Aktuellt datum och tid: 21 okt 2018, 13:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: SimVibe
InläggPostat: 19 jul 2014, 22:13 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

CoNa skrev:
Om det bara väsnas så låter det som att det inte är bra monterat.
Visst hörs mina, men i stort sett bara när man åker över riktigt stora gupp eller kraschar.
I övrigt är det inte mer ljud än CSW ratten.

Du verkar ha bra koll CoNa. Nu verkar det som jag ska ta över Micke Fångs simvibe setup med fyra Aura-puckar (kommer också att skaffa simvibe-mjukvaran). Min rigg är egenbyggd av trä. Kan du ge några tips på hur man ska montera puckarna för att få dem att "skramla" så lite som möjligt? Jag antar att det handlar mycket om att se till att det inte uppstår några vibrationer mellan motliggande delar på riggen i största allmänhet?
Kan jag kanske lägga in någon typ av tunn dämpmatta (typ en musmatta) mellan pucken och trästommen jag monterar den på och dra åt utav helvete så att den sitter tight, för att på så vis eliminera eventuella skrammel-vibrationer och låta de "riktiga" vibrationerna som ska fortplanta sig genom riggen gå ut ändå. Vad tror du?

Måste även hitta på någon bra lösning för att förhindra att vibrationerna fortplantar sig ner i golvet från riggen.
Henrik hur har det gått för dig? Vad jag kan utröna så bor du i lägenhet liksom mig själv? Hur har det gått med grannar osv? Har du fått vidta ytterligare åtgärder, utöver de gummi-dörrstoppen du informerade om ovan?

Tacksam för alla tips och info jag kan få!

InläggPostat: 20 jul 2014, 12:29 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Jag har skruvat fast pucken under pedalerna direkt i plyfaskivan som dom står på, den under stolen sitter skruvad på en plyfa som sen är fastklämd i fjädrarna/resåren under stolen, den kan rassla ibland om man är ute i gräset och plöjer.

Riggen står sen på sånna dörrstoppar och det verkar funka bra, de klagomål jag fått från frugan är om man har engine vibration igång, så jag har gjort en profil för "Night driving" utan den som jag kör på kvällar.

(Bor i radhus med sjukt burkiga golv och sovrummet är en våning under rigg)

Jag har märkt att man inte behöver speciellt hög effekt på puckarna, till en början kan det kännas klent men det är som man anpassar sig efter en stund och ändå känner av alla effekter.

Är inte hemma nu men kan posta lite bilder sen.

/Henrik

InläggPostat: 25 jul 2014, 15:17 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Jahapp. Lite simvibe-tankar efter att jag installerat och tweakat och installerat om och tweakat lite till och tillslut blivit hyffsat nöjd givet förutsättningarna.

Detta är vad jag har att säga om simvibe:

Först och främst: JÄVLAR!!!

Det är ju bara stört coolt hur stor immersion det lägger till! Och simvibe mjukvaran är helt klart att tacka för hur bra det blir... Helt klart halva grejen av paketet.

Det jag lärt mig installationsmässigt är att puckarna blir effektivare ju större möjlighet de får att sätta riggen i rörelse. Jag testade att sätta bak-puckarna direkt under stolen, men iom alla tvärstag och den hyffsat rigida konstruktionen av det partiet av riggen blev effekten väldigt mycket svagare än jag när jag satt puckarna en bit bort, ute i hörnen av min ram-konstruktion. De fick då, enligt mina teorier, friare rum att sätta en större del av riggen i rörelse och således blev effekten starkare.

Fram-puckarna satte jag på baksidan av mina inverterade pedaler. Det blev skitbra. Man känner vägtexturer, gupp och motorvibrationer med väldigt bra precision genom fötterna!

Det som var min största farhåga med att skaffa detta var att jag bor i lägenhet och jag fick ingen bra uppfattning innan om hur mycket det faktiskt låter. Det jag kunnat konstatera är att så länge man inte krämar på så mycket att det låter som att puckarna bottnar ur (jag vet inte om det är meningen att de ska göra det eller inte - om de ska arbeta så hårt?) så låter det inte mycket alls. Typ ett svagt dovt malande som jag inte tror låter genom väggarna.
Det krävs dock att man jobbar en hel del med vilka frekvenser puckarna jobbar på i de olika "kategorierna" (motorvibrationer och gupp osv). Jag ligger mellan 30-60hz i de flesta kategorier då det ger ganska massiva "stötar" som inte låter så mycket alls så länge inte pucken bottnar ur.
Man får även testa och lägga till filter för max-nivåer, och "mods" till de kanalerna så att tex motorvibrationerna blir lite svagare i toppregistret, eller var de nu än hamnar i "resonans-fält" där puckarna tenderar att bottna ur och börja skramla. Simvibe mjukvaran är verkligen genomarbetad och när det kommer till allt detta och man kan få ett väldigt bra resultat om man bara ger det lite tid. Jag körde iRacing i fönster-mode och satt med simvibe-kontrollerna på en av sidoskärmarna. Väldigt smidigt.
Det enda som känns lite jobbigt är om de inställningar jag gjort för Z4an inte passar till resten av alla bilar. Det blir en hel del tid man får lägga ner på att tweaka för att få till en bra balans för varje bil isåfall. Men jag skulle nog fan säga att det är värt det.

Det jag kommer göra om och när jag bygger en ny rigg är att ställa den på några gummifötter istället för att hela ramen står på en tjock matta. Jag inbillar mig att det kommer ge riggen lite mer möjlighet att röra sig om hela botten inte står mot en fast, vibrationsdämpande yta. Jag kommer även att fundera på vilket material jag bygger riggen i då de tjocka plankor jag har nu tror jag käkar upp vibrationerna onödigt mycket. Tror något lite skörare material, typ furu eller MDF skulle passa bättre för att få ut max av puckarna.

Lite övrigt kul som kanske folk vet om men som jag upptäckte var att man ju kan göra multipla effekt-kanaler för varje effekt-kategori, tex motorvibrationerna. Jag gjorde fyra stycken. En var för framvagn och bakvagn som går mellan 30-65hz och ger ett gött redigt grundskak (kunde ha svagare nivå på framänden då de puckarna sitter så nära fötterna). Sedan två till kanaler som jag körde en i mellanregistret, typ 65-125hz, och en för toppregistret, 125-250hz ca. Detta ger en jävligt cool nyanserad och levande känsla av motorvibration då man får både de feta skaken och det högfrekventa, krispiga vibrerandet! Rekommenderas att testa om man inte gjort!

Okej, tror det var allt!

InläggPostat: 29 jul 2014, 15:41 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Om du vill dela med dig av ditt gedigna arbete så kan du väl lägga ut nån profil får man testa. Skulle vara kul att testa din tanke på det hela

-------------------------------------
iRating V8 Supercars (jag är en liten hycklare, snart tillbaka)
Försvarar min cockpit med - "jamen det är ju viktigt"

InläggPostat: 30 jul 2014, 21:43 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Tja. Har forskat och experimenterat lite mer och gjort en youtubevideo och postat en tråd på ISR-forumet.

http://www.isrtv.com/forums/topic/14377 ... ut-rattle/

Vet inte om min sim commander setup är till mycket nytta att dela då reultatet beror väldigt mycket på rigg-material, typ av transducers, förstärkare, hur allt är monterat, etc, etc. Man måste helt enkelt skräddarsy sin sim commander setup efter sin rigg och den bil man kör.

Men kolla videon jag gjorde, där har jag samlat det mest grundläggande tänket och lite extra tips om hur du får ut max av din simvibe utan att den börja "skallra", som allt är baserat på lite kunskap jag har inom ljudmixning och ljud-fysik.

Bara fråga om det är nåt annat

InläggPostat: 09 aug 2014, 14:21 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Jag har blivit sugen på något simvibe-aktigt.

Förstår jag rätt att det som behövs är 4st buttkickers, simvibe mjukvaran och ett extra ljudkort?

InläggPostat: 10 aug 2014, 19:51 
Gokartförare
Gokartförare

tqualizer skrev:
Jag har blivit sugen på något simvibe-aktigt.

Förstår jag rätt att det som behövs är 4st buttkickers, simvibe mjukvaran och ett extra ljudkort?

Antalet "Basshakers" kan vara variera men för chassi-mode behövs 4, en i varje "hörn" på riggen.
Sen behövs förstärkare till dessa + Simvibe mjukvaran samt ett ljudkort dedikerat för simvibe.
Om du använder ditt "interna" (moderkort) ljudkort till högtalare/headset behöver du installera ett extra ljudkort.
Själv kör jag mitt interna ljudkort till Simvibe och för ljudet en usb ansluten DAC ,kopplar lurar till denna. Supernöjd med ljudet !

http://www.ljudfokus.se/produkt/nuforce ... vart/6058/

Jag köpte först detta kittet från Ljudfokus
http://www.ljudfokus.se/produkt/basspum ... umps/5881/

Körde det i extensions mode med 1 basspump vid pedalerna samt 1 på stolen. fungerade kanonbra !
Men blev ganska snabbt sugen på chassi mode så jag köpte till denna förstärkaren
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -usb/5928/

samt ytterligare 2 basspump.
Är supernöjd med hur dessa fungerar ihop med Simvibe !
Det är en hel del trixande o labbande med effekt inställningarna i simvibe men det är helt klart värt det ! :D

InläggPostat: 30 sep 2014, 11:04 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

SimVibe 4 är nu släppt för "public beta"
Skönt att äntligen få känna på banan i AC då den fungerar perfekt nu.

Hoppas även på förarbyten i rF2 ska fungera nu.

InläggPostat: 30 sep 2014, 12:19 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Ja, man sitter och darrar av iver, vill hem och testa NU. Måste nog installera RBR igen också nu när det fått stöd.

/Henrik

InläggPostat: 30 sep 2014, 12:29 
Legend
Användarvisningsbild

HenrikKK skrev:
Ja, man sitter och darrar av iver

... men då behöver du väl knappt någon simvibe om du redan darrar? :lol:

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 30 sep 2014, 12:42 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Roger W skrev:
HenrikKK skrev:
Ja, man sitter och darrar av iver

... men då behöver du väl knappt någon simvibe om du redan darrar? :lol:

:lol:
Tur att man jobbar hemifrån.....skippade lunchen idag.
Ja , stöd för RBR är häftigt. Blir det finska skogarna med några jättehopp att testa först ?

InläggPostat: 30 sep 2014, 13:06 
Formel Nissan förare
Formel Nissan förare

Javisst, ut i finska skogarna rakt in i ett träd på bästa RBR-manér.

Så ska Assetto funka fullt ut nu? Det är nått man verkligen saknat.

/Henrik

InläggPostat: 30 sep 2014, 14:24 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Japp AC fungerar perfekt, nu känns det lika bra om baken som det gör i ratten. :D

rF2 860 builden fungerar också nu, även med 64 bitar.

InläggPostat: 13 okt 2014, 18:08 
Formel 3 förare
Formel 3 förare
Användarvisningsbild

Hej

Har ni fått simvibe att funka i senaste buildsen av PCars .... jag satte igång min idag efter lite ommeckande efter nya ratten, men numera så funkar det inte i Simvibe... nån som har nån ide.

MvH Thord

-------------------------------------
iRating V8 Supercars (jag är en liten hycklare, snart tillbaka)
Försvarar min cockpit med - "jamen det är ju viktigt"

InläggPostat: 06 mar 2015, 15:54 
Formel Renault förare
Formel Renault förare

Lite nyfiken på vad som rekommenderas idag och om det skulle funka med stol jag har idag. Min stol har fyra stolsben, skulle det gå att sätta en på varje ben eller blir det för tätt ihop? Se bild. Benen kanske är för klena?
Om placering mm. skulle vara ok vad rekommenderas? Förstärkare, buttkickers och ljudkort.
De här http://www.trumslagaren.se/buttkicker-gamer-set-2/867-0 tyckte jag verkade vara enkla att montera då de har fäste för rör. Stolkonstruktionen är rätt så klen så borde inte krävas så mycket för att få skak i den. Verkar bara vara länkad firma som har buttkicker gamer, gammal modell? Bryr mig inte om det är utgången modell utan prio är funktion och enkelhet att montera.

Bilagor:
rinoseat.gif
rinoseat.gif [ 28.9 KiB | Visad 1726 gånger ]

"I WAIT UNTIL I SEE GOD. THEN I BRAKE" - Kevin Schwantz Hockenheim

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 95 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme