Aktuellt datum och tid: 23 apr 2018, 14:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 561 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oculus Rift/HTC Vivetråden
InläggPostat: 04 aug 2012, 13:35 
Legend
Användarvisningsbild

http://www.kickstarter.com/projects/152 ... o-the-game

Mycket intressant att följa.

"Curbsen är alltid grönare på andra sidan"

Senast redigerad av oqvist 17 jul 2016, 21:16, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Occulus rift head set
InläggPostat: 04 aug 2012, 14:09 
Legend
Användarvisningsbild

Kul att det händer saker med VR igen :)

Två stora frågetecken för mig dock när det gäller VR överlag:

- Inte kan väl 640x800 räcka per öga för en bild som tar upp 110/90 graders fov? Det måste rimligen bli ganska pixligt!
(min projjesetup ger väl strax under 70 graders horisontell fov på 1920x1080, och det är egentligen gränsfall när det gäller pixelstorlek IMHO)

- Hur nära ögat sitter skärmarna? Har de någon optik framför som justerar fokuspunkten? Att fokusera på något som bara är en knapp decimeter framför ögonen måste rimligen bli mycket ansträngande i längden. (speciellt som fokuspunkten i spelet antagligen ligger bra mycket längre fram än så)

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 04 aug 2012, 14:47 
Legend
Användarvisningsbild

Pixeltäthet är ju något man får offra när man vill ha stor bild. Frågan är om det är värt det. 3D kan nog hjälpa till att mjuka upp saker lite :).

Andra punkten beror mycket på hur det implementeras. Men absolut precis som det är mer ansträngande att titta på en PC monitor en halvmeter ifrån än en TV längre bort så lär det vara än lite mer ansträngande att köra med HMDs det räknar jag kallt med.

Sonys HMZ T1 har fått ett riktigt bra mottagande bortsett från komforten då. Nu lär det knappast vara OLED det handlar om gällande detta men vikten avskräcker ju inte åtminstone. Förhoppningsvis bättre viktdistribution än T1an.

Hoppas Sony fixar en T2a framöver om de nu inte konkar innan

InläggPostat: 06 aug 2012, 13:50 
Legend
Användarvisningsbild

http://www.giantbomb.com/e3-2012-john-c ... w/17-6164/

John Carmack intervju. Varning för örontrötthet :)

InläggPostat: 06 aug 2012, 14:47 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Några på jobbet har beställt ett par "brillor" till sin forskning, och de borde dyka upp i december. Kan återkomma med en recension när jag får prova...

Enligt dem så var visst latensen för headtrackingen det som var mest avgörande för upplevelsen. Man måste komma ner runt 15ms för att man inte ska känna av att bilden släpar, och det ska enligt ryktena de här klara av.

InläggPostat: 06 aug 2012, 14:50 
Forumadministratör
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Tveksam, även om det är kul med ny teknik så måste man nog tänka om som simracer.
Du kommer inte att se en enda knapp på dina buttonboxes, kör du SLI är det kört, du ser inte din ratt, din växelspak etc.

Sen lär jag vara helrökt som måste ha glasögon med inslipad fokus för att inte skela, plus att dom är dubbelslipade. Att kunna fokusera på något 3 cm framför ögat är kört.

“An amateur practices until he gets it right; a professional practices until he can't get it wrong.”
Bild
Unofficial guide to iRacing pt 1 - part 2 - Article on immersion

InläggPostat: 06 aug 2012, 17:04 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Dan Segolson skrev:
Tveksam, även om det är kul med ny teknik så måste man nog tänka om som simracer.
Du kommer inte att se en enda knapp på dina buttonboxes, kör du SLI är det kört, du ser inte din ratt, din växelspak etc.

Sen lär jag vara helrökt som måste ha glasögon med inslipad fokus för att inte skela, plus att dom är dubbelslipade. Att kunna fokusera på något 3 cm framför ögat är kört.

Att man det blir svårare att använda buttonboxar kan kan ju hålla med om, men det finns ju iofs Vox system, typ VAC och voicebuddy för att lösa det.

Alla sådana här lösningar har inbyggda linser med ställbar skärpa. Dock kan special slipningar bli ett problem.
Fördelen med detta systemet är att det är inbyggd rörselse tracking, så du behöver inte se din SLI, då du kommer att titta på den som finns i bilen istället.

Tror dock att det fortfarande kommer ta 2-3 år innan vi börjar se lite vettiga lösningar, till fortfarande dyra pengar.

Har testat några system och det är fortfarande en bra bit kvar, sen senast jag testade.

Senast redigerad av CoNa 06 aug 2012, 20:11, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 06 aug 2012, 19:30 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

För simracing där man sitter i en cockpit med fysiska rattar och växelspakar så tror jag fortfarande att flerskärmslösningar kommer att vara ett bättre alternativ den närmaste. Däremot så tror jag att head tracking kan tillföra en hel del även till en sån uppställning.

För att VR ska fungera riktigt bra för simracing behöver man nog inte bara tracka huvudet utan även händerna. Sen skulle man behöva kalibrera rattens läge och storlek, så att den och händerna kan ritas upp inne i simmen.

InläggPostat: 06 aug 2012, 20:11 
Legend
Användarvisningsbild

Men allvarligt som professionell förare måste man väl kunna alla knappkommandon på ratten utan att ta fokus från själva racingen även om man har F1 ratt med miljoners knappar :D

Jag tittar aldrig på min H-shifter när jag växlar. Gällande huvudtrackingen så känns den meningslös om man sitter i en cockpit. Då finns det TrackIR med ännu mindre latency. Just latencyn från diverse web kameror kan jag inte med så jääääkla drygt med fördröjningar på ens kommandon. Input lag får man väl hoppas inte är ett problem i alla fall.

Den måste va trådlös för att jag ska se någon jättevits med inbyggd head tracking. Så man kan ligga i sängen eller i soffan eller vart som helst då har det ju en markant fördel jämfört med TrackIR och har mer av den kapacitet man vill ha av en VR hjälm.

Det verkar inte totalt omöjligt köra den med glasögon av designen men jo komforten borde ju bli lite lidande i alla fall. Själv fixar jag inte linser det går bara inte få på dem.

Har bara lyssnat på intervjun en gång men vad det lät som så i nuläget så har den ingen justering på linserna vad jag förstått utan det ska göras i mjukvaran? Extremt mycket beta men ska bli intressant hur bra de får till det när de vågar släppa den. Verkar ju få in pengar så det räcker i alla fall.

Men som sagt hoppas Sony fortsätter det här är lite indie ändå. Kommer inte ha en chans om drakarna verkligen sätter manken till och lyssnar på oss gamers :lol:

InläggPostat: 06 aug 2012, 20:24 
Formel 3000 förare
Formel 3000 förare

Lol, Det är inte kontaktlinser utan linser som i ett par kikare.
Jag har trackir och körde med det innan då jag bara hade en skärm.
När jag skaffade trippelskärm, såg jag inte behovet längre.
Denna lösning använder sig av acceleratorer och gyron typ iPaden vilket gör lagget minimalt dvs snabbare än trackir.

Som raceförare så tittar man sig inte riktigt så mycket runt så att man behöver det såvida inte synfältet är litet, typ en skärm.
Det är stor skillnad som "virtuell stridspilot" då trackir är ett måste för att överleva.

Har flugit en hel del på sista veckorna med min trackir då en motor på min CSW
verkar ha lagt av. Ny CSW bas kommer på onsdag.

InläggPostat: 06 aug 2012, 20:53 
Legend
Användarvisningsbild

En VR-hjälm "done right" tror jag skulle kunna ge mer känsla än trippelskärm, men då krävs det verkligen att de fått till den riktigt bra! (väldigt stort synfält, perfekt headtracking osv) Då är man liksom "i en annan värld" på ett sätt som nog inte ens eyefinity klarar.

---

Det är klurigt det där med begränsningarna: i ett bilspel kollar man mest rakt fram iallafall och behöver knappt headtracking, men i tex ett FPS så vrider man sig så mycket att en VR-hjälm nästan blir för bökig att använda "hemma" - speciellt om den inte är trådlös!
Det går ju nästan inte att sitta vid skrivbordet och lira längre, utan man måste nästan stå upp och sikta med nån virtuell bössa för att det ska funka. (och jag undrar hur länge det tar innan VR-hjälmar och motiontrackers osv är så bra att de klarar att man siktar genom ett virtuellt sikte på ett helt naturligt sätt)

Flygspel låter ju dock nästan perfekt, men då ska man ju egentligen ha en fysisk cockpit som perfekt matchar cockpiten i spelet, samt att spelet projicerar ens armar och händer på ett naturligt sätt...

Sammanfattat förutom alla frågetecken kring själva displayteknologin (och headtracking mm) så finns det fortfarande ett stort gäng problem för hur man faktiskt ska kunna använda detta på ett naturlig sätt i spel/simmar/program.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 07 aug 2012, 01:42 
Legend
Användarvisningsbild

Cona jag kan inte ha kontaktlinser lol

Angående trackIR och racing så gör det en inte snabbare nej men man får bättre situation awareness. Framförallt på ett naturligare sätt så det blir mer immersivt. Men ja triple monitor ger ungefär samma effekt :)

Jag har lite svårt att se att det skulle va mindre latency än TrackIR 4/5 men kanske. Fast det största problemet är nog hur den ska komma ihåg centreringen. Vet inte hur mycket bättre dagens gyros är om detta inte kommer va något problem.

Sedan gäller det ju att få spelstöd. Tillräckligt svårt att få med trackIR stöd. Kör the Hunter där spotting är A och O och inte ens detta har fullvärdigt TrackIR stöd. Har inte hittat något fps där jag direkt gillar trackIR heller. Får testa ARMA II som jag köpte på steamrean. För min del är det 1. flygsimulatorer och 2 simracing då.

Roger tror jag nämnt det här tidigare men med de här headtracking apparaterna så ger de aldrig 1:1 simulering. Det går säkert men begriper inte varför någon skulle vilja köra så. Jag kan vrida nacken typ 5 mm och få 180 graders vy om jag så vill.

InläggPostat: 07 aug 2012, 07:53 
Legend
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
Roger tror jag nämnt det här tidigare men med de här headtracking apparaterna så ger de aldrig 1:1 simulering. Det går säkert men begriper inte varför någon skulle vilja köra så. Jag kan vrida nacken typ 5 mm och få 180 graders vy om jag så vill.

Mjo, fast ska man köra VR "på riktigt" med en hjälm som tar upp hela ens vy, så tror jag att 1:1 och väldigt låg latens är en stor del av hemligheten till att få det att kännas "äkta"... Då är man liksom "där" helt naturligt, och det borde ge en helt annan inlevelsekänsla.

TrackIR är ju en stor (och användningsmässigt ärligt talat rätt klumpig) kompromiss i jämförelse.

She is as easily mine
As she is yours

InläggPostat: 07 aug 2012, 14:12 
Legend
Användarvisningsbild

Tittar jag mig runtom i simmarna så tänker man aldrig på att jag egentligen borde bända nacken ur led för att titta 90 grader höger. Upplever ingen skillnad mot hur jag använder nacken IRL faktiskt :)

TrackIR gör dig stationär men det är egentligen enda kompromissen. Mindre klumpigt än VR hjälm skulle väl jag vilja hävda i alla fall. TrackIRkeps eller TrackIRClip Pro på hörluren vs slalomglasögon/hjälm.

Hjälmen måste prestera bättre för att kompensera då jag ärligt talat inte tror jag kommer springa runt i mitt lilla vardagsrum speciellt mycket även om de lyckas göra den trådlös utan mer latency på något magiskt vis. Annars så hoppas jag och tror att de går att kombinera.

InläggPostat: 07 aug 2012, 15:28 
Legend
Användarvisningsbild

oqvist skrev:
TrackIR gör dig stationär men det är egentligen enda kompromissen.

Njae, jag håller inte med... Visst kan man vänja sig med Track IR, men det är ändå ett rätt stort steg från verkligheten att vrida nacken åt ett håll och sen ändå stirra rakt fram för att kolla på skärmarna.

Det viktigaste med VR-hjälm lär ändå vara inlevelsefaktorn om du faktiskt får till en riktigt bra hjälm med bred fov som täcker för allt annat. (Säg att man kanske kan fixa en VR-hjälm med ungefär samma tyngd och synfält som en intregralhjälm)

Att från sitt synfält ENBART se den virtuella världen, och även kunna titta runt i denna virtuella värld på ett i princip totalt sömlöst sätt (dvs så gott som perfekt motiontracking) tror jag ger en påtagligt bättre inlevelsekänsla i vissa lägen än vad en trippelskärmsetup kan göra.
Som tex citatet jag sprang på via Sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyh ... t12552237/
Citera:
When you move to the edge of a ledge and look down - you feel the vertigo in your gut.

Den där riktigt "äkta" känslan av att stå framför ett djupt stup, kan man bara få en hint av på en vanlig skärmsetup IMHO... Men när den virtuella världen verkligen är "in your face" så kommer även de känslorna fram på ett annat sätt misstänker jag!
Tror det är en bra bit dit än dock...

She is as easily mine
As she is yours

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 561 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 38  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme