logitech etc. gör är ju inte magi, fast oftast har de ju fler gubbar och delar upp arbetsuppgifterna/kunskapsområdena. Så det har blivit några hundra timmar av att plöja igenom tekniska dokument, specar och annat gottigt. Har lärt mig mycket dock! :)

Har även jobbat en hel del med förberedelser för att driva "riktiga" motorer; dessa borstade DC motorer som Frex, Fanatec, ECCI etc. använder är en barnlek att styra jämfört med de intressanta typerna av servomotorer.

Det är ju bara en prototyp såklart och det är _massa_ kvar att göra, inte minst på hårdvarusidan. Har inte bestämt hur jag skall tackla det riktigt, får kanske bli ett långtidsprojekt att jobba fram det själv. Det vore seriöst utmanande dock.

Roland och du Roger är förresten föutom David Tucker på iRacing de enda som känt till mina planer och/eller arbete förrän nu!

InläggPostat: 22 okt 2012, 00:05 
Legend
Användarvisningsbild

Pax skrev:
Heh, tvivlar du på mig Roger..? ;)

Jag är skeptiker: jag tvivlar nog på alla hemmapulare som säger "jag ska bygga en FF-controller en dag!" :oops: :lol:

Känns helt rätt att bli motbevisad dock :up:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 22 okt 2012, 01:05 
Legend
Användarvisningsbild

Det var som...

Blir spännande att följa :)

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

InläggPostat: 22 okt 2012, 06:36 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Kod kan jag förstå, men hårdvara på det här sättet är ett svart hål för mig.
Riktigt kul att se att det inte är det för alla!
Har funderat på en aurdino för att börja lära mig, det här är dock något mer ambitiöst :D

Säg till när du behöver testpiloter ;)

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 22 okt 2012, 09:10 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Roger W skrev:
Jag är skeptiker: jag tvivlar nog på alla hemmapulare som säger "jag ska bygga en FF-controller en dag!" :oops: :lol:

Känns helt rätt att bli motbevisad dock :up:

Heh, jo det är nog en sund skepsis :)

Saken är väl den att det hemmapulare i minst 99% av fallen säger är inte "jag ska bygga en FF-controller en dag!" utan snarare "jag skall bygga en egen ratt en dag!", vilket innebär att de förlitar sig på att kunna få tag på en FFB controller att köpa från hyllan. Någon sådan finns inte idag.

InläggPostat: 22 okt 2012, 09:24 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Dan Segolson skrev:
Kod kan jag förstå, men hårdvara på det här sättet är ett svart hål för mig.
Riktigt kul att se att det inte är det för alla!
Har funderat på en aurdino för att börja lära mig, det här är dock något mer ambitiöst :D

Säg till när du behöver testpiloter ;)

Hej Dan!

Jo, Arduino verkar vara riktigt trevliga att jobba med, inte minst för att de gör det "lätt" för folk att närma sig micocontrollerprogrammering och hårdvara allmänt.

ARM baserade system är sällan (aldrig?) alls lika lätta att jobba med; de är vanligen riktade mot industrin och massproduktion enligt processer etc.

Bara att hitta rätt referensmanual till min version av microcontroller var en liten utmaning; jag var tvungen att härleda vilken manual jag skulle ha genom att titta på vilken paketeringsstandard microcontrollern var gjord i, och det stod ju naturligtvis inte på SoC:en...

Har man tid, kunnande och ork skulle man kunna bygga en Frex eller ECCI FFB ratt på det jag byggt nu, förutom den lilla detaljen att mitt system inte alls är anpassat för faktiskt användande :) Det går t.ex. inte att ändra inställningar för själva ratten utan att programmera om systemet.

Frex och ECCI är ju f.ö. mer inriktade på mekanik; de har inte konstruerat deras egna controllers utan kör på Logitech-snott eller Immersion-brädor.

InläggPostat: 22 okt 2012, 09:37 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Mekanik förstår jag mig på...
Kan du driva en eller flera motorer med din controller?
Borstlösa motorer förstod jag att du inte var riktigt framme vid ännu.
Att sätta ihop en prototyplåda i t ex stadig plexi med motor, vettig utväxling, remdrift och axel med en quickrelease känns ju inte som raketforskning direkt.

(äsch, nu blev jag ju sugen, vill ha en ny, kraftigare ratt, men har ingen lust att betala uppåt 7-8k för t ex en CSW...)
/D

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 22 okt 2012, 09:56 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Dan,

jag kan driva två borstade DC motorer samtidigt, dvs samma princip som Fanatec och Logitech kör. Jag antar att de gör det för att få ur mer vrid ur billiga motorer... :)
Nä, de kanske har listat ut att det ger nån övrig fördel med.

Jag har inte implementerat stöd för det dock, men det skulle i princip ta typ max en timme att lägga till stöd för det. Att driva borstade DC motorer är som sagt jämförelsevis väldigt enkelt.

Jag har redan färdig kod för att driva en borstlös DC motor, men de är som sagt inte heller det bästa att driva en ratt med. Men visst skulle det nog bli bättre än det mesta på marknaden.
Har dock inte integrerat den koden i FFB controller projektet.

Sen skall man också veta att borstlösa motorer inte är riktade mot "custom"-marknaden på något sätt; de är ofta anpassade för att drivas via speciella drivstegsenheter och använder sig av speciella protokoll för feedback. Det i kombination med sjukt dålig/icke existerande dokumentation gör dem luriga.

InläggPostat: 22 okt 2012, 13:54 
Go gubbe från Göteborg
Användarvisningsbild

Inte för att jag riktigt begriper vad du har åstadkommit (tror att det har att göra med att få bättre in/out-put vad gäller FFB), men imponerad!
:hatsoff:
Blev dock lite orolig när jag såg "duty-free" påsen. ;)

Helt ur fas - ingen tatuering, spelar inte golf, har ingen HD - och en ganska osmart mobil...

InläggPostat: 22 okt 2012, 14:03 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare
Användarvisningsbild

Erix skrev:
...Blev dock lite orolig när jag såg "duty-free" påsen. ;)

Haha, du tittade så långt ner ja... Såg den med när jag lade ut kortet. Jag dricker dock alldeles för lite alkohol nuförtiden, så du behöver inte oroa dig :)

Vet inte vad det där är för påse riktigt - det är säkert min sambo som köpt en massa smink i Puttgarden eller nåt! ;)
Hon tror/hoppas f.ö. fortfarande att det rummet också skall vara hennes, men iom att jag de senaste månaderna ockuperat det med allt detdär tekniska börjar hon väl inse realiteten... :)

InläggPostat: 22 okt 2012, 14:22 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Mycket imponerande. Följer utvecklingen med stort intresse!

InläggPostat: 23 okt 2012, 05:30 
Legend
Användarvisningsbild

http://www.bsimracing.com/video/hardwar ... nstration/
:)
Tyckte väl jag kände igen bilden :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 86 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme